۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۰

نصب گنبد جديد روی حرم سيدالشهداء(ع)

نشست خبری مهندس پلارک، رئیس ستاد امروز سه شنبه سیزدهم اسفندماه در محل هتل پارسیان انقلاب برگزار شد.
کد خبر : ۱۶۷۹۵۵
صراط: به نقل از روابط عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات، این نشست با حضور رئیس ستاد، معاون اجرایی، معاون فرهنگی، حراست و بازرسی و اصحاب محترم رسانه برگزار گردید.

این مراسم با خوش آمدگویی معاون فرهنگی آقای کاظمی به حاضرین آغاز و با ارائه گزارش رئیس ستاد ادامه یافت.


رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور ضمن عرض تبریک به مناسب ولادت حضرت زینب (س) گفت: در سال جاری میزان کمکهای مردمی برای بازسازی عتبات عالیات دوبرابر شده است.
وی با اشاره به اینکه همه استان ها مشارکت خوبی در این راه داشته اند، افزود: این کمکها شامل پول نقد، کالا و طلاجات بوده است.

پلارک با قدردانی از همکاری مناسب رسانه ها در راستای ترغیب و اعتماد سازی مردم برای کمک به بازسازی عتبات عالیات، گفت: رسانه ها نقش موثری در افزایش میزان کمک های مردمی داشته اند و همچنینتلاش مسوولان هتل پارسیان انقلاب و همکاری مجدانه آنان در این زمینه نیز قابل تقدیر است.

وی افزود: تمامی افراد همکار و فعال در بحث بازسازی عتبات عالیات از جمله نیروهای کارگر، فنی، مهندسان و متخصصان، یک نقش دارند و نقش اصحاب رسانه در این زمینه موثرتر بوده، بطوریکه رقم کمک های مردمی درسال جاری نسبت به سال گذشته صد درصد افزایش داشته است.


** اقدامات ستاد بازسازی عتبات عالیات در سال جاری

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور گفت: سال ۹۲ یکی از زیباترین سال ها برای ستاد بوده، بطوریکه شاهد بهره برداری پروژه های مختلف و اجرای بدون دردسر برخی دیگر از طرح ها و افتتاح پروژه های جدید بودیم.

وی تصریح کرد، تحویل یک مجموعه خدماتی و اسکان زائران توسط یک فرد خیر با ۹۰ میلیارد ریال هزینه، پایان ساخت ضریح، ساخت چهار صندوقچه قبور مطهر و هشت درب حرم مطهر امامین عسگریین(ع) از جمله اقدامات ستاد در سال ۹۲ بوده که همه در شهر قم تجمیع شده و بزودی توسط مراجع تقلید مورد بازدید و در آیینی خاص رونمایی رسمی و کار اعزام آنها انجام می شود.

پلارک افزود: پایان کار بازسازی گنبد مطهر امامین عسگریین(ع) و همچین حرم  نیز شامل طلاکاری گنبد و آینه کاری و سنگ کاری، که بخشی از پروژه های آن در ابتدا و برخی دیگر پایان سال جاری به اتمام رسیده از دیگر برنامه های ستاد بوده است.

وی همچنین از اتمام پروژه «طرح یا حسین» یا تکمیل سنگ کاری حرم حضرت سیدالشهدا (ع) در زمینه سنگ داخل رواق و گنبدخانه در سال جاری خبر داد.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور از بهره برداری مجهزترین درمانگاه یا دی کلینیک جهت خدمات رسانی به زائران در روزهای اخیر به نام حضرت زینب(س) خبر داد و گفت: این مرکز درمانی نیز از امروز(سه شنبه) میزبان زائران و شیعیان در کشور عراق است.

وی با اشاره به اینکه این دی کلینیک توسط کادر پزشکی ایران و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به زائران خدمات ارائه می کند، افزود: پایان ساخت بیمارستان امام سجاد (ع) از دیگر اقدامات ستاد در سال جاری بوده است.

پلارک با اشاره به اینکه این بیمارستان عظیم فوق تخصصی با تمام تجهیزات مدرن روز دنیا از اردیبهشت سال آینده(۱۳۹۳) به بهره برداری می رسد، ادامه داد: ساخت ضریح حضرت مسلم و سال ۹۲ نیزبه اتمام رسیده و نصب شده است.


** برنامه های سال ۹۳ ستاد بازسازی عتبات عالیات

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور گفت: یکی از پروژه های با اهمیت در سال آینده، شروع و اجرای مرحله دوم صحن مقدس حضرت زهرا(س) با زیربنای ۲۲۰ هزار مترمربع و به عنوان بزرگترین پروژه های مذهبی جهان اسلام بعد از مسجدالحرام است.

وی تصریح کرد، فاز اول این پروژه شامل اسکلت و سقف ها اردیبهشت سال ۹۳ به پایان می رسد و قرار است این طرح بزرگ مذهبی در مدت دو سال افتتاح شود.

پلارک، شروع عملیات یکی از چهار صحن توسعه ای حضرت سیدالشهدا(ع) در کربلا را از دیگر طرح های سال آینده ستاد عنوان کرد و گفت: مرحله طراحی این طرح تا شهریور سال ۹۳ به اتمام می رسد و از شهریور ماه نیز صحن جدید آن حضرت به نام «عقیله بنی هاشم» با زیربنای ۴۵ هزار متر مربع آغاز خواهد شد.

وی شروع صحن بزرگ امام رضا(ع) در امامین جوادین را به عنوان یکی از طرح های توسعه ای ستاد عنوان کرد و ادامه داد: ۵۰۰ میلیارد ریال از سوی یک فرد نیکوکار در سال ۹۳ برای این طرح هزینه می شود.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور، اجرای پروژه صحن صاحب الزمان(عج) در امامین جوادین را از دیگر طرح های سال آینده ستاد عنوان کرد و گفت: کار طراحی این صحن تمام شده است.

پلارک یکی از پروژه های بسیار حساس و زیبا در سال ۹۳ را طرح ترفیع گنبد حضرت سیدالشهدا(ع) برشمرد و افزود: ایجاد گنبد جدید روی گنبد قدیم به ارتفاع ۵/۷ متر با شکل و ظاهر جدید از دیگر برنامه های این ستاد در سال آینده است.

** رفع مشکل اسکان زائران حسینی در اربعین به صورت جدی

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور گفت: با توجه به اینکه یک نقیصه و مشکل جدی در راستای اسکان زائران حسینی در اربعین سال جاری پیش آمد، امسال برای رفع جدی این مشکل برنامه ریزی شده است.

وی ادامه داد: در اربعین سال ۹۲ به دلیل کثرت حضور زائران و ورود دو میلیون زائر به کربلا، زائران ایرانی در مسیر کربلا با مشکلاتی مواجه شدند که تدابیر جدی در این زمینه اندیشیده شده است.

پلارک گفت: در سال ۹۳، در یک اقدام ضربتی و جهادی یک مجموعه اسکان نسبتا دائم در نجف اشرف برای استقرار زائران در نظر گرفته شده است.

وی افزود: به همین منظور با تملک زمین حسینیه ای با ظرفیت پنج هزار نفر، قرار است ظرفیت اسکان در نجف اشرف را تا ۲۰ هزار نفر افزایش دهیم.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور ایجاد سه مرکز اقامتی با ظرفیت هر کدام ۱۰ هزار نفر را از دیگر برنامه ها برای رفع این مشکل عنوان کرد و گفت: اکنون مذاکرات لازم برای تملک زمین این مراکز نیز صورت گرفته است.

وی ایجاد یک مرکز استقرار ۱۰۰ هزار نفری در قالب اردوگاه موقت را از دیگر برنامه های ستاد برشمرد و افزود: این مرکز به شکل خیمه ایجاد می شود تا بتوان با آن، امکانات بیشتری را در اختیار زائران ایرانی قرار دهیم.

** انتقال ضریح امامین عسگرین(ع) تا سه ماه آینده ممکن نیست

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور گفت: انتقال ضریح امامین عسگرین(ع) با دو مقوله مهم مواجه است، به همین منظور انتقال آن تا سه ماه آینده ممکن نیست و احتمالا این مهم پس از این مدت صورت می گیرد.

وی ناامنی موجود در نزدیکی سامرا به خاطر اقدامات تروریستی و برگزاری انتخابات پارلمانی عراق را دو موضوع و مشکل در راستای انتقال این ضریح مطهر به کشور عراق عنوان کرد.

** همایش سالانه بازسازی عتبات عالیات از فردا آغاز می شود

پلارک همچنین از برگزاری همایش سالانه بازسازی عتبات عالیات به مدت دو روز در تالار آدینه شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور خبر داد و گفت: قرار است ۵۰۰ نمایندگی ستاد عتبات عالیات از استان ها و شهرستان های مختلف کشور برنامه های سال ۹۳، راهکارها و چالش های موجود ستادها را در این همایش بررسی کنند.