۰۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۷

همه جنایات ۲۰۱۳ صهیونیست‌ها علیه فلسطین

رژیم صهیونیستی سال گذشته ۱۴۵۰ شهروند فلسطینی را در قدس بازداشت و ۹۵ ساختمان فلسطینی نشین را ویران و تنها در قدس اجازه تاسیس ۲۴۳۳ واحد صهیونیست نشین را صادر کرده است.
کد خبر : ۱۵۸۱۸۸
صراط: مرکز اطلاعات وادی حلوه – سلوان در گزارش سالیانه خود در مورد تجاوزهای رژیم صهیونیستی به شهر قدس در سال 2013میلادی نوشت:

صدها نفر از شهروندان بازداشت شده اند و دهها نفر نیز مورد تجاوز قرار گرفته اند. صدها شهروند در سال 2013 از خانواده های خود آواره شده اند و دهها منزل مسکونی تخریب شده است. هزاران شهروند دیگر نیز از ورود به مسجد الاقصی برای اقامه نماز منع شده اند. با این حال هزاران شهرک نشین اسرائیلی و افراط گرایان یهودی با بهانه های مختلف وارد مسجد الاقصی شده اند و مسجد الاقصی بارها بسته شده است. همچنین در سال 2013 برای اولین بار مسجد الاقصی به صورت زمانی تقسیم شده و حتی تقسیم مکانی آن نیز در میان مقامات صهیونیست و نمایندگان کنیست این رژیم مطرح است.

سال گذشته میلادی کودکان فلسطینی زیادی بازداشت شدند که کمتر از ده سال داشتند. زنان و دختران جویای تحصیل در قدس هدف ضرب و شتم قرار گرفتند و 200 خانه نیز در اردوگاه شعفاط هشدارهای تخریب را دریافت کرده اند. این در حالی است که رژیم صهیونیستی با وجود آغاز مذاکرات سازش با تشکیلات خودگردان با ساخت بیش از 4500 واحد مسکونی صهیونیست نشین موافقت کرده یا برای آنها مجوز صادر کرده است.

 

مسجد الاقصی

سال 2013 سال تشدید اقدامات خطرناک اسرائیلی در مسجد الاقصی در سطح کابینه و جماعت های افراطی یهودی و نیروهای اسرائیلی بود. در این راستا دعوتنامه های علنی و آشکار از سوی نمایندگان کنیست صادر شده و نشست های ویژه ای برای بررسی تقسیم مسجد الاقصی بین مسلمانان و یهودیان مطرح شده است، درست مانند اتفاقی که در مورد حرم حضرت ابراهیم در شهر الخلیل ایجاد شد. از سوی دیگر توطئه ای درباره تجزیه این مسجد و ساخت هیکل موهوم سلیمان در آن فاش شد.

بنابر اعلام دایره اوقاف اسلامی قدس در طول سال گذشته میلادی بیش از 9050 صهیونیست به مسجد الاقصی یورش بردند. تعدادی از وزرای کابینه رژیم اشغالگر و نمایندگان پارلمان و برخی دیگر از مقامات اسرائیلی نیز در این میان دیده شدند. 2342 نفر از این افراد از عناصر جاسوسی و نظامی اسرائیلی بودند و 1876 نفر نیز از پلیس بودند. ماهی که بیشترین تجاوزها از سوی صهیونیست ها علیه مسجد الاقصی انجام شد، سپتامبر بود که در جریان آن 1595 افراط گرای یهودی در روزهای عید موسوم به غفران به مسجد الاقصی حمله کردند. در ژولای 1133 افراطی در مراسم موسوم به یادبود تخریب هیکل به مسجد الاقصی رفتند و در مارس نیز 1004 نفر در عید پاک و در می 1007 نفر به مناسبت سالروز موجودیت اسرائیل به این مسجد یورش بردند.

تجاوزها همه روزه در ایام هفته غیر از جمعه و شنبه از باب غربی این حرم که صهیونیست ها بعد از اشغال بخش شرقی قدس کلیدهای آنرا در دست گرفته اند، صورت می گیرد. این در حالی است که اداره اوقاف اسلامی قدس آن را رد کرده و نگهبانانی را برای مسجد الاقصی تعیین کرده است.

نیروهای اسرائیل در یک سال گذشته 6 بار از برگزاری نماز جمعه در این مسجد ممانعت کرده اند که چهار بار آن به صورت متوالی در ماههای مارس و آوریل بود و دو بار دیگر در سپتامبر صورت گرفت.

در مورد یورش عناصر نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی نیز 13 بار در سال گذشته این اتفاق افتاد که در ماههای فوریه، مارس، می، سپتامبر و دسامبر بود.

مقامات اسرائیلی بیش از 350 فلسطینی را از مسجد الاقصی تبعید کرده اند، این تبعید می تواند در فاصله های زمانی مختلف شامل یک هفته تا شش ماه باشد. این تبعید البته قابلیت تمدید را نیز دارد. از مهم ترین افراد تبعیدی شیخ ناجح بکیرات است.

از دیگر تجاوزهای اسرائیل علیه مقدسات اسلامی اقدام یک نظامی به ضربه زدن با پا به قرآن و لگد کردن آن در داخل محوطه مسجد الاقصی و برداشتن حجاب یک زن فلسطینی در داخل این مسجد و تلاش برای یورش به قبة الصخرة و برافراشتن پرچم اسرائیل در محوطه مسجد بود. شرب خمر در مسجد الاقصی و گرفتن مراسم عروسی در مسجد از دیگر تجاوزهای صهیونیست ها به این مسجد بود.

خاخام یهودا گلیک افراط گرای یهودی از افرادی است که علاقه زیادی به ترتیب دادن یورش های روزانه به مسجد الاقصی دارد و مشکلات زیادی را در محوطه این مسجد ایجاد کرده است. پلیس اسرائیل یک بار وی را به مدت شش ماه از حضور در مسجد الاقصی منع کرد، اما به صورت ناگهانی این تصمیم را لغو کرد و در اقدامی کاملا متناقض با تصمیم قبلی، حتی حمایت از این خاخام افراطی را نیز در یورش های بعدی به مسجد الاقصی بر عهده گرفت.

 

تجاوز به حقوق فلسطینی ها

سال گذشته رقم تجاوز صهیونیست ها به شهروندان فلسطینی و بازداشت اهالی قدس اشغالی رشد قابل ملاحظه ای به خود گرفت. صهیونیست ها از بازداشت کودکان یا زنان و افراد سالخورده و بیماران نیز ابایی نداشتند. ربایش افراد شامل همه مناطق قدس اشغالی شده بود.

بر اساس اطلاعات موجود بیش از 1450 شهروند قدس اشغالی مورد ربایش عناصر اسرائیلی قرار گرفتند که 450 نفر از آنها کودک و 25 نفر دیگر زن هستند. ماههایی که شاهد بیشترین آمار ربایش افراد از سوی عناصر اسرائیلی بوده، مارس، ژوئن و سپتامبر هستند. فوریه گذشته یک کودک فلسطینی بازداشت شد که تنها 5 سال و نیم داشت. همچنین در ژانویه گذشته نیز یک کودک هشت ساله بازداشت شد. در روزهای اخیر ماه جاری نیز سه کودک هفت ساله در محوطه مسجد الاقصی بازداشت شده اند. رژیم صهیونیستی همچنین در اقدامی بی سابقه و خطرناک نوامبر گذشته دستور بازداشت یک کودک 4 ساله اهل قدس را به نام محمد زین الماجد صادر کرد، اما وقتی نیمه شب برای اجرای این دستور به خانه وی یورش بردند، متوجه سن کم این کودک شدند و بعد از اینکه پدر کودک را تهدید کردند که فردا حتما کودک را برای تحقیقات به پلیس تحویل دهد، از خانه خارج شدند.

در طول سال گذشته 20 مورد تجاوز علیه کودکان قدس به ثبت رسیده است، آنها در زندان های اسرائیل مورد بازجویی قرار گرفته اند. یکی از این کودکان یک هفته بازداشت بوده و از ملاقات با وکیل نیز منع شده است. این کودک در زندانی انفرادی زندانی شد که از کمترین امکانات برای ادامه حیات نیز برخوردار نبود.

نحوه ربایش افراد در سال گذشته شامل یورش به خانه ها در نیمه شب یا ساعات اولیه صبح و بازداشت جمعی مردم و سرکوب فعالیت های مختلف در شهر قدس بوده است. بیشتر این اقدامات از سوی یگان مستعربین ( پلیس مخفی اسرائیل) انجام می شد که با حمله به خانه فلسطینی ها و فریاد زدن و پرتاب سنگ به جوانان حمله کرده و آنها را بازداشت می کردند.

با وجودی که بر اساس قوانین اسرائیل بازداشت کودکان و دختران جوان بین ساعت های 8 شب تا 7 صبح ممنوع است، اما بسیاری از کودکان در قدس شرقی در ساعت های اولیه صبح بازداشت شدند و بدون حضور همراه مورد بازجویی قرار گرفته اند.

بر اساس قوانین اسرائیل بازجویی از کودکان باید از سوی افراد خاص صورت بگیرد، اما این روند معمولا در اتاق های تحقیق مراکز امنیتی اسرائیل رعایت نمی شود. نیروهای امنیتی برای تحت فشار گذاشتن کودکان بر خلاف قوانین اسرائیل دست های آنها را در تمام مدت بازداشت و تحقیقات بسته نگه می دارند.

 

تخریب منازل و آوارگی فلسطینی ها

عملیات تخریب منازل فلسطینی ها از سوی کادر شهرداری قدس و اداره شهری این شهر و صهیونیست های افراطی دنبال می شود. آنها بسیاری از خانواده های فلسطینی را مجبور کرده اند با دستان خود خانه هایشان را تخریب کنند. فلسطینی ها در صورت امتناع در معرض زندانی شدن و پرداخت جریمه قرار دارند.

در طول سال گذشته میلادی تخریب 33 واحد مسکونی و 15 واحد مسکونی تجاری در دست احداث و 12 تاسیسات خودگردان مسکونی و 12 واحد مسکونی و پرورش گوسفندان تخریب شده اند. این عملیات ها به آوارگی 446 شهروند منجر شد. عملیات تخریب در مناطق بیت حنینا، شعفاط، الطور، الصوانة، العیسویة، سلوان، صور باهر، جبل المکبر، شهرک قدیمی قدس، بیت صفافا و خیابان صلاح الدین انجام شد.

صهیونیست ها در راستای تخریب تاریخ و فرهنگ منطقه قدیمی قدس پلها و ساختمانهای به شکل گنبد را با بلدوزرهای خود نابود کردند تا یک مرکز دینی یهودی با 4 طبقه و 900 متر مربع احداث کنند. این مرکز به عنوان ورودی اصلی تونل هایی خواهد بود که در زیر مسجد الاقصی حفر شده است.

پارک های ملی متعدد در قدس از دیگر مناطقی بوده که به دست صهیونیستها تخریب شده است، با وجود تخریب های مکرر، شهرداری قدس به هیچ یک از اهالی فلسطینی قدس مجوز احداث واحد مسکونی را نداده است و شرایط بسیار سخت و مبالغ بالایی را برای منصرف کردن آنها از ساخت و ساز در نظر گرفته است که تحقق این شرایط گاهی تا سه سال طول می کشد.

بیشترین روند تخریب منازل فلسطینی در منطقه شعفاط و خیابان های نزدیک به آن صورت گرفت. در این منطقه همچنین 200 واحد مسکونی نیز هشدار تخریب دریافت کرده اند که مجموعا بالغ بر 16 هزار نفر در آنها زندگی می کنند. مقامات صهیونیست همچنین دستور تخریب دو مسجد در سلوان را نیز صادر کرده اند. بخش زنانه در مسجد محمد الفاتح در منطقه رأس العامود و مسجد قعقاع در عین اللوزه این دو مسجد هستند.

بر اساس این گزارش سه نوع عملیات تخریب وجود دارد که خطرناک ترین آنها تخریب اداری است که طی 24 ساعت بعد از هشدار، صهیونیست ها می توانند منزل را تخریب کند، این نوع تخریب در ماههای اخیر رواج یافته است. حالت دوم دستور تخریب قضایی است که ممکن است چند بار به تعویق بیفتد. نوع سوم عملیات پاکسازی اراضی است که شامل محدوده گسترده ای از منازل فلسطینی به بهانه های مختلف می شود.

