۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۷

12فیلم بخش «نوعی تجربه» فیلم فجر+تصاویر

با اعلام اسامی 12فیلم بخش «نوعی تجربه» جشنواره فیلم فجر نگاهی به خلاصه این فیلم ها می اندازیم.
کد خبر : ۱۵۸۰۴۳

صراط: با اعلام  اسامی 12 فیلم راه یافته به بخش جدید التاسیس جشنواره فیلم فجر به نام «نوعی تجربه»‌، عملا تمامی بخش‌های جشنواره امسال تکمیل شد تا از 12 بهمن ماه شاهد ماراتنی سخت بین اهالی رسانه و فیلم‌های جشنواره باشیم. اهالی رسانه که باید در مدت ده روز و در شش سئانس 71 فیلم را در برج میلاد ببینند. در این گزارش نگاهی به تمامی 12 فیلم بخش «نوعی تجربه» سی‌ودومین جشنواره فیلم فجر انداخته‌ایم.

«بازگشت» علی قوی تن

فیلم سینمایی «بازگشت» به کارگردانی علی قوی تن از خرداد ماه کلید خورده و اکنون آماده نمایش در سی و دومین جشنواره فیلم فجر است.

«بازگشت» که بخش اعظم آن در کویری میان دامغان و طبس و حدود  20 درصد آن در تهران جلوی دوربین رفته است داستان مردی است که برای رسیدن به حقایقی به دل طبیعت می‌رود و در این سفر دختری نیز با او همراه می‌شود. در این فیلم علی قوی تن،شهرزاد بختیاری، محمد جواد سلطانی به ایفای نقش‌های اصلی می‌پردازند.

 

«بیداری برای سه روز»، مسعود امینی تیرانی

فیلم سینمایی «بیداری برای سه روز» اولین ساخته بلند مسعود امینی تیرانی که طی سه روز بدون قطع دوربین، فیلمبرداری شده است‌ به تدوین رسید.

امینی تیرانی که دوست داشته پروسه نگارش فیلمنامه همزمان با فیلمبرداری مقابل دوربین برود. ایده را با پرویز پرستویی و سهیلا گلستانی مطرح کرده و آنها هم مشتاقانه پذیرفتند. مجید شیخ انصاری نیز تهیه کننده این فیلم است.

 

 «دختر... مادر... دختر...»، پناه‌برخدا رضایی

 «دختر، مادر، دختر»  اپیزود دوم از سه گانه‌ای است که رضایی از 2سال پیش شروع به ساخت آن کرده. اپیزود اول «دختر،پدر،دختر» نام داشت که در فضای کوهستانی و سراسر برفی زاگرس سپری می شد و «دختر،مادر،دختر» دومین اپیزود در فضای بکر گندم زارهای پاییزی است که هرگز کسی برای فیلم برداری به آن مناطق نرفته و سال آینده اپیزود سوم را با نام «دختر،دختر» در حال و هوای بهاری می سازد. ‌این سه گانه دغدغه پیوند سینما و نقاشی را در ذهن من تحقق می بخشد و به لحاظ بازیگران،لوکیشن و ارتباط مفهومی عناصر فیلم با هم مشترک است. احمدرضا احمدی بعد از تدوین نهایی این فیلم اشعاری برای آن سروده و فیلم با اشعار و صدای او روایت می شود.‌

بازیگرانی همچون خدیجه رحیمی،‌ صدیقه نظری، جمیله رحیمی و هادی رحیمی نقش آفرینی کرده اند و طراحی و ترکیب صدا توسط بهروز شهامت انجام شده است. موسیقی این فیلم را امید رئیس دانا تنظیم کرده است.

«گهواره‌ای برای مادر» آخرین ساخته پناه‌برخدا رضایی سال گذشته در بخش های مختلف جشنواره فیلم فجر و همچنین جشنواره نتیک مسکو حائز رتبه و کسب جوایز متعددی شد.

 

«دربست آزادی»، مهرشاد کارخانی

از 18آبان فیلمبرداری دربست آزادی در خیابان جمهوری آغاز شد و طبق روال فیلم‌های قبلی کارخانی تمام لوکشین های آن در فضاهای شلوغ مرکز شهر فیلمبرداری می‌شود.

سحر قریشی ، حسام شجاعی ، کرامت رودساز و سروش صحت ، رضا ناجی با معرفی امید علومی و لادن پروین دختر علی پروین از جمله بازیگران این فیلم سینمایی‌اند.

 

«دوساعت بعد مهرآباد»، علیرضا فرید

این فیلم که اولین ساخته علیرضا فرید به تهیه کنندگی محمد احمدی است در بخش «نوعی تجربه» سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر نمایش داده می‌شود.

این فیلم هم اکنون در مرحله اتالوناژ در استودیو روشنا است و اوایل هفته دیگر نسخه نهایی آماده نمایش و به دفتر جشنواره ارائه خواهد شد. فیلم «دو ساعت بعد، مهرآباد» در تهران، قشم، مسیر ریلی تهران _ بندرعباس جلوی دوربین رفت. فیلم داستان عاشقانه‌ایست بی‌عاشق و حالا معشوق که همسرش را در سقوط هواپیما از دست داده از پس انزوایی خودخواسته با پرسشی عمیق روبروست که برای یافتن پاسخ می‌بایست سفری طولانی و پُرمعنا را در پیش گیرد. نشانه‌ها حکایتی دوگانه برایش فراهم می‌سازد که ....

در این فیلم اندیشه فولادوند، حدیثه تهرانی، محسن حسینی، رابعه مدنی، کیومرث غفاری، نگار حسن زاده، انسیه کمالیان، آیسان کاظمی، با همکاری مصطفی میرزاخانی، امید صالحی، مسعود اشتری ، اسفندیار حیدری پور و ... به ایفای نقش می‌پردازند. این فیلم به تهیه‌کنندگی محمد احمدی با حمایت سازمان منطقه آزاد قشم تولید شده است.

 

«روایت ناپدید شدن مریم»، محمدرضا لطفی

این فیلم اثری در ژانر وحشت است و سعی دارد نگاهی متفاوت به  مقوله ماورای طبیعه داشته باشد. داستان این فیلم در مورد مرتضی حسینی مستند ساز است که در سال 1387 در پی حادثه‌ای در جاده‌ایی دور افتاده به کما می‌رود و همسرش مریم شریفی ناپدید می‌شود. او به همراه دوستش مجید شکری و یاسر جعفری در حال ساخت فیلمی مستند پیرامون نیروهای ماورایی بودند کما رفتن مرتضی سر آغازی است برای .... «در روایت ناپدید شدن مریم»، رضا بهبودی در نقش (مرتضی حسینی)،مجید شکری(در نقش مجید شکری)،یاسر جعفری(در نقش یاسر جعفری)،صدف بهشتی(در نقش مریم شریفی)،افسانه ناصری،ملیسا ذاکری،آمنه سرابییان،مهدی حسینی نیا،میثم شاهدی،فوژان قبادیان و....  دکتر افشین یداللهی در نقش روانپزشک یداللهی نقش آفرینی می کنند.

 

«سایه روشن»، فرزاد موتمن

آخرین فیلم فرزاد موتمن با نام «سایه روشن» نوشته امیر افشار و محصول بشری فیلم است. سیدجمال ساداتیان تهیه‌کنندگی این فیلم را بر عهده دارد و فیلم در لوکیشنی واقع در کامرانیه فیلمبرداری می‌شود.

«سایه‌ روشن» داستان مرد میانسالی به نام رامین است که دچار فراموشی شده و خانمی به او کمک می‌کند که حافظه‌اش را به دست آورد. «سایه روشن» تریلر عاشقانه‌ای است. این فیلم با چهار کارکتر در یک خانه می‌گذرد و روایتی غیر خطی دارد. محمد رضا فروتن،  شقایق فراهانی، الهه استیری، سونیا اسپهروم در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند.

 

«سرزمین رها»، فرهاد مهران فر

این فیلم که ابتدا «بر بال‌های خیال» نام داشت روایت گر داستان سفر خیالی یک پدر با دخترش است که این سفر ذهنی و ناشی از به کما رفتن پدر طی سه روز است است که در نهایت به اهدای اجزای بدنش منجر می شود.

این فیلم بر اساس داستان واقعی زندگی امیر بدر طالعی از هنرمندان خوب کشورمان ساخته شده است، که ایشان در سن 37 سالگی به کما رفت و پس از سه روز نیز فوت کرد و اجزای بدنش اهدا شد، با مرگ این دوست عزیز ایده اولیه این فیلم به ذهن من رسید و در ادامه خزر مهرانفر به نوشتن فیلم نامه پرداخت.

امیر بدر طالعی دختری 9 ساله به نام رها داشا که دچار سندروم دان بود، رها در این فیلن نیز در نقش خودش حضور دارد و باید بگویم بازی فوق العاد ه ای در این فیلم از خود ارائه کرده است.

بهزاد جعفری نسب، مهدی فجری، ترانه مومنی، مسعود بدر طالعی و سیما محمدزاده از بازیگران فیلم «سرزمین رها» هستند.

 

«سیاوشان»، محمدعلی سجادی

 

«سیاوشان» یک فیلم تجربی است که در یک شرایط تجربی ساخته شد، یعنی ارزان و جمع و جور و به شکل دانشجویی. سیاوش یک اسطوره ملی است و سجادی خواسته آن را پس از نقاشی‌هایش به یک فضای سینمایی وارد کند.

در خلاصه داستان «سیاوشان» آمده است: فرود جوانی است که در گریز از دست پدر و عمویش، به دفتر استاد دختر عمویش مونس پناه می برد . در آن‌جا، دیدن آثار تصویری و مکتوب استاد بهانه‌ای می‌شود برای جست‌وجو در اسطوره‌ سیاوش و خودش ، تا به فهم اکنونش برسد.

 

«شب بیرون»، کاوه سجادی حسینی

فیلم سینمایی «شب، بیرون» این فیلم سینمایی داستان سه جوان است که در یکی از شب‌های تهران از شمال شهر تا جنوب شهر را می چرخند و در سفر کوتاه شهری اتفاقاتی برای آنها رخ می‌دهد.

«شب، بیرون» خرداد سال جاری جلوی دوربین رفت و فیلمبرداری قبل از انتخابات به پایان رسید. این فیلم سینمایی حاصل همکاری یک گروه است که جزو سینمای مستقل ایران به شمار می رود. این فیلم سینمایی بیشتر با حمایت ساخته شده تا با پول، البته بودجه ساخت "شب، بیرون" بسیار اندک بود. 

سهیلا گلستانی، حساب محمودی فرید، هوتن شکیبا و باران کوثری، هومن سیدی، فرید سجادی حسینی، حسین امیدی و سمانه وفایی در «شب، بیرون» بازی می‌کنند.

 

«ماهی و گربه»، شهرام مکری

این فیلم درباره گروهی است که هر سال در حوالی دریای مازندارن در یک منطقه خلوت اردو می زنند. یک گروه از این افراد مجبور می شوند برای کمک به سه فرد که در جاده منتهی به اردوگاه گم شده‌اند، بروند. یکی از این سه مرد که بابک کریمی  بازیگر فیلم «جدایی» و «گذشته» نقش آن را ایفا کرده تنها با طرح سوال های عجیبی حاضر به کمک به این افراد می شود  و تنها با گرفتن قول این که در رستوران نزدیک کمپ با هم غذا بخورند به آنها کمک می کند.از همینجا سیر ماجراهای عجیب شروع می شود. در عین حال هر یک از این پسرها ماجرای خودش را تعریف می کند. 

سعید ابراهیمی‌فر و عابد آبس دیگر بازیگران این فیلم هستند.  


منبع: فارس