۰۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۸

سریال بی پایان آلودگی هوا به اعتبار نیاز دارد

تعطیلی مدارس و اجرای طرحهای زوج فرد برای مقابله با آلودگی هوا در اغلب شهرها از جمله تنها راهکاری است که توسط دولت سیاست گذاری و مردم مجبور به اجرای آن هستند.
کد خبر : ۱۵۲۰۹۵
صراط: تعطیلی مدارس و تردد خودروها بر اساس زوج و فرد طی سالهای اخیر تنها اقدام عملی قابل لمس دولت برای مقابله با پدیده آلودگی هوا بوده که مردم نیز با خانه نشینی و استفاده از صنعت حمل و نقل ناقص و پردردسر عمومی بهای آن می پردازند.

در حالی که مجلس به دنبال یافتن راهکارهای کاهش تعداد تعطیلات رسمی، بهبود کیفیت بنزین تولیدی، بهبود سیستم سوخت و ساز خودروها، یافتن راهکار کاهش آلودگی واحدهای صنعتی است، اعلام تعطیلی مدارس در اغلب شهرها توسط دولت نشان دهنده یکسان نبودن دیدگاهها در این حوزه است.

راهکارهای کاهش آلودگی هوا در زمانهای بروز پدیده وارونگی دما در روزهای سرد سال، کاهش میزان گرد و غبار و ... توسط کارشناسان زیست محیطی تعیین شده ولی هنوز کمبود و عدم تخصیص اعتبارات توسط سیستم اجرایی کشور هیچ یک از این طرحها عملیاتی نشده است.

آلاینده ها مستقیم وارد هوا می شوند/ سهمیه سوخت حذف شود

سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اعلام اینکه هیچ تردیدی در آلودگی سوخت خودروها وجود ندارد، افزود: متاسفانه این در حالی است که سیستم سوخت و ساز خودروهای تولیدی نیز مطابق با استاندارد های جهانی نبوده و در نتیجه آلاینده ها به صورت مستقیم وارد هوا می شوند.

موید حسینی صدر تشدید آلودگی هوای تهران و دیگر کلان شهرهای کشور را کیفیت پایین سوخت و آلودگی بنزین مصرفی دانست و اظهار داشت:  راهکار فوری کاهش آلودگی هوا ارتقای کیفیت سوخت و نصب مبدل کاتالیستی بر روی خودروها بوده که میزان ناخالصی گوگرد به کمتر از 20 پی پی ام و افزایش عدد اکتان آن به 95، ارتقا یابد.

وی با اعلام اینکه تمرکز اصلی بر روی ارتقای کیفیت سوخت باید باشد، ادامه داد: برای کنترل آلودگی هوا دولت می تواند بنزین سهمیه ‌ای در شهرهای بزرگ را حذف و منابع آن را به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی اختصاص دهد، چرا که برای کنترل و کاهش آلودگی هوا محدودیت قانونی وجود ندارد.

لزوم توسعه و بهبود ناوگان حمل و نقل عمومی کشور

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی حذف سفرهای غیرضرور درون شهری‌، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی‌، توسعه فضای سبز،‌ ارتقای کیفیت سوخت و کارهای فرهنگی را از جمله عوامل موثر در کاهش آلودگی هوا دانست و گفت: توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی‌، خرید اتوبوسهای مدرن‌، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و توسعه مترو در این راستا ضروری است.

حسینی صدر با بیان اینکه اعتباری که در لایحه های بودجه ای کشور برای مسائل زیست محیطی از جمله آلودگی هوا، حفظ و نگهداری جنگلها  و تالابها، ریزگرد‌ها و حفظ گونه‌های نادر جانوری کشور لحاظ شده به هیچ وجه جوابگوی نیاز‌ها نیست، ادامه داد: کمرنگ بودن بودجه زیست محیطی در حالی است که مسائلی نظیر آلودگی هوای کلانشهر‌ها هزینه‌هایی زیادی را بر کشور تحمیل کرده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: در حال حاضر بالغ بر 200 هزار دستگاه موتور سیکلت غیراستاندارد در کشور وجود داشته که این تنها بخشی از صد‌ها مشکلی است که محیط زیست کشور را درگیر کرده بطوریکه افزایش بودجه این حوزه برای سال جاری می‌تواند به مرتفع شدن این موضوع کمک کند.

وی با تأکید بر اینکه آب وهوای کشور در وضعیت بحرانی قرار دارد، ادامه داد: آلودگی هوای کلانشهرها به ویژه پایتخت مشکلات عدیده ‌ای را در حوزه سلامت برای هموطنان ایجاد کرده اما متاسفانه با وجود  بحرانی بودن وضعیت هوا در کشور، رسیدگی به موضوع آلودگی هوا مورد غفلت واقع شده است.

واحدهای صنعتی مالیات سبز را پرداخت کنند

این در حالی است که عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی،‌ با انتقاد از نظارت ناکافی سازمان محیط زیست بر عملکرد پالایشگاهها و کارخانجات مولد آلایندگی در کشور،‌ گفت: بیش از 80 درصد آلودگی هوا ناشی از خودروها و سوخت آنها بوده که از استاندارد کافی برخوردار نیستند.

رسول خضری در گفتگو با خبرنگار مهر، ادامه داد: متاسفانه اکثر واحدهای تولیدی و صنعتی کشور از زیر بار پرداخت مالیات سبز فرار می‌کنند که همین موضوع منجر به آلودگی هوا و افزایش ذرات معلق با حجم کمتر از 2.5 میکرون شده که اختلال زیادی را برای سیستم تنفسی به وجود می‌آورد.

لزوم کاهش آلایندگی واحدهای صنعتی آذربایجان غربی

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی از قرار گرفتن هوای ارومیه در شرایط نا سالم خبر داد و گفت: بر اساس اعلام مرکز کنترل و پایش هوای محیط زیست، کیفیت هوای ارومیه در حد ناسالم قرار گرفته که در این راستا آلایندگی خودروها و واحدهای تولیدی بی تاثیر نبودند.

حسن عباس نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر، با اعلام اینکه میزان آلودگی هوای ارومیه هم اکنون 2 برابر حد مجاز است، ادامه داد: عامل آلودگی ذرات معلق کوچکتر از 10 میکرون و منوکسید کربن بوده که در نتیجه استاندارد نبودن خودروها، سوخت مورد استفاده و کم توجهی واحدهای تولیدی بروز پیدا می کند.

وی با اشاره به اینکه آلودگی از طریق ریزگردها دائمی نبوده و هجمه ای موقتی است که نمی توان شاخص های آن روزها را به تمام سال تعمیم داد، ادامه داد:‌ گرد و غبارهای محلی نیز گاهی موجب آلایندگی هوای ارومیه می شوند که ناشی از تخریب مراتع، از بین رفتن پوشش گیاهی اراضی اطراف شهر، کمبود فضای سبز و خشکسالی است.

بررسی احتمال آلودگی هوای ارومیه از گرد و غبار نمک دریاچه ارومیه

عباس نژاد در خصوص احتمال آلودگی هوای ارومیه از گرد و غبار نمک دریاچه ارومیه، گفت: در این زمنیه تحقیق جامعی آغاز شده ولی تا کنون نتیجه قطعی و علمی از آنها نمی توان ارائه داد و نیاز به زمان و انجام بررسی های بیشتری دارد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی اظهار داشت: پایش هایی آلودگی هوا در استان بصورت علمی و مستمر انجام شده که از ایستگاه های سنجش آلودگی استان به صورت آنلاین جمع آوری و تحلیل می شود.

وی یادآور شد: در جهت کاهش آلودگی هوا در روزهایی که با پدیده وارونگی دما مواجه هستند حرکت واحدهای تولیدی و صنعتی استان جهت دستیابی به استانداردهای نشر دی اکسید کربن ضروری است.

به هر روی طرح تعطیلی مدارس و اجرای طرح زوج فرد تردد خودرو ها موضوعی است که طی سالهای اخیر دولت و مردم برای مقابله با آلودگی هوا آن را اجرایی می کنند ولی دریغ از اینکه اجرای این طرحها بدون رفع ریشه ای مشکلات بوده و در صورت ادامه روند فعلی نباید به آینده هوای کشور امیدوار بود.


منبع: مهر