۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۳

700 میلیارد تومان پول یارانه ها هدر می رود

اگر 10 میلیون نفر از مردم کشور را ثروتمند بدانیم و 5 میلیون نفر دیگر هم که مازاد بر جمعیت کشور یارانه می گیرند را شناسایی کنیم، آن موقع است که می توان گفت یارانه 15 میلیون نفر در حال حاضر اضافه بر سازمان پرداخت می شود. با یک حساب سرانگشتی می توان گفت نزدیک به 700 میلیارد تومان به صورت ماهانه از پول یارانه ها در جیب دولت می ماند و با این پول چه فعالیت هایی می توان انجام داد...
کد خبر : ۱۵۷۱۱۱
صراط: پرداخت يارانه نقدي همزمان با اجراي قانون هدفمندي از آذرماه سال 89 آغاز شد و با اجراي اين قانون شاهد افزايش شديد هزينه زندگي هستيم. با واريز مرحله سي و پنجم يارانه نقدي هر ايراني طي دوره اجرايي اين طرح بالغ بر 6/1 ميليون تومان يارانه دريافت کرده است، يعني سالانه حدود 546 هزار تومان رقمي که در زمان آغاز هدفمندي معادل 18 درصد هزينه زندگي يک فرد شهرنشين و 32 درصد هزينه زندگي يک روستايي بود و در پايان سال 91 اين وضعيت به دليل افزايش شديد هزينه‌هاي زندگي به شدت کاهش پيدا کرده است و يارانه نقدي در سال 91 معادل 12 درصد هزينه زندگي يک شهرنشين و 19 درصد هزينه سالانه يک روستايي را پوشش داده است. اما نکته قابل توجه و تامل برانگیز دیگر در خصوص یارانه ها اینجاست که از جمعیت 72 میلیون نفری ایران، امروز به 77 میلیون نفر یارانه پرداخت می شود.  
 
اموات هم یارانه می گیرند
 
منصور حقیقت پور با بیان اینکه در حال حاضر 5 میلیون نفر بیش از کل جمعیت ایران یارانه دریافت می کنند، اظهار داشت: این روزها اموات هم در کشور ما یارانه می گیرند. به عنوان مثل یک فردی در روستایی فوت کرده و طبق قانون یارانه وی باید قطع می شده است. اما به دلیل نبود سیستم، خانواده وی همچنان با شناسنامه این فرد یارانه دریافت می کنند.  
 
خارج نشینان یارانه که نباید بگیرند هیچ، یارانه هم باید بدهند

 
نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطر نشان کرد: 3 میلیون نفر از ایرانیان خارج از کشور نیز در حال حاضر یارانه دریافت می کنند. 2 میلیون نفر هم در کشور بیش از جمعیت کشور یارانه می گیرند. این درحالی است که خارج نشینان نباید حقی از یارانه های داخل کشور داشته باشند. یارانه ها برای قشر آسیب پذیر و طبقه متوسط جامعه است. خارجی ها نه تنها نباید یارانه بگیرند بلکه باید یارانه هم بدهند. اما متاسفانه به دلیل عدم وجود سیستم در کشور این مشکل پابرجاست و دولت به 77 میلیون نفر در حال حاضر یارانه می دهد.  
 
700 میلیارد تومان پول یارانه ها هدر می رود

 
نماینده مردم اردبیل افزود: اگر 10 میلیون نفر از مردم کشور را ثروتمند بدانیم و 5 میلیون نفر دیگر هم که مازاد بر جمعیت کشور یارانه می گیرند را شناسایی کنیم، آن موقع است که می توان گفت یارانه 15 میلیون نفر در حال حاضر اضافه بر سازمان پرداخت می شود. با یک حساب سرانگشتی می توان گفت نزدیک به 700 میلیارد تومان به صورت ماهانه از پول یارانه ها در جیب دولت می ماند و با این پول چه فعالیت هایی که می توان انجام داد. اقداماتی که می تواند در جهت درمان و سلامت و دارو و تولیدات داخلی انجام داد.
 
بنزین و حامل های انرژی باید گران شود
 
وی همچنین به منابع محدود دولت برای پرداخت یارانه ها اشاره کرد و گفت: چرا باید طبقه های بالای جامعه نیز یارانه دریافت کنند. یارانه ها کمکی بود برای طبقات محروم جامعه. الان 77 میلیون ایرانی یارانه می گیرند و چرا ما سیستمی برای شناسایی افراد نباید داشته باشیم تا این مشکل پیش نیاید. از طرفی به دولت هم حق می دهیم و منابع مالی آنها نیز محدود است. از همین رو معتقد هستیم برای تامین منابع باید بنزین و حامل های انرژی گران شود و از محل درآمدهای آن، مسائل اصلی و اساسی نظام و مردم مانند آموزش و درمان و بیمه حل شود.  
 
این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی از نحوه گردش پول در جامعه نیز انتقاد کرد و افزود: افراد باید به جای آنکه چندین حساب داشته باشند، یک حساب متمرکز داشته و فقط ملزم به کار کردن با آن شوند. اینگونه می شود تمام رفت و آمدهای حساب یک فرد را تحت کنترل قرار داد. امروز فضای گردش پول در کشور به جایی رسیده که یک فرد موبایلی را در دست گرفته و با چند تماس چندین میلیون تومان پول جابجا می کند بدون آنکه اثری از خود برجای بگذارد و مالیاتی بدهد. اما اگر این جابجایی های پول شناسایی شده و از طریق یک حساب ثابت برای هر فرد صورت بگیرد، مشکلات تا حدی قابل حل است.  
 
زنی که برای یک آمپول 2 میلیون تومانی به گریه افتاد
 
حقیقت پور در بخش پایانی اظهارات خود از مشکلات مردم در زمینه درمان و تحصیلات گفت و خاطر نشان ساخت: در پرداخت اینگونه یارانه ها باید تجدید نظر شود. بجای این گونه پرداخت یارانه ها باید چند هدف گزاری تعریف شود. به عنوان مثال درمان و تحصیلات را برای تمام مردم کشور رایگان کنیم. همین روز گذشته خانمی برای شیمی درمانی و تهیه آمپول، نیازمند مبلغ 2 میلیون تومان بود و برای تهیه آن کلی گریه کرد و اشک ریخت. یا مرد دیگری بود که چند وقت پیش برای آنکه دستش قطع نشود نیازمند مبلغ 30 میلیون تومان بود اما به دلیل آنکه نمی توانست این مبلغ را تهیه کند، دستش قطع شد. بنابراین نحوه پرداخت یارانه ها به لحاظ ساختاری باید درست شود. 

منبع: فردا
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز