۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۷

عصر یخبندان در کرمان و عدم مدیریت بحران

مردم کرمان طی روزهای گذشته دمای 21 درجه زیر صفر را تجربه کردند این سرمای بی سابقه زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داد و موجب یخبندان شدید استان و به ویژه شهر کرمان شده است این درحالیست که نوع زندگی مردم این شهر سالها بر مبنای شهری با دمای عادی شکل گرفته همین امر زندگی مردم کرمان را در چند روز گذشته مختل کرده است.
کد خبر : ۱۵۶۱۸۳
صراط:  آخرین دوره سرمایی شدید در استان کرمان مربوط به سال 51 است در این سال دمای هوای کرمان به 30 درجه زیر صفر رسید، در این سال حتی در شهرهای گرمسیر کرمان که در طول تابستان دمای 50 درجه ای را هم تحمل می کنند برف بارید.

روزهای انتهی هفته گذشته نیز مردم کرمان شاید یکی از شدیدترین بارشهای برف در کرمان بودند و ارتفاع برف در شهر کرمان به 27 سانتیمتر رسید چیزی که طی 41 سال گذشته در کرمان بی سابقه بوده است حتی ارتفاع برف در برخی از شهرستانها از ارتفاع یک متر نیز گذشت و موجب بروز دردسرهای فراوانی برای مردم شد.

ثبت دمای منفی 20 و 21 درجه و تعجب مردم کرمان/ زندگی مختل شد

اما مهمترین مسئله ای که طی روزهای اخیر در کرمان روی داده است کاهش شدید دمای هوا در استان کرمان است که مردم را به شدت غافلگیر کرد.

دمای هوا طی دو روز به منفی 21 درجه و منفی 20 درجه رسید این مسئله موجب یخبندان شدید در سطح شهر و برخی از شهرستانهای استان کرمان شد.

یخبندان در کرمان که گفته می شود بار دیگر طی چند روز آینده خودنمایی می کند اما عدم آمادگی مسئولان کرمان را در مقابل چنین حوادثی روشن کرد.

در واقع شاید کرمانیها در مقابل زمین لرزه و سیل آمادگی نسبی داشته باشند اما مدیریت حوادث در زمان سایر حوادث غیر مترقبه که کرمان تجربه ای در بروز آنها ندارد در استان کرمان مطلوب نیست و زنگ خطری است برای تکرار چنین حوادثی در آینده.

افزایش ناگهانی تصادفهای شهری/ تصادفهای زنجیره به اوج رسید

یخبندان در کرمان با دمای منفی 21 درجه موجب شد عملا رفت و آمد مردم در ساعتهای ابتدایی روز مختل شود و از ساعت 4 و 30 دقیقه کرمان عملا یخ ببندد در این ساعات تعداد تصادفهای درون شهری به شدت افزایش یافت و در این مقاطع عملا رانندگی و رفت و آمد در شهر مختل می شد. بطوریکه تنها در مدت کوتاهی 12 تصادف زنجیره روی داد.

عدم برف رو بی به موقع و حجم بالای کار و آبگرفتگی وسیع و عدم وجود تجهیزات لازم برای برف روبی سریع در شهری که سالها برف و باران نیامده بود زندگی عادی را در چند روز یخبندان غیر ممکن کرده بود.

هر چند هم اکنون میزان یخبندان در کرمان کاهش یافته است اما از امروز سامانه جدید بارشی در استان کرمان بار دیگر فعال شده است و احتمال بارش باران و برف در مناطق مختلف کرمان به خصوص شمال و غرب افزایش یافته است این مطلب را حمیده حبیبی رئیس مرکز پیش بینی هواشناسی استان کرمان می گوید.

حبیبی افزود: این سامانه از شب گذشته در کرمان فعال شده است و به مرور شاهد افزایش ابر و بارندگی در برخی مناطق استان خواهیم بود.

مردم آماده کاهش مجدد دما باشند

وی ادامه داد: بارندگیها به اندازه بارشهای هفته گذشته نخواهد بود با این وجود بارندگیها نسبتا قابل توجه خواهد بود.

حبیبی گفت: با توجه به افزایش نسبی دمای هوا به نظر می رسد بیشتر بارندگیها به صورت باران خواهد بود و در ارتفاعات و مناطق سردسیر شاهد بارش برف خواهیم بود.

حبیبی اما بار دیگر هشدار داد پس از خروج این سامانه به شدت دمای کرمان بار دیگر کاهش خواهد یافت.

وی گفت: انتهی هفته جاری بار دیگر شاهد یخبندان شدید در سطح استان کرمان خواهیم بود.

کشاورزان مراقب سرمازدگی گسترده محصولات باشند

مریم سلاجقه کارشناس کشاورزی اداره کل هواشناسی کرمان با اشاره به وضعیت هوا طی روزهای آینده گفت: کشاورزان در این دما باید از بذر پاشی و سم پاشی به شدت پرهیز کنند.

وی با اشاره به خسارات سرمای هفته گذشته به کشاورزان و سرمازدگی گفت: کشاورزان باید تدابیر لازم را برای مقابله با سرمازدگی فراهم کنند و مهمترین کار در گلخانه ها تامین دمای مورد نیاز است.

وی خواستار تهویه هوای گلخانه ها شد و گفت: بیمه محصولات کشاورزان در چنین شرایطی از ضروریات است و کشاورزان باید به این مهم توجه ویژه داشته باشند.

سلاجقه همچنین با اشاره به بارشهای هفته گذشته و بالا رفتن رطوبت هوا گفت: احتمال بروز بیماریهای قارچی در محصولات کشاورزی بسیار زیاد است و کشاورزان باید با کارشناسان کشاورزان برای جلوگیری از خسارتها مشورت کنند.

