۰۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۳

انتقاد علم الهدی از ابتذال در حوزه هنر

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: بنده با هنر و سینما مخالف نیستم اما با هنری که در استخدام ابتذال باشد، مخالف هستم.
کد خبر : ۱۶۵۵۵۰
صراط: آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی دقایقی پیش در جمع بسیج هنرمندان خراسان رضوی در دفتر امام جمعه اظهار کرد: بسیج هنرمندان تشکلی مقدس و ضروری بوده که نیروهای متدین را به انسجام می‌رساند، این تشکل سیاسی و اجتماعی نیست بلکه یک تشکل ضروری بوده تا با گردآوری هنرمندان متدین هنر در استخدام دین در بیاید.

وی افزود: شما عزیزان بسیجی قبل از بسیجی بودن متدین هستید چون اگر متدین نبودید بسیجی نمی‌شدید، کسی که به طرف بسیج می‌آید انگیزه دینی و انقلابی دارد و از همین رو بسیج یک تشکیلات سازنده است.

**جایگاه مصرف هنر در دین برای بسیج هنرمندان مشخص باشد

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه باید جایگاه مصرف هنر در دین برای بسیج هنرمندان مشخص باشد، تصریح کرد: موقعیت هنر نظیر علم است، همان نقشی که علم برای پرورش فکر و عقل دارد هنر نیز همان نقش را در مسیر پرورش احساس، غریزه و عاطفه دارد و بشر در زندگی با 2 بال عقل و احساس حرکت می‌کند چرا که عقل انسان را راه می‌برد و احساس انسان را راه می‌اندازد پس با این تعریف نمی‌شود هنر را از زندگی حذف کرد چرا که ضرورت آن به اندازه علم است.

آیت‌الله علم‌الهدی گفت:‌ آن چیزی که در مسئله دین مطرح می‌شود مسئله مصرف هنر است، اینکه هنر را چطور مصرف کنیم، برای هنرمند متدین بسیاری از کارهای هنری مشکل بوده چرا که نسبت آن هنر را با مسائل فقهی و شرعی دقیق نمی‌داند و لذا با ترس و لرز از آن هنر استفاده می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: آنچه مسلم است این بوده که در همه رشته‌های هنری حلال و حرام وجود داشته و یک انسان متدین که می‌خواهد هنرمند شود باید در آن رشته خود حلال و حرام را مشخص کند و از مصادیق حرام در آن هنر بپرهیزد.

**نباید با نظر خودمان نسبت به هنر اجتهاد کنیم

امام جمعه مشهد مقدس گفت:‌ برای مثال برخی می‌گویند موسیقی سنتی حلال و موسیقی پاپ و مدرن حرام است، این مسئله را باید توجه داشت که می‌گساری‌های سلاطین گذشته و ایاشی‌ها و بی‌بندوباری‌های آنها به وسیله همان موسیقی آن زمان که سنتی بود اداره می‌شد و از همین حیث نباید با نظر خودمان نسبت به هنر اجتهاد کنیم. 

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه در حوزه هنر به ویژه در حوزه معاونت هنری و سینمایی وزارت ارشاد باید با تصمیم‌گیری بر مبنای فتاوای رهبری صورت گیرد، تصریح کرد: بسیج هنرمندان باید در عرصه هنر وارد شده و مسئله‌دان حوزه شرعی در عرصه هنر شود تا هنرمندان را نسبت به مصادیق حرام و حلال هر رشته هنری آگاهی بخشد.

**بسیج هنرمندان باید برای هنرمندان مرجعیت دینی پیدا کند

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه بسیج هنرمندان باید برای هنرمندان مرجعیت دینی پیدا کند، گفت: به این وسیله بسیج هنرمندان به دین کمک کرده و سبب احیا ارزش‌های دینی در عرصه هنر می‌شود و به نوعی باید گفت به این وسیله هنر در استخدام دین در می‌آید.

آیت‌الله علم‌الهدی با گلایه‌ای نسبت به هنرهای تصویری و سینما تاکید کرد: معمولا وقتی بنده به عنوان امام جمعه از یک فیلم و تئاتر انتقاد می‌کنم به بنده عنوان جریان ضدهنر، ضدفیلم و سینما شناخته می‌شود در حالی که اینگونه نبوده و سینما یک واقعیت است که نمی‌شود منکرش شویم، اما آنچه مهم بوده این است که باید به سینما و تئاتر جهت داده شده تا در خدمت دین در بیاید.

**با سینما مشکلی نداریم با فیلم‌های اکران شده در سینما مشکل داریم

وی با بیان این مطلب که با سینما مشکلی نداریم بلکه با فیلم‌های اکران شده در سینما مشکل داریم، خاطرنشان کرد: حرف ما این است که باید سینما و هنر تصویری در استخدام دین در بیاید چرا که اگر در جریان غیردینی و در مقابله با دین قرار گرفت می‌بینیم که به کجا می‌رسیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد:‌ 35 سال از انقلاب می‌گذرد و امروز باید گفت که هنر سینما و تصویر و هنرمندان این عرصه در بستر انقلاب رشد کردند و باید گفت که هیچ سینمایی در حال حاضر در منطقه بالاتر از ایران نبوده و سینمای ایران حرف نخست را می‌زند.

آیت‌الله علم‌الهدی تاکید کرد:‌ این سینما را نظام، انقلاب و اسلام سینمای نخست در منطقه کرده، تشویق‌ها، بودجه‌ها و حمایت‌ها سبب برتر بودن سینمای ایران در منطقه شده اما متاسفانه برخی هنرمندان شکرگذار و متشکر این نعمت نیستند.

وی گفت: باید توجه کنیم که سینما ما قبل از انقلاب چه جایگاهی داشت، سینمای قبل از انقلاب فقط یک دوبلاژگر بود و سینمای بعد از انقلاب در منطقه حرف نخست را می‌زند، حالا این نظام و انقلاب و هنرمندان چقدر در خدمت انقلاب و اسلام کار کرده‌اند و این گلایه‌ای است که ما از عرصه سینما و هنر تصویری داریم.

امام جمعه مشهد مقدس گفت: باید این مسئله را بررسی کرد که فضای هنر سینما و تصویر امروز به چه میزان در استخدام دین و اسلام درآمده، آن هم سینما و هنری که مولود انقلاب و نظام است.

آیت‌الله علم‌الهدی با تاکید بر اینکه باید سینما و هنر تصویری به دلیل عرضه بالا در خدمت دین قرار گیرد، اظهار کرد: باید این هنر که خود دست‌ساز انقلاب و نظام است به جای اینکه در خدمت ابتذال باشد در خدمت دین و استخدام دین باشد چرا که رسالت سینما رسالت طنزساز نبوده بلکه ما برای سینما رسالت دینی قائل هستیم.

**مخالف سینما نیستم اما با هنر در استخدام ابتذال مخالفم

وی تصریح کرد: مخالف هنر و سینما نیستم اما مخالف هنر و سینمایی هستم که در خدمت ابتذال بوده و در استخدام دین در نیاید.

عضو مجلس خبرگان رهبری خطاب به بسیج هنرمندان گفت:‌ سازمان بسیج هنرمندان باید وارد این عرصه شود و هنر را در مسیر انقلاب، نظام و دین جهت دهد، ما باید ببنیم هر هنری چقدر به استخدام دین در می‌آید، هنری نظیر سینما بیشتر و هنری نظیر موسیقی کمتر اما آنچه مسلم بوده هنری نظیر موسیقی در خدمت ابتذال حرام است و این را تمامی مراجع اعلام کرده‌اند.


منبع: تسنیم