۱۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۰
مبارز دوران انقلاب مطرح کرد

طراحی ترور شاه و فرح در دشتستان

مبارز دوران انقلاب از طراحی ترور شاه و فرح در آبپخش دشتستان خبر داد.
کد خبر : ۱۶۰۵۳۶

صراط: حاج‌ ماشاءالله کازرونی شامگاه چهارشنبه در جمع خبرنگاران با تبریک سالروز پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: دهه فجر یک مقطع مهم و ارزشمند در تاریخ کشور است و بازخوانی رویدادهای دوران منتهی به پیروزی انقلاب امری لازم است.

وی با اشاره به برخی رویدادهای سال 56 در منطقه دشتستان افزود: مسئله سفر شاه و فرح به استان‌های فارس و بوشهر در سال 1356 موضوع مهمی بود که رخدادهایی را در پی داشت.

این مبارز دوران انقلاب یادآور شد: قرار بود در این سال آنها علاوه بر شیراز به شهرستان‌های جهرم، کازرون، بوشهر و دهکهنه (شبانکاره) برازجان هم سفر کنند، هدف از سفر به دهکهنه افتتاح شهرک جدیدی بود که در مدخل ورودی دهکهنه ساخته شده بود.

کازرونی بیان کرد: دوستان ما در شهرستان جهرم طاق نصرت‌هایی را که در شهر به افتخار ورود شاه و فرح بر پا شده بود را آتش زدند. در کازرون هم باند فرودگاهی که قرار بود هواپیمای آنها فرود آید، را تخریب کردند.

وی اضافه کرد: ما در دشتستان تصمیم گرفتیم کار را یکسره کنیم و هلی‌کوپتر حامل شاه و فرح را در مسیر بوشهر ـ دهکهنه سرنگون سازیم؛ بدین قرار با دوستان در منطقه آبپخش قرار ملاقات گذاشتیم و در چند جلسه محرمانه، نقطه‌ای مناسب که از استتار کامل برخوردار باشد را تعیین کردیم.

این مبارز انقلابی گفت: تمرینات لازم را انجام دادیم تا کارمان با موفقیت همراه شود و چند جلسه با حضور دوستان انقلابی و مبارز که برخی از آنها دیگر در میان ما نیستند و برخی زنده‌اند، در جنگل‌های بین آبپخش تا دشتی شبانکاره برپا کردیم.

وی افزود: نقطه مناسبی حوالی روستای چهار برج (بخش آبپخش) پیدا کردیم، برای اطمینان بیشتر و توفیق حتمی، نقطه دیگری را هم برای سرنگونی هلی‌کوپتر یافتیم که آن نقطه منطقه استراتژیک (دشت گور) و (میلک) بود.

کازرونی ابراز داشت: دوستان در دهکهنه اعلام کردند اگر هر زمان در آبپخش موفق نشدند، ما در این نقطه وارد عمل می‌شویم و برای اطمینان از انجام این کار بزرگ، ناچار شدم چند بار به آن منطقه سفر کنم.

وی اضافه کرد: در میلک و کوه‌های اطراف (که اکنون سد رئیسعلی بنا گشته) چند نشست با دوستان داشتم. به هر حال نقطه مناسب را پیدا کردیم.

وی تاکید کرد: تا آن روز ما سلاح خودکار نداشتیم و فقط تفنگ‌های "برنو" ، "ام یک" و "ده تیر" تهیه کرده بودیم و در اختیار داشتیم، با برخی از اقوامی که در نیروی دریایی بوشهر داشتیم، تماس گرفتیم و به صورت غیر مستقیم از آنها اطلاعاتی راجع به نقطه آسیب‌پذیر هلی‌کوپتر کسب کردیم.

کازرونی افزود: آنها ناخودآگاه اطلاعات ذی‌قیمتی به ما دادند، زمانی که همه چیز، از جمله دو گروه کاری در منطقه آبپخش و دهکهنه را آماده کرده بودیم، اعلام شد که سفر شاه و فرح به استان‌های فارس و بوشهر لغو شده و ظاهرا ساواک فارس و بوشهر به تهران اعلام خطر کرده بودند که مصلحت نیست این سفر صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه با لغو سفر شاه ما در اقدام انقلابی خود ناکام ماندیم گفت: بعد از انقلاب روشن شد که خبرچین‌های ساواک، رفت و آمدهای ما را به آبپخش و دهکهنه و نشست‌هایمان را گزارش کرده‌اند که البته منجر به بازداشت من شد.

کازرونی افزود: قرار ما این بود که اگر جلسات ما لو رفت، در بازجویی بگوییم به منظور تفریح دور هم جمع شده بودیم.


منبع: فارس
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز