۱۷ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۶
همه آن‌چیزهایی که در برنامه نود دیشب گذشت

از «قلیان گیت» تا پرده‌های جدید فساد در فوتبال

فردوسی‌پور بار دیگر یکی از آن شاهکارهایش را رو کرد و از فاکتور میلیونی قلیان کشیدن بازیکنان تیم زیر ۲۲ سال به همراه برخی از اعضای کادر فنی پرده برداشت. عیش و عشرتی که البته پول فاکتور آن هم پرداخت نشده بود و اینگونه خاطیان را به دام انداخته بود.
کد خبر : ۱۵۴۹۵۵
صراط: عادل فردوسی‌پور حوالی ساعت ۲۲:۴۰ شب طبق معمول هر دوشنبه مهمان خانه‌های مردم بود و با توجه به فاصله بیش از یک هفته‌ای بین این برنامه و برنامه هفته گذشته و برگزاری رقابت‌های جام حذفی و لیگ برتر در همان ابتدای برنامه این نوید را به بینندگان خود داد که زمان برنامه‌اش کمی بیشتر از حد معمول است و به این ترتیب ۴ ساعت تمام برنامه نود به درازا کشید.

رقابت‌های جام حذفی، هفته بیست و یکم لیگ برتر، مسائل و مشکلات تیم ملی زیر ۲۲ سال کشور و پرداختن به ابعاد جدید ماجرای فساد در فوتبال ایران همه و همه مهم‌ترین بخش‌های برنامه نود را تشکیل می‌داد. البته فردوسی‌پور امشب طبق معمول همیشه یک سورپرایز هم داشت و آن ماجرای «قلیان گیت» بود که بی‌شک در روزهای آتی اخبار بیشتری در خصوص آن خواهیم شنید.

ابراهیم میرزابیگی مهمان و کارشناس داوری این برنامه بود که فردوسی‌پور را تا پاسی از بامداد دوشنبه همراهی کرد و به تحلیل داوری‌های این هفته فوتبال ایران پرداخت. مسابقه پیامکی این هفته نود به انتخاب بهترین بازیکن سال ۲۰۱۳ جهان از نگاه ببیندگان نود اختصاص داشت. باتوجه به برگزاری مراسم توپ طلا در دوشنبه هفته آینده و همزمانی تقریبی آن با برنامه نود فردوسی‌پور این نوید را داد که تا جایی که امکانش باشد مراسم توپ طلا را از طریق برنامه نود پخش کند.

ابتدای برنامه همراه بود با ابراز همدرد فردوسی‌پور و میرزابیگی با جواد خیابانی که در هفته گذشته مادر خود را از دست داد. همچنین فردوسی‌پور با اشاره به سالگرد فوت جهان‌پهلوان غلامرضا تختی یاد و خاطره این قهرمان بی‌بدیل را هم گرامی داشت.نخستین گزارشی که از برنامه نود این هفته پخش شد «نود درجه» نود بود که از شوخی با حنیف عمران‌زاده و پژمان منتظری تا کنایه فردوسی‌پور به همراهی علی کریمی با شعار معروف این روزها، با یک گل بهار نمیشه، همه و همه را در برداشت.

نخستین بازی که در برنامه نود امشب پخش شد بازی تراکتورسازی تبریز و نفت مسجدسلیمان بود که از سری رقابت‌های جام‌حذفی برگزار شده بود. گزارش حاشیه‌ای این باز البته جذابیت‌های بیشتری داشت. از شادی مسجدسلیمانی‌ها از میزبانی در شهرشان بگیر تا گلایه از کمبود امکانات. حرف‌های یک نوجوان استقلالی که با صورتی اشک‌آلود از آرزوی گرفتن عکس یادگاری با علی کریمی حرف می‌زد بخش جالب این گزارش بود. پس از این بازی هم خلاصه بازی مس کرمان و نفت امیدیه پخش شد.

بازی که البته با حواشی فراوانی همراه بود. نفتی‌ها بعد از اینکه علی‌رغم محرومیت پرویز مظلومی او را از دقیقه ۲۰ روی نیمکت مس دیدند و مربی محروم خودشان را روی سکو به نشانه اعتراض قصد ترک زمین را داشتند که با خارج شدن مظلومی از زمین غائله ختم به خیر شد. شمس، ناظر بازی ادعا می‌کرد که حین بازی به او اطلاع داده بودند که مظلومی محروم نیست و می‌تواند روی نیمکت بنشیند. اما این همه ماجرا نبود. نفتی‌ها به نحوه قضاوت هم اعتراض داشتند که کمی بعد و در بخش کارشناسی داوری برنامه نود مشخص شد که حق با آن‌ها بود در دقایق پایانی بازی می‌بایست یک پنالتی به سود آن‌ها گرفته شود و این ممکن بود نتیجه بازی را کاملا عوض کند.

پس از این بخش بود که فردوس‌پور به نحوه عملکرد کمیته انضباطی اعتراض کرد و تعلل آن‌ها را در صدور احکام منجر به ایجاد مشکلات در فوتبال دانست. فردوسی‌پور با اشاره به محرومیت پیام صادقیان از علی‌دایی هم به خاطر انتقاد ناپذیر بودن گله کرد و گفت «به جای اینکه بازیکن خاطی تیم‌شان را ارشاد کنند ناراحتند که چرا خطایش را رسانه‌ای کردیم»

مصاحبه کارلوس کی‌روش در ایام تعطیلات ژانویه با یک تلویزیون و حرف‌های او در خصوص مسی و رونالدو بخش بعدی برنامه نود بود و بعد از آن بازی استقلال و ملوان از سری رقابت های جام حذفی پخش شد. جایی که استقلال با دو گل از سد قوی انزلی گذشت.مرگ پرافتخارترین داور فوتبال ایران موجب شد تا در این برنامه نود و در یک گزارش «جعفر نامدار» به مخاطبان معرفی شود. کسی که به عنوان نخستین داور آسیایی در رقابت‌های جام‌جهانی سوت زد و سابقه شرکت در جام‌جهانی ۱۹۷۴ و ۱۹۷۸ را داشت.

بعد بررسی داوری بازی‌های جام حذفی گزارشی از نحوه بلیط فروشی داربی اهواز اعتراض هواداران فوتبال خوزستان به بی‌برنامگی در فروش پخش شد. فردوسی‌پور به کنایه قول داد که به دلیل تکراری بودن گزارش بلیط‌فروشی و عدم تدبیر مناسب برای حل این معضل دیگر گزارشی در ان زمینه پخش نکند.

پس از پخش این بازی بود که فردوسی‌پور اعلام کرد باشگاه پرسپولیس در واکنش به صحبت‌های دقایقی قبل وی بیانیه‌ای صادر کرده و در آن بیان داشته که به هیچ وجه از خطاکاری بازیکن خود حمایت نمی‌کند و تنها اعتراضش به عدم رعایت مساوات میان پرسپولیس و سایر تیم هاست. در ادامه این بیانیه با اشاره به خطاهای پورگنجعلی (بازیکن نفت) و عقیلی (بازیکن سپاهان) آن‌ها را شاهد مثال‌هایی برای عدم برخورد کمیته انضباطی دانست.

پس بررسی آماری لیگ برتر و دادان آمار جالبی مثل اینکه تیم‌های لیگ برتری ایران با ختلافی فاحش نسبت به سایر لیگ‌ها در بازی‌های خانگی صاحب برد نمی شوند آیتم کوتاهی در معرفی مسی، رونالدو و ریبری، سه گزینه مرد سال فوتبال جهان پخش شد. و بعد برای اولین بار از آمار مسابقه پیامکی برنامه رو نمایی شد که رونالدو ۵۲ به ۳۹ از مسی پیش بود.

فردوسی‌پور با بیرون کشیدن تصاویر آرشیوی‌اش این خبر را به بینندگان خود داد که اسماعیل افشاریان، مربی دوست‌داشتنی تیم ایرسوتر نوشهر هم در دچار حمله قلبی شده و جان باخته.پس از این بود که بازی پرسپولیس و نفت به عنوان اولین بازی لیگ برتری این هفته پخش شد و در گزارش حواشی آن از درگیری رضا حقیقی و نیلسون بگیر تا محرومیت پورگنجعلی، به همه پرداخته شد.

علیرضا منصوریان مربی مستعفی تیم زیر ۲۲ سال تیم ملی مهمان تلفنی برنامه نود بود اینجا بود که فردوسی‌پور یکی از همان آس‌هایش را رو کرد. بعد صحبت در خصوص نحوه کناره‌گیری منصوریان از تیم ملی فردوسی پور اشاره کرد که بازیکنان ملی‌پوش تیم زیر ۲۲ سال در جریان اردوی کیش چندان پابند مقررات نبودند و اسناد و مدارکی دال بر استعمال قلیان توسط آنان وجود دارد. فردوسی‌پور با اشاره به اینکه نیکوتین هم جز موارد دوپینگ محسوب می‌شود این موضوع را فاجعه‌بار خواند و با نشان دادن تصاویری از برخورد با این مسئله در لیگ‌های اروپایی از عادی بودن آن در فوتبال ایران انتقاد کرد.

منصوریان در واکنش به این موضوع در ابتدا آن را غیر ممکن خواند و به شدت رد کرد اما بعد از یک اینکه مسئول رستوران هتل روی خط آمد موضوع رنگ و بوی دیگری به خود گرفت. «قاسمی» که برنامه نود با زیر نویس «مسئول رستوران هتل» از او یاد کرد از فاکتور ملیونی قلیان بازیکنان تیم ملی سخن گفت و اینکه آنالیزور و پزشک تیم هم در جریان این موضوع بازیکنان را همراهی می کردند سخن گفت. وی سخنانش را با این حرف به پایان برد که بازیکنان با بیرون رفتن از در پشتی رستوران صورتحساب هتل را پرداخت نکردند. و به فردوسی‌پور قول داد که عکس‌های این ماجرا را هم برای برنامه ای‌میل کند.

منصوریان بعد از این موضوع با اشاره به اینکه پزشک این تیم افسر دوپینگ است امکان حضور وی را غیر ممکن خواند اما در خصوص بقیه نظری نداد و گفت ممکن است که این اتفاق رخ داده باشد. منصوریان در بخش بعد برنامه دوباره روی خط آمد و اعلام کرد که بعد از تماس‌های تلفنی که برقرار کرده گویا ماجرا صحت داشته و از مردم و خانواده بازیکنان عذرخواهی کرد. او همچنین اشاره کرد که طلب رستوران را در چند دقیقه پیش به کمک یکی از شرکایش در کیش پرداخت کرد. همین موضوع باعث شد تا یک ساعت بعد و در بخش پایانی نود فردوسی‌پور اعلام کند که مسئول رستوران هتل پس از دریافت طلب خود از ارسال تصاویر سرباز زده است!

پس از پخش گزارشی از جشن ۵۰ سالگی باشگاه پرسپولیس داوری بازی استقلال اهواز و فولاد مورد بررسی قرار گرفت که مرزابیگی، کارشناس داوری برنامه، از درست بودن گل سوم شریفات سخن گفت. پس از این بود که بازی تیم‌های صبای قم و سپاهان و همین‌طور استقلال و راه‌آهن از سری رقابت‌های لیگ برتر پخش شد. پخش تصاویر لگد زدن برهانی به کلمن آب که این روزها حاشیه‌های فراوانی را به همراه داشته و برهانی را تا آستانه اخراج از استقلال پیش برده بخش مهم گزارش حواشی این برنامه بود.

بعد از این بود که علی فتح الله زاده روی خط برنامه آمد و ابتدا در خصوص برهانی اعلام کرد که تصمیم در خصوص او بستگی به نظر کادر فنی دارد و سپس بحث به موضوع انتقال پژمان منتظری کشید. جایی که فردوسی‌پور تناقض گویی‌های فتح‌الله زاده را در خصوص مبلغ پرداختی به منتظری و پنهان داشتن مبلغ پرداختی به او را از سایر بازیکنان استقلال به میان کشید مدیرعامل استقلال تقریبا هیچ جواب قانع‌کننده‌ای نداد و فردوسی‌پور هم در پایان به او گفت که صحبت‌های شما قانع کننده نبود.