کاهش بارندگی از 47 درصد به 5 درصد رسید

وی با اشاره به کاهش دما گفت: این فصل زمان کشت بسیاری از محصولات کشاورزی در جنوب کرمان است و توجه برای حفظ این محصولات ضروری است.

مدیرکل هواشناسی استان کرمان نیز در گفتگو با مهر با اشاره به وجود 35 ایستگاه هواشناسی در کرمان وجود دارد که از این تعداد 12 ایستگاه بین المللی فعالیت می کنند.

محسن عراقی زاده افزود: دمای هوا و میزان بارش برف در کرمان رکورد زنی بود و در سال 51 بود که دمای هوا به بالای 21 درجه رسید و میزان بارش برف نیز قابل توجه بود و دقیقا در همان تاریخ اما در سال 92 بارش برف سنگین در کرمان صورت گرفته است.

وی گفت: کاهش شدید دما طی این مدت در کرمان روی نداده بود و رکوردی در زمینه برودت هوا در استان کرمان محسوب می شود.

عراقی زاده گفت: قبل از بارشها میزان بارندگی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در بارندگیهای کوتاه مدت 47 درصد کاهش داشت و اما بار بارندگی های هفته گذشته هم اکنون 5 درصد کمتر از متوسط کوتاه مدت هستیم اما در قیاس متوسط بلند مدت رشد را شاهد هستیم.

وی با اشاره به اینکه بیشترین بارندگیهای کرمان در ماههای انتهی سال روی می دهد امیدواریم میزان بارندگی در کرمان به نرم خود برسد.

با شروع موج جدید بارندگی در کرمان که در برخی از شهرستانها بار دیگر برف شدید باریده است به نظر می رسد در این زمینه تجربه مسئولان بیشتر شده است و انتظار این است اقدامات مناسبی برای جلوگیری از خسارات صورت گیرد.

ماجرای برگزاری عجیب امتحانات پیام نور و تعطیلی دور هنگام مدارس و ادارات

بروز تصادفات متعدد در شهرهای برف خیز و عدم آموزش رانندگان از طریق رسانه ها و عدم نظارت در خصوص استفاده از زنجیر چرخ، سرمازدگی محصولات کشاورزی، بسته شدن چند روزه معابر، عدم برف روبی مناسب، تاخیر در اعلام تعطیلی مدارس و ادارات در روز اول بارشها بطوریکه دبیرستانها عملا پس از حضور دانش آموزان در مدارس تعطیل اعلام شد، کارمندان نیز پس از حضور در محل کار با دربهای بسته ادارات مواجه شدند.

تعطیلی امتحانات دانشگاهها نیز دیر هنگام اعلام شد و در کمال تعجب در زمان بارش برف 27 سانتیمتری و یخبندان شدید دانشگاه پیام نور که تعداد قابل توجهی دانشجو را جذب کرده است امتحانات خود را برگزار کرد و عملا دردسرهای زیادی را برای دانشجویان ایجاد کرد و این درحالی بود که دانشگاه شهید باهنر، آزاد و موسسات آموزش عالی که بعضا خوابگاههای دانشجویان نیز در دانشگاهها قرار دارد برای جلوگیری از صدمات ناشی از بارش برف به دانشجویان فعالیتهای خود را به تاخیر انداختند.

بسته شدن راهها و بروز تصادفهای برون شهری به طوریکه برای ساعتها راههای برون شهری شهر کرمان نیز بسته شدن و بسیاری از راههای روستایی نیز مسدود شد که درنهایت با تلاشهای صورت گرفته راهها باز شد.

توصیه های گازی برای جلوگیری از قطع گاز

شرکت گاز استان کرمان هم با توجه به بارش برف و سرد شدن هوا از شهروندان خواسته است در مصرف گاز طبیعی صرفه جویی کنند.

این شرکت به شهروندان توصیه کرد، استفاده از البسه مناسب و نصب پرده ضخیم خاموش کردن بخاری و سیستم گرمایشی اتاق های بلا استفاده  رعایت دمای 18 تا 21 درجه در محیط خانه تنظیم موتورخانه ها، کاهش ظرفیت سیستم های گرمایشی و روشن کردن بخاری اتاق خواب یک ساعت قبل از خواب را مد نظر قرار دهند.

سازمان جهادكشاورزي استان كرمان هم براي جلوگيري از خسارت به محصولات و دام به علت کاهش محسوس دما بعد از بارش برف و باران هشدار داد.

بیشترین خسارات به کشاورزی وارد شد

سازمان جهادكشاورزي استان به كشاورزان و دامداران توصیه کرد کندوهاي زنبور عسل مناطق کوهپايه اي را به مناطق گرمتر منتقل کنند از سامانه هاي آبياري تحت فشار و ماشين آلات کشاورزي به ويژه در مناطق سردسير استان حفاظت کنند، محصولات برداشت شده به مکانهاي مسقف و سرپوشيده در مناطق مرتفع سردسير استان و دام ها از مناطق مرتفع و سردسير به مناطق گرم استان منتقل شوند، سوخت، محافظت و تنظيم دما و تهويه مناسب در گلخانه ها، دامداريها و مرغداريها انجام شود، محصولات برداشت شده به انبارها منتقل شوند هر گونه محلول پاشي و سم پاشي متوقف شود و از چراي دام در حاشيه رودخانه ها و مسيل ها خودداری شود، تمهیدات لازم را برای جلوگیری از خسارت سرما در مزارع صيفي، جاليز و مرکبات انجام دهند و راه آب مزارع و باغات را پاکسازی کنند و زهکشي مناسب در مزارع کشت شده جهت جلوگيري از خفگي بذور و بوته هاي تازه رشد کرده را برقرار کنند.


منبع: مهر
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز