۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۲
نقدی بر رویکردها و اهداف جشنواره فیلم فجر؛

اگر نام جشنواره «ضدفجر» یا «دبی» شود، محتوایش تغییر می‌کند؟!

اگر نام جشنواره فیلم فجر را بگذارند جشنواره فیلم «ضد فجر» یا «دبی» یا ... آیا در سین برنامه افتتاحیه یا نوع فیلم‌های آن، تغییر اساسی‌ای به وجود خواهد آمد؟
کد خبر : ۱۶۱۴۱۱
صراط: جشنواره فیلم فجر در سال 1361 متولد شد و این روزها مصادف شده است با سی و دومین سالگرد تولدش. جشن تولدی عظیم در برج میلاد تهران. جشنی که هر ساله ده روز به طول می انجامد و پای علاقمندان و دوستارانش را نیز به برزگترین برج ایران باز می کند.

«سینمای انقلاب اسلامی ایران» نامی است که بر این فرزند 32 ساله نهاده شده است و جشن سینمای انقلاب اسلامی نیز هر سال همزمان با آغاز دهه فجر با نام جشنواره فیلم فجر انقلاب اسلامی برگزار می شود.

جشنواره ای که متاثر از نامش می بایست در مسیر انقلاب و اهداف آن حرکت می کرد اما هر سال با زاویه ای ناچیز از مسیر انقلاب دور می شد تا اینکه امروز شاهد فاصله زیاد سینمای ایران و جشنواره فیلم فجر با آرمان های انقلاب اسلامی هستیم.

جشنواره ای که هر سال از تعداد فیلم های انقلابی اش کاسته شد، تا رسید به جایی که فیلم های همسو با انقلاب تنها برای خالی نبودن عریضه و بستن دهان منتقدان دلسوز و متعهدان به نظام جمهوری اسلامی، سالانه به جشنواره می آیند و بعضا جوایزی نیز دریافت می کنند اما مطمئنا به اندازه فیلم های زرد، تاریک و تلخ حمایت نمی شود و کسی برای آنها به اندازه فردین و بهروز وثوقی سوت و کف نمی زند.

جشنواره ای که قرار بود منعکس کننده اهداف انقلاب باشد، امروز به محل تجمع شیفتگان غرب و سینمای هالیوود تبدیل شده است و جالب آنکه هرچه غربی ها از ابزار سینمای خود و جشنواره های بین المللی شان (مانند اسکار) در راستای بهره برداری های سیاسی خودشان استفاده می کنند، ما در استفاده از این ابزار عاجزیم و حتی امروز جشنواره فجر سنگ غربی ها را به سینه می زند و به نوعی به تف سربالا تبدیل شد است.

وقتی در مراسم افتتاحیه سی و دومین جشنواره فیلم انقلاب نام دو هنرپیشه ضدانقلاب برده و از آنها یاد می شود و حتی به افتخارشان سوت و کف هم می زنند و کَکِ هیچ مدیری هم نمی گزد، باید تاسف خورد به حال و روز سینمای انقلابی امروز ایران و بیش از همه باید تاسف خورد به حال مدیران فرهنگی که زیر بیرق «فرهنگ و ارشاد اسلامی» ارتزاق می کنند و در قبال چنین کوتاهی هایی موضع سکوت را بر میگزینند.

برخی کارشناسان انقلابی فعال در عرصه هنر صراحتا می گویند که این روزها حال سینمای انقلاب خوب نیست و این حوزه در جشنواره ای که قرار بود در اصل آینه سینمای انقلاب باشد، مورد بی مهری قرار می گیرد.

نکته قابل تأمل اینجاست که چرا پس از گذشت ۳۱ دوره از برگزاری چنین جشنواره ای با صرف هزینه های مادی و معنوی گزاف، هیچ برنامه ریزی برای اثر بخشی فرهنگی و جهت دهی برای تولید آثار غنی و ارزشمند که آثار مثبتی در جامعه برجای بگذارند وجود ندارد؟

چرا در تعریف آثار مورد پذیرش جشنواره مواردی مانند اثرات اجتماعی-اخلاقی فیلم و یا آموزش و بازخوانی ارزش های جامعه ایران اسلامی تعریف نشده است؟ و چرا عزمی برای تبدیل جشنواره به یک نهاد جریان ساز در تولید آثار فاخر و اثر بخش بر فرهنگ و اخلاق جامعه نیست؟

این‌گونه که جشنواره فیلم فجر پیش می رود این برداشت نیز دور از ذهن نیست که این جشنواره فقط برای انجام یک عادت، جهت تقدیر از عده ای ازدست‌اندرکاران فیلم ها صورت می گیرد و هدف والا و قابل ذکری ندارد! و با عینک بدبینانه شاید حتی عده ای از جشنواره تبری می سازند برای تیشه زدن به ریشه نظام اسلامی.

رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر درباره هنر دینی فرمودند:

«آن چيزى كه در هنر دينى به شدت مورد توجّه است، اين است كه اين هنر در خدمت شهوت و خشونت و ابتذال و استحاله هويّت انسان و جامعه قرار نگيرد. جامعه ما بعد از پيروزى انقلاب اسلامى احساس هويّت كرد؛ يعنى شخصيت خودش را باز يافت. ما به عنوان جزء نود و نهم در امواج حركات جهانى، غرق و گم بوديم. انقلاب ما را زنده كرد و به ما شخصيت داد. انقلاب به ما آموخت كه يك ملت مى‌تواند در اساسى‌ترين مسائل جهانى، سخن و موضعى داشته باشد و آن را با صراحت و بدون توجّه به اين‌كه قدرتمندان و قلدرهاى عالم چه مى‌خواهند، ابراز كند و پاى آن بايستد. ارزش يك ملت در جامعه بين‌الملل به اين چيزهاست، نه به دنباله‌روى كوركورانه؛ آن هم نه از چيزهاى خوب، بلكه از نقاط منفى. براى يك ملت، بله‌ قربانگوى دولت‌های گردن كلفت‌تر و قويتر و ثروتمندتر بودن، ارزش نيست؛ اين را انقلاب به ما داد؛ اين به بركت اسلام به ما رسيد. امروز هم با قدرتِ تمام، نظام جمهورى اسلامى و ملت ايران در صحنه جهانى به عنوان يك ملت شجاع كه در زمينه مسائل گوناگون صاحب ايده‌اند، مطرحند. درعين‌ حال ما بياييم با كمك هنر خود، دائماً از كنار اين معنا بساييم، يا آن را به انواع حرفها و لجنها آغشته كنيم. اين درست است؟ هنر نبايد در اين جهت قرار گيرد. »۱۳۸۰/۰۵/۰۱

آیا براستی سینمای ایران در مسیر صحیح خود و در راستای توصیه های رهبر معظم انقلاب گام بر می دارد؟

راستی یک سوال: اگر نام جشنواره فیلم فجر را بگذارند جشنواره فیلم «ضدفجر» یا «دبی» یا ... آیا در سین برنامه افتتاحیه یا نوع فیلم‌های آن، تغییر اساسی‌ای به وجود خواهد آمد؟


نظرات بینندگان
ارمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۹ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۲
۶۱
۴۱
خدا یا شکرت بالآخره کسی هم در بار ه این وضعیت حرفی زد فردا ست که فیلتر بشی طراطجون
مرتضی
|
Germany
|
۱۲:۴۳ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۲
۵۶
۱۹
خداروشکر در دوران دولت تدبیر و امید ستون های سینمای جمهوری اسلامی ایران رو شناختیم. روحانی متشکریم! هر دم از این باغ بری میرسد تازه تر از تازه تری میرسد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۸ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۲
۲۲
۶
مگه محدود به همین جشنواره ها بشه درمیان مردم که خبری اصلا نیست همه فکرشون به سبد کالا و گرفتاریهای خودشونه اصلا خبری از جشنو شادی وجود نداره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۵ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۲
۶۶
۲۲
پوشش خانم های بازیگر تازه وارد به سینمای کشور بسیار زننده و شاید از روی عقده گشایی است.
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۰ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۲
۳۰
۱۲
بیخیال بابا سبد کالا رو عشق است
نورا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۵ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۲
۳۰
۵۳
اولندش سلام بر سعید راد عزیز!
ثانیا سلام بر بهروز وثوق و ناصر ملک مطیعی!
سعيد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۲ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۲
۵۱
۳۹
باسمه تعالي

تقدير از بهروز وثوقي در جشنوارة دهة فجر مانند تقدير از ماهر عبداله و صدام حسين در هفتة دفاع مقدس است . ما در مقابل ارواح شهداء شرمنده ايم و از خانوادة معظم ايشان عذر خواه .
آقايان مسئولين بر خلاف گفته ها نتيجه اين بي تدبيري ها نا اميدي است .
ناشناس
|
Germany
|
۱۵:۱۲ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۲
۲۸
۵۰
طالبان و ابوجهل چه میدونه هنر چیه و سینما چه صیغه ای می باشد ، شما بهتره دنبال منافع خودتون باشید .
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۴۳ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۲
۲۵
۹
اسم این خانمه چیه