بحث دیگر فردوسی‌پور و فتح‌الله‌زاده در خصوص انتقال نکونام بود که فردوسی‌پور گفت گویا باشگاه با آغوش باز از رفتن نکو استقبال کرده که فتح‌الله‌زاده از مخالفت خود با این انتقال سخن گفت. اما وقتی دقایقی بعد نکونام روی خط برنامه آمد گفت که برخلاف منتظری که هنگام رفتنش باشگاه به هر دری زد تا مانع این‌کار شود وقتی بحث انتقال  من به میان آمد به راحتی گفتند که می‌توانی از باشگاه بروی!

پیگری گزارش فساد در فوتبال و ادعاهای عابدینی هم بخش دیگر این برنامه بود که با مصاحبه علیپور و عزیزمحمدی ابعاد تازه‌تری از آن مشخص شد. علیپور با اشاره به اینکه فردی که عابدینی از او سخن می‌گوید احمد ابراهیمی است ضمن تایید سخنان عابدینی در خصوص جلسه مذکور گفت که بعد از جلسه طی نامه‌ای مراتب را به هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال و حراست اطلاع داده است. اما ابعاد جدید پرونده وقتی مشخص شد که عزیزمحمدی و علیپور گفتند که ابراهیمی یک سال بعد از این جلسه سرپرست باشگاه داماش شد و با عابدینی همکاری کرد.

این ماجرا باعث شد تا ابراهیمی روی خط برنامه بیاید و از اسناد و مدارکی علیه عابدینی سخن بگوید که تنها حاضر آنها را مقابل دوربین نود به نمایش بگذارد و به این ترتیب احتمالا در برنامه هفته بعد نود به آن پرداخته خواهد شد. عابدینی هم بعد از سخنان ابراهیمی رو خط آمد و برنامه برای دقایقی به جدال لفظی این دو تبدیل شد.

پخش بازی تیم های مس و سایپا و تراکتورسازی و فجر هم بخش دیگر نود بود. فردوسی‌دور با اشاره به اینکه قرار بود ارتباط تلفنی با زینی‌زاده برقرار کند گفت که گویا هچ یک از مسئولان تراکتور در حال حاضر علاقه‌ای به پاسخ گویی ندارد و در یک گزارش به روند تحولات این باشگاه پرداخت. تحولاتی که شب گذشته به یکباره دگرگون شد و به جای برکناری جلالی سخن از استعفای زینی‌زاده و برنامه پنج ساله جلالی برای تراکتور به میان آمد.

در بخش تحلیل داوری بازی فجر و تراکتور، میرزابیگی معتقد بود که گل تیم فجر در شرایط آفساید به ثمر نرسیده و درست بود و همچنین اخراج بازیکن این تیم هم به اشتباه صورت گرفته است چون قبل از آن کاظمیان در آفساید قرار داشت.

پخش خلاصه بازی تیم‌های داماش و گسترش و ذوب‌آهن و ملوان آخرین خلاصه بازی‌های امشب نود بود. بعد از این گزارش بود که درودگر که از مدیرعاملی ملوان برکنار شده بود روی خط برنامه آمد و از برکناری مسالمت‌آمیز خودش از ملوان خبر داد. 

بیانیه باشگاه سپاهان در خصوص ادعای پرسپولیس درباره محرومیت عقیلی، سخنان علیپور درباره تبانی در لیگ یک، گفت‌وگو با مدیرعامل گهر درود و حرف‌های کوتاه تاج بخش‌های پایانی نود بود
.
برنامه نود ساعت ۲:۴۰ دقیقه بامداد به پایان رسید و رونالدو با کسب ۵۴ درصد آرا به عنوان بهترین بازیکن سال جهان از سوی بینندگان نود انتخاب شد.
منبع: تابناک
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز