۱۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۸
از یوزپلنگ آلمانی تا اسب بالدار ترکیه؛

آشنایی با 10 زره پوش ناشناخته+تصاویر

infantry fighting vehicle یا خودروهای جنگی پیاده نظام که به اختصار "IFV" خوانده می شوند نسل جدیدی از زره پوش های نظامی هستند که تعریف جدیدی از زره پوشها ، خصوصا خانواده نفربرهای زرهی ارائه کردند.
کد خبر : ۱۶۰۵۳۱
صراط: نفربرها از زمان جنگ جهانی اول که برای اولین بار پا به عرصه وجود گذاشتند تا به امروز پیشرفتها و تغییرات زیادی را تجربه کرده و صرفا از یک حمل کننده نیروهای پیاده به یک خودروی رزمی با قابلیت مقابله با تهدیدات گوناگون بدل شده اند. در بین مخاطبان ایرانی نام هایی مثل سری BMP ساخت شوروی سابق و یا M113 آمریکایی آشنا هستند و امروز نیز در مدلهای جدید در ارتش های جهان در حال خدمت هستند ، اما در این مطلب قصد داریم تا شما را با دستاوردهای سایر کشورهای جهان در حوزه نفربرها و خودرهای جنگی پیاده نظام آشنا کنیم.

PUMA

بدون شک یکی از بهترین خودروهای رزمی پیاده نظام حال حاضر جهان PUMA ساخت شرکتهای " Krauss-Maffei Wegmann " و " Rheinmetall " است. این زره پوش در حال حاضر به عنوان محافظت شده ترین گون در میان همکلاس های خود جهان شناخته می شود. چند نوع زره برای این زره پوش در نظر گرفته شده است که بر اساس نیاز کاربر قابلیت نصب بر روی پوما را دارد. بر اساس نوع زره نصب شده وزن این خودروی رزمی از 29 تا 43 تن متفاوت است. کارشناسان آلمانی ادعا دارند که این زره پوش در حفاظت شده ترین حالت خود از تانک T-72 نیز مقاوم تر بوده و می تواند در برابر گلوله های 120 و 125 میلی متری ضد تانک در بخش جلویی و انفجار مینهایی به ظریفیت 10 کیلوگرم TNT مقاومت کند.

در حال حاضر به غیر از زره کامپوزیت ، یک سامانه هشدار دهنده و منحرف کننده موشکهای ضد تانک نیز بر روی پوما نصب شده است که وظیفه منحرف کردن تهدیدات ضد زره را بر عهده دارد.



این زره پوش آلمانی دارای 3 نفر خدمه بوده و می تواند 8 سرباز را با خود حمل کرده و بر روی جاده با سرعت 70 کیلومتر بر ساعت تا مسافت 600 کیلومتر را طی کند. پوما نیروی مورد نظر خود را از یک موتور دیزل به قدرت 1073 اسب بخار دریافت می کند. در بخش تسلیحات پوما یک قبضه توپ 30 میلی متری ، موشک ضد تانک با برد 4000 متر ، یک قبضه مسلسل 5.56 میلی متری و نارنجک انداز 76 میلی متری مجهز است. تاکنون بیش از 400 دستگاه از زره پوش به ارتش آلمان تحویل شده و برای صادرات به آمریکا ، کانادا و شیلی نیز پیشنهاد شده است. پوما به معنای یوزپلنگ است.

K-21

کره جنوبی به دلیل مشکلات قدیمی با همسایه شمالی خود از جمله کشورهایی است که سالهاست بحث تولید بومی صنایع دفاعی را به شکل جدی دنبال کرده و در این حوزه دستاوردهای فراوانی داشته است. خودروی جنگی پیاده نظام K-21 ساخت کمپانی Doosan Group در کره جنوبی در حال حاضر در ارتش این کشور خدمت می کند. یکی از نکات مثبت این زره پوش وزن کم آن است که به واسطه استفاده از مواد کامپوزیت در ساخت آن وزن را به 25 تن محدود کرده است. نکته مثبت دیگر در مورد این خودروی رزمی بحث استفاده از توپ 40 میلی متری در آن است که قدرت آتش بالایی را به آن بخشیده است. این توپ با سامانه کنترل آتش ترکیب شده و دقت بالایی در هنگام شلیک دارد. این توپ می تواند انواع مهمات ضد زره و شدید الانفجار به همراه گونه های دود زا را استفاده کند. دو پرتاب گر موشک ضد تانک بومی به همراه یک قبضه تیربار 7.62 میلی متری نیز بر روی K-21 نصب شده است.



سامانه مقابله با جنگ های نوین از جمله دیگر سیستم های حفاظتی نصب شده بر روی این نفربر است. این زره پوش کره ای از یک موتور دیزل به قدرت 680 اسب بخار بهره برده و می تواند در روی جاده با سرعت 70 کیلومتر بر ساعت حرکت کند و همچنین توانایی حرکت در آب را نیز دارد. K-21 دارای سه نفر خدمه بوده و می تواند تا 9 سرباز کاملا مسلح را نیز با خود حمل کند.  نکته جالب این است که بر اساس اعلام شرکت سازنده هزینه ساخت این زرهپوش نصف زرهپوشی مثل بردلی ام 2 آمریکایی است. طرحهایی از طرف شرکت سازنده برای نصب برجکهای حامل توپهای 105 میلی متری و 120 میلی تری نیز بر روی K-21ارائه شده است.

Piranha 5

جدیدترین عضو از خانواده خودرهای جنگی پیاده نظام سری  Piranha ، یکی از پیشرفته ترین ها در گونه خود به حساب می آید که توسط شرکت " MOWAG" در سوئیس طراحی و ساخته شده است. گونه های مختلف این زره پوش در نقش های گوناگون به بازار ارائه شده و در کشورهای گوناگونی مثل : برزیل ، کانادا ، آمریکا ، اسپانیا و عربستان سعودی در حال خدمت است.

جدیدترین گونه این زره پوش که به عنوان Piranha 5 شناخته می شود بر روی چرخ حرکت کرده و بدنه کلی آن از فولاد ساخته شده است. در کنار این بدنه زره کامپوزیتی نیز برای حفاظت بیشتر به آن افزوده شده است. بدنه این زره پوش قابلیت مقاومت در برابر اصابت مستقیم گلوله های 25 میلی متری را داشته و هر کدام از چرخ های آن توان تحمل انفجار یک مین با داشتن 10 کیلوگرم تی ان تی را دارا می باشد. در زیر این زره پوش از طراحی V شکل استفاده شده است که مقاومت آن را در برابر بمب های کنار جاده ای تقویت شده نیز افزایش می دهد.



در بخش تسلیحات و به صورت استاندارد این زره پوش با یک قبضه توپ 30 میلی متری و یک مسلسل 12.7 میلی متری عرضه شده است اما در صورت نیاز مشتری می توان انواع نارنجک انداز و یا موشک های ضد زره را نیز بر روی آن نصب کرد.

Piranha 5 از یک موتور دیزل به قدرت 580 اسب بخار نیرو می گیرد که سرعتی در حدود 100 کیلومتر بر ساعت در روی جاده را برای آن فراهم می کند. برد این زره پوش در حدود 800 کیلومتر است. این خودروی نظامی 3 نفر خدمه داشته و تا 8 سرباز مسلح را حمل می کند.

Tulpar

صنایع دفاعی ترکیه از چندین سال پیش به سرعت در بحث خودکفایی پیشرفته و این کشور امروزه علاوه بر تامین بخشی از نیازهای دفاعی خود به وسیله صنایع بومی دفاعی موفقیتهای زیادی نیز در بازار صادرات داشته است. خودروی جنگی پیاده نظام " Tulpar " یکی از آخرین محصولات دفاعی ساخت ترکیه است که قرار است در حدود 400 دستگاه از آن تولید و به ارتش این کشور تحویل شود.

واژه " Tulpar " مربوط به یک اسب افسانه ای بالدار در فرهنگ ترکی است. این خودروی زرهی توسط شرکت خصوصی " Otokar " در ترکیه ساخته شده است. " Tulpar" از جهاتی شبیه به زره پوش آلمانی پوما بوده و از چند پوشش زرهی بهره می برد. بر اساس نوع زره انتخابی وزن این زره پوش می تواند تا 40 تن وزن بگیرد. بخش جلویی این زره پوش می تواند در برابر گلوله های 25 میلی متری نیز مقاومت کرده و بخش های کناری نیز توان مقابله در برابر گلوله های 14.5 میلی متری را دارد.



" Tulpar " در برابر انفجار مین هایی با ظرفیت 10 کیلوگرم تی ان تی نیز مقاوم بوده و از سامانه کامل مقابله با جنگهای نوین برخوردار است. در بخش تسلیحاتی این زره پوش از یک توپ 30 میلی متری و یک تیربار 7.62 میلی متری بهره می برد. برنامه هایی برای نصب موشک ضد زره بومی "UMTAS" نیز بر روی این نفربر وجود دارد. برد این موشک 8 کیلومتر برد و از سامانه هدایتی " شلیک کن – فراموش کن " بهره می برد.

این زره پوش از یک موتور دیزل با قدرت 810 اسب بخار نیروی می گیرد که سرعتی در حدود 70 کیلومتر بر ساعت و بردی در حدود 600 کیلومتر را برای آن به ارمغان می آورد. "Tulpar" دارای 3 نفر خدمه بوده و می تواند تا 8 سرباز کاملا مسلح را با خود حمل کند.

Patria

زره پوش چند منظور " Patria " ساخت شرکتی به همین نام در کشور فنلاند بوده و در بازار صادراتی نیز موفق ظاهر شده است. این خودروی زرهی در گونه هایی مثل : نفربر زره پوش ، حامل متحرک خمپاره و یا خودروی جنگی پیاده نظام به کار رود. این خودرو با وزنی در حدود 16 تا 25 تن می تواند در برابر گلوله های ضد زره 30 میلی متری و یا انفجارمین هایی با داشتن 10 کیلوگرم تی ان تی مقاومت کند.



تسلیحات به کار رفته در این زره پوش بسیار متنوع است و می توان بنا بر نیاز مشتری تسلیحاتی مثل تیربار های کالیبر 7.62 و یا 12.7 میلی متری ، توپ 30 میلی متری ، خمپاره 120 میلی متری و یا توپ 105 میلی متری را نیز بر روی آن نصب کرد. " Patria " از یک موتور دیزل به قدرت 458 اسب بخار نیرو می گیرد و می تواند با سرعتی در حدود 100 کیلومتر در ساعت حرکت کرده و برد آن نیز در حدود 850 کیلومتر است. این خودرو دارای 3 خدمه بوده و می تواند بین 8 تا 12 سرباز را با خود حمل کند. این نفربر تا به امروز به کشورهایی مثل : اسلونی ، آفریقای جنوبی ، سوئد ، لهستان و امارات متحده عربی صادر شده است.

ZBD-09

اما زره پوش بعدی متعلق به کشور چین است. " ZBD-09 " یک خودروی زره پوش چرخ دار است که می تواند در نقش های گوناگونی مثل شناسایی مسلح ، حامل موشکهای ضد زره و یا توپهای پدافند هوایی ، خودروی فرماندهی و یا نفربر زرهی به ایفای نقش بپردازد. این خودرو وزنی در حدود 21 تن داشته و از یک موتور دیزل بهره برده و می تواند با سرعت 65 کیلومتر بر ساعت در خشکی و 20 کیلومتر در ساعت در آب حرکت کند. برد این زره پوش 800 کیلومتر است.



این خودرو به صورت عادی در برابر اصابت گلوله های 12.7 میلی متری از رو به رو و 7.62 میلی متری از کنار مقاوم است که می توان با استفاده از بسته های حفاظتی این مقدار را افزایش داده و در برابر گلوله های 25 میلی متری نیز مقاومت کرد. این خودرو از سامانه دفاع در برابر جنگهای نوین نیز برخوردار است.

تسلیحات قابل حمل بر روی این نفربر چینی بسیار متنوع است که از آن میان می توان به توپهای 30 و 100 میلی متری ، موشک ضد تانک هدایت شونده HJ-73 ، هویتزر 122 میلی متری و تیربار های 7.62 میلی متری اشاره کرد. این خودروی زره پوش چینی که توسط شرکت "NORINCO" دارای 3 خدمه بوده و می تواند تا 7 سرباز مسلح را با خود حمل کند.

Abhay

خودروی رزمی پیاده نظام " Abhay " که در زبان هندی به معنای " نترس " است ، یک نمونه در دست توسعه توسط صنایع دفاعی هندوستان به منظور طراحی و ساخت یک زره پوش بومی است. هندوستان یکی از کاربران بزرگ نفربرهای سری BMP یک و دو ساخت شوروی سابق است و به همین دلیل روسیه به این کشور پیشنهاد خریداری مدل 3 این زره پوش را داد اما دولت هند تصمیم به پشتیبانی از یک طرح بومی گرفت.



این زره پوش با یک توپ 40 میلی متری با سرعت دهانه بالا ، پرتاب گر نارنجک 40 میلی متری و یک قبضه تیربار 7.62 میلی متری مسلح خواهد شد. این نفربر هندی از زرهی کامپوزیت مشابه با نمونه استفاده شده در تانک آرجون استفاده خواهد کرد که حفاظت مناسبی را در برابر تهدیدات ضد زره به همراه می آورد. همچنین موشک ضد تانک AT-5 نیز بر روی این نفربر نصب می شود.

" Abhay " از یک موتور دیزل با توان 550 اسب بخار نیروی می گیرد و می تواند با سرعت 70 کیلومتر بر ساعت روی جاده حرکت کند. برد این زره پوش در حدود 400 کیلومتر است. وزن این خودرو در حدود 23 تن بوده و با داشتن 3 نفر خدمه می تواند تا 7 سرباز را با خود حمل کند. این زره پوش هندی در حال گذر از مراحل تحقیق و توسعه بوده و احتمالا در آینده به تولید انبوده می رسد.

RG-41

زره پوش 8 چرخ RG-41 ساخت شرکت " Land Systems OMC " آفریقای جنوبی است که برای ماموریت های گوناگونی مثل حمل نیروهای پیاده نظام ، خودروی مهندسی ، خودروی بازیابی  ، آمبولانس زره پوش و یا گونه ضد زره به کار می رود. این خودروی زرهی با نگاهی به نیازهای نبرد در قرن 21 طراحی شده و به غیر از راننده توان حمل 10 سرنشین را دارد.



RG-41 با بدنه V شکل و ارتفاع زیاد از مقاوت خوبی در برابر مین ها و بسته های انفجاری برخوردار است. همچنین سامانه مقابله با آتش سوزی در داخل بخش خدمه و بخش موتور نیز نصب شده است. این زره پوش ساخت آفریقای جنوبی با نسلیحاتی مثل مسلسل های کالیبر 7.62 و یا 12.7 میلی متر و یا توپهای 25 میلی متری مسلح و یا موشک های ضد زره مسلح شود. این خودرو زرهی تنها 11 تن وزن داشته و استفاده از یک موتور به قدرت 520 اسب بخار توان حرکت با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت را داشته و برد آن در روی جاده 700 و سطوح ناهموار 400 کیلومتر است.

BTR-4

زره پوشهای سری BTR از جمله معروفترین خودروها در کلاس خود بودند که در شوروی سابق به تولید انبوه رسیدند. اما زره پوش BTR-4 یک خودروی جنگی پیاده نظام ساخت اوکراین است که در سالهای پس از فروپاشی اتحاد شوروی سابق توسط شرکت " Kharkiv Morozov Machine Building " طراحی و ساخته شده است و به غیر از ارتش اوکراین به عراق نیز صادر شده است. این زره پوش می تواند در نقشهای گوناگونی همچون : ارتباط و فرماندهی ، آمبولانس زرهپوش ، پشتیبانی آتش و یا بازیابی خودروهای زرهی آسیب دیده به کار رود.

در این زره پوش ، بر خلاف گونه های روسی سیستم انتقال نیرو و پیشران در مرکز آن قرار گرفته است و سرنشین ها در بخش عقبی قرار می گیرند. BTR-4 با توجه به نوع ماموریت خود در اشکال مختلفی مسلح می شود. توپ 30 میلی متری ، تیربار 7.62 میلی متری ، موشک هدایت شونده ضد تانک و نارنجک انداز 30 میلی متری از جمله تسلیحاتی است که می تواند بر روی گونه های مختلف این زره پوش نصب کرد. کل بدنه این زره پوش در برابر گلوله های 7.62 میلی متری محافظت شده و بخش جلویی آن در برابر گلوله های 12.7 میلی متری نیز مقاوم است.



سامانه مقابله با عوامل جنگهای نوین نیز بر روی این زره پوش نصب شده است. یم دستگاه موتور دیزل با توان 500 اسب بخار بر روی این زره پوش نصب شده است که توان رسیدن به سرعت 110 کیلومتر بر ساعت را برای این نفربر به وجود می آورد و برد آن در حدود 700 کیلومتر است. این خودرو دارای 3 خدمه بوده و می تواند بین 7 تا 9 سرباز را با خود حمل کند. اندونزی و اوکراین نیز از جمله مشتریان این زره پوش هستند.

Freccia

اما آخرین زره پوشی که در این مطلب با آن آشنا می شویم ، "  Freccia " ساخت ایتالیا است. این نفربر ایتالیایی بر پایه زره پوش ضد زره " Centauro " که آن هم ساخت ایتالیا است تکمیل شد. این خودروی زرهی به صورت استاندارد با یک برجک زرهی مسلح با یک توپ 25 میلی متری و دو قبضه مسلسل 7.62 میلی متری مسلح می شود. در صورت نیاز امکان نصب موشک ضد زره هدایت شونده بر روی این نفربر نیز وجود دارد.



  این زره پوش ایتالیا بر اساس اعلام سازندگان در برابر گلوله های ضد زره 25 و 30  میلی متری مقاوم است. این خودروی زرهی دارای سه نفر خدمه بوده و می تواند تا 7 سرباز کاملا مجهز را با خود حمل کند. گونه های دیگر این خودروی جنگی عبارت است از: خودرو فرماندهی ، خودروی بازیابی زرهی ، حامل خمپاره 120 میلی متری و همچنین آمبولانس زرهی .

این زره پوش از یک موتور دیزل با قدرت 550 اسب بخار استفاده کرده و می تواند به سرعتی در حدود 110 کیلومتر دست پیدا کرده و برد آن نیز در حدود 800 کیلومتر است. ارتش ایتالیا 249 دستگاه از این زره پوش را سفارش داده است. واژه Freccia در زبان ایتالیایی به معنای " پیکان " است.

منبع: مشرق