۰۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۸

افخم از شکایت ایران از عربستان خبر داد

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی ایران اعلام کرد پیگیری اقدامات عربستان علیه ایران در دستور کار قرار دارد.
کد خبر : ۱۵۸۲۴۷
صراط: سخنگوی دستگاه سیاست خارجی ایران اعلام کرد پیگیری اقدامات عربستان علیه ایران در دستور کار قرار دارد.

نشست هفتگی مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با خبرنگاران پیش از ظهر امروز در وزارت خارجه برگزار شد.

خبرنگار مهر در این نشست پرسید: در ماجرای داستان ساختگی ترور سفیر عربستان در آمریکا شاهد بودیم مقامات سعودی از ایران به شورای امنیت شکایت کردند موضوعی که یک ادعای دروغ بود و در شرایط کنونی نیز شاهد اقدامات پشت پرده عربستان بر ضد منافع ملی ایران بوده ایم. از جمله انفجار تروریستی در مقابل سفارت ایران در لبنان که عامل اصلی آن ماجد الماجد،  روابط کتمان نشدنی با مقامات امنیتی عربستان داشته است و همین روز شنبه نیز شاهد ترور یک دیپلمات ایرانی در یمن بودیم که باز هم نفوذ عربستان در افراط گرایان یمنی غیر قابل کتمان است. از سوی دیگر مقامات روسیه، سوریه و عراق اسناد متعددی در رابطه با تروریستی بودن دولت عربستان در دست دارند و این موضوع را علنا اعلام کردند و آیا جمهوری اسلامی ایران قصد پیگیری حقوقی اقدامات ضد ایرانی عربستان در مجامع بین المللی از جمله شورای امنیت را دارد؟!

افخم در پاسخ گفت: در خصوص مجموعه اقداماتی که ذکر گردید ما پیگیری حقوقی در مجامع بین المللی را در دستور کار داریم. مقدمات آن هم انجام شده است.

وی افزود: متعاقب اقدام تروریستی مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در لبنان این اقدام شروع شد که مراحل آن طی می شود و اسناد و جزئیات کار که طی همکاری مسئولین لبنانی داشته ایم را گردآوری می کنیم تا بتوانیم مدارک مستندی در اختیار داشته باشیم. در خصوص یمن نیز این اقدامات در حال انجام است. می خواهیم اطلاعات کاملا دقیق باشد و اسناد مستندی داشته باشیم. پیگیری از مجامع بین المللی در دستور کار ما قرار دارد.

افخم تصریح کرد: طبعا با روشن شدن جزئیات و اطلاعات دقیق و مستند می توان کار را دقیق تر بر اساس قوانین حقوقی و در یک چارچوب روشن تری دنبال کنیم. تاکید می کنم که پیگیری حقوقی موضوع در دستور کار است، در عین حال داشتن اطلاعات و اسناد دقیق و متقن توسط هیات های کارشناسی و پیگیری هایی که انجام می شود با مسئولین مختلف لبنانی در روند کمک کننده است. منتظریم گزارش نهایی بشود و در باره موضوع با تایید بیشتر و دریافت اطلاعات دقیق تر می توانیم موضع گیری دقیق تری را داشته باشیم.

افخم سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان در نشست هفتگی خود با خبرنگاران ضمن تبریک هفته وحدت گفت: وحدت تنها و یگانه راه مسائل و مشکلات جهان اسلام است به امید آنکه وحدت روز به روز محکم تر شود و شاهد نتایج و تبعات بسیار خوب و مثبت آن در سراسر جهان باشیم.

وی با اشاره به اقدام  فجیع تروریست ها در یمن و ترور دیپلمات ایرانی ضمن تسلیت به خانواده آقای اسدی این اقدام را مجددا محکوم کرده و گفت: به  ملت ایران تسلیت می گوییم و امیدواریم اقدام قاطع جامعه جهانی به دلیل شیوع فعالیت های تروریستی در جهان صورت گیرد و جامعه جهانی در مسئولیت خود برای مبارزه با تروریست مسئولانه وارد عمل شود.

افخم در پاسخ به سئوالی درباره دعوت از کاترین اشتون به ایران و آیا اینکه مذکرات اشتون و ظریف در ایران صورت می گیرد گفت: در مورد موضوع دعوت خانم اشتون در مذاکراتی که آقای ظریف و خانم اشتون در نیویورک داشتند دعوتی از ایشان به عمل آمده که یک دعوت باز است و در زمان مناسب تفاهم طرفین در این باره صورت می گیرد.

وی ادامه داد: در مورد دور بعدی مذاکرات از روز گذشته برنامه اقدام مشترک اجرا شد و از این پس دستور کار طرفین مذاکرات برای برداشتن گام آخر است و طرفین بدنبال فراهم کردن زمینه ها برای اجرای دور بعدی مذاکرات هستند که متعاقب این روند اطلاع رسانی صورت می گیرد.

وی در پاسخ به سئوال دیگری درباره انتقادات در مورد عدم توازن حجم امتیازات ایران به طرف مقابل و اینکه دستگاه سیاست خارجی در مذاکرات آتی به چه خطوط قرمزی متعهد است بیان کرد: مذاکرات هسته ای بر اساس یک رویکرد جدید برای حل و فصل موضوع هسته ای انجام شد موضوعی که یک بحران غیر ضرور است و طرفین در این مذاکرات به برنامه اقدام مشترک رسیدند و این توافق در اختیار همه شهروندان قرار گرفته و کاملا روشن و در دسترس است.

افخم با بیان اینکه برنامه اقدام مشترک در راستای منابع ملی کشور است تصریح کرد:  در این برنامه و مذاکرات از هیچ یک از خطوط قرمز عبور نشده و اقدامات نتیجه مشورت ها و بررسی های دقیق در سطوح مختلف کارشناسی و مسئولین عالی کشور است و بر اساس این مشورت ها با اطمینان برنامه ریزی شده و برنامه اقدام مشترک برنامه ای است که دو طرف متعهد به برداشتن گامها شده اند.

سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان با بیان اینکه بخشی از سوءبرداشت ها طبیعی است خاطرنشان کرد: نباید کاری کنیم که افکار عمومی کشور در خصوص رویکرد دولت برای حل موضوع هسته ای دچار خدشه شود رویکرد گام اول انجام شده و با اجرایی شدن برنامه اقدام در آستانه ورود به دور دوم هستیم تامین حقوق هسته ای ایران و ورود به یک مرحله جدید  هم جزو اصول مسلم مذاکره کننده ها در گذشته بود و هم در آینده به طور جدی ادامه می یابد و امیدواریم با اطلاع رسانی دقیق و مبتنی بر اسناد منتشره از سوی مسئولین برداشت ها و دیدگاهها عنوان شود و تحت تاثیر تبلیغات و اظهارنظرهای خارجی قرار نگیریم که خیرخواه مذاکرات ما نیستند و اجازه دهیم روند بر اساس سیاست های اتخاذ شده در چارچوب تامین حقوق ملت ایران به نتیجه برسد.

افخم درباره موضع گیری ایران در خصوص پس گرفتن دعوت سازمان ملل از ایران برای شرکت در کنفرانس ژنو 2 اظهار داشت: ما هیچگاه متقاضی شرکت در ژنو 2 نبودیم و موضع ما در ابتدا مبتنی بر همین امر بوده و این موضوع را به صراحت از ابتدای طرح کنفرانس ژنو 2 اعلام کردیم و این موضع سریع طی تماس های روزهای گذشته آقای اخضر ابراهیمی و بان کی مون با مسئولان کشورمان اعلام شده است.

وی گفت: آقای ظریف صریحا اعلام کردند که پیش شرطی را نمی پذیریم و هیچگاه طرحی از طرف ایران پذیرفته نشده و از آنجا که متقاضی حضور در کنفرانس نبودیم پس گرفته شدن دعوت نیز از نظر ما جای تاسف دارد اینکه آقای دبیرکل تحت فشار این اقدام را که ابتکار خودشان بوده پس گرفته تاسف برانگیز است و امیدواریم بتواند دلایل اصلی اقدام خود را بیان کند.

سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان در پاسخ به سئوالی در این باره که نخست وزیر کانادا لغو تحریم های ایران را نپذیرفته است بیان کرد: طرف مذاکره ما 1+5 است کسانی که مطرح کردند که لغو تحریم ها از طرف آنها نبوده به دلخواه خود می تواند این روند را ادامه دهند. فکر می کنیم آنها در آینده تحت تاثیر فضای بین المللی به یک واقع بینی دست خواهند یافت ولی زمان را از دست می دهند.

وی در پاسخ به سئوال دیگری درباره وضعیت دیپلمات ایرانی ربوده شده در یمن با توجه به شهادت دیپلمات دیگرمان در این کشور بیان کرد متاسفانه شهادت دیپلمات ایرانی در یمن مصادف با ایامی شد که ایرانی برای پیگیری وضعیت دیپلمات ایرانی ربوده شده در یمن در این کشور حضور داشت.

سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان گفت: ما به دولت یمن تاکید می کنیم که به تعهدات بین المللی خود برای حفظ جان دیپلمات ها عمل کند و طی مذاکرات نیز به این خواسته پافشاری کرده ایم دولت یمن باید مسئله را پیگیری و برای شناسایی تروریست ها اقدامات لازم را انجام دهد و گامهای جدی تری در این راستا برداشته شود ما این خواسته را به طور صریح اعلام کردیم و امیدواریم با اقدامات مسئولان یمن اطلاعات بیشتری پیدا کنیم و دیپلمات ایرانی بتواند در سلامت به کشور بازگردد.
منبع: مهر