۳۰ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۷

کری:آمریکا متحدانش را فدای ایران نمی‌کند

کد خبر : ۱۵۱۰۹۰
صراط:  روزنامه کیهان در ستون ویژه های خود نوشت:

جان کری : آمریکا متحدان خود را فدای ایران نمی‌کند

دولت آمریکا برای چندمین‌بار به متحدان خود در منطقه اطمینان داد که آنها را رها یا فدای توافق با ایران نمی‌کند.یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با رسانه‌ها در سفارت آمریکا در لندن این ادعا که واشنگتن قصد دارد تعهدات خود در قبال خاورمیانه را نادیده بگیرد، شدیدا رد کرده و بر این نکته پافشاری کرده است که آمریکا به خاطر توافق هسته‌ای با ایران، متحدان دیرینه عرب خود را کنار نخواهد گذاشت.

به گزارش بی‌بی‌سی این مقام که خواست نامش فاش نشود، در جریان گفت‌وگو با رسانه‌ها در سفارت آمریکا در لندن، گفت: نیمی از وقت جان کری، وزیر خارجه آمریکا صرف بررسی مسائل خاورمیانه می‌شود.وی بر این نکته پافشاری کرد که: توافق ماه گذشته ژنو با ایران تنها گامی برای کنار گذاشتن بخش های اصلی برنامه هسته‌ای این کشور بود.

او افزود: کاهش تحریم‌ها را می‌شود تغییر داد و تحریم‌ها را به حال اول بازگرداند.مقام آمریکایی گفت‌: دولت متبوع من کاملا آگاه است که متحدانمان در خلیج‌فارس و به خصوص عربستان سعودی از این موضوع ناراحتند که از مذاکرات انجام شده با ایران در عمان، که قبل از توافق هسته‌ای ژنو بود، بی‌خبر مانده بودند؛ ولی برای توفیق این مذاکرات لازم بود که انجام آن محرمانه بماند.او توضیح داد: آمریکا بعدا با متحدان عرب خود صحبت کرد تا آنان را متقاعد کند که آمریکا خلیج‌فارس را به حال خود رها نمی‌کند که تحت نفوذ ایران قرار گیرد و نتیجه مذاکرات با ایران به نفع آنها بوده است. موضوع درز شکایات اخیر عربستان از سیاست آمریکا، در ملاقات اخیر جان کری و ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی مورد بحث قرار گرفت. حاصل گفتگوها موجب اطمینان خاطر ملک عبدالله شد تا آنجا که خطاب به جان کری گفت شکایاتی که به شخص او نسبت داده شده بوده واقعا از جانب او نبوده است.مقام وزارت خارجه آمریکا گفت، واشنگتن و ریاض همکاری بسیار نزدیکی درباره موضوعات متعدد دارند.

درس مقامات لجوج فرانسه به محافل خوش‌خیال ایرانی

مقامات فرانسوی برای دومین بار طی چند روز گذشته اقدام به منفی‌بافی و دروغ‌پراکنی علیه ایران کردند.وزیر امور خارجه فرانسه روز پنجشنبه در مصاحبه با وال‌استریت ژورنال ادعا کرد که ایران ممکن است هرگز حاضر به کنار گذاشتن توانایی‌های هسته‌ای تسلیحاتی‌اش نشود؛ وی همچنین نسبت به شانس رسیدن به یک توافق نهایی با تهران در زمینه برنامه هسته‌ای‌اش ابراز تردید کرد.لوران فابیوس، ادعا کرد: من نگرانی‌هایی دارم درباره این که ایران در زمینه محدود کردن برنامه هسته‌ای‌اش تا چه حد پیش خواهد رفت.وی با تکرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران گفت: مشخص نیست که آیا ایرانیان حاضر می‌شوند برای همیشه هرگونه ظرفیت دستیابی به سلاح را کنار بگذارند یا تنها با ایجاد وقفه در برنامه هسته‌ای‌شان موافقت خواهند کرد.یش از فابیوس، اولاند رئیس‌جمهور فرانسه در جمع «شورای نمایندگی‌ نهادهای یهودی»- حلقه صهیونیستی- در کاخ الیزه گفته بود: مذاکراتی که به توافق موقت و تعلیق برنامه (هسته‌ای) ایران منتهی شد، هنوز به حل و فصل کامل و قطعی این مسئله منجر نشده است.

وی همچنین اعلام کرد: یادآوری می‌کنم که فرانسه کاملا به تضمین امنیت اسرائیل متعهد است مخصوصا که نخواهیم گذاشت ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد.فرانسه پیش از این هم در مقطعی باعث به هم خوردن مذاکرات ژنو شده بود. موضع‌گیری‌های متواتر مقامات ارشد فرانسوی علیه ایران در حالی است که برخی سیاسیون و رسانه‌ها به هنگام سفر رئیس‌جمهور کشورمان به نیویورک و ملاقات با اولاند، با ذوق‌زدگی تمام مدعی شدند این اتفاق از یک سو به مفهوم فصل جدید در روابط دوجانبه و از سوی دیگر به معنای شکستن تحریم سیاسی ایران است. اما اکنون به فاصله کمتر از 3 ماه معلوم شده دولت فرانسه به مواضع خصمانه خود ادامه می‌دهد و در مقابل آمریکا و رژیم صهیونیستی فاقد حداقل اراده و اختیار است.

بیماری شما مغز بدون فسفر است

آقای سریع‌القلم که به مردم توهین می‌کنند و می‌گویند سیاست را باید از کف خیابان و نظرسنجی‌ از تاکسی‌دار و لبوفروش جمع کرد، بفرمایند بعد از سال‌ها حضور دردانشگاه کجای تاریخ اندیشه سیاسی ایران قرار دارند؟داریوش سجادی مشاور کروبی و از همکاران سابق روزنامه‌های اصلاح‌طلب با انتقاد از مواضع سریع‌القلم (مشاور رئیس‌جمهور) نوشت: جناب آقای «محمود سریع‌القلم» اخیرا با جهد و سعی بلیغی می‌کوشند ضمن بیان نقطه نظرات آسیب‌شناسانه خود از دستگاه دیپلماسی و نارسائی‌های دیپلمات‌ها و بی‌صلاحیتی معدل عقلانی ایرانیان، برای جبران این عارضه راهکار ارائه دهند؛ از جمله اینکه گفته‌اند «کسانی که زبان انگلیسی نمی‌دانند، منطقی فکر نمی‌کنند! سیاست خارجی باید از خیابان‌ها جمع شود! سیاستمدار حرفه‌ای کسی است که غذای خوب خورده، در حد متعارف زندگی کرده، مهربانی و احترام را تجربه کرده، سفر رفته و حتی از هوس نیویورک رفتن هم عبور کرده است. 92 درصد بنیادگرایان در خاورمیانه یا مهندسی و علوم پایه خوانده‌اند یا پزشکی. دلیل تناسب میان این رشته‌ها و جزمیت، ذهن دوتایی ایشان است. انسان‌های عمیق که با مطالعه دست کم پنج هزار کتاب به مرحله استنباط می‌رسند، دارای مدارهای خاکستری در ذهن و تجزیه و تحلیل هستند! ایرانیان احساسی، غریزی و پوپولیستی تربیت می‌شوند!».

