۲۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۹

فعالیت احزاب در هفته‌ای که گذشت

مواضع انتخاباتی محمد رضا عارف و احمدی‌نژاد، دعوت احزاب از مردم برای حضور گسترده در راهپیمایی ۲۲ بهمن و تشکیل دبیرخانه علمی مطالعاتی در جامعه مدرسین از مهم‌ترین رویدادهای احزاب در هفته جاری بود.
کد خبر : ۱۶۳۸۴۰
صراط: در هفته جاری تاکید احزاب برحضور پرشور مردم در راهپیمایی 22 بهمن، واکنش برخی از چهره‌های حزبی به ادبیات "آشتی ملی"، تشکیل دبیرخانه علمی و مطالعاتی در جامعه مدرسین و درخواست عارف برای حضور موثر و فعال زنان در انتخابات مجلس دهم از مهمترین رویدادهای احزاب در عرصه سیاسی کشور  بود.

** موضع گیری انتخاباتی عارف

در اول هفته محمد رضا عارف رئیس بنیاد باران و معاون اول دولت اصلاحات با شورای زنان بنیاد متبوعش دیدار و گفت‌وگو کرد و حضور موثر و فعال زنان در انتخابات مجلس دهم را ضروری دانست و با یادآوری حضور نمایندگان زن در ادوار مختلف مجالس پس از انقلاب، تصریح کرد: تنها 77 نفر نماد مشارکت زنان ایرانی در نهاد قانونگذاری در طول 9 دوره مجالس بعد از انقلاب بوده‌اند که در مقابل تعداد نمایندگان مرد سهم ناچیز و اندکی است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: البته در مجلس ششم که تعداد بیشتری از نمایندگان زن حضور داشتند، متاسفانه آنگونه که انتظار می‌رفت فعالیت قابل توجه‌ای در خصوص مسائل مربوط به زنان مشاهده نشد و امیدوارم در مجلس دهم تعداد نمایندگان زن افزایش پیدا کند و حضور موثری نیز در فرایند قانونگذاری داشته باشند.

** دعوت احزاب از مردم برای حضور گسترده در روز 22 بهمن

همچنین در این هفته بازار بیانیه و موضع گیری احزاب و تشکل های سیاسی پیرامون دعوت از مردم برای شرکت گسترده در راهپیمایی 22 بهمن داغ بود.

اکثر احزاب اصول‌گرا، اصلاح طلب و مستقل با صدور بیانیه‌های جداگانه خواستار حضور مردم شدند.

** جامعه مدرسین "دبیرخانه علمی و مطالعاتی" تشکیل داد

همچنین در هفته جاری خبر تشکیل دبیرخانه علمیو مطالعاتی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منتشر شد، حجت‌الاسلام محمودرضا جمشیدی ریاست این دبیرخانه را برعهده دارد و قائم مقامی آن نیز بر عهده حجت‌الاسلام محسن صالح دبیر سابق سیاسی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است.

در حال حاضر اساسنامه و چارت سازمانی این دبیرخانه در دست تهیه است.

** مواضع هفتگی حزب موتلفه/ نقد را باید با نقد پاسخ داد

محمد نبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی نیز در نشست هفتگی دبیران این حزب با بیان اینکه آزادی بدون نقد و نظریه‌پردازی ممکن نیست، افزود: برخی از تقدیس نقد واقعاً افراط می‌کنند، اما به محض اینکه مورد کوچکترین نقادی قرار می‌گیرند. منتقدین را به بی سوادی متهم می‌کنند. نقد را باید با نقد پاسخ گفت.

وی با اشاره به نقد مشفقانه مراجع عظام تقلید و نیز قشر دانشگاهی و فرهیخته کشور گفت: دولت و مسئولان باید به نقدهای مشفقانه از دید خریداری نگاه کنند و به خیرخواهی ناقدین اعتناء نماید.

دبیرکل حزب موتلفه همچنین خطاب به تیم مذاکره کننده ایرانی، تصریح کرد: شما باید بدانید در حال مذاکره با گرگ‌ها هستید باید مثل شیر در عرصه‌های دیپلماسی عمومی حضور پیدا کنید. بدانید ملت پشتیبان شماست.

**جبهه مردمی اصلاحات "جنبش جوانان ضد آمریکایی" تشکیل داد

محمد زارع فومنی دبیرکل جبهه مردمی اطلاحات از تشکیل جنبش جوانان ضد آمریکایی در حزب متبوعش خبر داد و گفت:علت تشکیل جنبش این بود که با نژادپرستی، استکبار، دیکتاتوری و قدرت‌طلبی استکبار جهانی مبارزه کنیم و درمقابل تحقیرهای آمریکا بایستیم، همچنین جنبش جوانان ضد آمریکا به زودی همایش‌هایی را با همین مضمون برگزار خواهد کرد.

** آشتی ملی ادبیات مناسب برای ایران نیست

پس از راهپیمایی 22 بهمن، فعالان حزبی نسبت به ادبیات آشتی ملی که از سوی یکی از مسئولان بیان شد انتقاد کردند.

حمید رضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه ادبیات آشتی ملی را برازنده ایران ندانست و با بیان اینکه آشتی ملی برای کشورهای درگیر و جنگ زده‌ای همچون سوریه، افغانستان و عراق است، اظهار داشت: ملت با هم قهر نیستند که آشتی کنند و آحاد مردم با هر سلیقه و دیدگاه‌هایی از اصول و آرمان‌های انقلاب، یکپارچه و متحد دفاع می‌کنند.

همچنین لطف الله فروزنده سخنگوی جمعیت ایثارگران ی با بیان اینکه جریان فتنه خط قرمز ما است، گفت: آشتی ملی با فتنه گران معنی ندارد و باید تکلیف جریان فتنه مشخص شود.

** مواضع احمدی نژاد و آیت الله مهدوی کنی پیرامون حماسه گزینه مردم

در حاشیه مراسم ختم آیت الله سید محمدباقر موحدابطحی که روز چهارشنبه با حضور مسئولان کشوری و فعالان سیاسی در مسجد دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد مواضع خود را پیرامون حضور پرشور مردم در راهپیمایی 22 بهمن اعلام کردند.

محمود احمدی نژاد معتقد است : 22 بهمن نمادی است که 35 سال است ادامه دارد و فارغ از همه حواشی جریان تاریخی زلالی است که به‌سمت قله در حرکت است و هرسال هم پرشورتر می‌شود.

وی البته موضع جالبی هم در خصوص نحوه سکوت خود اتخاذ و تصریح کرد: سکوت کجاست؟ نشانم دهید، بشکنم.

رئیس دولت های نهم و دهم درباره اینکه گفته می‌شود برخی از اعضای کابینه شما قصد دارند در انتخابات مجلس آینده کاندیدا شوند، نظر شما در این باره چیست؟" اظهار داشت: من سخنگوی خودم هستم، سخنگوی کس دیگری نیستم

آیت الله محمد رضا مهدوی کنی نیز طی سخنانی گفت: راهپیمایی دیروز مشت محکمی به استکبار بود و از سال‌های قبل نیز پرشورتر برگزار شد. ضمن اینکه حضور مردم کوبنده‌تر از سال‌های قبل هم بود.


منبع: تسنیم