۰۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۸
متن کامل مصاحبه روحانی با شبکه آر تی اس:

روحانی: در جهان سیاست هیچ چیز غیرممکن نیست

رئیس جمهور کشورمان تأکید کرد که اگر دولت آمریکا ایران و حقوق ملت ایران را به رسمیت بشناسد و شرایط را برای از بین‌بردن دشمنی‌ها آماده کند، ملت ایران پاسخ مثبت خواهد داد.
کد خبر : ۱۵۸۷۴۰
صراط: رئیس جمهور کشورمان در مصاحبه با شبکه آر‌تی‌اس تأکید کرد: اگر دولت آمریکا  ایران و حقوق ملت ایران را به رسمیت بشناسد و شرایط را برای از بین‌بردن دشمنی‌ها آماده کند، ملت ایران پاسخ مثبت خواهد داد. مشروح متن مصاحبه رئیس جمهور در ادامه می‌آید:

مجری: سوئیس نشست جهانی اقتصاد و نیز نشست درباره صلح سوریه را میزبانی می کند، ابتدا به مردم سوئیس پیامی بدهید:

روحانی: می خواهم به مردم کشورم و به مردم با فرهنگ سوئیس بگویم که بسیاری از موضوعات مهم جهانی و بین المللی، سوئیس می تواند میزبان باشد، به دلیل استقلال این کشور،  بی طرفی، دموکراسی قابل تحسین سوئیس و محیط آرام و امن این کشور  و شرایط مناسب برای تضارب آراء، و بحث های مختلف بین ملت ها و دولت‌های مختلف برای گفتگو، برای رفع مشکلات و برای ایجاد  امنیت  به این کشور مراجعه می کنند و این کشور را مناسب می دانند. این به معنای فرهنگ قابل تحسین ملت سوئیس است. من به آنها تبریک می گویم.

مجری: نشست صلح سوریه در مونتروی سوئیس در حال برگزاری است، سخنرانی ها و مکالمات تندی در روز اول رد و بدل شد، آیا این احتمال که نشست موفق نشود وجود دارد؟

روحانی: البته به نتیجه رسیدن این کنفرانس بسیار مشکل است،آرزوی ما این است که اگر خواست ملت سوریه انجام شود و هر تلاشی برای توقف خونریزی در سوریه انجام شود، چیزی هست که ما دلمان می خواهد موفق شود. در واقع اینکه کنفرانس می تواند اهداف خود برسد، تردید زیادی دارم.

مجری: مشاوران شما به من گفتند گه هیچ کاری بدون ایران پیش نمی رود، درست است؟ 

روحانی: نمی خواهم این تعبیر را به کار برم، ایران یک کشور بسیار مهم و تاثیرگذار در منطقه است. حضور ایران در هر جمعی می‌تواند مفید و موثر باشد برای اینکه معضلات سوریه سریع تر و راحت تر به راه حل برسد.

مجری: جان کری امروز پیشاپیش به استقبال نتیجه‌گیری رفت و گفت بشار اسد نمی تواند در دولت انتقالی جایی داشته باشد، واکنش شما به این موضع چیست؟

روحانی: من فکر می‌کنم، برای سوریه فقط مردم سوریه می‌توانند تصمیم بگیرند. هیچ کس نمی‌تواند قاضی باشد برای آینده سوریه؛ قضاوت از آن خود مردم است. این مردم سوریه هستند که باید برای آینده خود تصمیم بگیرند و برای این، اولین قدم آن است که خون ریزی متوقف شود و کشورهایی به تروریسم کمک می‌کنند، این کشورها از تروریسم حمایت نکنند.

مجری: آقای روحانی، به تروریسم اشاره کردید، ایران از جریانی که از سوی سوریه و عربستان حمایت می شود انتقاد می‌کند، به نظر شما هدف قطر و عربستان سعودی چیست؟

روحانی: آنها یا هر کشور دیگری که به هر حال از تروریست ها حمایت می کند به نظر ما وهر هدفی که داشته باشند که لااقل نفوذی که می‌خواهند در منطقه داشته باشند به این هدف نخواهند رسید. حمایت از تروریسم معضلی را ایجاد می‌کند که دامن کمک کنندگان را خواهد گرفت. هر کسی که فکر کند از طریق خونریزی و از طریق ترور می‌تواند به اهداف خود برسد در اشتباه است.

مجری: در منطقه نوعی تغییر در اتحادها را شاهد هستیم، دولت اوباما به نفع شما تغییر جهت داده است، آیا صلح نهایی با اوباما ممکن است؟

روحانی: همه چیز وابسته به عملکرد است. اگر دولت آمریکا نسبت به ایران و حقوق ملت ایران، این حقوق را به رسمیت بشناسد و شرایط را آماده کند برای اینکه تخاصم از بین برود ایران هم پاسخ مثبت خواهد دا . اگر ببیند حرکت مثبتی از سوی آمریکا آغاز شده و شروع شده، البته معضلات بین ایران و آمریکا بسیار زیاد است و در زمان کوتاه حل نمی شود. اما ما همه باید به فکر حل و آینده مثبت باشیم، گرچه این کار بسیار مشکل خواهد بود.

مجری: جان کری در داوس شرکت خواهد کرد، می دانید که این یک عمل نمادین است، آیا شما با وی دست خواهید داد؟

روحانی: ما برنامه ای برای ملاقات در این سفر نداریم. 

مجری:  باراک اوباما چطور، در صورت دیداری اگر وی به سوی شما دست دراز کند، شما می توانید با وی دست بدهید؟

روحانی: هیچ چیز در دنیای سیاست ناممکن نیست. ما باید همه تلاش کنیم شرایط بیشتری را ایجاد کنیم برای صلح بیشتر در جهان، ارتباط نزدیک تر ملت‌ها با جهان، و همه باید قبول کنیم در یک احترام متقابل و منافع متقابل می توانیم به اهداف درست دست یابیم.

مجری: آقای رئیس جمهور؛ اگر به گذشته نگاهی بیاندازیم، تسخیر سفارت آمریکا در تهران یکی از لحظات عطف است، برای بسیاری از ایرانی ها مانند تسخیر زندان باستیل است( تسخیر زندان باستیل نماد انقلاب فرانسه در قرن هجدهم است) آیا فکر نمی‌کنید یک روز ورق بر گردد( در روابط تهران-واشنگتن) و دیگر سفارت سوئیس حافظ منافع آمریکا در ایران نباشد و سفارت واقعی آمریکا در ایران (بازگشایی شود)؟

روحانی: به هر حال ما گذشته های بسیار سخت و مشکلی داشته ایم، اما هیچ چیز در دنیا ناممکن نیست. برای رسیدن به اهداف بلند باید کار فراوان شود و تلاش زیادی انجام شود. به هر حال هیچ دشمنی تا ابد نخواهد بود. هیچ دوستی نیز تا ابد نخواهد بود. همه باید تلاش کنیم دشمنی ها را تبدیل به دوستی کنیم و این اقدام متقابل به تلاش از دو طرف نیاز دارد و ایجاد اعتماد از دو طرف. ایران دست صلح و دوستی به سوی همه ملت های جهان دراز کرده است و می‌خواهد روابطش با همه ملت های جهان روابطی خوب و حسنه باشد. 

مجری: هیچ چیز غیر ممکن نیست، این فرمولی است که شما دوست دارید؟

روحانی: همین طور است هیچ چیز غیر ممکن نیست. همه چیز شدنی است در صورتی که اراده کافی، مسیر درست، انتخاب شود و ما به فکر منافع مشترک باشیم. اگر هر دولتی بخواهد به فکر برد و باخت باشد در پایان ناموفق خواهد بود.

مجری: شما می گویید، ملت بزرگ ایران، با سابقه تاریخی عظیم، 80 میلیون نفر جمعیت، اینجا در اجلاس جهانی اقتصاد، بسیاری از سرمایه گذاران خواهان حضور در کشور شما هستند، برای آنها چه پیامی دارید؟

روحانی: ما به همه سرمایه گذاریان و به همه صاحبان صنایع دنیا اعلام می کنیم که شرایط ایران امروز، شرایط جدیدی است، زمینه برای سرمایه گذاری، زمینه برای فعالیت اقتصادی در ایران آماده است. ایران داریا منابع بسیار بزرگ انرژی است، ایران دارای منابع بسیار بزرگی است و زمینه های بسیار بزرگی برای سرمایه گذاری در ایران فراهم است.

مجری: شما در توئیتر فعال هستید ، این شما هستید که در این شبکه توئیت می فرستید؟

روحانی: من این کار را نمی کنم، ولی دوستانی هستند هم در فیس بوک و هم در توئیتر فعال هستند.

مجری: شما یک روحانی هستید، شما در بخش نظامی ایران سابقه مدیریت دارید، اما ایران امروز تغییر یافته است، در یک جمله بفرمایید چه چیزی تغییر پیدا کرده است؟

روحانی: ایران از ابتدا ملت اش، پس از سالیان دراز مبارزه به دنبال استقلال بوده اند، دنبال آزادی بوده اند، و دنبال یک حکومت مردم سالاری در چارچوب فرهنگ دینی خود بوده اند. این اصول همواره باقی خواهد ماند اما بسیاری از تحولات در راه است و شما در همین 6 ماه گذشته دیدید که چهره ایران در دنیا چهره جدیدی است و مردم اراده کرده اند تا شرایط مناسب تری برای تعامل با جهان ایجاد کنند. دریچه ای که مردم با جهان باز کرده اند اگر پاسخ مثبت دریافت نکنند، این دریچه همیشه باز نمی ماند اما امیدواریم سایر قدرت ها به ملت ایران پاسخ مثبت دهند.

مجری: متشکرم


منبع: تسنیم