۰۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۲

کوه‌های منا مسطح می‌شوند

همزمان با اجرای فاز دوم طرح توسعه صحن مسجدالحرام و افزایش 500 هزار نفری ظرفیت مسجد، کوه‌های منطقه زیارتی «منا» نیز برای افزایش رفاه حجاج مسطح می‌شوند.
کد خبر : ۱۵۸۵۱۷
صراط: موسسه پروژه‌های حج و عمره عربستان از ارائه طرح افزایش ظرفیت «منا» با ساخت برج‌هایی به جای اردوگاه‌های موقت در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

«اسخاءالوطن» عربستان، «عبدالعزیز سروجی»، مدیر این موسسه اعلام کرد: به زودی طرح نهایی افزایش ظرفیت منطقه منا به وزارت کشور ارائه خواهد شد.

این موسسه از حدود دو سال پیش ملزم به ساماندهی جمعیت بالای حجاج در منطقه «منا» و بررسی راه‌های افزایش ظرفیت این منطقه بوده است. از آنجایی که طرح ساخت برج‌های شش طبقه جهت اسکان حجاج در سال‌های پیش از سوی این موسسه ارائه و با موفقیت همراه شد و ادای مناسک حج را برای زائران تسهیل کرد، پیش‌بینی می‌شود طرح جدید این موسسه نیز از موفقیت خوبی برخوردار شود.

به گزارش شبکه خبری، «سعد القرشی»، عضو شورای شهر «مکه» و رییس کمیته ملی حج و زیارت اعلام کرد: این کمیته از حدود 10 سال پیش با هدف توسعه مساحت منطقه «منا» و بالا بردن ظرفیت این منطقه، طرح ساخت ساختمان‌هایی برج‌ مانند را بر روی دامنه کوه‌های اطراف منطقه «منا» ارائه کرده است.

وی در ادامه گفت: هر یک از سطوحی که در دامنه کوه‌ها ایجاد خواهد شد به مساحت 16 مترمربع و با ظرفیت اسکان 10 حاجی خواهد بود. به صورت کلی با اجرای این طرح مساحت منطقه‌ تا 400 متر مربع افزایش و 250 نفر بیشتر از سال قبل می‌توانند در منطقه اسکان یابد. البته در این منطقه امکان ساخت تعداد بیشتری از این برج‌ها و افزایش تعداد طبقات آن‌ها هم‌چنان وجود دارد.

منطقه عرفات هم امسال ظرفیت خود را تا 8 میلیون حاجی افزایش داده است، اما مشکل اقامت حجاج در دو منطقه «مزدلفه» و «منا» هم‌چنان ادامه دارد. این موسسه امیدوار است با اجرای این طرح، مشکل حجاج در این منطقه مرتفع و تعداد حجاج در این منطقه مرتفع و تعداد حجاج با حجم خدمات ارائه شده هماهنگ شود.


منبع: ایسنا