 

تجاوزهای شهرک نشینان افراطی به فلسطینی ها

در سال گذشته برخی گروه های افراط گرایی یهودی با همکاری برخی مراکز، تجاوزهای زیادی را علیه مقدسات اسلامی و مسیحی انجام داده اند، تجاوز به فلسطینی ها در منازل و خیابان ها و محل کار در قدس غربی و شرقی از جمله این موارد است.

قبرستان مأمن الله امسال دو بار با نوشتن شعارهای توهین آمیز و هتک حرمت پیامبر اعظم اسلام از سوی صهیونیست ها مورد تجاوز قرار گرفت. علامت های قبرها نیز شکسته شد. افراطی ها به مسجد النبی داود نیز حمله کردند و خسارت هایی را به آن وارد کردند.  سه تجاوز نیز علیه کلیساها انجام شده است که کلیسای العذراء و کلیسای پروتستان ها و کلیسای لاتین از جمله آنها است که شعارهای نژادپرستانه علیه حضرت عیسی مسیح در آن نوشتند. قبرستان کلیساهای پروتستان ها و لاتین نیز تخریب شد.

گروه های صهیونیست در اعیاد خود نیز خسارتهای زیادی به فلسطینیها وارد کرده اند. به عنوان مثال در عید آتش بازی خود به عمد آتش را در نزدیکی منازل و املاک فلسطینی ها روشن کردند که به آتش گرفتن باغچه های منازل و خودروهای فلسطینی ها و حتی خودروهای وابسته به سازمان ملل در جبل المبکر در منطقه الشیخ جراح منجر شد.

در سال گذشته 4 شهروند فلسطینی با ضربات چاقو و سلاح سرد، 23 نفر با کتک یا سنگ یا ابزار آهنی و 10 نفر با اسپری فلفل مورد تجاوز صهیونیست ها قرار گرفتند. از این میان 7 نفر کودکان دبستان یا دختران جوان بودند و 5 نفر زن و 6 نفر راننده تاکسی بودند. 65 مورد نیز تخریب خودروهای شهروندان به ثبت رسیده و در 3 مورد خودروی آنها به آتش کشیده شده و در موارد بسیار دیگر لاستیک آنها پنجر شده و شعارهای نژادپرستانه بر روی آنها نوشته شده است.

جمعیت عطیرت لیوشنه در این میان دو منطقه تجاری را به اشغال خود در آورده اند و شهرک نشینان دیگر نیز یک ساختمان مسکونی در منطقه حی شعفاط را اشغال کردند.

در سالهای گذشته تجاوزهای دیگری نیز علیه فلسطینی ها انجام شده که به حمله به آنها از سوی صهیونیست ها منجر شده و تا مرحله تیراندازی با گلوله های جنگی نیز رسیده است.

 

شهرک سازی صهیونیستی

در مورد شهرک سازی نیز اشغالگران پروژه های خود را در طول سال گذشته دنبال کردند و عملا ساخت و ساز را حتی در زمان مذاکرات سازش که از چهار ماه پیش تاکنون ادامه دارد، در پی گرفتند. در این سال 2433 مورد موافقت با احداث واحد های مسکونی تنها در قدس اشغالی به ثبت رسید که شامل شهرک های جیلو و رامات شلومو و تلبیوت می شود. این مجوزها در ماههای آوریل و آگوست و اکتبر صادر شده است.

همچنین مجوز ساخت واحدهای صهیونیست نشین در محوطه باب غربی مسجد الاقصی در ورودی سلوان نیز صادر شده و در نوامبر گذشته نیز مجوز تاسیس پارک ملی در اراضی منطقه العیسویه و الطور صادر شد، به این ترتیب زمینه برای مصادره 740 دونم از اراضی فلسطینی ها فراهم شد.

در این سال موضوع دادن مجوز به بیش از 2015 واحد صهیونیست نشین دیگر نیز در شهرک بسجات زئیف در منطقه بیت حنین،  هارحوماه در اراضی بیت لحم، رمات شلومو در منطقه شعفاط و جیلو در اراضی بیت صفافا کلید خورده است.

 

مقاومت مردمی

فعالیت های کمیته های مقاومت مردمی در شهر قدس با وجود سرکوب گری از سوی اشغالگران اسرائیلی همچنان ادامه دارد، به عنوان مثال در سال گذشته منطقه باب الشمس و احفاد یونس از سوی این کمیته ها مورد بازسازی قرار گرفت تا سدی در برابر مصادره اراضی فلسطینی از سوی اشغالگران ایجاد شود، اما چند روز بعد صهیونیست ها این پروژه ها را تخریب کرده و تمام فعالان احداث آنها را بازداشت کردند.

همچنین این گروه ها با تخریب بخش هایی از دیوار حائل شکافی را در بخش هایی از آن  بین شهر قدس و دو روستای العیزریه و ابو دیس و منطقه بیرنبالا ایجاد کردند تا بر حق شهروندان این مناطق در رسیدن به قدس اشغالی تاکید کنند.

تلاش های موسوم به برپایی خیمه "پایداری زیتون" در مناطق مورد تهدید واقع شده برای تخریب نیز از جمله این تلاش هاست که هر بار با سرکوبگری نیروهای اسرائیلی مواجه شده است. نیروهای اسرائیلی خیمه تحصن در خیابان الشیخ الجراح را که در برابر منزل یک خانواده ایجاد شده بود، بارها در فوریه گذشته متفرق کردند، خیمه اعتراض آمیزی نیز در العیسویه ایجاد شده بود که آن هم سرکوب و تخریب شد.

مقامات اسرائیلی همچنین خیمه اعتراضی را که در اراضی بین صفافا در اعتراض به مصادره خیابان 4  و مصادره اراضی آنها و محروم کردن ساکنان از راه ارتباطی ایجاد شده بود را برچیده و عناصر آن را تحت تعقیب قرار دادند.

سرکوب آزادی بیان در قدس سال گذشته به صورت عمد از سوی کابینه اسرائیل با ممانعت از فعالیت تمام فعالان فرهنگی، ورزشی و ملی در مکان های بسته یا در خیابان ها دنبال شد. فعالیت های همبستگی با اسرای فلسطینی ممنوع شد و انجام مراسم های کمک به الاقصی و راهیمایی روز زن و روز زمین و راهپیمایی علیه مصادره اراضی فلسطینی در بین صفافا و اعتراض به قانون برافر و هفته کودک فلسطینی و بزرگداشت رحلت ابو عمار و برپایی کنفرانس ربیع القدس و مارتون ورزشی از جمله مراسم هایی بودند که لغو شدند.

در سال گذشته عناصر نظامی اسرائیلی به عمد کادرهای پزشکی و رسانه ای را در زمان حضور در مکان های سرکوب فلسطینی ها هدف قرار می دادند و همین موضوع باعث زخمی شدن تعدادی از این افراد شده و برخی دیگر نیز دچار کوفتگی شدند.

 

مشکلات آموزشی برای فلسطینی ها

مشکلات آموزشی برای فلسطینی ها در سال گذشته میلادی نیز ادامه پیدا کرد. این مشکلات شامل کمبود کلاس های درسی و عدم تاسیس مدارس جدید از سوی شهرداری برای دانش آموزان بود که باعث شده خانواده ها دانش آموزان را در مناطق دوردست ثبت نام کنند.

شهرداری همچنین با آغاز سال تحصیلی جدید کلاس ششم را در مدرسه ابتدایی بئر ایوب در سلوان بست و دانش آموزان این مدرسه را در مدارس دور از محل زندگی شان توزیع کرد.

مدارسی که بیشترین آسیب را از اقدامات سرکوب گرانه اسرائیلی ها متحمل شدند، مدارس مذهبی بودند که برای تامین امنیت یورش های صهیونیست ها به مسجد الاقصی شش روز در سال گذشته تعطیل شدند. 500 دانش آموز در این مدارس تحصیل می کنند. درس خواندن در مدرسه دار الایتام در نزدیکی مسجد الاقصی نیز چندین روز به علت یورش صهیونیستها و پرتاب بمب های صوتی با مشکل مواجه شد.

در سال گذشته همچنین عناصر امنیتی اسرائیلی چندین دانش آموز را از مدرسه الزهرا و الایتام به بهانه پرتاب سنگ ربودند.
منبع: تسنیم
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز