۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۱

متونی که کودک را پس می زند + تصاویر

نمایش "قصه دخترک و جنگل زیبا" ویژه کودکان در اردبیل فرصتی بود تا پس از استقبال گسترده شهروندان، نادیده گرفته شدن تئاتر کودک در برنامه های دستگاه های فرهنگی رابه چالش کشیده و این سئوال مطرح شود که چرا صدای تئاتر کودک در اردبیل به گوش نمی رسد.
کد خبر : ۱۶۲۵۴۴
صراط:  طی هفته های گذشته نمایشی در اردبیل به روس صحنه رفت که به نظر می رسید به مانند بسیاری از اجرای های نمایشی استقبال قابل توجهی را معطوف به خود نسازد. به ویژه این نمایش برای گروه سنی کودک و پس از مدت ها سکون صحنه نمایش کودک در اردبیل اجرا می شد.

با این وجود خیل عظیم خانواده هایی که با وجود سردی هوا دست در دست کودکان خود در سالن فدک حاضر شدند، تصورات عمومی از تئاتر کودک را بر هم زد تا جایی که به عقیده کارشناسان نه تنها تئاتر مورد توجه شهروندان است بلکه در صورت برنامه ریزی و ارائه اجراهای فاخر و مناسب می تواند به یکی از تفریحات ماهانه و حتی هفتگی شهروندان تبدیل شود.

در عین حال فعالان عرصه تئاتر اردبیل معتقدند تحقق این آرمان در وضعیتی که تئاتر اردبیل مدیریت نمی شود، آرمان دور و درازی است که تنها در سایه تجدید نظر در برنامه ریزی ها و دخالت نهادهای فرهنگی خط سیر آن کوتاه خواهد شد.

متونی که کودک را پس می زند

کارگردان نمایش" قصه دخترک و جنگل زیبا" معتقد است از جمله مهمترین خلاءهای تئاتر کودک اردبیل ضعف متون نمایشنامه است.

حسن شیخ زاده تصریح کرد: داستان باید بتواند فولکولر و فرهنگ منطقه را ارائه کرده و پیام های خود را با توجه به وضعیت فرهنگی کودک به او عرضه کند. این در حالی است که متون نمایشنامه نه تنها شاهد این مهم نیست بلکه از ضعف فنی و کیفی رنج می برد.

وی با بیان اینکه این مهم موجب شده با وجود برخورداری اردبیل از افسانه های غنی، شخصیت های کارتونی خارجی محبوب بچه ها شود، افزود: به روز بودن، نگاه روانشناسانه و جذابیت بخشیدن به اجرا ضروریات تئاتر کودک است.

آموزش و پرورش به تئاتر کودک بها دهد

کارگردان نمایش "قصه دخترک و جنگل زیبا" با بیان اینکه تحقق این مهم در سایه برنامه ریزی هدفمند است، ادامه داد: با این وجود مشاهده می شود تئاتر کودک در کشور و به ویژه در استان برنامه هدفمند و مشخصی ندارد.

وی افزود: مهمترین نهاد برنامه ریز برای تئاتر کودک آموزش و پرورش است که بهای اندکی برای تئاتر قائل بوده و به عنوان مثال اجرای تئاتر و یا تماشای آن در برنامه های آموزشی جایگاهی ندارد.

شیخ زاده با بیان اینکه برای اجرای نمایش کودک پیشنهاد حضور مهدهای کودک و مدارس ارائه شد، تصریح کرد: با وجود استقبال قابل توجه شهروندان، مدارس استقبال مورد نظر را نداشتند.

وی تصریح کرد: در صورتی تئاتر کودک می تواند موفق عمل کند، که ادارات توجه ویژه به حوزه کودک و نوجوان داشته باشند.

سفارش تئاتر در گرو بینش مدیریت است

در عین حال یکی دیگر از کارگردانان تئاتر معتقد است آموزش و پرورش می تواند تئاتر را به عنوان یکی از شیوه های تربیتی مورد استفاده قرار دهد.

توحید معصومی تصریح کرد: مسئولان آموزش و پرورش باید تئاتر را بشناسند ظرفیتهای تربیتی و کارکرد پداگوژی تئاتر را درک کنند و سپس با در نظر گرفتن این ضرورت دست به سفارش تولید تئاتر با مضامین سفارشی خود بزنند.

وی افزود: با ایجاد تقاضا گروه ها نیز اقدام به تولید تئاتر کرده و در ادامه زمینه توسعه تئاتر کودک را فراهم خواهند کرد.

این فعال حوزه تئاتر اردبیل  با اشاره به اینکه هم اکنون اداره ارشاد به عنوان اصلی ترین متولی تئاتر اردبیل ماه ها است بدون مدیر اداره می شود، با تاکید به ضرورت مشخص شدن مدیریت این دستگاه فرهنگی اضافه کرد: این موضوع فرهنگ و هنر استان را به تعطیلی کشانده و موجب شده تاثیر منفی آن در برنامه های فرهنگی مختلف از جمله تئاتر مشاهده شود.

وی تاکید کرد: در صورتی که فرد منتخب مدیریت این مجموعه برای تئاتر اردبیل برنامه ریزی مناسبی ارائه کند می توان وضعیت تئاتر را متحول کرد.

علاوه بر این رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان اردبیل معتقد است نمی توانیم پاسخگوی مطالبات نویسندگان باشیم و وقتی نمی توان هزینه تولید نمایشنامه را پرداخت کرد به طبع سفارش آثار با هرج و مرج همراه خواهد بود.

جاوید رخشانی تصریح کرد: تئاتر اردبیل نیازمند توجه ویژه دارد تا با تخصیص اعتبارات لازم زمینه افزایش تولیدات فراهم شود.

عموهای تلویزیونی کفاف نیاز تربیتی کودک را نمی دهد

وی با بیان اینکه تئاتر اردبیل نیازمند مدیریت استراتژیک است، اضافه کرد: علاوه بر این یک مدیر باید بتواند استراتژی تئاتر اردبیل را تعریف و بر مبنای آن برنامه ریزی کند.

رخشانی افزود: ما حتی در طول این سالها نتوانسته ایم گریزی به تئاتر کودک بزنیم، این در حالی است که می دانیم برنامه عمو فیتیله و عمو پورنگ کفاف نیاز تربیتی کودک را نمی دهد.

شورای فرهنگ عمومی چاره اندیشی کند

غفلت از هنر نمایش در سال های اخیر موجب شده تئاتر اردبیل نه تنها از قله های رفیع اوج خود سقوط کند بلکه در وضعیتی قرار گیرد که حتی قابل مقایسه با استان های دیگر نباشد.

چنانچه فعالان عرضه تئاتر معتقدند شورای فرهنگ عمومی استان باید در چنین فضایی چاره اندیشی کرده و به عنوان یکی از مهمترین مجامع تاثیر گذار در امور فرهنگی در جلسات و برنامه ریزی های خود از چهره های فرهنگی بویژه نماینده ای از گروه های نمایشی استان بهره بگیرد.

تئاتر مناسب ترین رسانه هدفمند برای کودک

شیخ زاده در ادامه گفتگوی خود با خبرنگار مهر تصریح کرد: تئاتر به دلیل آموزش اثر گذار پیام اخلاقی با جذابیت  ویژه به عنوان یک رسانه هدفمند تربیتی برای کودک است.

وی افزود: علاوه بر این به دلیل ارتباط نزدیک و صمیمی با مخاطب خود می تواند تاثیر دو چندان در بیان دغدغه های اخلاقی داشته باشد.

شیخ زاده معتقد است تئاتر می تواند آموزه های خود را از سنین پایین آغاز کرده و حتی برای کودکان معلول از جمله کودکان ناشنوا مرز محدودیت در آموزش را بشکند.

شیلر اندیشمند آلمانی می گوید "آنگاه که نهادهای اجتماعی از حل معضلات جامعه باز می مانند نقش تئاتر آغاز می شود"، نقشی که به نظر می رسد در اردبیل مورد غفلت واقع شده و نهادهای فرهنگی را مدیون خود ساخته است.


منبع: مهر