۲۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۶

مسیرهای صعود تا فینال جام جهانی +نمودار

برزیل برای رسیدن به فینال جام جهانی ۲۰۱۴ باید با تیم‌های قدرتمندی مانند هلند، انگلیس یا ایتالیا و آلمان یا فرانسه روبرو شود.
کد خبر : ۱۴۹۱۲۷
صراط: رقابت‌های جام جهانی 2014 برزیل جمعه هفته گذشته قرعه‌کشی شد تا 32 تیم‌ حاضر در این رقابت‌ها از جمله تیم ملی ایران به 8 گروه 4 تیمی تقسیم شده و حریفان خود را در گروه‌های هشتگانه بشناسند.

در یک هفته‌ای که گذشت رسانه‌های مختلف در خصوص مرحله گروهی رقابت‌ها، نوع و شکل گروهبندی رقابت‌ها، آشنایی با تیم‌های ملی حاضر در جام جهانی، راحت و دشواری گروه‌ها و ... به تفسیر گزارش‌های متفاوت و متنوعی را منتشر کرده و در این خصوص به نفسیر مطالبی را نوشتند.

با این حال قصد داریم در مطلبی متفاوت، به تحلیل رقابت‌های جام جهانی 2014 برزیل در مرحله حذفی پرداخته و می‌خواهیم بر اساس قدرت تیم‌ها، سابقه بین المللی آنها در ابتدا شانس‌های صعود هر گروه به عنوان تیم‌های اول و دوم را پیش‌بینی کرده و سپس با شاخصه‌هایی که در بالا از آنها نام بردیم، مسیر تیم‌های مطرح جهان تا رسیدن به فینال را مشخص کنیم.

البته ذکر این نکته خالی از لطف نخواهد بود که در ادوار جام‌ جهانی اتفاقاتی رخ می‌دهد و بعضا نتایج عجیبی رقم می‌خورد که منجر به ظهور کشورهایی به عنوان عنوان پدیده‌ در هر جام جهانی می‌شود. پدیده‌هایی مانند سوئد و بلغارستان در جام جهانی 1994، کرواسی در جام جهانی 1998، ترکیه، کره جنوبی و سنگال در جام جهانی 2002 و اروگوئه و غنا در جام جهانی 2010 ضمن بر هم زدن پیش بینی فوتبالدوستان، موجب افزایش صدچندان هیجان و جذابیت جام‌های جهانی در ادوار مختلف شده‌اند، ضمن اینکه در کنار ظهور پدیده‌های مختلف در هر جام، اشتباهات داوری نیز همواره این رقابت‌ها را تحت‌الشعاع قرار داده و چه بسا موجب تغییر سرنوشت‌ تیم‌هایی شده است که حتی از آنها به عنوان بخت اول قهرمانی یاد می‌شده است که از جمله معروف‌ترین‌ این قضاوت‌های اشتباه می‌توان به تصمیمات نادرست داوران در جام جهانی 2002 کره و ژاپن و غش کردن تاریخی آنها به سمت کره‌جنوبی در دیدارهای این تیم در مرحله یک هشتم و یک چهارم نهایی اشاره کرد که این تیم را تا جمع 4 تیم برتر جهان بالا برد.

بر همین اساس در مطلب ابتدا زیر فرض را بر سلامت داوری‌ها در تمام دیدارها گذاشته و فرض دوم را بر این مبنا قرار می‌دهیم که در جام جهانی 2014 برزیل خبری از پدیده‌ها نخواهد بود و تیم‌هایی که همگان از آنها به عنوان شانس قهرمانی یاد می‌کنند، ضمن صعود بی‌دردسر از گروه‌های خود تا مراحل بالاتر نیز صعود خواهند کرد.

گروهبندی این رقابت‌ها به شرح زیر است:

گروه A: برزیل - کرواسی- مکزیک- کامرون 

گروه B: اسپانیا - هلند- شیلی- استرالیا 

گروه C: کلمبیا - یونان- ساحل عاج - ژاپن 

گروه D: اروگوئه - کاستاریکا - انگلیس- ایتالیا 

گروه E: سوئیس - اکوادور- فرانسه- هندوراس 

گروه F: آرژانتین- بوسنی و هرزگوین- ایران- نیجریه 

گروه G: آلمان  - پرتغال- غنا- آمریکا 

گروه H: بلژیک- الجزایر- روسیه- کره جنوبی



با برگزاری رقابت‌های مرحله مقدماتی به نظر می‌رسد تیم‌های زیر شانس بیشتری را نسبت به سایر همگروهی‌های خود برای صعود خواهند داشت: (اعداد داخل پرانتز رتبه تیم‌ها در پایان مرحله گروهی را نشان می‌دهد: 

گروه A: برزیل (1) کامرون (2) (در این گروه دو تیم کرواسی و مکزیک نیز شانس صعود به عنوان تیم دوم را دارند) 

گروه B: اسپانیا (1) هلند (2) 

گروه C: کلمبیا (1) ساحل عاج (2) (در این گروه یونان و ژاپن نیز شانس صعود به عنوان تیم‌های اول و دوم را دارند) 

گروه D: ایتالیا (1) - انگلیس (2) (در این گروه اروگوئه نیز شانس صعود را دارد) 

گروه E: فرانسه (1) - سوئیس (2) 

گروه F: آرژانتین (1) - نیجریه (2) (علاقمندان به فوتبال در ایران امیدوار هستند تا تیم ملی کشورمان برای اولین بار در جام جهانی راهی مرحله حذفی این رقابت‌ها شود، ضمن اینکه بوسنی نیز به اندازه نیجریه از شانس صعود از این گروه برخوردار است) 

گروه G: آلمان (1) - پرتغال (2) 

گروه H: روسیه (1) - بلژیک (2) (در این گروه کره‌جنوبی شانس صعود به مرحله حذفی را دارد) 

اما در مرحله حذفی تیم‌ها طبق جدول زیر به مصاف هم خواهند رفت:



در صورتی که پیش‌بینی‌ها درست از آب در بیاید شاهد دیدارهای زیر در مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی برزیل خواهیم بود:

مرحله یک هشتم نهایی:

(سمت راست جدول - بالا)

برزیل - هلند 

کلمبیا - انگلیس

(سمت راست جدول - پایین)

فرانسه - نیجریه (دیدار شماره 3)

آلمان - بلژیک (دیدار شماره 4)

(سمت چپ جدول - بالا)

اسپانیا - کامرون

ایتالیا - ساحل عاج

(سمت چپ جدول - پایین)

آرژانتین - سوئیس

روسیه - پرتغال  

*مرحله یک چهارم‌نهایی:

برزیل - انگلیس

فرانسه - آلمان

اسپانیا - ایتالیا

آرژانتین - پرتغال

*مرحله نیمه‌نهایی:

برزیل - آلمان (شانس صعود انگلیس و فرانسه نیز به این مرحله کمتر از برزیل و آلمان نخواهد بود) 

اسپانیا - آرژانتین (شانس صعود ایتالیا و پرتغال نیز به این مرحله کمتر از اسپانیا و آرژانتین نخواهد بود)

*دیدار فینال:

هر 4 احتمال ممکن برای برگزاری دیدار فینال وجود دارد با این حال به نظر می‌رسد شانس صعود تیم‌های قاره میزبان جام جهانی به خصوص برزیل که میزبانی بیستمین جام جهانی را در اختیار دارد، در کنار آرژانتین بیشتر از سایر تیم‌ها باشد.

*نکاتی جالب از مرحله حذفی جام جهانی: 

*برزیل و اسپانیا در صورتی که قصد دارند تا فینال با یکدیگر روبرو نشوند باید به عنوان تیم‌های سرگروه به مرحله حذفی صعود کنند. اگر برزیل سرگروه باشد و اسپانیا به عنوان تیم دوم صعود کند، فینال زودهنگام برزیل - اسپانیا (قهرمان دوره گذشته با پرافتخارترین تیم جهان) در همان مرحله اول حذفی برگزار خواهد شد.  

*برزیل و آرژانتین در صورتی در فینال با یکدیگر روبرو خواهند شد که هر دو به عنوان سرگروه راهی دور مرحله حذفی شوند. 

*کار سخت برزیل در مرحله حذفی کاملا مشهود است. میزبان در صورتی که آلمان هم به عنوان تیم نخست راهی مرحله حذفی شود، باید با ژرمن‌ها در نیمه‌نهایی روبرو شود. برزیل در یک چهارم‌نهایی نیز با به احتمال زیاد با یکی از دو تیم ایتالیا و انگلیس (در صورتی که یکی از این دو تیم به عنوان تیم دوم گروه خود راهی مرحله حذفی شوند) مواجه خواهد شد.

*طبق پیش‌بینی و درست بودن احتمال‌ها دو دیدار نیمه نهایی اسپانیا - آرژانتین و برزیل - آلمان محتمل‌تر از سایر دیدارها در این مرحله خواهد بود. 

*در صورتی که این احتمالات درست باشد، تمام تیم‌های قدرتمند و صاحب نام جهان در مرحله یک هشتم با تیم‌هایی با یک سطح پایین‌تر از خود روبرو خواهند شد به جز برزیل که در هر صورت باید در این مرحله برای رسیدن به جمع 8 تیم برتر جهان، یکی از دو تیم اسپانیا یا هلند را از پیش‌رو بردارد. 

*در صورتی که این احتمالات درست باشد، تمام دیدارهای یک چهارم‌نهایی جذاب و تماشایی خواهند بود، به طوری که پیش‌بینی از این مرحله به بعد به واقع بسیار سخت خواهد شد.

بازی افتتاحیه جام جهانی روز 12 ژوئن (22 خرداد) سال 2014 در شهر سائوپائولو بین دو تیم برزیل و کرواسی برگزار می شود و فینال بیستمین جام جهانی 13 جولای (22 تیر) در ریودوژانیرو برگزار خواهد شد.

12 استادیوم در 12 شهر سائوپائولو، بلوهوریزونته، فولتارزا، ریودوژانیرو، برازیلیا، رسیفه، سالوادور ،کویابا، کوریتیبا، مانوس، ناتال و پورتو آلگره میزبان مسابقات جام جهانی خواهند بود.

منبع: فارس
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز