۰۷ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۶

افزایش درآمد اختصاصی وزارت بهداشت از جیب مردم

عضو کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به افزایش سهم درآمدهای اختصاصی وزارت بهداشت در لایحه بودجه ۹۳ گفت: درآمد اختصاصی درآمدی است که از جیب مردم و بیمه‌ها تامین می‌شود که این اقدام بیشتر به مردم فشار وارد می‌کند.
کد خبر : ۱۵۲۷۰۶

صراط: علی کائیدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بودجه سلامت امسال راضی کننده نیست و مشکلات درمانی و بهداشتی مردم بسیار بالا است، اظهار داشت: ما باید هم اکنون به بودجه بهداشت توجه زیادی داشته باشیم، چرا که بیماری‌های غیرواگیردار مانند سرطان، بیماریهای قلبی، آرتروز و دیابت برای درمان نیاز به بودجه زیادی دارد و در صورتی که به همین منوال پیش برویم، در آینده اگر تمام بودجه کشور را هم به این امر اختصاص دهیم، نمی‌تواند پاسخگوی این مشکلات باشد. 

وی ادامه داد: ما باید به سمتی برویم که تخت‌های بیمارستانی را کم کنیم و مراقبت‌های اولیه بهداشتی را تقویت کنیم. زمانی که به بهداشت توجه شود، ولی به پیشگیری توجهی نکنیم، در آینده نمی‌توانیم با منابعی که در اختیار داریم، به این مشکل پاسخ دهیم. 

عضو کمیسیون بهداشت مجلس با بیان اینکه نباید به سمت تامین تجهیزات پیشرفته پزشکی برویم، گفت: ما باید پول را خرج آموزش صحیح کنیم. بسیاری از بیماری‌ها وجود دارد که جوانان ما مستعد ابتلا به آن هستند. هم اکنون وزارت بهداشت به بیماران سرطانی کمک مالی می‌کند، ولی این کمک از آنها دردی دوا نمی‌کند. لذا نگاه ما باید به سمت آموزش صحیح بهداشتی و درمانی و ایجاد سبک زندگی صحیح باشد. 

کائیدی با اشاره به آسیب‌رسان بودن برخی از کالاها مانند سموم کشاورزی گفت: برای کالاهای آسیب‌رسان مانند سیگار، سموم کشاورزی تولیدی و وارداتی و لوازم آرایشی باید مالیات مستقیم وضع کرد تا از آن طریق بتوان منابع را افزایش داد.

وی در خصوص افزایش درآمد اختصاصی وزارت بهداشت در لایحه بودجه 93 اظهار داشت: سال گذشته میزان درآمد اختصاصی بهداشت 33 درصد بود، ولی هم اکنون این رقم به 48.5 درصد افزایش یافته است. درآمد اختصاصی درآمدی است که از جیب مردم و بیمه‌ها تامین می‌شود که این اقدام بیشتر به مردم فشار وارد می‌کند. 

عضو کمیسیون بهداشت مجلس در خصوص آلودگی هوا نیز گفت: با وجود آلودگی هوا و مریضی‌های قلبی و عدم تحرک شهروندان وزارت ورزش و جوانان چه اقدامی انجام داده است و جای ورزش همگانی ما کجاست؟

کائیدی افزود: باید ورزش همگانی در کشور اجباری شود. حتی این موضوع در مدارس ما وجود ندارد و دیده می‌شود که دانش‌آموزان به چاقی مبتلا هستند. 

وی در پایان با بیان اینکه متاسفانه ما بدون برنامه در حوزه بهداشت در حال حرکت هستیم، خاطرنشان کرد: چطور دولت می‌خواهد به طرح‌هایی که پیشرفت فیزیکی 80 درصد دارند، بودجه اختصاص دهد؟ به هر حال باید به بخش بهداشت نیز که پایه و اساس است توجه لازم داشته باشد و آموزش را اصلاح کند. البته آقای نوبخت در جلسات کمیسیون بهداشت بر این موضوع که توجه ویژه‌ای بر بخش سلامت داشته‌ باشند، تأکید داشته و می‌دانند که این بخش در اولویت قرار دارد.


منبع: تسنیم