۰۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۳

چرا بازار تئاتر فجر کم رونق است؟

دبیر اجرایی جشنواره‌ی تئاتر فجر گفت: برگزاری بازار تئاتر به روال سابق برای گروه‌های تئاتری جذابیتی ندارد و باید در این زمینه بازنگری جدی انجام دهیم.
کد خبر : ۱۵۹۰۴۸
صراط: مهدی شفیعی درباره کم رونق‌بودن بازار تئاتر در این دوره از جشنواره تئاتر فجر توضیح داد: ما برای برپایی این بازار مانند دوره‌های قبل برنامه جدی داشتیم و مهرماه فراخوان آن را منتشر کردیم اما از جانب گروه‌های داخلی استقبالی از این بازار صورت نگرفت، به طوری که فقط یک گروه برای حضور در بازار اعلام آمادگی کرد و حتی به این نتیجه رسیدیم که امسال بازار تئاتر را برگزار نکنیم.

مدیر امور مالی اداره کل هنرهای نمایشی افزود: بعد از بررسی‌های دوباره تصمیم گرفتیم بازار را برگزار کنیم به همین دلیل با تک تک گروه‌هایی که در دوره‌های قبلی بازار حضور داشتند، تماس گرفتیم و در نهایت 10 گروه اعلام آمادگی کردند.

شفیعی اضافه کرد: عدم استقبال گروه‌ها شاید به این دلیل است که در حال حاضر گروه‌های نمایشی خودشان خیلی راحت‌تر از قبل با گروه‌های خارجی ارتباط می‌گیرند به طوری که برای یک گروه خیلی راحت‌تر است که از طریق صفحه فیس‌بوک مدیر یک فستیوال با آن فستیوال ارتباط برقرار کند تا اینکه منتظر بخش دولتی بماند.

این مدیر تئاتری با اشاره به پیشرفت تکنولوژی در سال‌های اخیر اضافه کرد: در حال حاضر بسیاری از گروه‌ها، ایده‌های خیلی خوبی برای برقراری ارتباط با گروه‌ها و کمپانی‌های خارج از کشور دارند. بنابراین خیلی ضروری نیست که بخش دولتی وارد کار شود و به همین دلیل است بازار این دوره مانند دوره‌های پیشین برای گروه‌های داخلی جذاب نیست.

شفیعی با تأکید بر اینکه باید بازنگری جدی در زمینه برگزاری بازار تئاتر صورت بگیرد، یادآور شد: تعامل با گروه‌های خارجی به ویژه با نگاهی که دولت آقای روحانی دارد بسیار مهم و جدی است و لازم است در زمینه تعاملات هنری هم این ارتباط با خارج از کشور بیش از پیش برقرار شود اما باید برای برقراری این ارتباط توسط بخش دولتی راهکارهای تازه‌ای بیاندیشیم.

دبیر اجرایی جشنواره تئاتر فجر همچنین بر ضرورت سازماندهی گروه‌های حرفه‌ای تئاتر تهران تأکید کرد و توضیح داد: گروه‌های حرفه‌ای تئاتر تهران باید به شکل درستی سازماندهی شوند، یعنی هر گروه باید تهیه‌کننده و محل استقرار مشخصی داشته باشد. در این شیوه دیگر تصدی‌گری دولت چندان لازم نیست. همچنان که مدیر هر گروه هنری خیلی راحت‌تر می‌تواند با گروه‌های خارج از کشور ارتباط برقرار کند و دولت فقط با انجام حمایت‌های مالی و معنوی می‌تواند برقراری این ارتباط را آسان‌تر کند.

وی یادآور شد: در حال حاضر برخی از کارگردان‌های ما به طور شخصی با کمپانی‌های خارجی در ارتباط هستند و این کمپانی‌ها برای هنرمندان ما اعتبار قابل توجهی قائل می‌شوند و همکاری مشترک‌شان ارتباطی به بخش دولتی ندارد.

به گزارش ایسنا، بازار تئاتر ایران از 4 بهمن‌ماه آغاز شده و تا امروز پنجم بهمن‌ماه ادامه دارد. در هر یک از این دو روز پنج گروه تئاتری به معرفی آثار خود می‌پردازند. این بازار در تالار وحدت برپاست اما برخلاف دوره‌های پیشین بازاری کم‌رونق برای تئاتر ایران است.


منبع: ایسنا
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز