۱۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۶
گزارش کامل از مناظره «تعطیلی پنج‌شنبه‌ مدارس»

جدال بر سر تعطیلی پنج‌شنبه‌ مدارس

برنامه مناظره این هفته شبکه یک سیما که با موضوع «تعطیلی پنج‌شنبه مدارس» برگزار شد و 87 درصد مردم با مباحث مربوط درباره تعطیلی پنج‌شنبه‌ مدارس موافق بودند و سهم دایر بودن این روز تنها 12 درصد بود.
کد خبر : ۱۶۰۸۵۷

صراط: مناظره درباره «موضوع تعطیلی پنج‌شنبه مدارس»، با حضور حمیدرضا حاجی بابایی وزیر سابق آموزش و پرورش، علیرضا علی‌احمدی وزیر اسبق آموزش و پرورش، حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزیر فعلی آموزش و پرورش، ابراهیم سحرخیز معاون آموزش متوسطه وزیر سابق آموزش و پرورش و علی‌اصغر احمدی قائم مقام وزیر اسبق آموزش و پرورش در سازمان مرکزی انجمن اولیا و مربیان از شبکه یک سیما برگزار شد.

سؤال این هفته مناظره: آیا با تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدرسه موافقید؟

احمدی: دلیل تعطیلی پنج‌شنبه مدارس مسائل معلمان ابتدایی بود

علی‌اصغر احمدی قائم مقام وزیر اسبق آموزش و پرورش در سازمان مرکزی انجمن اولیا و مربیان اظهار داشت: طرح موضوع تعطیلی پنجشنبه‌ها حداقل در گزارش و مستندی که پخش شد به صورت بحثی بدون تفکیک مطرح شد.

وی افزود: سؤالی که اینجا مطرح بوده این است که آیا تفکیک‌ها را مدنظر قرار داده‌ایم و باید به این نکته توجه کنید که دوره‌های ابتدایی، راهنمایی و متوسطه با یکدیگر متفاوت است.

احمدی ادامه داد: تعطیلی پنجشنبه‌ها ابتدا از مقطع ابتدایی آغاز شد که علت آن مسائل معلمان شاغل در این مقطع بود.

وی تصریح کرد: سالیان سال معلمین ابتدایی به این مسئله اعتراض داشتند که ما 6 روز کار می‌کنیم و معلمین راهنمایی و دبیرستان 4 روز؛ و این معلمان را وا می‌داشت تا صلاحیت‌هایی را برای ارتقاء به مقاطع بالاتر داشته باشند؛ مثلا دیپلمه‌ها برای گرفتن فوق دیپلم تلاش می‌کردند.

احمدی ادامه داد: نباید صرفاً تعطیلی روزهای پنج‌شنبه را مدنظر قرار دهیم و باید به اسناد بالادستی تصویب شده نیز توجه کنیم.

وی افزود: مهمترین اسناد، برنامه درسی ملی بود که بخشی از آن به برنامه محتوایی و ساعات دروس مربوط می‌شد.

احمدی گفت: برنامه درسی ملی را به گونه‌ای بسته‌ایم که روزهای پنج‌شنبه را تعطیل کنند؛ بنده در تدوین این برنامه شرکت داشته‌ام و این موضوع که مسئله کاهش روزهای درسی را لحاظ کرده باشیم در برنامه درسی ملی نبوده است.

حاجی‌بابایی: برنامه روزهای پنج‌شنبه‌ با محوریت والدین دانش‌آموزان طراحی شد

حمیدرضا حاجی بابابی وزیر سابق آموزش و پرورش اظهار داشت: خدا را شاکر هستم صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران این عنایت را درباره فرهنگیان مبذول داشت که بحثی درباره ساماندهی زمان آموزش داشته باشیم.

وی با طرح سؤالی مبنی بر اینکه چرا ساماندهی زمان آموزش شکل گرفت، خاطرنشان کرد: قبل از این موضوع تحقیق و پژوهش انجام شده و کتاب‌هایی نیز چاپ شده است و بعد از آن جامعه هدف 33 هزار نفر بودند که توسط مرکز مطالعات آموزش و پرورش شکل گرفت.

حاجی بابایی، مصداق موضوع تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس را اینگونه مطرح کرد و گفت: بیمه طلایی، پنج‌شنبه‌های مدارس، طرح شنا و ورزش، دانشگاه فرهنگیان و صدها طرح دیگر مصداق این موضوع است اما روح حاکم بر این برنامه‌ها جایگاه و منزلت اجتماعی آن نیست که به آن نگاه می‌کنند.

وزیر سابق آموزش و پرورش، معلم را مانند استاد، پژوهشگر و فن‌آور تشبیه کرد و تصریح کرد: نقشه جامع علمی کشور می‌گوید ارتقای جایگاه علمی معلمان، فن‌آوران، استادان و پژوهشگران در کنار یکدیگر است.

وی اضافه کرد: معلم از جنس پژوهشگر، تحقیق و استاد دانشگاه است به همین دلیل این طرح و طرح‌های دیگر شبکه به هم پیوسته هستند.

وی خاطرنشان کرد: هیچکدام از سطح‌های آموزش و پرورش در 3 سال گذشته به تنهایی نمی‌تواند تغییر کند چون اگر هرکدام تغییر کند باید 20 طرح دیگر نیز تغییر کند. حاجی‌بابایی با اشاره به موضوع تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس، گفت: در این باره هفته را به سه قسمت تقسیم کردیم و قرار شد از شنبه تا چهارشنبه هرکسی که در فرهنگ جامعه تأثیرگذار است بیاید کمک کند و در نوبت عصر همه با محوریت خانواده آن را دنبال کنند و در روزهای پنج‌شنبه‌ هم با محوریت پدر و مادر این طرح انجام شود.

سحرخیز: یکی از پاشنه‌های آشیل ما نادیده گرفتن معلم است

ابراهیم سحر‌خیز معاون وزیر سابق آموزش و پرورش در سخنانی اظهار داشت: بنده معتقدم اگر به بحث جامعیت عنایت داشته باشیم باید به تمام عناصر نگاه متوازن داشته باشیم.

وی گفت: باید به یک عنصر وزن بیشتری بدهیم و آن معلم است. ما در سند تحول بنیادین آموزش، مطالبات را مطرح کرده‌ایم.

سحرخیز افزود: چگونه می‌توانیم از معلمان انتظار داشته باشیم ساعاتی را به پژوهش بگذرانند و معلم را به عنوان الگو معرفی کنیم؛ معلمی مانند معلمان ابتدایی که 60 درصد دانش‌آموزان را درس می‌دهند و از صبح زود روز شنبه تا پاسی از روز پنج‌شنبه مشغول هستند و ما معتقدیم یکی از پاشنه‌های آشیل ما نادیده گرفتن معلم است.

وی افزود: اگر دنیا برای آموزش تطبیقی ارزش قائل باشد تعلیم 5 روز بیشتر در مدارس وجود ندارد.

علی‌احمدی: تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس تصمیمی مشروع و قانونی است

علیرضا علی احمدی وزیر اسبق آموزش و پرورش در خصوص تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس گفت: تصمیمی که گرفته شده تصمیمی مشروع و قانونی است و توسط مرجع مربوطه یعنی شورای آموزش و پرورش اتخاذ شده است.

وی افزود: زمانی که این تصمیم گرفته شد کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم پس از بررسی رضایت خود را جهت به اجرا در آمدن این تصمیم اعلام کرد.

رئیس کمیسیون سبک زندگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی، تصمیم اتخاذ شده را دارای مقبولیت نسبی دانست و افزود: بدون شک تعطیلی پنج‌شنبه های مدارس برای همکاران ما در آموزش و پرورش بویژه معلمان پایه ابتدایی ثمرات زیادی دارد.

علی احمدی تصریح کرد: پیش از این تبعیضی در آموزش و پرورش وجود دارد که الان برطرف شده و با 5 روزه شدن دوره کاری مدارس، معلمان احساس راحتی بیشتری می‌کنند.

وی افزود: معلمان مقاطع راهنمایی و دبیرستان هم فرصت بیشتری را برای تصمیم‌گیری ساعات باقی‌مانده دارند.

وی در ادامه تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس را مورد قبول مدیران دانست و گفت: مدیران ما باید از این تصمیم راضی باشند چرا که فرصت بیشتری برای انجام فعالیت‌های خود دارند.

علی احمدی گفت: اکثر خانواده‌ها از تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس استقبال می‌کنند مگر خانواده‌هایی که پدر و مادر به هر دلیلی نمی‌توانند روز پنجشنبه در مدرسه باشند.

وزیر اسبق آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: مسئولیت تعلیم و تربیت دانش‌آموزان بر عهده خانواده و مدرسه است، خانواده‌هایی که مشکل دارند باید احساس مسئولیت بیشتری کنند.

کفاش: تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس نتیجه مثبت نداشته است

حمید‌رضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به موضوع تعطیلی پنجشنبه‌ مدارس اظهار داشت: موضوع را باید تفکیک کنیم؛ مسئله موظف معلمان یک مسئله قانونی است و تفاوتی بین دوره‌ها نیست و ما باید این موضوع را تنظیم کنیم که این موظف چگونه باشد.

وی با بیان اینکه دولت در صدد اضافه کردن بار به دوش معلمان نیست، خاطرنشان کرد: در مصوبه مذکور تعطیلی وجود ندارد و مسئله شخصی بوده است و در ساماندهی مسئله آموزش تصویب و ابلاغ شده است.

کفاش با اشاره به ساعات برنامه هفتگی مدارس تصریح کرد: برنامه هفتگی مدارس در 25 جلسه آموزشی و در 5 روز اول هفته ساماندهی می‌شود؛ بر این اساس دانش‌آموزان اول و دوم دبستان 45 دقیقه در کلاس حضور دارند و دانش‌آموزان سوم، چهار و پنجم دبستان 50 دقیقه در کلاس حضور دارند.

وی ادامه داد: پس از جلسه آموزش دانش‌آموزان اول و دوم دبستان 20 دقیقه و دانش‌آموزان سوم، چهارم و پنجم دبستان 15 دقیقه زمان استراحت در اختیار خواهند داشت؛ همچنین 15 دقیقه زمان‌بندی برای شروع کلاس‌های درس و 20 دقیقه برای اقامه نماز جماعت در نظر گرفته شده است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مصوبه طرح تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس تصریح کرد: مدارس ابتدایی می‌توانند روز پنجشنبه برای فعالیت‌های مکمل و فوق برنامه و همچنین شرکت معلمان در کلاس‌های ضمن خدمت دایر باشند.

وی اضافه کرد: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش موظف است گزارش ارزیابی این موضوع را در سال 91ـ90 به شورای عالی آموزش و پرورش تحویل دهد.

کفاش با بیان اینکه موضوع تعطیلی در آموزش و پرورش سابقه داشته است، گفت: یک بار این موضوع برای سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سال 79ـ78 برای تعطیلی پنجشنبه مدارس اتفاق افتاد که پژوهشکده کودکان استثنایی مسئول طرح بود و در گزارش آمده است که این طرح باعث پیشرفت دانش‌آموزان نمی‌شود و عملکرد اردویی مدرسه هم پیشرفت نداشته و کادر مدرسه تقاضای یک روز را دارند و اولیا هم به دلیل پنجشنبه‌های مدارس مشکل داشته‌اند و در نهایت این طرح ابهام داشته است و در نهایت متوقف شده است.

وی گفت: گزارش مذکور توسط مرکز پژوهش‌های مجلس در سال 92 به مجلس ارائه شده است و تعطیلی نه در قانون است و نه نتیجه مثبت داشته است.

سحرخیز: مصوبه روشن است ساماندهی در 5 روز اول هفته است

ابراهیم سحرخیز معاون آموزش متوسطه وزیر سابق آموزش و پرورش از حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی سؤال کرد: اگر پنجشنبه‌ای دایر باشد آیا معلمی هست یا نه؟  آیا معلم دیگری باید بیاید یا معلم هست؟

وی افزود: پژوهشی در ژاپن، سوئد، هلند انجام شده است که همبستگی مثبتی بین دانش‌آموزان و 5 روز اول هفته وجود دارد یا هر دانش آموزی باید یه کاری یاد بگیرد و محیط‌های متنوع یادگیری باشد مثل جایگاه خانواده کجاست؟

کفاش پاسخ داد: مصوبه روشن است که ساماندهی در 5 روز اول هفته است و سند تحول بنیادین، سند تربیت است و وقتی تربیت می‌کنید آموزش و پرورش که مسئولیتی ندارد و در بخش دوم خلط مبحث شد.

وی گفت: نظرسنجی توسط پژوهشگاه آموزش و پرورش انجام شده است؟

کفاش: آیا با یک نظرسنجی می‌توان برای سرنوشت جامعه‌ای تصمیم گرفت؟

حمید‌رضا کفاش در پاسخ به سؤال سحر‌خیز اظهار داشت: فرمایش آقای سحرخیز درباره غیرقانونی بودن تعطیلی روزهای پنجشنبه به جا است؛  قسمت بعدی اعلام نظرات فردی بدون مصوبه بود.

نماینده دولت در موضوع تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس اظهار داشت: مصوبه صریح و روشن است و می‌گوید ساماندهی آموزش در 5 روز هفته، فرصت برای ساماندهی بقیه فعالیت‌ها را فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: ایشان به سند تحول بنیادین اشاره کردند که سند تربیت است؛ شما وقتی تعطیل می‌کنید یعنی آموزش و پرورش هیچگونه مسئولیتی در قبال غیر از 5 روز ساماندهی آموزش ندارد.

کفاش اضافه کرد: اردوها و فعالیت‌های جذاب مذهبی و دینی در کجای این 5 روز گنجانده شده است.

وی ادامه داد: پژوهشی که نشان دادید اینطور نیست؛ نظر‌سنجی یک متدلوژی غیرعلمی است برای این مسائل.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: در کجای دنیا از چنین متد‌لوژی برای تصمیمی به این مهمی استفاده می‌شود؟ این یک نظر‌سنجی است و می‌گوید معلمان، دانش‌آموزان و خانواده‌ها با تعطیلی پنجشنبه‌ها موافقند آیا با این می‌شود برای سرنوشت جامعه‌ای تصمیم گرفت؟

احمدی: میزان تعطیلات ایران بالاست

قائم مقام وزیر اسبق آموزش و پرورش در سازمان مرکزی انجمن اولیا و مربیان گفت: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که میزان تعطیلات بالا است. کجای دنیا 15 روز و گاهی 3 هفته تعطیلی وجود دارد.

علی‌اصغر احمدی قائم مقام وزیر اسبق آموزش و پرورش در سازمان مرکزی انجمن اولیا و مربیان، در پاسخ به سوال سحرخیز گفت: صحبت بر سر این است که در چه بستری داریم کار تعلیم و تربیت را انجام می‌دهیم.

وی افزود: در فرمایش حاجی بابایی معلم به عنوان معلم، استاد، محقق و پژوهشگر خطاب شده است بنابراین معلم باید حضور بیشتری داشته باشد.

احمدی گفت: به 24 ساعت تدریس نباید اکتفا شود؛ معلم پژوهشگر اگر 40 ساعت در مدرسه حضور داشته باشد و در فضای پژوهشی باشد اتفاقا پنجشنبه‌ها هم باید بیاید.

احمدی اضافه کرد: از هیچ بخشی از این مستندات تعطیلی بیرون نمی‌آید؛ همینطور است فرمایشات آقای سحر‌خیز.

وی تصریح کرد: بحث بر سر بالا بردن کیفیت آموزش است؛ ما در کشوری زندگی می‌کنیم که میزان تعطیلات بالا است. کجای دنیا 15 روز و گاهی 3 هفته تعطیلی وجود دارد؟ در دانشگاه بین آخرین روز اسفند و اولین روز فروردین 30 روز فاصله می‌افتد.

قائم مقام وزیر اسبق آموزش و پرورش در سازمان مرکزی انجمن اولیا و مربیان ادامه داد: یونسکو گزارشی درباره روزهای فعالیت مدرسه ارائه داده است و 48 کشور را به لحاظ روزهای فعالیت طبقه‌بندی کرده است؛ در این طبقه‌بندی کشورهایی که از 180 تا 209 روز فعالند 40 درصد کشورها را در برمی‌گیرند؛ آنهایی که از 210 تا 239 روز فعالند 37 درصد و کشورهایی که از 240 روز به بالا فعالند، 7 درصد را تشکیل می‌دهند.

وی گفت: ما در کشورمان بعد از طی تعطیلی پنجشنبه‌ها در شورای عالی آموزش 160 روز برای فعالیت آموزشی تصویب شده است ما در کجای این طبقه‌بندی قرار می‌گیریم.

احمدی افزود: ما 26 روز تعطیلی رسمی داریم که 16 روز آن مذهبی و 10 روز ملی است. از 360 روز سال 160 روز کلاس آموزشی داریم و 200 روز دیگر را باید رها کنیم.

وی خاطرنشان کرد: چگونه می‌توان در محیط پژوهنده قرار گرفت وقتی چنین تعطیلی‌هایی داریم؟

حاجی‌ بابایی: 67 درصد موافق تعطیلی پنج‌شنبه هستند

حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر سابق آموزش و پرورش با اشاره به موضوع تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس اظهار داشت: قانون می‌گوید منحصراً پنج روز اول هفته و این قانون بار حقوقی و معنایی دارد و می‌گوید 5 روز اول هفته که موظف داریم.

وی افزود: اگر گفته بود مکلف است، قانون اجباری بود اما می‌گوید می‌تواند؛ هیچ مدیر و دانش آموزی را نمی‌شود اجبار کرد که در روز پنج‌شنبه به مدرسه بیاید.

وی به ذکر مثالی درخصوص اجرای طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس اشاره و تصریح کرد: پدر یک دانش آموز اگر بگوید دانش‌آموز من به مدرسه بیاید و پس از آن، آن دانش‌آموز تصادف کند بار قانونی به همراه خواهد داشت.

وی رو به کفاش نماینده دولت در این مناظره تلویزیونی گفت: ملت ایران با یک رای قرآن را جایگزین شاه کردند و چطور نمی‌توانند درباره تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس نظر بدهند.

وزیر سابق آموزش و پرورش با اشاره به روزهایی که دانش‌آموزان در مدرسه حضور دارند، گفت: از اول مهر تا آخر خردادماه 282 روز می‌شود که اگر 13 روز کسر شود 259 روز می‌شود که 37 هفته خواهد بود و در نهایت 185 روز خواهیم داشت. ما با تحول بنیادین پنج‌شنبه مدارس را تعطیل کردیم.

حاجی بابایی با بیان اینکه دوره پیش‌دانشگاهی 17 سال است که 4 روز آن تعطیل است، خاطرنشان کرد: در دوره پیش دانشگاهی، دانش‌آموزان 24 ساعت درس دارند که می‌توانند در 3 یا 4 روز حضور داشته و در مابقی آن تعطیل هستند.

وی تصریح کرد: در کدام قانون وجود دارد که حوزه علمیه و دانشگاه‌ها در روزهای پنجشنبه تعطیل نباشند. این طرح قبل از اجرا به کتاب تبدیل شد و بعد از اجرا نظر سنجی شد که 33 هزار نفر جامعه هدف داشت و 67 درصد موافق، 12.1 درصد سکوت و مابقی مخالف بودند.

وی ادامه داد: 3 سال است مردم زندگی خود را با این طرح هماهنگ کرده‌اند و باید گفت خانواده در کجا قرار دارد.

حاجی بابایی با بیان اینکه گفته می‌شود 2 میلیارد ساعت کار تربیتی درباره دانش‌آموزان انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: چطور معلم در کنار دانش آموز باشد تربیت محسوب می‌شود اما اگر دانش‌آموز در کنار پدر و مادر نباشد تربیت نیست.

وی ادامه داد: ما 5 روز معلم را موظف کردیم مدرسه بیاید و 24 ساعت تدریس کند که از شنبه تا چهارشنبه است و این موضوع کاملاً مشخص بوده است. ما برنامه کلاس را هم با این موضوع هماهنگ کردیم زیرا برنامه درسی ملی در ذیل سند تحول بنیادین است.

علی‌احمدی: مشکل تعطیلات رسمی بر آموزش و پرورش هم سایه انداخته است

علیرضا علی‌احمدی در ادامه مناظره تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس گفت: من در رابطه با صحبت‌های آقای احمدی باید نکته‌ای را بگویم. اینکه تفاوت بین دوره‌ها باشد حق مطلب بود و شورای عالی آموزش و پرورش هم برای مقطع ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان دو مصوبه جدا داشت.

وی افزود: ما باید در بحث اجرا با توجه به سن و حجم برنامه‌های تالیفی تفاوت‌های عمده‌ای را ایجاد کنیم.

وزیر اسبق آموزش و پرورش تصریح کرد: کسانی که معتقدند طرح تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس هستند باید استنادی را بر مبنای برنامه درس ملی داشته باشند. برای مثال بگویند که پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان کند شده و یا رضایت خانواده‌ها کاهش پیدا کرده است.

وی حداکثر زمان تدریس در دوره ابتدایی را 25 ساعت عنوان کرد و گفت: در دوره اول متوسطه این زمان به 30 ساعت و در دوره دوم فنی حرفه‌ای این زمان حداکثر 40 ساعت است. بنابراین ما باید بر اساس ارزشیابی منتقد طرح باشیم.

رئیس کمیسیون سبک زندگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: دو سال از اجرای مصوبه شورای عالی می‌گذرد؛ مسئولان آموزش و پرورش باید اثرات مثبت و منفی این طرح را بررسی کنند و برای رفع محدودیت‌ها اقدام کنند تا موضوع سیاسی نشود که در دولت قبل چه گذشته و در این دولت چه می‌گذرد.

علی‌احمدی تاکید کرد: وقتی می‌خواهیم روزهای کاری را با کشورهای دیگر مقایسه کنیم اول باید ببینیم که برای هر روز کاری چند روز را جهت تعلیم و تربیت در نظر گرفته‌ایم و اینکه آیا سال تحصیلی در 9 ماه پیش‌بینی شده یا بیشتر چرا که ما در دنیا کشورهایی را داریم که سال تحصیلی‌شان بیشتر از 9 ماه است.

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که ما در کشور داریم وجود تعطیلات رسمی است که بر آموزش و پرورش هم سایه انداخته. ما باید این تعطیلات را ساماندهی کنیم.

علی‌احمدی اظهار داشت: ارتقاء منزلت معلم در حد استاد گم‌شده ماست ضمن اینکه زمانی که معلم‌ها در مدرسه هستند باید به فعالیت‌های پژوهشی و تربیتی مشغول باشند.

کفاش خطاب به حاجی‌بابایی: از ژورنالیست بازی دست بردارید

حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در ادامه مناظره اظهار داشت: براساس دستورالعمل 91-90 ، 160 روز آموزش داریم که در ایران 240 روز است.

وی افزود: میانگین ساعت آموزش 600 ساعت است که در آلمان 1050، آمریکا 1014 ، کره جنوبی 975 ساعت است.

کفاش به حاجی بابایی اشاره کرد و افزود: از ژورنالیست بازی دست بردارید، شما به عنوان کارشناس آمده‌اید.

وی افزود: آقای فانی 46 سال سابقه معلمی دارد و در جمع مدیران فعلی، افرادی وجود دارند که 1.5 برابر دیگران سابقه جبهه دارند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اگر در طرح اجرای قانون خواسته باشیم ساعت را افزایش دهیم برنامه پیش‌بینی می‌کنیم و اصلاً نمی‌خواهیم یک روز، سریع وارد شود و الان داریم مطالعات را انجام می‌دهیم سپس منابع را تعیین می‌کنیم و آموزش‌های لازم را قرار می‌دهیم.

وی افزود: سال آینده که این طرح را اجرا کنیم ارزشیابی را انجام می‌دهیم و بر اساس روش پلکانی، این کار انجام می‌شود که اگر موفق بود این کار را انجام می‌دهیم. آنچه که مسلم است این است که قبل از آنکه به شما اعلام کنند، شما تعطیلی را اعلام کردید.

حاجی‌بابایی: بحث من یک سر سوزن سیاسی نیست/ حداقل حرمت داشته باشید

حمید‌رضا حاجی بابایی وزیر سابق آموزش و پرورش در مناظره تلویزیونی تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس اظهار داشت: من پاسخ آقای کفاش را به عهده معلمان می‌گذارم.

وی افزود: من برای بچه‌های سوم ابتدایی می‌گویم 37 هفته ضربدر 40 ساعت برای هنرستان‌ها چقدر می‌شود و 30 ساعت برای متوسطه اول چقدر می‌شود؟

حاجی‌بابایی تصریح کرد: بحث من در این باره یک سر سوزن سیاسی نیست و معتقد هستم باید دولت را کمک کنیم. 5 ماه سکوت کردم و چیزی نگفتم حداقل حرمت داشته باشید؛ من معتقد هستم وزیر آموزش و پرورش را باید کمک کرد.

وزیر سابق آموزش و پرورش اضافه کرد: تعجب من این است تحول بنیادین با جملات و کلمات نیست و تحول بنیادین زمانی شکل می‌گیرد که معلم در جای خود بنشیند و دانش‌آموزان هدف هستند و بدون معلم نمی‌شود.

حاجی‌بابایی با بیان اینکه تربیت یک مجموعه به هم پیوسته است، تصریح کرد: کسی نمی‌تواند بگوید یک دقیقه هست که جزو تعلیم و تربیت نباشد حتی خواب جزو تربیت است و ما در تربیت تعطیلی نداریم.

وی افزود: ما یک تعطیلی داریم که عاشورا و تاسوعاست که ای کاش، یک ماه تعلیم و تربیت ما عاشورا باشد؛ همچنین در نوروز 7 میلیون نفر به زیارت امام رضا(ع) می‌روند که این نشان می‌دهد تعطیلات کشور ما با دیگر کشورها متفاوت است.

وی گفت: در تعلیم و تربیت معتقد هستیم دانش‌آموز را نباید به بند زمان ببندیم.

احمدی: اگر محیط تحقیقی باشد تعطیلی از آن در نمی‌آید/حاجی‌بابایی: بحث تعطیلی نیست

ابراهیم سحرخیز با اشاره به کتاب‌های ساماندهی زمان آموزش و ارزیابی طرح ساماندهی زمان آموزش گفت: فرمایش دکتر علی‌احمدی را مبنی بر اقتضائات فرهنگی جامعه قبول دارم اما اگر ملاک مطابقات تطبیقی است عکس فرمایش آقای کفاش است.

وی افزود: ما با هر برنامه‌ریزی که باید انجام دهیم معلمان را به عنوان عنصر محوری تحول که قرار است موثر باشد مدنظر قرار می‌دهیم.

سحرخیز افزود: هنوز هم معتقدم روزهای موظف 5 روز است و چنانچه منابع‌مان کافی باشد می‌توانیم پنجشنبه و جمعه را در مدارس فعال کنیم منتهی اختیاری نه اجباری.

معاون وزیر سابق آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: عدم تعطیلی پنجشنبه‌ها باید برای والدین و دانش‌آموزان جاذبه داشته باشد.

علی‌اصغر احمدی قائم مقام وزیر اسبق آموزش و پرورش در سازمان مرکزی انجمن اولیا و مربیان گفت: سوال اولم همچنان سر جای خود باقی است؛ از این مباحث تغییر شکل فعالیت‌ها را استنباط می‌کنیم؛ اگر محیط تحقیقی باشد تعطیلی از آن در نمی‌آید.

حاجی بابایی وزیر سابق آموزش و پرورش در واکنش به صحبت‌های احمدی گفت: بحث تعطیلی نیست ما یک برنامه اجباری داریم و یک برنامه انتخابی.

وی افزود: در روز پنج‌شنبه بر اساس این قانون، اجباری وجود ندارد. جمعه هم اختیاری است؛ اصلا طبق کدام قانون ما جمعه را تعطیل اعلام کرده‌ایم اگر اینطور باشد همه روزها تعطیل هستند.

احمدی اظهار داشت: در دانشگاه‌ها هم همین وضعیت را داریم پنجشنبه‌ها تعطیل است اما استادان می‌آیند در حالی که جمعه درِ دانشگاه‌ها را می‌بندند و کسی را راه نمی‌دهند.

عضو هیئت‌ علمی گروه روان‌شناسی دانشگاه تهران گفت: ما 26 هفته قبل از عید کلاس داریم یعنی از اول مهر تا پایان اسفند؛ 6 هفته نیز بعد از عید کلاس داریم که دو هفته در فروردین و 4 هفته در خرداد برگزار می‌شود.

حاجی‌بابایی در واکنش به احمدی گفت: معلمان تا پایان خرداد در مدرسه هستند و تصحیح برگه‌ها جزو کارشان است؛ در تعریف تا آخر خرداد کلاس وجود دارد البته این به معنای نشستن سر کلاس نیست. معلمان ما تا 15 تیر برگه تصحیح می‌کنند.

احمدی گفت: اینکه تعطیلات تابستانی از خرداد آغاز می‌شود را همه می‌دانیم.

وی ادامه داد: اکنون 26 هفته و در هر هفته 5 روز در نظر گرفته شده که در مجموع 160 روز می‌شود؛ این در حالی است که در مصوبه قبلی شورای عالی آموزش و پرورش 200 روز گنجانده شده بود.

علی‌احمدی: یک روز بدون کیف و کتاب برای مدارس ما شدنی نیست/کفاش: تعطیلی پنجشنبه ها تا پایان سال تحصیلی ادامه دارد

علی‌احمدی اظهارداشت: طرح یک روز بدون کیف و کتاب برای مدارس ما شدنی نیست.

وی افزود: به جای این اقدام باید کمک کنیم تا اگر اشکالاتی در برنامه قبلی وجود داشته، برطرف شود.

علی‌احمدی خطاب به فانی گفت: رویکرد تخصیص منابع رویکرد خوبی است اما تصمیماتی که در چند وقت گذشته گرفته شده امکان اجرایی شدن ندارد.

در ادامه این مناظره کفاش، نماینده دولت طرح فانی را بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش دانست و تصریح کرد: اجرای فوق برنامه، برنامه مکمل برای زمان‌هایی است که خارج از ساعات آموزشی هستیم.

وی افزود: آقای فانی هم اعلام کردند که تعطیلی پنجشنبه‌ها تا پایان سال تحصیلی ادامه خواهد داشت و برای سال 94-93 لغو نمی‌شود بلکه اجرای آموزشی طرح برنامه‌های فوق برنامه در دستور کار قرار می‌گیرد.

کفاش گفت: اجرای این طرح علاوه بر برنامه رسمی کلاس‌ها در 5 روز هفته است.

حاجی‌بابایی: پنجشنبه‌ها را روز خانواده نامگذاری کردیم/کفاش: تصمیمات در عرض 5 ماه گرفته نشد

حاجی بابایی در پاسخ به سوال یکی از رسانه‌ها مبنی بر اینکه چرا بحث تعطیلی پنجشنبه‌ها از ابتدایی به راهنمایی و دبیرستان کشیده شد، گفت: معلم یک رکن است اما بحث اصلی نیست؛ ما پنجشنبه‌ها را به نام روز خانواده نامگذاری کردیم.

وی افزود: متأسفانه خانواده‌ها به جایی رسیدند که گاهی حتی فرصت خوردن شام را در کنار یکدیگر پیدا نمی‌کنند.

حاجی‌بابایی تصریح کرد: وزیر امروز، نماینده دولت در این مناظره و حتی شخص آقای نجفی مبتکر پیش‌دانشگاهی بودند و مصوب کردند که همه دانش‌آموزان باید به پیش‌دانشگاهی بروند.

حاجی‌بابایی گفت: اگر بحث بزرگتری است، که دانش‌آموزان پیش‌دانشگاهی از همه بزرگتر هستند اما 17 روز را تعطیل بودند.

در ادامه کفاش در پاسخ به سوال یکی از رسانه‌ها مبنی بر اینکه چگونه در عرض 5 ماه تصمیم جدیدی گرفته شد و آیا اختلاف‌نظر به معنای تکرار اشتباه پشت اشتباه نیست، گفت: تصمیمات در عرض 5 ماه گرفته نشد؛ این تصمیم یک مصوبه است که بر اساس آن باید برای ساعات غیرآموزشی برنامه ارائه دهند. بر همین اساس هم طرح یک روز بدون کیف و کتاب تصویب شد و انشاءالله تا پایان سال این مجموعه آماده اجرا می‌شود.

نماینده دولت در این مناظره تصریح کرد: این طرح بر اساس مصوبه شورای عالی در حال بررسی است و به زودی به تصویب نهایی می‌رسد.

کفاش گفت: در سه ماهه اول سال 93 مراحل اعتبار‌بخشی، اجرای مرحله آموزشی و انتخاب مدارس نمونه طی می‌شود، دوره آزمایشی در تابستان 93 و دوره اجرای اصلی در تعدادی از مدارس در سال تحصیلی جدید به اجرا در می‌آید.

علی‌احمدی: چرا مسئولان آموزش و پرورش برنامه‌هایی دیگران را از اساس زیر سؤال می‌برند؟

علی‌اصغر احمدی در پاسخ به این سوال که «چرا با ماندن بیشتر بچه‌ها در خانواده مخالفت می‌کنید و آیا نباید سهم تعلیم و تربیت در خانواده بیشتر باشد؟»، گفت: خیلی خوب است خانواده نقش تربیتی را به گونه‌ای باز یابد که بچه وقتی به خانه می‌رود ارتباط عمیق تربیتی داشته باشد.

وی افزود: تعدادی از اولیاء هستند که در تابستان دادشان به آسمان می‌رود که چه زمانی مهر می‌شود تا بچه‌هایشان به مدرسه بروند.

علیرضا علی‌احمدی وزیر سابق آموزش و پرورش در این‌باره گفت: پدر و مادر در قبال فرزندانشان مسئولیت دارند و باید آن را به آنها یادآوری کرد.

سؤالی که از حاجی بابایی درباره طرح تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس مطرح شد مبنی بر این است که «چرا دستورالعمل این طرح با آنچه که توسط حمیدرضا کفاش ارائه داد، صریح نیست»، که وی پاسخ داد: آنچه من انجام دادم براساس قانون است.

حاجی بابایی افزود: کتابی را تدوین کرده‌ایم که قانون است و مرکز پژوهش‌های مجلس اگر گزارشی هم بدهد تا زمانی که مجلس آن را قانون نکند، قابل اجرا نیست.

سحرخیز در پاسخ به این پرسش که شما می‌گویید مردم با طرح تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس راضی هستند اگر چهارشنبه‌ها را هم تعطیل کنیم آنها موافق هستند، اینطور نیست؟، تصریح کرد: خیر بحث جامعیت است. خیلی از پارامترها موثر است و باید به معلم فرصت بازآموزی و پژوهش و یک روز فرصت داد.

علیرضا علی‌احمدی در پاسخ به این پرسش که چرا مسئولان آموزش و پرورش در تمام دوره‌ها برنامه‌هایی دیگران را از اساس زیر سؤال می‌برند و با تغییر وزرا، کلاس‌ها و دیگر برنامه‌ها تغییر می‌کند، خاطرنشان کرد: تا قبل از سند تحول بنیادین طبیعی بود اما الان که سند تحول وجود دارد و ملحقاتی مانند سند برنامه درسی ملی وجود دارد، ناشی‌گری است. بنابراین تا قبل از سند تحول، طبیعی بود و بعد از سند باید تابع باشیم.

حمیدرضا کفاش در پاسخ به این پرسش که وقتی اولیاء و دانش‌آموزان مخالف لغو طرح تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس هستند، چطور معلمان و دانش‌آموزان را می‌خواهید به مدرسه بکشانید، تصریح کرد: در نظرسنجی تلویزیونی تا الان 400 هزار نفر پاسخ دادند اما ما بیش از 12 میلیون دانش‌اموز و یک میلیون فرهنگی داریم.

وی افزود: نظرسنجی علمی نیست. تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس را آقای حاجی‌بابایی بر مبنای علمی اعلام نکردند. آن دستور براساس آقای حاجی‌بابایی بوده است و آن بخش‌نامه غیر علمی و سراسری است.

حمیدرضا حاجی‌ بابایی در پاسخ به صحبت‌های حمیدرضا کفاش گفت: اگر من غیرعلمی کار کردم شما آن را لغو کنید؛ وزیر آموزش و پرورش جلوی 70 میلیون جمعیت گفت نباید تعطیلی باشد.

وی افزود: شما می‌گویید معلم مازاد داریم؛ مازاد به سنگ و کلوخ می‌گویند. اگر در کشور 100 هزار معلم ناکارآمد دارید به من معرفی کنید.

حاجی‌بابایی وزیر سابق آموزش و پرورش در پاسخ به سؤال یکی از بینندگان در خصوص اینکه در تصمیمات در خصوص مسائل آموزش و پرورش تا چه حد از نظر دبیران استفاده می‌کنید، اظهار داشت: کارهای پژوهشی و سند تحول که انجام شده است، تمام کارشناسان آنها آمدند و با این نظرسنجی 80 درصد موافق بودند و همه وزرا از نظر معلمان استفاده می‌کنند.

کفاش معاون پرورشی وزیر آموزش پرورش نیز در پاسخ به این سوال گفت:‌در مورد طرح یک روز بدون کیف و کتاب 200 نفر از معلمان و 10 کمیته محور اصلی هستند و در سه استان این پیش‌نویس عرضه شده است و در تولید این نقش اصلی را دارند.

کفاش: آیا تعطیلی پنج‌شنبه بر اساس بخشنامه قانونی است؟ سحرخیز: قانونی است

کفاش در مناظره رو در رو با سحرخیز گفت: نظرسنجی به معنای موفقیت نیست چرا که اگر ما دو روز تعطیلی را در نظرسنجی بگذاریم شاید آمارها بیشتر هم شود.

وی افزود: ما باید تعلیم و تربیتی فکر کنیم، دوستان اشاره کردند که پنج‌شنبه‌ را به نام روز خانواده نامگذاری کردند اما خانواده‌ها خود می‌دانند که چگونه اوقات فراغت را بگذرانند.

کفاش تصریح کرد: هیچکس نمی‌تواند قانون موظف معلمان را تغییر دهد.

سحرخیز در واکنش به صحبت‌های کفاش، گفت: از صغری و کبری‌های ما نتیجه‌ای که شما می‌خواهید بیرون نمی‌آید.

وی افزود: فعالیت‌های رسمی مدارس در دو گروه فعالیت‌های درونی و بیرونی گنجانده می‌شود و فعالیت‌های کلاس رسمی مربوط به دروسی است که کتاب و برنامه دارند و منحصراً مربوط به 5 روز اول هفته هستند.

سحرخیز ادامه داد: وقتی می‌گوییم 5 روز اول هفته یعنی از شنبه تا پایان چهارشنبه، طبیعتاً پنج‌شنبه هم تعطیل است مگر اینکه بخواهیم فعالیت‌های اختیاری را همچون بازدید از موزه‌ها برای دانش‌آموزان در نظر بگیریم اما نباید اختیار را از والدین سلب کنیم.

معاون وزیر سابق آموزش و پرورش تأکید کرد: اگر روزی آموزش و پرورش به جایی برسد که آنقدر اعتبار داشته باشد که بخشی را هم به مدیران مدارس برای اینگونه برنامه‌ها بدهند ما استقبال هم می‌کنیم اما نباید در این زمینه معلم‌ها را وادار کنیم که در مدرسه حاضر شوند.

وی افزود: در سند تحول بنیادین در بحث تعلیم و تربیت برای خانواده‌ها نقشی تعیین شده، ما باید والدین را هدایت کنیم چرا که فقط بچه‌های ابتدایی از خانواده گریزان نیستند بلکه این موضوع مربوط به دانش‌آموزان راهنمایی و دبیرستان هم می‌شود.

سحرخیز تأکید کرد: در سند تحول بنیادین آمده که بچه‌های متوسطه باید یک مهارت را بیاموزند اما زمان این آموزش دقیقاً چه زمانی است؟ آیا اوایل هفته است؟

کفاش در واکنش به صحبت‌های معاون سابق وزیر آموزش و پرورش گفت: شما آخر هم جواب من را ندادید. اعلام تعطیلی پنج‌شنبه به صورت بخشنامه رسمی قانونی است یا خلاف قانون ؟

سحرخیز در پاسخ گفت: قانونی است. البته مدارس غیر دولتی نمی‌توانند در روز پنجشنبه فیزیک درس بدهند اما در فوق‌ برنامه می‌توانند این اقدام را انجام دهند اما به صورت اختیاری نه اجباری.

کفاش گفت: شما می‌گویید این بخشنامه قانونی است اما در سه استان پنج‌شنبه‌ها مدارس دایر است. مثلاً در استان سمنان.

سحرخیز گفت: ما قبلاً هم گفته بودیم در مدارس دو نوبته هم نمی‌توان این طرح را اجرا کرد. کفاش گفت: این با نظر قبلی‌تان متناقض نیست؟ سحرخیز پاسخ داد: شما استان‌های محروم را مثال می‌زنید. این مغالطه در اصل محتوا است، شما از 5 روز هفته چه چیزی استنباط می‌کنید؟

کفاش: اجرای آزمایشی یک روز بدون کیف و کتاب از سال آینده

سحرخیز: اگر 30 ساعت را در هفته توزیع کنیم می‌شود 5 روز و عملاً یک روز به معلم فشار می‌آید. کفاش: شما زمان کاهش ساعت را ابلاغ کردید؟ سحرخیز: شما در دوره گذشته یکی از مدیران تأثیرگذار بودید و این موضوعات را می‌دانید.

کفاش: شما مصوبه کاهش ساعت را به همراه آقای حاجی‌بابایی اعلام کردید اما کاهش محتوا را چه کسی اعلام کرد؟

سحرخیز: در مصوبه شورای عالی، دروس اختیاری وجود داشت؛ فعالیت پرورشی را چه کسی گفته حتماً باید در کلاس انجام شود؛ دانش‌آموزان می‌توانند در حیاط مدرسه و یا اینکه به نماز جمعه بروند. کسی بیاید بگوید علوم و دروس دیگر را کم کردیم. مربی پرورشی باید تمام وقت باشد و آیا فعالیت منحصر به کلاس است؟ یک ساعت را نمی‌توان در مدرسه، کلاس و کتابخانه انجام داد؟

کفاش: همه این موارد درست است؛ راهیان نور و اردوهای علمی آموزشی و همچنین مراسم خارج از مدرسه و... وقتی می‌گوییم مدرسه پنج‌شنبه تعطیل است یعنی شما آن را شُل کرده‌اید، پرورشی در این ایام دلخواهی است.

سحرخیز: ما معتقد هستیم پرورشی مستقل است و رویکرد تلفیقی محور دارد. ما معتقدیم معلم فیزیک می‌تواند از نظر پرورشی هم کار کند. اگر معلم فیزیک معتقد و متدین باشد در هنگام درس فیزیک می تواند به موضوع خلقت هم بپردازد  در این باره آقای مکارم شیرازی اعلام کردند که دبیر فیزیک من باعث اعتقاد بیشتر من شد. امروز می‌گویند تاثیر آموزش‌های پنهان بسیار موثرتر از دیگر آموزش‌ها است.

کفاش: معلم باید شایستگی تربیتی داشته باشد اما فعالیت پرورشی یک فعالیت است. حضور در اردو و شرکت در نمایشنامه‌ها و ... اینها فعالیت است و بستر می‌خواهد. ما این زمان را با دروس بسته‌ایم و می‌گوییم روز پنج‌شنبه هم نیایند.

سحرخیز: فوق برنامه تعریف مشخصی دارد. باید به ذائقه دانش‌آموزان نگاه کنیم؛ غنی‌سازی اوقات فراغت یعنی فرصت انتخاب بدهیم تا آنها انتخاب کنند.

کفاش: انتخاب در نوع است و نه در خود انتخاب. ما به دانش‌آموز می‌گوییم 50 نوع فعالیت را انتخاب کند.

حمیدرضا کفاش در پایان مناظره تلوزیونی تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس اعلام کرد: تا پایان سال تحصیلی، پنج‌شنبه‌های مدارس تعطیل است و موظف معلمان بر اساس قانون است. وی افزود: از اول مهرماه سال آینده طرح فوق برنامه یک روز بدون کیف و کتاب به صورت آزمایشی در مدارس انجام و مدارسی که این طرح را اجرا می‌کنند در روز پنج‌شنبه تعطیل نیستند و مابقی مدارس تعطیل هستند.

87 درصد مردم با تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس موافقند

برنامه مناظره این هفته شبکه یک سیما که با موضوع «تعطیلی پنج‌شنبه مدارس» برگزار شد و در نهایت حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با ابراهیم سحرخیز به مناظره دو نفره پرداختند که در نهایت مشخص شد 87 درصد با صحبت‌های سحرخیز درباره تعطیلی پنج‌شنبه‌ مدارس موافق بودند و سهم کفاش تنها 12 درصد بود که با گلایه وی هم مواجه شد.


منبع: فارس