۱۶ دی ۱۳۹۲ - ۲۱:۴۹

کویر کرمان زیر برف رفت + تصاویر

بارش برف پس از سالها مردم کرمان را به بوستانهای شهرهای مختلف استان کشاند این درحالیست که بارشهای روز جاری موجب مسدود شدن برخی راههای اصلی و فرعی استان و بسته شدن مدارس شده است.
کد خبر : ۱۵۴۸۸۵
صراط:  پس از گذشت سالها مردم کرمان امروز برف را از نزدیک دیدند این درحالی است که بارندگیهایی که از نیمه شب گذشته در استان کرمان آغاز شده بود هم اکنون نیز به صورت نزول برف و باران در مناطق مختلف استان کرمان ادامه دارد.

هم اکنون در کرمان باران می بارد و بارش برف در برخی از شهرستانهای کرمان نیز آغاز شده است.

بارندگی امروز در کرمان موجب شد بسیاری از دستگاههای امدادی به حالت آماده باش در آیند و شهرداری کرمان نیز دست به کار شوند و معابر یخ زده و برف گرفته را باز کند.

مردم کرمان نیز که پس از سالها برف را تجربه کردند به صورت گسترده در بوستانهای کرمان حضور یافتند و به برف بازی و ساخت آدم برفی پر داختند.

تجمع جوانان در مناطق مختلف کرمان و برف بازی نشاط و شادی را در کرمان افزایش داد و در برخی مناطق استان نیز پس از گذشت 15 سال برف بارید.

مردم جنوب استان کرمان نیز به مناطقی که برف می بارید رفتند تا مردم مناطق گرمسیر استان کرمان نیز برف را تجربه کنند.

حال و هوای شهر کرمان و بسیاری از شهرهای این استان حال و هوایی زمستانی گرفت و مردم کرمان به همراه خانواده هایشان در خیابانها حضور یافتند و سعی داشتند از این نعمت نهایت استفاده را ببرند.

کشاورزان کرمان نیز که نگران خشکسالی امسال بودند نفسی راحت کشیدند تا که شاید تابستان و در فصل کشت بتوانند محصولات خود را آبیاری کنند اما بسیاری نیز دچار خسارتهای ناشی از سرما زدگی و بارش برف شدند.

طبق آخرین خبرها بارش برف در برخی مناطق استان کرمان آغاز شده است و هم اکنون بارش برف به شدت در برخی از شهرستانها مانند رفسنجان و رابر ادامه دارد.

در حالی امروز مدارس برخی شهرستانهای کرمان در مقطع ابتدایی تعطیل بود از هم اکنون فرماندار رابر از تعطیلی مدارس این شهرستان برای روز سه شنبه خبر می دهد.

احتمال بروز سیلاب در شهرستان ریگان در شرق کرمان نیز افزایش یافته است و ستادهای بحران در برخی از شهرستانها برای مقابله با حوادث احتمالی تشکیل شده است.

هم اکنون راه  شهرستان رابر به کرمان نیز بسته شده است و تلاش برای بازگشایی این راه ادامه دارد.

اما طبق اعلام اداره کل هواشناسی استان کرمان هر چند بارندگی در برخی مناطق استان با شدت کمتر به صورت باران ادامه دارد اما بارندگی ها تا روز چهارنشبه به صورت برف و باران در مناطق مختلف ادامه دارد و درنهایت از روز چهارشنبه از شدت بارشها کم می شود و در نهایت هوای بسیار سرد در استان کرمان مستقر خواهد شد.

با بررسی آخرین نقشه های هواشناسی، ناپایداری ها تا چهار شنبه ، بصورت افزایش ابر، بارش متناوب باران و در نقاط سردسیر و ارتفاعات، بارش برف و وزش باد ،بویژه در نیمه غربی استان پیش بینی می شود. از این رو آبگرفتگی معابر عمومی ،سیلابی شدن مسیلها و اختلال در تردد جاده های کوهستانی دور از انتظار نیست.

این سامانه چهار شنبه استان را ترک خواهد کرد. ضمن اینکه از روز چهارشنبه با ورود جبهه هوای سرد دمای هوا در استان به طور محسوس کاهش خواهد یافت.

لذا با توجه به این شرایط جوی توصیه های هواشناسی کشاورزی به این شرح اعلام می شود، تنظیم دما  و تهویه در گلخانه ها، دامداریها و مرغداریها، تسریع در جمع آوری و انتقال محصولات برداشت شده به انبارها، توقف سم پاشی و هر گونه محلول پاشی، خودداری از چرای دام در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها، در نظر گرفتن تمهیدات پیشگیرانه از خسارت سرما در مزارع صیفی ، جالیز و مرکبات، حفاظت از تجهیزات آبیاری تحت فشار و ماشین الات کشاورزی.

همچنین امروز به دلیل انحراف یک خودرو در مسیر سیرجان کرمان جان چهار جوان گرفته شد.

فرماندار رابر نیز در گفتگو با مهر اظهارداشت: بارش برف در این شهرستان شدت گرفته است و بسیاری از راههای اصلی و فرعی این شهرستان بسته شده است.

علیرضا مرادی افزود: تمام مقطع تحصیلی فردا در رابر تعطیل خواهد بود.

وی از تشکیل ستاد بحران در این شهرستان برای کمک رسانی به مردم مناطق در محاصره برف خبر داد.

معاون راهداری راه و شهرسازی کرمان نیز به خبرنگار مهر گفت: هم اکنون 53 اکیپ مختلف راهداری در جاده های استان کرمان مستقر شده است و نمک پاشی و تیغ زنی جاده ها در حال انجام است.

احسان عراقی زاده ادامه داد: گروههای راهداری برای خدمات رسانی به مردم در راههای استان در حال فعالیت هستند.

وی از وجود 16 گردنه برف گیر در استان وجود دارد و 750 کیلومتر راه در حال ریزش برف و باران به صورت متوسط و شدید هستند.

وی بیشترین میزان بارندگی ها را در راههای کرمان زرند و گردنه های این شهرستان، کرمان به ماهان، کرمان به گلباف و کرمان راین روی داده است و در حال بارش است.

وی در جنوب استان کرمان نیز به بارشهای بسیار شدید خبر داد و گفت: این بارشها احتمال بروز سیلاب را زیاد کرده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان در گفتگو با مهر اظهارداشت: پس از بارش برف در محورهای مختلف استان کرمان و به خصوص در روستاها تیمهای هلال احمر در این مناطق مستقر شده اند.

کاووس محمودی ادامه داد: در مجموع 21 اکیپ امدادی در گردنه های مختلف حضور دارند و به زودی 10 اکیپ دیگر نیز به آنها اضافه می شود.

وی گفت: تا کنون هیچ مشکلی در جاده های استان کرمان گزارش نشده است.

وی از مردم خواست از سفرهای غیر ضروری خودداری کنند.


منبع: مهر