۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۱

گزینه‌های تصدی سفارتخانه‌های ایران+اسامی

سه ماه و نیم از تابستان و فصل نقل و انتقالات در سفارتخانه‌ها و دفاتر نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور می‌گذرد و این روزها زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد از گزینه‌هایی که احتمال دارد چمدان سفر ببندند و راهی محل ماموریت شوند.
کد خبر : ۱۵۶۱۹۹

صراط:  از تابستان و فصل جابه‌جایی‌ها در سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور سه ماه و نیم گذشت؛ چندین سال است که این نقل و انتقال‌ها در فصل تابستان صورت می‌گیرد و امسال مصادف شد با شروع به کار دولت یازدهم.

در آستانه آغاز به کار دولت یازدهم زمزمه‌هایی مبنی بر بازگشت «فله‌ای» و اجباری سفرا و روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور به مرکز آن هم پیش از پایان ماموریت به گوش رسید و برخی رسانه‌ها و محافل خبری از بازگشت حدود 30 تا 40 سفیر با آغاز به کار دولت جدید خبر دادند که در همان زمان سید عباس عراقچی سخنگوی وقت وزارت امور خارجه این اخبار را رد کرد و گفت: قرار نیست هیچ سفیری پیش از پایان دوره مأموریت به کشور بازگردد.

وی افزود: هر سال در فصل تابستان براساس روال طبیعی اداری در وزارت امور خارجه، جابه جایی سفرا صورت می‌گیرد و با توجه به استقرار بیش از یکصد نمایندگی در خارج از کشور و دوره سه ساله مأموریت‌ها، سالانه به طور متوسط بین 30 تا 40 سفیر و رئیس نمایندگی جا به جا می‌شوند و در سال جاری نیز این کار طبق روال قبل، صورت می‌گیرد.

عراقچی همچنین گفت: با توجه به تغییر دولت طبیعی است که اعزام جانشینان سفرا و روسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور بر اساس نظر وزیر امور خارجه و رئیس جمهور جدید خواهد بود و لذا بعد از انتخاب وزیر خارجه، پروسه تعیین جانشینان سفرا و روسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور انجام خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه عنوان کرد: اگر دولت جدید نتواند جانشینان را در زمان مقتضی انتخاب کند، بدیهی است که می‌تواند ماموریت سفرای کنونی را تمدید کند تا وقفه‌ای در کار سفارتخانه‌ها ایجاد نشود.

پس از آنکه ظریف عهده‌دار سکانداری دستگاه دیپلماسی شد، در گفت‌وگویی با خبرنگار فارس به چرخش در وزارت خارجه و تابستان و فصل نقل و انتقال‌ها نیز اشاره کرد و در این باره گفت که سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور باید توسط مدیران داخل وزارت خارجه پر شود و چرخش در وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی همچون سایر نقاط دنیا، قسمتی از کار است.

در مدت حضور ظریف در این سمت، برخی سفرای تازه نفس به محل ماموریت رفتند. مهدی سنایی نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی به عنوان سفیر جدید ایران در فدراسیون روسیه و به جای سید محمودرضا سجادی به مسکو رفت و رضا نجفی هم به جای علی‌اصغر سلطانیه عهده‌دار نمایندگی دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد. محمدرضا مرشدزاده مدیرکل مشترک المنافع و قفقاز وزارت خارجه نیز به جای سید سعید آقابنی هاشمی راهی بوداپست پایتخت مجارستان شد تا به عنوان سفیر جدید ایران به فعالیت بپردازد.

با نزدیک شدن به پایان سال جاری مدتی است که زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد از گزینه‌های جایگزین سفرای قبلی؛ خبرگزاری فارس همزمان با فصل نقل و انتقالات در وزات خارجه در تاریخ 16 مرداد ماه گزارشی از سفرایی که ماموریتشان پایان یافته و یا در حال خاتمه است، منتشر کرد.

در ذیل هم اسامی برخی از گزینه‌هایی که احتمال دارد چمدان سفر ببندند و راهی سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور شوند، آورده شده است.

براساس این گزارش، حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور گزینه تصدی نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل در نیویورک و جایگزین احتمالی محمد خزاعی سفیر و نماینده دائم ایران در این سازمان است.

حسین صادقی که سابقه سفارت در ریاض، کویت و ابوظبی را در کارنامه کاری خود دارد، احتمالا به جای سید محمدجواد رسولی محلاتی عازم ریاض می‌شود تا به عنوان سفیر جدید ایران در عربستان سعودی مشغول به فعالیت شود.

احمد عزیزی سفیر اسبق ایران در آلمان هم یکی از گزینه‌هایی است که شنیده شده به جای علیرضا شیخ عطار قرار است به برلین (آلمان) برود.

خبرهایی نیز حاکی از آن است که مرتضی درزی رامندی معاون دیپلماسی رسانه‌ای مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه یکی از گزینه‌های تصدی سفارت ایران در لوبلیانا (اسلوونی) به جای رحیم آقایی‌پور است.

علیرضا عنایتی مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه نیز گزینه تصدی سفارت ایران در کویت است. روح الله قهرمانی چابک استاندار سابق گیلان پیش از عنایتی عهده‌دار این سمت بود که مهر ماه سال جاری و پیش از پایان ماموریت به تهران بازگشت.

روزنامه الرای کویت علت بازگشت قهرمانی چابک به تهران را زودتر از موعد، به دلیل نارضایتی دو کشور از عملکرد وی عنوان کرده بود.

برخی اخبار نیز حاکی از آن است که محمد فرازمند سفیر اسبق ایران در منامه یکی از گزینه‌های اصلی جایگزین عنایتی مدیرکل کنونی خلیج فارس وزارت امور خارجه است.

سید جعفر موسوی سفیر اسبق ایران در کویت نیز گزینه احتمالی تصدی سفارت ایران در ابوظبی و جایگزین محمدرضا فیاض سفیر کنونی ایران در امارات متحده عربی است.

شنیده شده رامین مهمان‌پرست سخنگوی سابق وزارت خارجه نیز از گزینه‌های تصدی سفارت ایران در ورشو (لهستان) و جایگزین صمدعلی لکی‌زاده است.

پس از پایان ماموریت مصطفی مصلح‌زاده سفیر ایران در امان، انتصاب مجتبی فردوسی‌پور رئیس اداره اول خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت خارجه به عنوان سفیر جدید ایران در اردن قوت گرفته است.

شنیده شده که عبدالرحیم ساداتی‌فر مدیرکل سابق وزارتی نیز از گزینه‌های تصدی سرکنسولگری ایران در نجف است.

مجتبی دمیرچی‌لو رئیس دبیرخانه دریای خزر نیز از جمله گزینه‌های مطرح برای تصدی سفارت ایران در آستانه (قزاقستان) و جایگزین قربان صیفی سفیر کنونی در این کشور است.

زمزمه‌هایی نیز به گوش می‌رسد مبنی بر اینکه غلامعلی خوشرو معاون اسبق وزارت امور خارجه گزینه تصدی سفارت ایران در سوئیس است. علیرضا سالاری شریف‌آبادی در حال حاضر عهده‌دار سفارت ایران در این کشور می‌باشد.

اخبار دیگر حاکی از این است که محمد بهشتی منفرد رئیس سازمان ایرانی مجامع بین‌المللی و سفیر اسبق ایران در بنگلادش و اتیوپی گزینه احتمالی تصدی سفارت ایران در کی‌یف (اوکراین) به جای اکبر قاسمی است.

محمود صدری سفیر اسبق ایران در کوبا و بوسنی هم گزینه تصدی سفارت ایران در عشق‌آباد (ترکمنستان) می‌باشد و احتمال دارد به جای سید محمد موسی هاشمی گلپایگانی عهده‌دار سفارت ایران در عشق‌آباد (ترکمنستان) شود.

علیرضا جهانگیری مدیرکل حقوقی وزارت امور خارجه نیز گزینه جایگزین کاظم غریب‌آبادی سفیر کنونی ایران در هلند می‌باشد. 

همچنین شنیده شده که جواد کچوئیان دستیار وزیر خارجه گزینه مطرح تصدی سفارت ایران در دوبلین (ایرلند) و جایگزین حسین پناهی است.


منبع: فارس