۱۱ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۹

از پرواز مستقیم ایران - آمریکا چه خبر؟

پس از آغاز مذاکرات ایران و گفت و گوی تلفنی اوباما با رییس جمهور، بحث راه اندازی پرواز مستقیم ایران-آمریکا جدی شد.
کد خبر : ۱۵۳۵۶۷
صراط: هر چند روز یک بار هم خبرهای جدید در این باره به گوش ایرانی‌ها رسید تا اینکه امروز زمان احتمالی راه‌اندازی این خط هوایی هم اعلام شد!

اواخر آبان ماه بود که قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی و هواشناسی اعلام کرد، تلاش می‌کنند از ابتدای سال جدید میلادی (11 دی ماه) مقدمات راه‌اندازی اولین خط هوایی مستقیم بین ایران و آمریکا را فراهم کنند.یعنی ممکن است تا حدود دو ماه دیگر شاهد اولین پرواز مستقیم بین این دو کشور پس از انقلاب باشیم.

به گفته علی محمدی نوریان قرار بود این پرواز برای تسهیل رفت و آمد ایرانیان به خارج از کشور انجام شود.

فرهاد پرورش مدیرعامل ایران‌ایر همدر همان روزها گفت که هما آمادگی کتبی خود را به این منظور به مشاور ارشد رئیس‌جمهور و سازمان هواپیمایی اعلام کرده است.

همچنین اعلام شد برای برقراری این پرواز، سه شرکت‌ هواپیمایی ایرانی از جمله ماهان، هما و آسمان و چند شرکت خارجی نیز اعلام آمادگی کرده‌اند.

به گفته مدیرعامل هما نیز این شرکت که قبلا پرواز مستقیم به نیویورک داشته درحال حاضر نیز چهار فروند هواپیمای بوئینگ 747 دوربرد با ظرفیت سوخت گیری بالا دارد که برای پرواز طولانی روی اقیانوس مناسب هستند.

به این ترتیب بود که برقراری مجدد پرواز ایران - آمریکا به عنوان یکی از تصمیمات و سیاست‌های دولت یازدهم و سازمان هواپیمایی کشوری مطرح شد و به همین دلیل اکبر ترکان به عنوان مشاور ارشد رئیس‌جمهور و سرپرست معاونت امور بین الملل ریاست جمهوری، نامه‌ای به شرکت‌های هواپیمایی نوشت و خواست تا آمادگی خود را برای برقراری‌ پرواز مستقیم ایران و آمریکا اعلام کنند.

بعد از این ماجرا اما مقام ارشد آمریکایی به طور تلویحی از برقراری این پرواز اظهار بی‌اطلاعی کرد. آلن ایر سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجه درباره سرنوشت پرواز تهران _ واشنگتن گفت: «گزارشات در مورد از سرگیری پرواز مستقیم ایران – آمریکا را در بعضی رسانه‌های ایرانی دیدیم.»

این چهره سیاست خارجی آمریکا در حوزه زبان فارسی از فرصت پرسش «قانون» برای موضوع هسته‌ای بهره برده و ادامه داد: «تمرکز دولت ما حالا برطرف کردن نگرانی‌های جامعه بین‌المللی در بارۀ برنامۀ هسته‌ای ایران است.» و در واقع از برقراری پرواز مستقیم سخنی نگفت تا احتمال ایجاد این پرواز کمرنگ شود.

البته بر اساس اخبار شرکت‌های امریکایی نیز به ایجاد این خط پرواز تمایل نشان داده بودند.

حالا نیز چند روز بیشتر تا پایان سال 2013 میلادی باقی نمانده و بر اساس وعده‌های داده شده باید از ابتدای سال جدید میلادی اولین پرواز مستقیم ایران - آمریکا برقرار شود اما به گفته قائم مقام وزیر راه و شهرسازی هنوز خبر جدیدی در این زمینه نیست.

حال باید منتظر ماند و دید با آمدن سال 2013 تکلیف این خط پروازی چه خواهد شد.
منبع: پارسینه
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز