۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۶

اظهارات‌ توفیقی‌ در جشن‌ دانشگاه‌شاهرود

مشاور عالی وزیر علوم و فناوری با تاکید بر اینکه پرونده هسته ای بهانه ای بیش نبوده و هدف اصلی غرب تحریم "علم و فناوری" ایران است، گفت: کارنامه علمی نظام مقدس جمهوری اسلامی یکی از درخشان ترین کارنامه های تاریخ ایران است.
کد خبر : ۱۶۴۸۴۷
صراط:   جعفر توفیقی پیش از ظهر سه شنبه در جشن 40 سالگی دانشگاه شاهرود ضمن تبریک این جشن به جامعه دانشگاهیان افزود: امروز این دانشگاه یکی از افتخارات آموزش عالی کشور است و بنده نیز در فاصله سالهای 76 تا 84 که به مدت شش سال معاون آموزشی وزارت علوم بودم از نزدیک شاهد توسعه این دانشگاه، ارتقای دانشکده ها و رشد علمی دانشجویان به خصوص دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی بودم.

دانشگاه شاهرود به دانشگاهی ملی تبدیل شده است

مشاور عالی وزیر علوم و فناوری دستاوردهای 40 ساله دانشگاه شاهرود را مرهون حمایت های مردم و مسئولان در تمامی ادوار دانست و اظهار داشت: این دانشگاه با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های موجود به یک دانشگاه در سطح ملی تبدیل شده است و امیدواریم به یک دانشگاه در طراز جهانی هم تبدیل شود و بتواند از ظرفیت دانشمندان ایرانی خارج از کشور استفاده کرده و همچنین اعضای هیئت علمی این دانشگاه بتوانند در مقیاس های جهانی فعالیت های مفیدی داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه کارنامه علمی نظام مقدس جمهوری اسلامی یکی از درخشان ترین کارنامه های تاریخ ایران است تصریح کرد: مقام معظم رهبری بارها تاکید کرده اند که "علم و فناوری" باید به گفتمان مسلط جامعه تبدیل شود و اینکه ایشان "علم و فناوری" را مایه اقتدار ملی، امنیت ملی و توسعه اقتصادی، فرهنگی و سیاسی دانسته اند برای ما دانشگاهیان مایه فخر و مباهات است و نشان می دهد معظم له جایگاه و ارزش بالایی برای دانشگاه ها، علم و فناوری  و دانشگاهیان قائل هستند.

هدف اصلی غرب تحریم "علم و فناوری" ایران است

مشاور عالی وزیر علوم تحقیقات و فناوری به سخن حضرت امام خمینی (ره) که "دانشگاه مبدا همه تحولات است" اشاره کرد و تاکید داشت: امروز همگان شاهد تحولاتی که دانشگاه های ما در عرصه ملی و بین المللی ایجاد کرده اند هستند و بدون تردید تحریم هایی که به بهانه پرونده هسته ای به کشور ما تحمیل شده هدف اصلی آن تحریم "علم و فناوری" است.

توفیقی با بیان اینکه دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و فناوری از این تحریم ها به نحو احسن استفاده کردند یادآور شد: امروز دانشگاه های ما به منشا تحولات عملی و فناوری بسیار جدی در سطح ملی و بین المللی تبدیل شده اند و پرونده هسته ای بهانه ای بیش نبوده و بیشتر نگرانی ابرقدرت ها از تسلط کشور ما بر "علم و فناوری" است.

رشد 30 برابری دانشجویان پس از پیروزی انقلاب

وی با مرور برخی شاخص های توسعه علمی کشور و مقایسه آن با سال 57 بیان داشت: در سال 57 در کشورمان چیزی حدود 150 هزار دانشجو داشتیم اما هم اکنون با افزایش رشد 30 برابری چیزی در حدود 4.5 میلیون دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی مشغول به تحصیل هستند.

مشاور عالی وزیر علوم تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه این یک کارنامه بسیار درخشان برای نظام آموزش عالی کشور است تصریح کرد: امید است با این سرمایه های علمی، اخلاقی و فرهنگی جامعه را متحول کرده و آینده پیشرفت و توسعه کشور را تضمین کرد.

عدالت آموزشی یکی از مقدمات عدالت اجتماعی است

توفیقی وجود بیش از دو هزار و 500 دانشگاه و موسسه آموزش عالی کشور که در پهنه جغرافیایی کشور توزیع شده است را یکی از مصادیق عدالت اجتماعی دانست و گفت: امروزه جوانان با استعداد ما در تمامی نقاط کشور بدون اینکه تبعیضی قائل شده و تمامی امکانات در شهرهای بزرگ متمرکز باشد دسترسی به آموزش عالی دارند و این عدالت آموزشی یکی از مقدمات عدالت اجتماعی است.

وی به تعداد 600 هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی کشور که در مقاطع ارشد و دکتری درس می خوانند اشاره کرد و در مقایسه آن با آمار قبل از انقلاب و سال 57 افزود: با مراجعه به آمار قبل از انقلاب خواهید دید در آن زمان حدود چهار یا پنج هزار نفر دانشجوی تکمیلی داشتیم که عمده اینها در مقطع کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل بودند ولی امروز حدود 600 هزار دانشجو در مقاطع ارشد و دکتری درس می خوانند که چهره پژوهشی کشور را واقعا دگرگون کرده است.

رشد آموزش عالی در سالهای پس از پیروزی انقلاب از برکات نظام اسلامی است

مشاور عالی وزیر علوم تحقیقات و فناوری همچنین اظهار داشت: قبل از انقلاب حدود هفت هزار عضو هیئت علمی داشتیم که امروز در مقایسه با آن حدود 70 هزار عضو هیئت عملی داریم که همه اینها از برکات نظام اسلامی است و مدیریت نظام آموزشی و پژوهشی است که مسئول تربیت دانشجویان با استعداد کشور ما هستند.

توفیقی به 800 انجمن علمی فعال دانشگاه های کشور اشاره و تصریح کرد: این آمار غیر از یک هزار و 500 انجمن علمی دانشجویی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور است و همچنین انتشار نزدیک به هزار مجله علمی در کشور یکی دیگر از ابزار بسیار توانمند برای انتشار نظریات و دیدگاه های علمی جهت نقد و بررسی و تبادل نظر است.

وی با تاکید بر اینکه امروز ما ادعا می کنیم یکی از کشورهای پیشرو در انتشار مقالات عملی هستیم ابراز داشت: اگر امروز یکی از بیشترین رشدهای علمی را در بین کشورهای منطقه و دنیا داریم به اتکای همین جوانانی است که در مقاطع تکمیلی در حال تحصیل هستند و انتشارات آنها در عرصه بین المللی مورد ارجاع و بهره برداری قرار می گیرد و کشور ما باید از این ظرفیت ها به نحو احسن استفاده کند.

ایران جایگاه اولی علمی منطقه را به خود اختصاص داده است

استاندار سمنان نیز در این مراسم ضمن تبریک جشن 40 سالگی دانشگاه شاهرود با اشاره به سخن مقام معظم رهبری در رابطه با شاهرود که "اینجا منطقه ای عالم خیز است؛ منطقه معلمان دین و اخلاق؛ و شهر باصفا، مردم باصفا دلهای باصفا" گفت: امروز بهترین تعریف و تفسیر را از بیانات مقام معظم رهبری در این جمع شاهد هستم که شاهرود واقعا منطقه ای عالم خیز است و با توجه به  گزارشات ارائه شده و رشد علمی دانشگاه شاهرود ریشه در تاریخ علمی این استان دارید.