وی ادامه می‌دهد: جناب آقای سریع‌القلم. کمی آهسته‌تر! پیاده شوید با یکدیگر قدم بزنیم! تصور کرده‌اید تنها خودتان دانشگاه رفته و آشنا با زبان و مبانی علم سیاست و مختصات و لواحق و ضمائم و توابع این رشته و حرفه‌اید!؟ تمامی خرده فرمایشات جنابعالی مسموع است اما اگر کمی هم از برج عاج خود بیرون آمده و پا بر زمین گذاشته و به اطراف‌تان بنگرید عنایت خواهید داشت پرداختن به سیاست و غور و تفحص در مبانی اندیشه سیاسی بیرون از جذابیت‌های ظاهری مستلزم فسفرسوزی هم هست. جسارت است اما تصور می‌کنید با دو قطعه دگمه سردست و یک پیراهن یقه وینچستر و یک دست کت و شلوار یقه آرشال و تسلط به زبان انگلیسی مراد حاصل است!».سجادی پرسیده است: شما با احراز کرسی استادی اکنون می‌توانید بفرمائید دکتر سریع‌القلم در کجای تاریخ اندیشه سیاسی ایران ایستاده؟ چرا محصول سالها دود چراغ خوردن و تحقیق و تفحص تخصصی جنابعالی در حوزه سیاست، کمترین رد و وزن و جایگاه و اثری محسوس در روند اندیشگی و توسعه سیاسی ایران نگذاشته!؟ مشکل این جاست که جنابعالی به سنت مالوف جامعه روشنفکری ایران علی‌رغم قدرت بالای تشخیص‌تان در دردشناسی لیکن بدلیل دلبستگی و وابستگی تمام قدتان به الگوهای غربی و گسستگی و بی‌الفتی‌تان با واقعیات بومی با تمامی دعاوی‌تان ناتوان از درمان درد مانده‌اید. جناب آقای دکتر سریع‌القلم! بقول مولانا درد بی‌دردی علاج‌اش آتش است! و بقول مرحوم شریعتی درد امروز جامعه ما بی‌سوادی مردم ما نیست! نیم‌سوادی روشنفکران و تحصیلکرده‌های ماست! هرچند مشکل شما بی‌دردی نیست. دردمند‌اید! اما جنس دردتان از جنس درد این ملت نیست!   

تردید لس‌آنجلس تایمز درباره پایبندی غرب به توافق ژنو

یک روزنامه آمریکایی از افزایش تردیدها درباره پایبندی غرب به توافق ژنو خبر داد.به گزارش دیپلماسی ایرانی، سه هفته پس از اینکه باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا از توافق تاریخی بر سر تعلیق برنامه‌های هسته‌ای ایران به مدت شش ماه استقبال کرد، حال و هوای مقامات آمریکایی در مورد دور بعدی مذاکرات از چهره‌هایی بشاش به صورت‌هایی غمگین و حتی افسرده تغییر کرده است. وندی شرمن، مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در مذاکرات هسته‌ای می‌گوید شانس موفقیت مذاکرات را بیش از 50-50 نمی‌داند. همان توصیفی که اوباما هفته گذشته داشت. به گفته وی مقامات آمریکایی در مورد اینکه ایران درخواست‌های غرب را بپذیرد، بسیار دچار تردید هستند.

به گزارش لس‌آنجلس تایمز، این تغییر نتیجه درک فزاینده‌ای است که نسبت به امتیازهایی ایجاد شده که هر طرف باید برای دستیابی به توافق نهایی بر سر مجادله هسته‌ای ایران ارايه کند. مجادله‌ای که یک دهه از عمر آن می‌گذرد و در طول این سال‌ها غرب همواره نگران تسلیحاتی بودن برنامه‌های هسته‌ای ایران بوده و در مقابل تهران نیز درخواست لغو تحریم‌ها را داشته است.اکنون مشکل ظهور کرده است. مذاکرات فنی در وین که به منظور اجرای توافق مقدماتی برگزار شد، به دنبال واکنش تهران به اضافه شدن نام 19 شخص حقیقی و حقوقی به فهرست تحریم‌های خزانه‌داری آمریکا در پنجشنبه گذشته نیمه کاره رها شد.این گزارش می‌افزاید: حتی پیش از وقفه ایجاد شده در روز پنجشنبه نیز کارشناسان در حال جدال بر سر طراحی گام‌های بعدی بودند که بسیار پیچیده‌اند؛ ذخایر اورانیوم غنی‌شده با خلوص متوسط ایران و تعلیق اغلب بخش‌های فعالیت‌ غنی‌سازی در مقابل دسترسی ایران به 4 میلیارد و 200 میلیون دلار اموال بلوکه شده در بانک‌های خارجی و تعدیل تحریم‌ها در بخش پتروشیمی و صادرات خودرو. تدوین یک توافقنامه جامع که برای تمامی کانون‌های قدرت سیاسی در ایران و واشنگتن و البته انگلیس، چین، فرانسه، آلمان و روسیه راضی‌کننده باشد، فراتر از یک چالش است.

براساس این گزارش توقعات غرب درباره تعطیلی سایت فردو و رآکتور آب سنگین با توقعات ایران در زمینه حفظ غنی‌سازی و لغو تحریم‌های مالی و نفتی ناسازگار است. دشوارتر از همه اینکه دو طرف نیاز به توافق بر سر بازه زمانی این معامله دارند. توافق جامع اغلب به یک توافق دایم یا نهایی اطلاق می‌شود. اما ایرانیان می‌خواهند این قرارداد به مدت پنج سال یا کمتر اجرا شود. مقامات آمریکایی نیز بازه زمانی 20 ساله یا بیشتر را برای آن تعریف می‌کنند.رابرت آینهورن، که تا ماه می عضو تیم اوباما در مورد ایران بود و در مؤسسه بروکینگز عضویت دارد، می‌گوید: به طور حتم آمریکایی‌ها می‌خواهند این توافقنامه طولانی مدت‌تر باشد اما ایرانیان خواستار کوتاه مدت‌تر بودن آن هستند.اوباما در اظهاراتی در 6 دسامبر گفت که می‌تواند توافق جامعی را با ایران تصور کند که شامل یک مکانیسم تایید و بازرسی‌های گسترده و محدودیت‌هاست، اما در عین حال به تهران اجازه می‌دهد از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای بهره‌مند شود. این در حالی است که تعریف انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای یکی از سخت‌ترین چالش‌های پیش رو به شمار می‌رود. ایران بر این نکته پافشاری دارد که نمی‌خواهد از غنی‌سازی با خلوص پایین در خاک خود دست بکشد. اوباما نیز می‌گوید اینکه از ایران خواسته شود از تمامی برنامه‌های غنی‌سازی خود دست بکشد، واقع‌بینانه نیست، دست کم در تئوری. اوباما می‌گوید ایران می‌تواند ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم محدود را تحت نظارت دقیق در اختیار داشته باشد.
مقامات آمریکایی امیدوارند ایران تعداد سانتریفیوژهای خود را از 19 هزار دستگاه به 6 هزار دستگاه کاهش دهد تا از این طریق زمان مورد نیاز برای تولید موادی که می‌تواند در ساخت سلاح هسته‌ای کارایی داشته باشد، افزایش یابد. اما مقامات تهران که می‌خواهند موضع قاطع خود را پای میز مذاکره حفظ کنند، بر ادامه فعالیت سایت فوردو و راکتور آب سنگین اراک تاکید دارند.در پایان این گزارش آمده است: البته این احتمال وجود دارد که با توجه به مشکلات فنی در راکتور آب سنگین اراک، امکان مبادله این راکتور با یک راکتور آب سبک غربی وجود داشته باشد. همچنین می‌توان سایت غنی‌سازی فوردو را نیز به یک سایت تحقیقاتی تغییر کاربری داد(!) اما کاهش شمار سانتریفیوژهای نسل اولی در نطنز دردسر سازتر است. ایران می‌خواهد برنامه هسته‌ای صنعتی خود را توسعه دهد و به این منظور به اورانیوم غنی شده با خلوص پایین نیاز دارد.آلبرایت بر این باور است که باور این ایده که ایران به راحتی با کاهش شمار سانتریفیوژها موافقت می‌کند، دشوار است. به گفته وی ایران عقب‌نشینی نمی کند و مقاومت خواهد کرد. نکته مهم دیگر اینکه ایران تاکید دارد هرگونه توافق جامع باید شامل لغو تمامی تحریم‌ها باشد.