۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۹

درخواست مشاور اسد از ایران

مشاور سیاسی و رسانه‌ای رئیس جمهوری سوریه با تشریح نشانه‌های تزلزل و شکست آمریکا در منطقه گفت، آمریکایی‌ها می‌دانند که در سوریه شکست خورده اند و اکنون به دنبال راه خروج هستند.
کد خبر : ۱۶۲۹۶۶
صراط:  "بثینه شعبان" مشاور سیاسی و رسانه‌ای رئیس جمهوری مصر در گفتگو با این شبکه تلویزیونی عنوان کرد که از زمان حمله اسرائیل به لبنان در سال 2006 و همچنین حمله رژیم صهیونیستی به غزه در سال 2008، کاملا آشکار شد که سوریه از حامیان اصلی مقاومت در منطقه است. وی همچنین با اشاره به روابط سوریه و ایران گفت: پس از این تحولات، محور مقاومت به یکی از بزرگترین مشکلات در برابر رژیم صهیونیستی و غرب و توطئه‌های آنان در منطقه تبدیل شد.

بثینه شعبان خاطرنشان کرد: بنابراین هدف از این حمله شدید علیه سوریه، فقط سوریه نیست، بلکه هدف از آن تغییر چهره منطقه است.

وی افزود: از سه سال قبل و آغاز جنگ گسترده علیه سوریه، مشاهده کردیم که معیارهای بین المللی تغییر کرده است؛ به همین دلیل معتقدم که نتیجه این جنگ ثابت خواهد کرد که کدام محور قدرتمندتر است و در آینده منطقه حضور خواهد داشت. همچنین این جنگ توازن‌های بین المللی را مشخص خواهد کرد.

شعبان با اشاره به تحولات صورت گرفته در ارتباط با جنگ سوریه طی 3 سال اخیر، تأکید کرد: در ابتدا این قطر بود که هدایت جنگ را برعهده داشت و متأسفانه اتحادیه عرب را با خود همراه کرد؛ پس از آن کلیدهای جنگ علیه سوریه به عربستان تحویل داده شد.

مشاور سیاسی و رسانه‌ای رئیس جمهوری سوریه گفت: اگر اکنون مسأله نزدیک شدن نظر عربستان و آمریکا در خصوص سوریه را کنار بگذاریم، می‌توانیم بگوییم که قطر و ترکیه و پس از آن عربستان سعودی نقش مزدور آمریکا و غرب را ضد محور مقاومت ایفا کردند. متأسفانه این یک واقعیت است.

شعبان ادامه داد: مسأله غافلگیر کننده این بود که کشورهایی که خودشان را عربی می نامیدند، در نوک پیکان جنگ علیه سوریه قرار داشتند؛ البته این امر موجب آشکار شدن واقعیت‌ها شد.

وی با اشاره به نقش دولت ترکیه در بحران سوریه، گفت: دولت اردوغان فکر می کرد که اوضاع منطقه را تحت کنترل دارد. البته من در سخنانم می‌گویم دولت اردوغان که مشخص شود اظهاراتم علیه مردم ترکیه نیست.

شعبان افزود: دولت اردوغان، که یک "دولت اخوانی" است و این موضوع را به دلیل حمایت و طرفداری از اخوان المسلمین مصر ثابت کرد؛ متأسفانه با تفکرات عثمانی وارد عمل شدند.

بثینه شعبان ادامه داد: توطئه منطقه‌ای بدون شک با هماهنگی آمریکا و غرب صورت گرفت، که هدف از آن فقط سوریه نبود، بلکه هدف از آن سوریه، ایران، حزب الله، مقاومت و هر طرفی است که به آمریکا نه می‌گوید.

بثینه شعبان تأکید کرد: نزدیکی مواضع آمریکا و روسیه پس از شکست توطئه‌ها و اقدامات ضد سوریه صورت گرفت. وی ادامه داد: آمریکا به ناچار مجبور به پذیرش طرح روسیه شد، زیرا نتوانست اهداف خود را از طریق نظامی عملی کند. به گفته وی؛ با وجود نزدیکی مواضع آمریکا و روسیه هنوز شاهد معیارهای دوگانه غرب هستیم؛ غرب از یک طرف با روسیه در خصوص برگزاری نشست ژنو موافقت می کنند ولی از سوی دیگر در آستانه نشست ژنو با از سرگیری ارسال سلاح برای کسانی که آنان را مخالف می‌نامند، موافقت می‌کنند.