محمد وکیلی با بیان اینکه بحث دانشگاه یکی از مسائل مهم در هر کشوری است و با اشاره به سخن امام خمینی (ره) که مبدا همه تحولات و مقدرات یک کشور دانشگاه است افزود: امروز شاهد تفسیر این موضوع هستیم که دانشگاه و جامعه دانشگاهیان چطور یک کشور را به اقتدار و یا تباهی می کشد و هم اکنون می بینیم که حاصل تلاش دانشگاهیان ما کشوری است که در منطقه مقتدر و جایگاه اول علمی را به خود اختصاص داده است.

علم امروزه یکی از منشاهای قدرت است/ "علم و فناوری" ایران معادلات قدرت را در منطقه برهم زده است

استاندار سمنان با اشاره به سخن مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اهمیت دانشگاه به اندازه اهمیت آینده یک کشور است تصریح کرد: دانشگاه مهم است چرا که در آن علم تولید شده و عالم تربیت می شود و همه ما معتقد هستیم امروز یکی از منشاهای قدرت، علم است و می تواند نقش مهمی را در پیشرفت یک کشور داشته باشد.

وکیلی با تاکید بر اینکه اگر در بحث هسته ای ما را در محدودیت قرار داده و تحریم می کنند تنها برای تکنولوژی نیست تاکید داشت: علم تاثیرات بسیاری را در عوامل قدرت دارد و امروز علم و دانش کشور ماست که در دنیا تاثیر گذاشته و تاثیر آن بگونه ای است که معادلات قدرت را در منطقه بر هم زده است.

وی با اظهار اینکه درگیری ابرقدرتها تنها با تکنولوژی هسته ای ما نیست، گفت: بلکه درگیری آنها با دانش هسته ای است که اساتید و دانشجویان کشور بوجود آوردند و تهدیدی جدی برای قدرت های جهانی محسوب می شود.

عدم وجود رابطه دقیق بین علم و اقتصاد یکی از نگرانی های امروز کشور است

استاندار سمنان یکی از نگرانی های امروز کشور در مسائل علمی و دانشگاهی را عدم تعریف یک رابطه دقیق و تعریف شده بین علم و اقتصاد دانست و بیان داشت: متاسفانه یکی از خلاهایی که امروز در کشورمان داریم این است که رابطه ای بین بازار کار و دانشگاه وجود ندارد و با توجه به رشد بسیار خوب در رابطه با کمیت تربیت دانشجو متاسفانه دانشجویان پس از فارغ التحصیلی در بازار کار سرگردان می شوند.

وکیلی تاکید داشت: باید بررسی کرد که نیاز بازار کار امروز ما کدام بخش است و به کدام یک از رشته های تحصیلی باید اولویت داد و بررسی شود که چرا با تربیت این همه دانشجو تعداد کمی جذب بازار کار می شوند تا نسل جوان نگران آینده خود نباشند.

وی با بیان اینکه در یک مقطع زمانی در کشور کمیت رشته ها برای بازار کار مهم بود یادآور شد: امروز کیفیت رشته های دانشگاهی برای بازار کار مهم است و امیدواریم با تحقیقاتی که توسط اساتید و دانشگاهیان انجام می شود بتوانیم مساله اشتغال که معضل جدی جامعه ما است را حل کرده و دانشجویان پس از فارغ التحصیلی دغدغه اشتغال نداشته باشند.

دانشگاه شاهرود به عنوان اولین و قدیمی ترین دانشگاه استان سمنان

رئیس دانشگاه شاهرود نیز در این آئین دستاوردهای چهار دهه این دانشگاه را ماحصل زحمات کلیه همکاران خود دانست و گفت: در مهرماه سال 52 هجری شمسی و به همت بخش خصوصی با ایجاد رشته مهندسی معدن- استخراج در مقطع کاردانی "مدرسه عالی معدن شاهرود" تاسیس شد تا محلی برای دانش اندوزی فرزندان این مرز و بوم باشد.

