۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۳

امیر نوری: اتفاقات جامعه‌مان از مریخ آمده

امیر نوری در ارزیابی برنامه‌های تلویزیون گفت: مردم با تلویزیون قهر کردند و برای تلویزیون یک کشور خیلی زشت است که مردم با آن قهر کنند، مسئولان خودشان نیز می‌دانند که تلویزیون درصد زیادی بیننده ندارد و کیفیت برنامه‌هایمان پایین است.
کد خبر : ۱۶۷۳۰۹
صراط: بازیگر سینما و تلویزیون ضمن بیان مطلب بالا عنوان کرد: تلویزیون آنقدر شعاری به موضوعات نگاه می‌کند که مردم دیگر تلویزیون نگاه نمی‌کنند و بیشتر سعی می‌کنند با برنامه‌های دیگر وقت خود را پر کنند.

قشرها اجازه دهند با آنها شوخی شود

وی افزود: اگر یک کار اصولی ساخته شود،‌ سیاست‌ها تغییر کند و کمی هم مردم تحملشان بالا رود و همه‌ی قشرها اجازه دهند که با آنها شوخی شود و زود بهشان برنخورد‌، نیروی انتظامی نیز نخواهد که در همه‌ی فیلم‌ها پیروز و آدم خوبه باشد و همه چیز گل و بلبل باشد و در کل فیلم و سریال‌ها واقع بینانه‌تر باشند مردم به تلویزیون‌ روی می‌آورند و آثار فاخری که بیشتر برایشان زحمت کشیده شده است نیز دیده می‌شوند.

نوری اظهار کرد: مثلا فیلم «شوکران» را می‌سازند، پرستاران اعتراض می‌کنند و ...؛ همه مدام بهشان برمی‌خورد پس اتفاقاتی که در جامعه می‌افتد از کجاست؟ از مریخ آمدند؟ عراقی‌اند؟ همین مردم خودمان هستند دیگر!

این بازیگر تاکید کرد: اگر اثری فاخر باشد و هر چقدر هم برای آن زحمت بکشیم اگر مردم نبینند که به درد نمی‌خورد. مردم خیلی از سریال‌های ما را نگاه نمی‌کنند،‌ یک زمانی می‌گذرد و شبکه‌های ماهواره‌ای آنها را پخش می‌کنند و مردم می‌روند از شبکه‌های‌های ماهواره‌ای سریال‌هایمان را می‌بینند.

نوری اظهار کرد: مسئولان خودشان نیز می‌دانند که تلویزیون درصد زیادی بیننده ندارد و مردم سلیقه‌شان بالا رفته است. زمانی که مثلا «بدون شرح» و «زیر آسمان شهر» پخش می‌شد، توقع مردم پایین بود اما الان به رسانه‌های مختلف دسترسی دارند و می‌توانند انتخاب کنند پس اگر تلویزیون برنامه خوب نشان ندهد و شعار و جوزدگی در آثارش داشته باشد مردم نگاه نمی‌کنند.

مسئولان باید تصمیم بگیرند که مردم آشتی کنند

او افزود: همه‌ی اینها هم به خاطر محدودیت نیست و بیشتر به خاطر این است که مدل گویش ما نادرست است و وقتی می‌خواهیم بگویم انجام کاری بد است، مستقیم می‌گوییم که فلان کار بد است اما در آثار خارجی، غیرمستقیم به مخاطب پیام می‌دهند. مسئولان باید تصمیم بگیرند که مردم آشتی کنند، باید سطح برنامه‌ها را بالا ببرند تا مردم برنامه‌ها را نگاه کنند چون حیف است این همه آدم زحمت بکشند و کارشان دیده نشود و هزینه‌های بیت‌المال هم هدر برود.

تلویزیون خیلی بامزه است

بازیگر «معراجی‌ها» در بخشی دیگری از گفتگوی خود درباره‌ی لزوم تاسیس شبکه‌های متعدد تلویزیونی عنوان کرد: تلویزیون خیلی بامزه است، به ما یک بار پول می‌دهد و همان کار 200 جا پخش می‌شود‌، واقعا در حق هنرمندان همه جوره ظلم می‌شود، وقتی خود شبکه‌ی ملی‌مان برنامه ندارد و بهترین برنامه‌اش اخبار ساعت 14 و 21 است چرا انقدر شبکه تاسیس می‌شود؟! اصلا لزومی ندارد. مثلا اگر شبکه ورزش تاسیس شود مردم بخواهند ورزش را از این شبکه دنبال کنند شبکه‌ی سه چه دارد که پخش کند؟

او خاطرنشان کرد: شبکه‌ی تخصصی داشتن خوب است اما نه این مدلی که ما داریم. باید فقط چهار - پنج شبکه دولتی باشد و دولت نیز تمرکزش روی آنها باشد و در کنارش شبکه خصوصی هم تاسیس کند و به جای اینکه سی دی بفروشند و نصفش وارد بازار شود و نصفش بماند و مردم گیج شوند می‌توانند یک شبکه خصوصی تاسیس کنند و مردم پول دهند آن شبکه را باز کنند.

نوری اظهار کرد: ما فقط خوشمان می‌آید بگوییم فلان شبکه را افتتاح کردیم. فقط خوشمان می‌آید شلوغ پلوغ کنیم و «نسیم» و «آی‌فیلم» و «اوی‌فیلم»(!) و هزار شبکه دیگر تاسیس کنیم که برنامه‌ای برای پخش ندارند. آن زمانی که تلویزیون دو شبکه داشت و مثلا «پدر سالار» یا «فوتبالیست‌ها» پخش می‌شد همه آنها را دیده‌اند و الان دوباره همه‌ی آنها را مدام تکرار می‌کنند، حتی به لحاظ بصری و هنری زیبا نیستند که آدم بگوید تکرار خاطره‌هاست. اگر مدیران به آنچه که فکر می‌کنند مردم را هم در جریان بگذارند خیلی خوب است.

او ضمن بیان اینکه توان مقابله با شبکه‌های ماهواره‌ای وجود دارد، گفت: اینکه مردم ما بیشتر ماهواره نگاه می‌کنند به خاطر این نیست که خط قرمزها را رد کردند،‌ انسان زیبایی را دوست دارد، ما می‌گوییم خانه‌های مجلل را در فیلم و سریال‌ها نشان ندهید چون یکسری کم درآمد و فقیر هم در جامعه داریم ولی آدم دوست دارد چیزهای زیبا ببیند اما ما در آثارمان زیبایی نداریم. اصلا اجازه نمی‌دهند نشان دهیم و می‌گویند ریخت و پاش حرام است ولی در تصویر و ساخت فیلم این حرف‌ها نیست و باید از هر آنچه که زیباست و به قصه کمک می‌کند استفاده کرد‌.

امیر نوری در پشت صحنه معراجی‌ها

نوری در پایان درباره نقش خود و همکاری با مسعود ده‌نمکی در «معراجی‌ها» نیز بیان کرد: نام شخصیتم در این سریال امیر است و فردی است که تظاهر به مذهبی بودن و تشکلاتی بودن می‌کند‌، تاکنون نیز «اخراجی‌های 3» و «رسوایی‌» را با آقای ده‌نمکی کار کردم.

به گزارش خبرنگار ایسنا، امیر نوری از سال 72 وارد بازیگری شد اما همه با او در سال 80 و سریال «یادداشت‌های کودکی» و پس از آن در «بدون شرح» آشنا شدند.


منبع: ایسنا