۰۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۶

شرمن چگونه به صهیونیست‌ها ادای دین کرد؟

سفر معاون وزیر خارجه آمریکا به اسراییل که بلافاصله پس از دور جدید مذاکرات ایران و کشورهای پنج به علاوه یک صورت گرفت، بیانگر عمق وابستگی سیاست خارجی واشنگتن به تل‌آویو است.
کد خبر : ۱۶۵۷۹۶
صراط: دولت اوباما می‌کوشد پیش از آنکه این فشارها از طریق سرزمین‌های اشغالی به آمریکا و لابی‌های صهیونیست سرایت نماید، این انتقادها را در همان مبدا اولیه پاسخ دهد.

در دور نخست مذاکرات ایران و کشورهای پنج به علاوه یک که در ماه دسامبر 2013 برگزار و به امضای توافقنامه موقت‌ هسته‌ای منجر گردید، مقامات امریکایی قبل و بعد از مذاکرات اسراییلی‌ها را در جریان گفتگوها قرار دادند. هرچند که ادعا می‌شود مقامات تل‌آویو در جریان جزییات کامل قرار نگرفته‌اند. اکنون نیز "وندی شرمن" در رویکردی مشابه، با سفر به فلسطین اشغالی، تلاش ‌می‌کند، لبه تیز دشمنی اسراییل را نسبت به دولت اوباما، کُند نماید. 

وی در جمع خبرنگاران و در پاسخ به خبرنگار شبکه تلویزیونی ای بیست و چهار درباره پیام سفرش به اسراییل، گفت: "(پیام ما این است که) همه چیز مبتنی بر راستی آزمایی و راستی آزمایی و راستی آزمایی و همچنین درباره اقدامات عینی و گام هایی است که به ما نشان دهد که ما می توانیم به این اهداف برسیم."

وی ضمن تصریح به تداوم حق غنی‌سازی محدود برای ایران، افزود: "تنها یک راه برای موفقیت توافقنامه جامع با ایران وجود دارد و  آن این است که توافقنامه ما به این معنا باشد که ایران هرگز به تسلیحات اتمی دست پیدا نخواهد کرد و اینکه جامعه بین المللی تضمین و اطمینان کافی درباره کاملا صلح آمیز بودن ماهیت برنامه هسته ای ایران داشته باشد. این هدف ماست.

وی در بخش دیگری از این گفتگو تصریح نمود که مواضع اسراییل در مورد موضوعات مربوط به ایران،‌ برای امریکا اهمیت دارد. 

به گزارش شبکه تلویزیونی پرس تی وی، شرمن تصریح نمود: "برای واشنگتن اهمیت دارد که موضع اسرائیل درباره موضوعات مربوط به ایران را بداند."

در همین راستا، به گزارش تلویزیون صدای آمریکا، «ویلیام برنز» معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور روابط خارجی در خصوص توجه آمریکا به نگرانی‌های متحدانش گفت: "همزمان با ادامه تلاش برای رسیدن به توافق جامع با ایران در ماه های آینده ، ما نگرانی متحدان منطقه را درباره ایران مد نظر داریم و به همکاری و مشاوره به آن ها ادامه خواهیم داد که سفر اخیر وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه و سفر ماه آینده رئیس جمهوری آمریکا به عربستان سعودی دقیقاً به همین منظور است."

از سوی دیگر، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز قرار است هفته آینده به امریکا سفر نماید. به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس 24 نتانیاهو قرار است در این سفر درباره ایران با مقامات آمریکایی گفتگو نماید.

در خصوص تلاش مقامات امریکایی برای متقاعد کردن متحد اصلی‌اشان اسراییل، می‌توان چنین گفت که با توجه به فشار شدید "آیپک"(لابی صهیونیستی) بر دولت آمریکا در ماه‌های اخیر، دولت اوباما می‌کوشد پیش از آنکه این فشارها از طریق سرزمین‌های اشغالی به آمریکا و لابی‌های صهیونیست سرایت نماید، این انتقادها را در همان مبدا اولیه پاسخ دهد و مانع از شکل‌گیری سناریوهای بعدی در کنگره گردد. دولت آمریکا همواره تاکید کرده است که مسیر دستیابی به یک توافقنامه نهایی که قرار است تا ماه ژوئیه امضا گردد، بسیار مشکل است و بنابر این راضی کردن اسراییل و عربستان به عنوان دو مانع عمده، از اولویت‌های اصلی دولت اوباما به شمار می‌روند.

این در حالیست که عربستان و اسرائیل، بهتر از هر کسی میدانند که ایران به دنبال دست یابی به کلاهک‌های هسته ای برای حمله به کشورهای همسایه خود نیست. آن‌ها احتمالاً میدانند که ایران حتی به دنبال دست یابی به سلاح هسته ای نیز نیست. آن‌ها نگران ایران هسته ای نیستند. انان نگران این هستند که ایران به عنوان کشوری قدرتمند در طول زمان نفوذ خود را در منطقه گسترش دهد. استراتژی ریاض و تل‌آویو این است که تا آن جا که امکان دارد فضای حیاتی را از ایران سلب کرده و ایران را در مرزهای خود محبوس کنند.

وندی شرمن قرار است در ادامه سفر چهار روزه خود که از 21 فوریه اغاز شده،  به دوبی، ابوظبی و ریاض هم  سفر ‌کند و در آنجا، علاوه برگفت‌وگو درباره روابط دوجانبه درباره روند مذاکرات ایران و 1+5 نیز گفت‌وگو ‌کند.