دکتر علی مرادزاده با اشاره به اینکه "مدرسه عالی معدن شاهرود" در سال 54 تحت پوشش بخش دولتی (وزارت صنایع و معادن وقت) درآمد افزود: پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و در سال 61 "مدرسه عالی معدن شاهرود" از آن وزارت منفک و مدیریت آن به وزارت فرهنگ و آموزش عالی واگذار شد.

وی تصریح کرد: این واحد آموزشی در سال 66 با ایجاد رشته های جدید مهندسی معدن و دوره های کاردانی عمران و برق به "مجتمع آموزش عالی شاهرود" تبدیل و پس از سالها تلاش مدیران دانشگاه و مساعدت های مسئولان وزارت متبوع و بعد از اخذ موافقت های اصولی با ایجاد رشته های مختلف در سال 72 به "دانشگاه شاهرود" تغییر نام یافت.

رئیس دانشگاه شاهرود به گسترش رشته های فنی و مهندسی به ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی اشاره کرد و اظهار داشت: "دانشگاه شاهرود" در سال 81 به دانشگاه صنعتی تبدیل شد و در نهایت به منظور توسعه دانشگاه در تمامی گروه های آموزشی و تنوع دهی به رشته های آموزشی و پاسخگویی به نیاز شهروندان محترم به "دانشگاه شاهرود" تبدیل شد.

بیش از 13 هزار و 500 دانشجو در دانشگاه شاهرود تحصیل می کنند

رئیس دانشگاه شاهرود بیان داشت: در حال حاضر این دانشگاه شاهرود به عنوان اولین و قدیمی ترین دانشگاه استان سمنان یکی از دانشگاه های مطرح و بنام کشور به ویژه در منطقه شمالشرق است که در چهار پردیس صنعت و فناوری های نوین، علوم پایه و علوم انسانی، کشاورزی و منابع طبیعی و پردیس بین المللی و مرکز آموزش های الکترونیکی به مساحت بالغ بر 200 هکتار چهل سالگی خود را جشن می گیرد.

مراد زاده به تحصیل تعداد کثیری از دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی در این دانشگاه اشاره کرد و گفت: این دانشگاه با چهار دهه فعالیت بی وقفه پذیرای بالغ بر 13 هزار و 500 دانشجو است که در 163 رشته و گرایش در مقاطع دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی در 18 دانشکده مشغول به تحصیل هستند و از توان علمی 285 عضور هیئت علمی تمام وقت و بیش از 100 استاد وابسته و پاره وقت بهره مند می شوند.

فعالیت 6 پژوهشکده و 18 دانشکده در دانشگاه شاهرود

رئیس دانشگاه شاهرود به وجود شش پژوهشکده و گروه پژوهشی که دو پژوهشکده با موافقت قطعی و چهار پژوهشکده با موافقت اصولی و 18 دانشکده دارای مجوز قطعی و یا موافقت اصولی از شورای گسترش در دانشگاه اشاره کرد و افزود: پهنای باند دانشگاه و زیرساخت بانک های اطلاعاتی دانشگاه توسعه خوبی داشته و دانشگاه در منطقه شمال شرق کشور از نظر زیرساخت های پژوهشی و کامپیوتری بی نظیر است.

مرادزاده در پایان خاطرنشان کرد: بی تردید افتخارات، توفیقات و ارتقای همه جانبه دانشگاه در این چهار دهه مرهون زحمات و تلاش های دلسوزانه همه مدیران و دانشگاهیان از بدو تاسیس تا کنون است.

رونمایی از نماد چهل سالگی و سند چشم انداز دانشگاه، پخش کلیپ، تقدیر از روسای دانشگاه از ابتدا تا کنون، تقدیر و تجلیل از موثرین و خیرین توسعه دانشگاه، خانواده های شهدا و ایثارگران دانشگاه و اولین ورودی های دانشگاه و همچنین رونمایی و اجرای سرود دانشگاه از دیگر برنامه های اجرا شده در مراسم جشن چهل سالگی دانشگاه شاهرود بود.

منبع: مهر