۰۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۴

گزارش افخم از زمان و مکان مذاکرات با 1+5

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان از سفر وزیر امور خارجه در اول هفته آینده به آلمان به منظور شرکت در پنجاهمین نشست کنفرانس امنیتی مونیخ خبر داد.
کد خبر : ۱۵۹۹۸۶

صراط: مرضیه افخم سخنگوی دستگاه دیپلماسی امروز سه‌شنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران فرا رسیدن دهه فجر و سالروز بازگشت باشکوه امام راحل به کشور و روزهای تاریخی و پرشکوه پیروزی انقلاب اسلامی را تبریک گفت.

وی در پاسخ به پرسشی از سفر محمد‌جواد ظریف وزیر امور خارجه در اول هفته آینده به آلمان به منظور شرکت در پنجاهمین نشست کنفرانس امنیتی مونیخ خبر داد و گفت: وزیر خارجه در آلمان در این نشست سخنرانی و در بلژیک هم به ایراد سخنرانی خواهد پرداخت.

وی افزود: رئیس دستگاه دیپلماسی در این سفر همچنین در خصوص مباحث دوجانبه با مقامات آلمان دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

وی در پاسخ به پرسش دیگر درباره زمان سفر وزرای خارجه سوئد و لهستان به تهران خاطرنشان کرد: این سفرها در دستور کار قرار دارد و متناسب با زمان‌بندی‌های مورد‌نظر اطلاع‌رسانی خواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسشی درباره تحولات اوکراین این تحولات را دنبال می‌کنیم اظهار داشت: امیدواریم دولت و مخالفین بتوانند اختلافات را به دور از هرگونه خشونت و از طریق مذاکره حل و فصل کنند و ثبات و آرامش به این کشور بازگردد.

وی دخالت دیگر کشورها را موجب پیچیده‌تر شدن هرچه بیشتر وضعیت و طولانی شدن تنش‌های موجود عنوان کرد و افزود: مطمئنیم دولت و ملت اوکراین قادر به حل مسائل و عبور مسالمت‌آمیز از این مرحله هستند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اظهارات امیرعبداللهیان معاون وزیر خارجه مبنی بر اینکه یک کشور خاص پشت اقدامات تروریستی مقابل سفارت ایران در بیروت قرار دارد و آخرین پیگیری‌ها در این زمینه به کجا انجامیده گفت: اقدام تروریستی اخیر در یمن و شهادت دیپلمات ایرانی و ربایش نور‌احمد نیکبخت در صنعا در دستور کار وزارت خارجه قرار دارد و پیگیری‌ها در این زمینه در حال انجام است.

افخم با بیان اینکه بر اساس پیگیری‌های همکاران ما در یمن و تائید صریح مقامات یمنی، محرز شد که جسد پیدا شده متعلق به دیپلمات ایرانی نیست و امیدواریم با پیگیری‌هایی که صورت می‌گیرد نیکبخت هرچه زودتر به کشور بازگردد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه اسناد و مدارک درباره این اقدامات تروریستی را در دست داریم اظهار داشت: شواهدی درباره گروه‌های تکفیری در اختیار ما قرار گرفته که در صدد تکمیل این شواهد هستیم و پس از اینکه تائید و تکمیل شود اطلاع‌رسانی صورت خواهد گرفت.

افخم درباره توافق ژنو در بحث هسته‌ای ایران با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با رویکرد جدید مذاکرات با 5+1 را آغاز کرد به نحوی که حقوق هسته‌ای ما و فعالیت‌ها و برنامه‌های هسته‌ای ما حفظ شود و این فعالیت‌ها و برنامه‌ها کاملا صلح‌آمیز و تحت نظارت آژانس قرار دارد و برخی نگرانی‌های منطقی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ما برطرف شود که این مبنای مذاکرات نیز روند خود را طی کرد و به برنامه اقدام مشترک منتهی شد که در دوره اجرای این برنامه هستیم.

به گفته وی اجرای متوازن و پیش‌بینی شده این برنامه در دوره 6 ماهه می‌تواند گامی باشد برای اینکه تعهد طرف‌های مذاکراتی را نشان دهد.

افخم ادامه داد:  پس از اینکه این دوره 6 ماهه با موفقیت و بر اساس تعهدات پیش برود می‌توانیم اعلام کنیم که گام اول به خوبی اجرا شده و مقدمات برای برگزاری مذاکرات جامع آماده شده است.

یکی از خبرنگاران درباره دستور کار مذاکرات اشتون و ظریف که گفته شده قرار است در نیویورک برگزار شود سوال کرد که وی پاسخ داد: پیش از اینکه مذاکرات آغاز شود نمی‌توانیم بحث خاصی را مطرح کنیم البته حل و فصل نهایی موضوع هسته‌ای ایران، حفظ برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشور و همه ابعاد و فعالیت‌های آن رئوس کار ما هستند که این برنامه‌ها با موفقیت و در چارچوب خود به کارش ادامه دهد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: اجازه دهید برنامه قطعی مذاکرات اعلام شود تا بتوان درباره جزئیات آن اظهار‌نظر کرد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره برگزاری مذاکرات ایران و 5+1 در نیویورک با بیان اینکه دور بعدی مذاکرات هنوز نهایی نشده عنوان کرد: این مذاکرات طی هفته‌های آتی برگزار می‌شود که درباره زمان دقیق و محل برگزاری آن اطلاع‌رسانی صورت خواهد گرفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفر کاترین اشتون به تهران نیز گفت: این دعوت از ایشان مطرح شده و این دعوت باز و در دستور کار است و هنوز زمان دقیقی برای آن مورد توافق قرار نگرفته و به محض اینکه نهایی شود اطلاع‌رسانی خواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تاسیس دفتر موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران گفت که این موضوع هنوز در دستور کار ایران قرار ندارد.

خبرنگاری درباره افزایش تیم کارشناسی ایران و گروه 5+1  به 120 نفر سوال کرد که افخم در این باره گفت: اجرای برنامه اقدام مشترک و همکاری با نهادها، سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف کشور که درگیر موضوع تحریم و نحوه اجرای آن هستند انجام می‌شود و به همین خاطر دبیرخانه‌ای در وزارت امور خارجه برای نظارت بر برنامه اقدام مشترک تشکیل شده که موسسات اقتصادی، بانکی و بیمه در آن حضور دارند و کاری کارشناسی و حضور چندین کارگروه زیرمجموعه این دبیرخانه پیش‌بینی شده است.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: جزئیات بیشتر درباره نحوه اجرا به تدریج اطلاع‌رسانی می شود و نظارت بر برنامه اقدام مشترک باید دقیق و به روز باشد تا طرف‌های مقابل کاملا به تعهداتشان عمل کنند.

یکی از خبرنگاران با اشاره به گسترش رایزنی‌های ایران و ترکیه درباره حل مسئله سوریه و با بیان اینکه ترکیه به دنبال سقوط بشار اسد است و ایران برعکس این قضیه را دنبال می‌کند از افخم سوال کرد آیا در مواضع دو کشور تغییری در خصوص سوریه صورت گرفته؟ که وی پاسخ داد: دو کشور به ایران و ترکیه به عنوان کشورهای همسایه، مسلمان و دارای اشتراکات و زمینه‌های مختلف همکاری در سطوح مختلف گفت‌وگوها و تماس‌هایی را دارند که علاوه بر مباحث دوجانبه در موضوعات منطقه‌ای نیز در جریان است.

وی از سفر عصر امروز اردوغان نخست‌وزیر ترکیه به تهران خبر داد و گفت: در این سفر موافقتنامه‌هایی به امضا می‌رسد و حوزه‌های همکاری دو کشور مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت که اردوغان در این سفر ضمن دیدار با اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور با مقام معظم رهبری، حسن روحانی رئیس‌جمهور و محمد‌جواد ظریف وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

افخم با ذکر این نکته که گفت‌وگوها و تماس‌های دو کشور وارد سطح جدیدی شده ابراز امیدواری کرد که این روند رو به رشد به خوبی ادامه یابد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به سفر روحانی به ترکیه که در پی ماه‌های آتی صورت می‌گیرد عنوان کرد: تهران و آنکارا با این میزان تماس و گفت‌وگو اینکه درباره موضوعات منطقه‌ای مشورت‌های نزدیک و منظمی داشته باشند امری طبیعی است و امیدواریم این همکاری‌ها منجر به نتایج خوبی شود.

یکی از خبرنگاران درباره اقدامات وزارت خارجه در حمایت از دانشجویان ایرانی خارج از کشور سوال کرد که افخم تسهیل ارتباطات با ایرانیان خارج از کشور و ارائه خدمات به آنها و همچنین به دانشجویان ایرانی در خارج از کشور را از دغدغه‌های وزارت خارجه برشمرد که در دولت جدید نیز مورد توجه این وزارتخانه قرار دارد و افزود: مناسبات با دیگر کشورها و گسترش روابط کمک‌کننده افزایش تسهیلات برای ایرانیان در خارج از کشور است که این مسئله در دستور کار ما قرار دارد.


منبع: فارس