۰۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۷

هجوم موش‌های گوشتخوار به یک روستا

جلسه کارگروه مدیریت بحران فیروزه برای بررسی ابعاد حمله موش‌های جربیل به روستای نجف‌آباد در شهرستان فیروزه تشکیل شد.
کد خبر : ۱۵۹۳۳۸
صراط: محمدرضا حاجی‌زاده صبح امروز در جلسه کارگروه مدیریت بحران که با حضور معاون مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی، بخشدار، دهیار و شورای روستای نجف‌آباد در محل فرمانداری فیروزه برگزار شد؛ اظهار داشت: چند سال است که مردم روستای 170 خانواری نجف‌آباد با حضور میهمانان مزاحم آسایش و آرامش خود را از دست داده‌اند و هر روز شاهد خبر حمله موش‌ها به یکی از منازل روستاییان هستیم.

وی افزود: با توجه به ابعاد بسیار زیاد حمله این موش‌ها به مردم که آسایش و آرامش را از مردم گرفته باید سریعاً با همکاری همه دستگاه‌های دولتی اقدامات کوتاه‌مدت و بلندمدت برای از بین‌بردن این جوندگان مزاحم آغاز شود.

حاجی زاده ادامه داد: کشتار موش‌ها توسط مردم و اهالی روستا با تأمین هزینه برای خرید و توزیع سموم کم‌خطر برای انسان، لوله‌گذاری قنات روستا، بهسازی اماکن دامی، تخریب بافت قدیمی و بهسازی فاضلاب‌های روستا، جمع‌آوری کودهای دامی از سطح روستا و ساخت انبارهای مواد غدایی محکم برای دام‌ها از جمله این اقدامات است.

وی در خصوص جابجایی روستا نیز گفت: این موضوع با توجه به بار مالی سنگین آن زمانی صورت می‌گیرد که اقدامات اولیه جواب ندهد در این خصوص نیز تصمیم‌گیری خواهد شد.

کاظم عطاری معاون مدیرکل بحران استانداری خراسان رضوی نیز در ادامه این جلسه گفت: در خصوص از بین بردن موش‌ها گروه‌های مختلفی اعلام آمادگی کردند که با ابتکار شیوه‌های جدید اقدام به این کار می‌کنند.

وی ادامه داد: استانداری خراسان رضوی و دستگاه‌های استانی آماده همه گونه همکاری در خصوص از بین بردن موش‌های مهاجم به روستای نجف‌آباد است و  به دلیل  اینکه تاکنون تجربه‌ای در این خصوص در استان نداشتیم باید با همفکری بهترین راه کار را پیدا کنیم.

گفتنی است موش جربیل که با حمله بسیار سنگین خود زندگی را بر مردم روستای نجف‌آباد سخت و غیرممکن کرده از 4 سال پیش در پی وقوع یک سیل به روستا مهاجرت و با زاد و ولد زیاد جمعیت آن افزایش یافته و به حالت انزجار درآمده است.

این موش در سر راه خود همه چیز را از بین می‌برد و به هیچ‌ چیز و هیچ‌ کس رحم نمی‌کند.

موش جربیل اگر غذا پیدا نکند با خوردن هم‌نوع خود تغذیه می‌کند.


وی در بیان ابعاد جدیدی از خسارت موش‌ها گفت: متأسفانه مردم این روستا چند خانه را به دلیل حضور موش‌ها تخلیه کرده‌اند.

حاجی‌زاده با بیان اینکه در آخرین حمله موش‌ها به گوسفندی گلوی این حیوان را جویده‌اند؛ افزود: این موش به انسان و حیوان رحم نمی‌کند و باید سریعا آرامش را به روستا برگردانیم.


منبع: فارس