بثینه شعبان تأکید کرد: این مسأله در زمان برگزاری نشست ژنو بدون هیچگونه شرمندگی اعلام شد؛ سخنان جان کری (وزیر خارجه آمریکا) مسالمت‌جویانه و با هدف حل بحران سوریه نبود. بلکه هدف از آن تحمیل دیدگاه طرف آمریکایی بود.

مشاور سیاسی و رسانه‌ای رئیس جمهوری سوریه خاطرنشان کرد: به نظر من دولت آمریکا دچار تزلزل شده است  و سعی می‌کند که به یک تصمیم‌ قاطع برسد؛ دولت آمریکا اکنون از یک سو از توانایی خود برای تغییر نظام در سوریه و یا تحمیل خواست خود بر دولت سوریه نا امید شده است، و از سوی دیگر هم تلاش می‌کند تا با روسیه در خصوص این موضوع که باید تصمیم‌گیری (در مورد آینده و سرنوشت کشور ) را به مردم سوریه محول کرد، چانه‌زنی کند. وی ادامه داد: آمریکا هنوز نتوانسته در این خصوص به صورت قطعی تصمیم‌گیری کند.

بثینه شعبان اظهار داشت: آمریکایی‌ها می‌دانند که اکنون در سوریه شکست خورده اند؛ ولی غرب و به ویژه آمریکا نمی خواهند به دنیا بگویند که در سوریه شکست خورده‌اند.

وی افزود: در گذشته با "الیوت آبراهام" که از مخالفان و دشمنان سوریه است گفتگو کردم، او در آن زمان مسائلی کاملا نادرست در خصوص سوریه مطرح می‌کرد؛ در نشستی در واشنگتن به او گفتم که سخنانش به هیچ وجه واقعیت ندارد او هم در پاسخ به من گفت که چه کسی به واقعیتها اهمیت می‌دهد؛ مهم تصویر ذهنی است. بثینه شعبان در همین ارتباط خاطرنشان کرد: ذهن آمریکایی‌ها هالیوودی و تصویری است.

شعبان گفت: با این حال آمریکایی‌ها احمق نیستند و به خوبی می‌دانند که به کجا رسیده اند. «رابرت فورد» در راهی تاریک حرکت کرد و برای آمریکایی‌ها مشکلات بسیاری را به وجود آورد. به صورتیکه هر امتیازی که آنان در مقابل روسیه دادند، آمریکایی‌ها را بسیار در تنگنا قرار داد.

شعبان اظهار داشت: آمریکایی‌ها در این برهه به دنبال راه خروج هستند. به صورتیکه خبرهایی در خصوص بازنشستگی رابرت فورد منتشر شده است. و خبرهایی را ‌می‌‌شنویم که خانواده‌اش برای او دلتنگ شده اند و او می خواهد به خانواده اش برسد ! وی گفت: همه اینها نوعی کارگردانی در سیاست خارجی آمریکا است.

بثینه شعبان خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها به دنبال خروج از این بحران هستند تا به هر میزان که بتوانند از حجم خسارت‌ها بکاهند.

شعبان با بیان اینکه آمریکا همچنان سیاست منافقانه‌ای را در خصوص سوریه پیش می‌برد، اظهار داشت: البته آمریکایی‌‌ها هنوز این تصور را دارند که سعودی‌ها را به حال خود رها کنند تا شاید به نتیجه برسند.

شعبان گفت: آمریکایی‌ها واقعا راه نفاق را در پیش گرفته‌اند ولی از نظر آنان این نفاق همان سیاست است. وی اظهار داشت: اگر سفر اخیر جان کری به منطقه را بررسی کنیم متوجه می‌شویم که در هر منطقه با زبان متفاوتی سخن می‌گوید. که بدون شک تنها برداشت از این نوع سخنان از سوی کسی که از یک کشور بزرگ اقتصادی و نظامی است، بیانگر متزلزل بودن سیاستهای آمریکا است.

بثینه شعبان در ادامه گفت، دولت اوباما 2 سال مانده به پایان دوره دوم ریاست جمهوری به دنبال آن است که تصویری خوب را از خود به جا بگذارد.

وی افزود: تحولات در روابط آمریکا با ایران و شبه توافق ایجاد شده بین روسیه و آمریکا بخشی از تلاشهای اوباما است که خود را اینگونه معرفی کند که این رئیس جمهوری آمریکا بود که ضد جنگها ایستاد و برای ایجاد صلح در جهان تلاش کرد.

بثینه شعبان گفت: محور مقاومت تا این لحظه ایستادگی، پایداری و حضور با صلابتی داشته است. وی با اشاره به جمع شدن 150 کشور در مراکش ضد سوریه، خاطرنشان کرد: آسان نیست که بگوییم همه دنیا به سوریه بگویند که باید چینن کاری را انجام دهی، ولی سوریه کاری را که خودش مناسب می دانست انجام داد.

شعبان تأکید کرد: غرب و آمریکا اکنون در خصوص اقدامات عربستان سعودی چشم پوشی می کنند، عربستان اکنون در حال حمایت مالی و تسلیحاتی از جبهه النصره، داعش و همه گروه‌های تروریستی است.

وی در ادامه افزود: این اقدامهای با ناامیدی به هدف تحقق بخشی از تصوراتشان مانند خارج کردن منطقه‌ای از کنترل سوریه هستند. ولی معتقدم که آنان شکست می‌خورند؛ به ویژه آنکه این اقدامات درحالی صورت می گیرد که آشتی ملی به سرعت در سوریه در حال پیشرفت است.

بثینه شعبان گفت: حتی سوری‌هایی که گمراه شده و فریب خورده بودند اکنون تصوراتشان در حال تغییر است. و آنان اکنون با خطرات و واقعیتها آشنا شده اند.

مشاور سیاسی و رسانه‌ای رئیس جمهوری سوریه اظهار داشت: ژنو 2 تلاشی از سوی روسیه و آمریکا و طرفهای دیگر برای حل سیاسی بود. مشکل اصلی این کار این بود که کسانی که مقابل ما در نشست حاضر شد، مشخص نیست که نماینده چه کسی بودند، و نماینده چه تعداد از شهروندان سوری هستند، و چه میزان طرفدار در کشور دارند.

شعبان ادامه داد: این افراد (مخالفان خارج نشین) خودشان ارتباطی با سوریه ندارند و نمی‌دانند که در سوریه چه می‌گذرد و حتی سالها است که ارتباط آنان با سوریه قطع شده و حتی هیچگونه ارتباط عاطفی با کشور ندارند.

وی افزود: سطح شرکت کننده (مخالفان خارج نشین) در نشست ژنو 2 در حدی نبود که بتواند به راه حل سیاسی برسد ؛ این افراد حتی بخش کوچگی از ائتلاف نبودند چه برسد به مخالفان؛ این اشکال بزرگی است.

بثینه شعبان اظهار داشت: بنابراین حتی اگر به توافقی برسیم، آنان چه کاری می توانند انجام دهند.

مشاور سیاسی و رسانه‌ای رئیس جمهوری سوریه گفت: ما در نشست ژنو 2 شرکت کردیم، زیرا نمی‌خواهیم حتی از کوچکترین تلاشها برای حمایت از ملت سوریه شانه خالی کنیم.  بنابراین حتی اگر 2 درصد احتمال وجود داشته باشد که از این راه مانع از ریخته شدن خون مردم سوریه شویم، وظیفه داریم به عنوان دولت به آن توجه کنیم.

وی ادامه داد: بنابراین هدف از شرکت در ژنو 2 مذاکره با آمریکایی‌ها نبود؛ البته این نشست راهی بود که خودمان را به دنیا معرفی کنیم. طی این سالها هیأتهای دیپلماتیک از سوریه خارج شدند و رسانه‌ها همگی سرسپرده غرب هستند و حتی بیشتر رسانه‌های عربی به ویژه الجزیره (قطر) و العربیه (عربستان) در اختیار قاتلان مردم سوریه بوده اند.

بثینه شعبان گفت: حضور در این نشست از نظر ما مثبت بود، زیرا ما به آنجا رفتیم و صدای خود را به دنیا رساندیم. و در آنجا علاوه بر سخنان وزیر خارجه مصاحبه‌هایی با رسانه‌های حاضر صورت گرفت.

