۰۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۸

پشت پرده حمایت خاتمی از ناطق نوری

به نظر می‌رسد پشت پرده حمایت محمدرضا خاتمی از ناطق نوری به نوعی فشار به محمد رضا عارف هم باشد.
کد خبر : ۱۵۳۱۰۱
صراط: محمدرضا خاتمی گفته است: اصلاح طلبان در دو یا سه ماه اخیر جلسه ای درباره انتخابات مجلس آینده نداشته اند تا بحثی درباره سر لیست یا دیگر مباحث داشته باشند. اما این دلیل آن نیست که منکر شویم اصلاح طلبان در سال‌های اخیر با اقای ناطق نوری دوستی داشته‌اند و مواضعشان بسیار به هم نزدیک شده است.

رضا خاتمی در ادامه داد: کسی نیست که از این امر که آقای ناطق نوری برای خروج کشور از بحران در عرصه حضور یابند استقبال نکند. با این وصف حتی اگر آقای ناطق در انتخابات ریاست جمهوری هم شرکت می‌کردند اصلاح طلبان با حفظ مواضع خود از ایشان حمایت می‌کردند.

وی با بیان ایکه حضور ناطق نوری می تواند موثر باشد، اضافه کرد: با توجه به همگرایی‌ها و نزدیکی‌هایی که در این مدت میان مواضع اصلاح‌طلبان و آقای ناطق به وجود آمده احتمال حضور ایشان در لیست انتخاباتی اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس محتمل است. اگرچه درباره سرلیست در هیچ جمع اصلاح‌طلب بحث و صحبتی صورت نگرفته است.

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: مواضع و ارتباط هایی که میان اصلاح طلبان و آقای ناطق وجود داشته و همچنین سابقه یکساله اخیر باعث شده که ما از حضور آقای ناطق استقبال کنیم.

رضا خاتمی در پایان گفت: اصلاح‌طلبان حضور آقای ناطق نوری را در هر موقعیت و عرصه‌ای که حضور یابند بسیار موثر و مغتنم می‌دانند و فعالیت در هر حوزه‌ای که ایشان برای تلاش و فعالیت اراده کنند ما از آن استقبال خواهیم کرد.

گفتنی است محمد رضا خاتمی در حالی از حضور ناطق نوری در انتخابات حمایت کرده است که پیش از این سعید حجاریان نیز در یک مصاحبه تفصیلی با با خبرگزاری ایسنا گفته بود : «معتقدم باید مجلس دهم شبیه مجلس پنجم شود یعنی اقلیت قوی و تاثیرگذار از اصلاح‌طلبان وارد مجلس شوند و باتوجه به شرایط موجود، چنین چیزی قابل‌‌قبول و راضی‌کننده خواهد بود. در مجلس پنجم، کارگزاران فراکسیونی قوی بودند. به نظر من حضور آقای ناطق‌نوری در مجلس بعدی بسیار موثر خواهد بود و من از حضور چنین نیروهایی در مجلس بعدی استقبال می‌کنم، اما خود آقای ناطق گفته است که در انتخابات شرکت نمی‌کند. هم‌اکنون در شورای شهر هم نیروهای اصلاح‌طلب خوبی حضور دارند که حاکمیت روی آنها حساسیت نداشت. آنها اصلاح‌طلبان جوانی بودند که مورد حمایت شخصیت‌های محبوب اصلاح‌طلب هم قرار گرفتند. در انتخابات مجلس هم می‌توان بر‌نیروهای جوان اصلاح‌طلب سرمایه‌گذاری کرد و با حمایت رهبران جریان اصلاح‌طلب آنها را به مجلس بعدی فرستاد.در حال حاضر اصلاح‌طلبان در کابینه دولت یازدهم حضور دارند و پایگاه اجتماعی دولت هم اصلاح‌طلبان هستند؛ بنابراین لازم نیست بین اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان تفکیکی قائل شویم.»

به نظر می رسد اصلاح طلبان بنا دارند با تداوم ائتلاف با اعتدال گرایان یا همان حامیان و نزدیکان حسن روحانی وارد انتخابات مجلس دهم شوند تا همانطور که سعید حجاریان گفته با چهره های یقه سفید کرسی هایی از پارلمان را بدست آورند. البته سعید حجاریان در مصاحبه اش برخلاف برخی اصلاح طلبان گفته است که باید به یک اقلیت پر قدرت فکر کنیم.

در همین حال علی اکبر ناطق نوری اگر چه سکوت پیشه کرده اما برخی خبرها حکایت از این دارد که از او دعوت هایی برای حضور در انتخابات مجلس دهم صورت گرفته و طیف هایی از اصلاح طلبان و  شخصیت هایی مانند اکبر هاشمی رفسنجانی ترجیح می دهند تا ناطق نوری سر لیست فهرست ائتلافی باشد . این مساله آنجا اهمیت می باد که فعالیت های محمد رضا عارف برای حضور در انتخابات مجلس دهم هم شدت یافته است. گویا این بار ناطق نوری مانعی در راه سرلیست شدن عارف خواهد شد.حال آنکه او  در انتخابات ریاست جمهوری نیز به درخواست سید محمد خاتمی و به نفع حسن روحانی کناره گیری کرد.

به نظر  می سد پشت پرده حمایت محمد رضا خاتمی از ناطق نوری به نوعی فشار به محمد رضا عارف هم باشد.

از سوی دیگر سایت مشرق اخیرا درخبری نوشته بود : پس از آنکه از ناطق نوری برای شرکت در یکی از جلسات اصولگرایی دعوت به عمل آمد وی در پاسخ گفته است: به نظر من جمع کردن سران اصولگرایی در یک جلسه مشکل است.از طرفی به قول پسرم من در جریان اصولگرایی تاثیر گذار نیستم و حرف شنوی از من در آن طرف بیشتر است.

احمد ناطق نوری که نزدیک ترین فرد به علی اکبر ناطق نوری است هم اخیرا در مصاحبه ای درباره تصمیم برادر خود برای نامزدی در انتخابات آتی مجلس گفته بود: در این زمینه هر چقدر که از او سوال کردم گفت "فعلا برنامه ای ندارم و هر چه تاکنون اعلام شده گمانه زنی شخصی افراد و گروه ها بوده است"؛ در کل هنوز چیزی مشخص نیست. گروه های مختلف سیاسی خواستار حضور آقای ناطق نوری در انتخابات مجلس دهم شده اند اما از آنجا که او فردی مستقل و بی طرف بوده و تحت تاثیر هیچ جریانی نیست، در نهایت باید منتظر ماند و دید به چه جمع بندی و تصمیمی می‌رسد. مردم آقای ناطق را می شناسند و می دانند که آقای ناطق در تصمیم گیری تحت تاثیر هیچ جریانی قرار نمی گیرد و در نهایت آنچه به مصلحت نظام، انقلاب و مردم باشد، انجام می دهد، اگر لازم دید به انتخابات مجلس ورود می‌کند، در غیر این‌صورت خودش تصمیم گیرنده است و کسی نمی تواند به او این مسئله را تحمیل کند.


حالا همه نگاه ها به علی اکبر ناطق نوری دوخته شده است ؛ آیا او سرلیست قرضی اصلاح طلبان خواهد شد؟

منبع: پنجره