۲۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۴

رای جدید سازمان‌ملل درباره حقوق‌بشر در ایران

احمد شهید، گزارش‌گر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در خصوص ایران در ماه اکتبر مدعی شده بود که مساله حقوق بشر ایران نباید در سایه تعاملات غرب با روحانی به دست فراموشی سپرده شود.
کد خبر : ۱۵۰۸۱۱
صراط:رویترز نوشت مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز چهارشنبه با 86 رای مثبت در برابر 36 رای منفی و 61 رای ممتنع ایران را به خاطر آنچه نقض حقوق بشر خوانده می‌شود، محکوم کرد. در خصوص سوریه و کره شمالی نیز قطعنامه‌هایی در خصوص نقض حقوق بشر صادر شده است.

بنابراین گزارش، در حالی که قطعنامه ضدایرانی مجمع عمومی سازمان ملل متحد از آنچه نقض‌های جدی حقوق بشر در ایران خوانده می‌شود، انتقاد کرده است به قول‌های داده شده توسط حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران نیز اشاره کرده از جمله رفع تبعیض علیه زنان و قومیت‌ها و بهبود وضعیت آزادی بیان و اندیشه.

این قطعنامه همچنین از منشور حقوق مدنی روحانی تمجید کرده و ایران را تشویق کرده است که اقدامات مشخصی در راستای عملی کردن این قول‌ها در اسرع وقت انجام دهد تا به‌زعم قطعنامه مزبور، به وظایف خود در چارچوب قوانین داخلی و قوانین بین‌المللی حقوق بشر عمل کرده باشد.

احمد شهید، گزارش‌گر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در خصوص ایران در ماه اکتبر مدعی شده بود که مساله حقوق بشر ایران نباید در سایه تعاملات غرب با روحانی به دست فراموشی سپرده شود. وی از ایران به خاطر اعدام 724 نفر ظرف 18 ماه انتقاد کرده که ده‌ها نفر از آنها پس از انتخاب روحانی به ریاست‌جمهوری اعدام شده‌اند.

گروه نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد پیش از رای‌گیری در خصوص این قطعنامه تاکید کرده بود که قطعنامه فوق‌الذکر وضعیت واقعی حقوق بشر در ایران را به نمایش نمی‌گذارد.

روز گذشته، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه کشورمان نیز از اتهامات حقوق بشری وارده به ایران سخت انتقاد کرد.

جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده که گزارش‌های احمد شهید منصفانه نیست و تلاش دارد وضعیت حقوق بشر در ایران را سیاه‌نمایی کند.

وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده پیش از این گفته بود که بر اساس برنامه اقدام مشترک ژنو، تنها اعمال تحریم‌های هسته‌ای بر ضد ایران ممنوع است و واشنگتن می‌تواند در سایر زمینه‌ها علیه ایران به طرح و اعمال تحریم‌های جدید بپردازد. برخی تحلیل‌گران معتقدند که بهانه‌های حقوق بشری می‌تواند یکی از مستمسک‌های اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران باشد.
منبع: فارس