۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۱

شرط اردوغان برای مصالحه با اسرائیل

نخست‌وزیر ترکیه دیروز در یک نشست خبری گفت در توافقنامه نهایی مصالحه با اسرائیل باید قیدی باشد که از اسرائیل بخواهد به حصر غزه پایان یابد.
کد خبر : ۱۶۳۳۶۳

صراط: روزنامه صهیونیستی «جروزالم‌پست» نوشت: «رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر ترکیه دیروز گفت تا زمانی که اسرائیل با پایان حصر موافقت نکند، مصالحه آنکارا-تل‌آویو امکان‌پذیر نیست.

وی در این اظهارات را پس از آن بیان کرد که گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه طرفین در مورد پرداخت غرامت از سوی اسرائیل به خانواده‌های قربانیان حادثه کشتی مرمره به توافق نهایی نزدیک‌ شده‌اند.

سال 2010 بود که کاروانی به رهبری کشتی مرمره که حامل فعالان صلح‌طلب عمدتا ترک بود، برای شکستن حصر دریایی غزه و رساندن کمک‌های غذایی راهی این منطقه شد. اما در حالی که این کشتی هنوز در آب‌های بین‌المللی به سر می‌برد، نیروهای ارتش رژیم‌صهیونیستی به این کشتی حمله کردند که منجر به کشته شدن چندین تبعه ترکیه شد.

از آن زمان روابط دیپلماتیک ترکیه و اسرائیل به طور کامل قطع شده بود. از چند ماه قبل مذاکرات برای پرداخت غرامت از سوی اسرائیل به خانواده‌های قربانیان آغاز شد و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی هم به درخواست دولت ترکیه، رسما بابت حادثه کشتی مرمره عذرخواهی کرد. «احمد داووداغلو» وزیر خارجه ترکیه اوایل هفته از نهایی شدن مذاکرات و نزدیک بودن مصالحه طرفین خبر داد.

با این حال، اردوغان که دیشب در یک نشست خبری حاضر شده بود، گفت این مذاکرات هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده، اما «در مرحله نهایی باید بندی در توافق باشد که پایان حصر غزه را خواستار شود.»


منبع: فارس