بثینه شعبان در خصوص مطالب پشت پرده مطرح شده در ژنو 2 گفت: در این نشست آشفتگی وجود داشت؛ اشکال این نشست هدف برگزار کنندگان و نقشه‌هایی بود که با این هدف همراه شد.

وی افزود: برای برگزاری این نشست، 30 کشور دعوت شده بودند ولی در آخرین روزها قبل از برگزاری، 10 کشور دیگر مانند مکزیک و استرالیا و دانمارک و کشورهایی که ارتباطی با موضوع سوریه ندارند، دعوت شدند. این درحالی است که دعوت از ایران لغو شد.

بثینه شعبان خاطرنشان کرد: بیشتر حاضران در نشست ژنو 2 به غیر از روسیه ضد سوریه بودند. این امر یکی از اشکالات ژنو 2 بود.

وی افزود: ضرورت حضور جمهوری اسلامی ایران در این نشست، مسأله ای بدیهی و منطقی بود. اگر 40 کشور ضد سوریه در این نشست حاضر شدند باید اجازه می دادند که حداقل 2 کشور که از حقیقت حمایت می کنند، حاضر شوند.

بثینه شعبان خاطرنشان کرد: همانطور که دیدید سعود الفیصل (وزیرخارجه عربستان) احمد الجربا (رئیس مخالفان) را با عنوان جناب رئیس خطاب قرار داد و احمد الجربا هم خودش این موضوع را باور کرد و از جلسات گفتگو خارج شد و تصمیم گرفت که هیأتش در جلسات حاضر شود!

بثینه شعبان ادامه داد: همه اعضای هیأت سوریه از سطح معاون وزیر به بالاتر، وارد سالن گفتگوی دوجانبه (با مخالفان) نشدیم. بلکه نشستهای ما فقط با اخضر ابراهیمی صورت گرفت.

وی افزود: در مقایسه با هیأت آنها (مخالفان خارج نشین)، سطح هیأت شرکت کننده دولت سوریه در نشست ژنو 2 بسیار بالا بود. به همین دلیل تصمیم گرفته شد که "بشار الجعفری" ریاست هیأت را در سالن گفتگو به عهده بگیرد. و بشار الجعفری هر روز ما را از محتوای نشستها مطلع می کرد.

بثینه شعبان خاطرنشان کرد: اختلاف درباره برداشتهای طرف مقابل از مفاد توافقنامه ژنو 1 برای بررسی آنها در ژنو 2 بود.

وی تأکید کرد: هیأتی که نماینده منافع غرب و حامیانش بود، فقط به این منظور در نشست ژنو 2 حاضر شد که موضوع دولت انتقالی را بحث و بررسی کند.

مشاور سیاسی و رسانه‌ای رئیس جمهوری سوریه اظهار داشت: همانطور که بشار الجعفری گفت آنها می خواستند که درباره حکومت کردن صحبت کنند، و نه حتی دولت انتقالی.

بثینه شعبان خاطرنشان کرد: ما هم می‌خواهیم که توافقنامه ژنو1 را بررسی کنیم؛ البته همه بندهای آن را. نخستین بند آن توفق جنگ و خشونتها است.

وی تأکید کرد: توافقنامه ژنو و طرح 6 ماده ای کوفی عنان با توفق جنگ و درگیری شروع می شود. و با آزادی بازداشت شدگان و فراهم کردن فضای طبیعی و مثبت در کشور ادامه می یابد.

بثینه شعبان اظهار داشت: تاوقتی که بند اول اجرا نشده باشد نمی‌توان مستقیما به سراغ بند هشتم و دولت رفت.

وی افزود: توقف تروریسم و جنگ مسأله است که مردم سوریه می خواهند؛ اکنون اگر از هر شهروند سوری سئوال کنید که چه می خواهد؛ خواهید شنید که خواستار امنیت است.

بثینه شعبان خاطرنشان کرد: درجلسه اول در ژنو 2 "ولید معلم" به "اخضر ابراهیمی" گفت که ما برای سازندگی نیامده ایم، بلکه برای ایجاد یک راهکار آمده‌ایم و اگر می‌خواهید درباره مسائل مشترک هرچند که اندک هم باشند شروع می‌کنیم و پس از ان به مسائلی که کمتر مورد اختلاف هستند بپردازیم و در نهایت اختلافات را بررسی کنیم. این منطقی ترین راه برای حل یک مشکل است. ابراهیمی از این طرح استقبال و به خاطر آن قدردانی کرد.

وی افزود: هیأت ما در جلسه برگه‌ای را با 4 بند روی میز گذاشت که حتی دو سوری پیدا نمی‌شوند که درباره آن اختلاف نظر پیدا کنند. این بندها عبارتند از استقلال و حاکمیت سوریه و وحدت اراضی و مردم، ضرورت آزادسازی اراضی اشغال شده، مبارزه با تروریسم و مقابله با دخالتهای خارجی.

بثینه شعبان گفت: این برگه را تحت عنوان اصول اساسی مطرح کردیم، تا از آن شروع کنیم و ببینیم که چگونه از خاک سوریه دفاع کنیم. این بندها برای امنیت و آینده کشور بود.
بثینه شعبان ادامه داد: مسأله غافلگیر کننده آن بود که آنان این برگه را نپذیرفته و با آن مخالفت کردند. و کسی نمی‌داند چرا.

وی خاطرنشان گرد: یک روز پس از آن آمریکا اعلام کرد که تسلیح مخالفان را از سر می‌گیرد.

بثینه شعبان ادامه داد: اقدام یک کشور در ارسال سلاح برای جنگجویان جهت جنگ با یک کشور دیگر، دخالتی آشکار در امور داخلی به شمار می‌آید. وی افزود: با این حال، مخالفان در جلسه گفتگو از این اقدام آمریکا تمجید کردند.

مشاور سیاسی و رسانه‌ای رئیس جمهوری سوریه افزود: پس از آن از طرف مقابل خواستیم که به عنوان گام اول درخصوص مبارزه با تروریسم مذاکره کنیم تا پس از آن به مسائل سیاسی منتقل شویم.

بثینه شعبان اظهار داشت: طرف مقابل با بررسی مسأله مبارزه با تروریسم هم مخالفت کرد.

بثینه شعبان گفت: مشکل این بود که اخضر ابراهیمی از مخالفتهای طرف مقابل ناراحت نبود و هیچ موضعی اتخاذ نکرد، درحالیکه هنگام مطرح شدن این مسائل از سوی هیأت سوری از آن استقبال کرده بود.

وی ادامه داد: به نظر می‌آید که طرف مقابل به دنبال آن است که از طریق ژنو 2 برای خود مصداقیت ایجاد کند، زیرا آنان در سوریه هیچ جایگاهی ندارند.

بثینه شعبان خاطرنشان کرد: بر اساس بررسی‌ها و تحلیلهایی که انجام داده‌ایم، منطق و روش ما با توافقنامه ژنو 1 هماهنگ است. وی تأکید کرد: بر اساس این توافقنامه، باید شرایطی مانند امنیت و ایجاد فضایی مناسب برای فرایند سیاسی برقرار شود تا در نهایت به موضوع هیأت دولت انتقالی منتهی شود. زیرا فرایند سیاسی با وجود تروریسم امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد: بر اساس این توافقنامه (ژنو1) نباید در کشور خلا سیاسی وجود داشته باشد و قانون اساسی سوریه تا هنگام توافق طرفها در خصوص یک فرایند سیاسی باید پابرجا باشد. البته اگر گامها یکی پس از دیگی برداشته شود و این مسائل درنتیجه گفتگوی سیاسی تحقق یابد.

بثینه شعبان اظهار داشت: ما در ژنو نماینده ملتی هستیم که از تروریسم و کشتار و آوارگی و پناهندگی رنج می برد.

وی تأکید کرد: ما هیچ ارتباطی با طرف آمریکایی نداریم. ولی مسأله به نتیجه رسیدن ژنو 2 به تصمیم آمریکا بستگی دارد. زیرا طرف مقابل با دستورهای آمریکا به مذاکرات می‌آیند.

مشاور سیاسی و رسانه‌ای رئیس جمهوری سوریه خاطرنشان کرد: همانطور که گفتم، آمریکا متزلزل است و هنوز تصمیم نگرفته که کدام روش را در پیش بگیرد.

بثینه شعبان اظهار داشت: برخلاف گمانه زنی‌های طرف مقابل، موضع روسیه درقبال سوریه طی این سالها تغییر نکرده است و تغییر هم نخواهد کرد زیرا این موضع مبتنی بر قانون بین المللی و مشروعیت بین المللی و حق ملتها برای تعیین سرنوشت خود است؛ این موضعی اصولی است و فقط درباره سوریه نیست.

بثینه شعبان اظهار داشت: به دلیل آنکه روابط ما با آمریکا تقریبا قطع شده است؛ آمریکا هنگامی که می‌خواهد با سوریه روابط خود را از سر بگیرد، باید این مسأله را به صورت رسمی عنوان کند و نه در ژنو.

بثینه شعبان تأکید کرد: هماهنگی‌های کاملی بین سوریه و جمهوری اسلامی ایران قبل و هنگام و بعد از نشست ژنو و در همه مقاطع وجود داشته است؛ همانطور که هماهنگی های کاملی با روسیه وجود دارد.

بثینه شعبان خاطرنشان کرد: اینگونه روابط با سرنوشت ملتها در ارتباط است. همانطور که می بینید در اوکراین هم حوادثی در حال روی دادن است و اسناد و گفتگوهای تلفنی ضبط شده ای منتشر شده که ثابت می‌کند که آمریکا در امور داخلی اوکراین دخالت می‌کند.

وی افزود: دخالتهای مشابهی در سودان، لیبی، عراق، مصر، اوکراین و همه کشورها با اهدافی مشابه وجود دارد که در نهایت هدف از همه آنها خدمت به دشمن صهیونیستی است.
بثینه شعبان تأکید کرد: متأسفانه در این بین غربیها از ابزارهای اسلامی ضد مسلمانان و از اعراب ضد اعراب سوء استفاده می‌کنند به صورتیکه هیچ چیزی را از دست نمی دهند نه پول و نه سرباز، و این مسأله بسیار بدتر از استعمار قدیم است.

بثینه شعبان اظهار داشت: موضوع انسانی در سوریه به دلیل تجاوزگری و تروریسمی است که ضد این کشور در جریان است.

وی ادامه داد: دولت سوریه همه تلاش خود را برای کمک به مردم سوریه به کار گرفته، لذا مقصر دانستن دولت سوریه ظلم بسیار بزرگی است. زیرا مقصر کسانی هستند که از این تروریسم و تجاوزگری حمایت و پشتیبانی کرده‌اند.

بثینه شعبان گفت: آب هیچکدام از مناطق حتی مناطقی که عناصر مسلح در آنها مستقر هستند قطع نشده است؛ آب شریان حیات است که دولت برای مردم فراهم می کند. و مردم حتی یک لیره در ازای این خدمت پرداخت نمی کنند. دولت سوریه چیزی را که می تواند به دست مردم برساند، قطع نمی‌کند حال این چه آب باشد و چه غذا که البته آب از غذا مهمتر است.

وی تأکید کرد: عناصر مسلح از شهروندان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند.

مشاور سیاسی و رسانه‌ای رئیس جمهوری سوریه اظهار داشت: وزیر خارجه (ولید معلم) پیش از ژنو 2 به روسیه رفت و گفت که می‌توان این طرح را از حلب آغاز کرد؛ معلم گفت که می تواند آن طرح رابه کری (وزیرخارجه آمریکا) بدهد چرا که آنها (آمریکاییها) عناصر مسلح و کسانی را که خون مردم را می‌ریزند در کنترل خود دارند.

بثینه شعبان اظهار داشت: هنگامی که معلم لاوروف را در ژنو 2 دید و از او درباره طرح حلب پرسید، وی گفت که آمریکایی ها پاسخی ندادند.

وی افزود: از موضوع حمص سوء استفاده شد تا برای طرف مذاکره کننده مقابل جایگاهی در سوریه ایجاد شود. تا اینگونه وانمود شود که طرف مقابل توانست راهی برای کمک به مردم حمص و خارج کردن آنان ایجاد کند.

بثینه شعبان خاطرنشان کرد: تلاشهای کنونی در حمص و دیگر نقاط مربوط به ژنو نیست، بلکه در واقع ادامه تلاشهای دولت برای آشتی ملی داخلی و کمک رسانی به مردم است، که در مناطق مختلف در جریان است.

بثینه شعبان اظهار داشت: دولت سوریه هرگاه که بتواند از هیچ تلاشی برای نجات جان شهروندان سوری دست نمی کشد.

وی گفت: جنایتکاران کسانی هستند که مردم شهرهای نبل و الزهراء را هفتصد و بیست روز تحت محاصره قرار گرفته اند درحالیکه مردم این شهرها از گرسنگی در حال مرگ هستند.
بثینه شعبان ادامه داد: آنان در شهر عدرا هم که شهری کارگری است و در آن کارگرانی که برای یک لقمه نان کار می کردند جنایت می کنند، و کودکان را می کشند و سر شهروندان را قعطع می کنند.

مشاور سیاسی و رسانه‌ای رئیس جمهوری سوریه گفت: واقعیت در سوریه این است که کشورهایی منطقه ای و فرامنطقه در حال ارسال تروریستها به سوریه هستند تا دراین کشور کشتار به راه بیندازند.

وی افزود: ما خواستار لغو محاصره همه مناطق هستیم، و البته قبل از آن توقف تروریسم مهمتر است، زیرا با این کار بیشتر مشکلات حل می شود.

بثینه شعبان گفت: در شهر حمص که من یکی از فرزندان آن هستم، قبلا 200 هزار مسیحی زندگی می کردند ولی اکنون فقط 2 هزار مسیحی در این شهر زندگی می کنند؛ رسانه های غبی هیچ اهمیتی به این موضوع و کوچاندن و آوارگی سوری‌ها نمی‌دهند.

بثینه شعبان در خصوص سفر اردوغان به ایران و دیدارهای او اظهار داشت: از شنیدن بیانات رهبر جمهوری اسلامی ایران بسیار خشنود شدم.

وی ادامه داد: شاید توافقی بین ایران و ترکیه در خصوص مسائل منطقه‌ای و به ویژه سوریه حاصل شده باشد، و ما امیدواریم که چنین باشد. زیرا جمهوری اسلامی ایران در منطقه کشوری سازنده است. ایران تلاش می کند تا به بحرانهای منطقه ای پایان دهد و دیدیم که وزیر خارجه ایران به امارات و دیگر کشورها سفر کرد.

بثینه شعبان گفت: مسئولان ایرانی به همه کشورهای منطقه سفر می کنند و نه فقط سوریه، و آنان تلاش می کنند تا همه بحرانهای پیچیده منطقه را به صورت مسالمت آمیز و به دور از خونریزی حل کنند، بنابراین اگر ایران بتواند اردوغان را از این روش بد و نادرست که موجب ریخته شدن خون مردم سوریه شده است باز بدارد، ما قدردان این تلاشها خواهیم بود.

وی تأکید کرد: سیاست اردوغان شکست خورد، و معتقدم که به دنبال کسی است که او را از این بحران خارج و آبرویش را حفظ کند. ما از اردوغان می خواهیم که مرزهای خود را ببندد و مانع از ورود تروریستها به سوریه شود.

وی درخصوص قانون مبارزه با تروریسم عربستان گفت: عربستان نیز اخیرا قانونی صادرکرده است که بر اساس آن دیگر اجازه نمی‌دهد کسی عربستان را برای کارهای ترویستی ترک کند، و سفیر سعودی در ترکیه نیز گفت که عربستان با تروریست‌هایی که در خارج از این کشور در حال جنگ هستند برخورد می‌کند؛ ولی به عقیده من این کار عربستان یک بازی رسانه‌ای است، زیرا نام عربستان با تروریسم و تفکر وهابی گره خورده است.

بثینه شعبان گفت: اگر مسئولان سعودی هوشمند باشند باید حمایتهای مالی و تسلیح ترویستها را متوقف کنند، البته همه تروریستها از تابعیت‌های مختلف و نه فقط تروریستهای سعودی. این کار برای رسیدن به راه حل مسأله سوریه بسیار مهم خواهد بود. زیرا بحران سوریه در واقع هجوم تروریسم به سوریه با حمایت گسترده مالی سعودی است. وی تأکید کرد: امیدواریم که آنان از این اشتباه فاحش خود دست بکشند.

منبع: تسنیم
برچسب ها: سپر حمله حلب صراط