۲۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۸

چراغ‌سبز کری به اعطای‌پناهندگی‌به منافقین

موضوع اعطای پناهندگی آمریکا به گروه تروریستی منافقین در جلسه استماع روابط خارجی سنا مطرح شد که این موضوع با موافقت ضمنی وزیر خارجه این کشور همراه شد.
کد خبر : ۱۶۹۷۳۳

صراط: گروهک تروریستی منافقین روز پنج‌شنبه در مراسم استماع کمیته خارجی مجلس سنا حاضر شده و خواستار اخذ پناهندگی برای اعظای گروه خود از دولت آمریکا شدند.این گروه در 15 سال گذشته از سوی دولت آمریکا به عنوان یک گروه تروریستی معرفی شده بودند اما در سپتامبر 2012 همزمان با آماده شدن آمریکا برای خروج نیروهای خود از عراق این گروه را از لیست گروه‌های تروریستی خارج کرد و تلاش‌هایش برای متقاعد ساختن سرکرده این گروه به منظور خروج این گروه 3 هزار نفری از عراق را آغاز کرد.

اعضای این گروه روز پنج‌شنبه در مراسم استماء حاضر شده و با اعلام این مساله که هزاران نفر از اعضای دیگر این گروه همچنان در عراق حضور دارند از دولت آمریکا خواستند تا با اعطای پناهندگی به آنها اجازه حضور آنها در آمریکا را فراهم کند.

دانا روهراباچر، سناتور جمهوری خواه آمریکایی از جان کری، وزیر خارجه آمریکا در این جلسه به صورت مستقیم سوال کرد که آیا دولت آمریکا از طرح اعطای پناهندگی به این افراد حمایت می‌کند؟

جان کری در پاسخ گفت: " یک راه‌حل برای این مساله وجود دارد و آن جابجایی این افراد است." روهراباچر در واکنش به این پاسخ بار دیگر سوال کرد: " آیا ما نمی‌توانیم آنها را در آمریکا بپذیریم؟ کری پاسخ داد: این یکی از مسائلی است که آن را مد نظر داریم.

البته موضوع اعطای پناهندگی به اعضای گروهک تروریستی منافقین با تردید مقامات آمریکایی همراه بوده است. یکی از مقامات دولت آمریکا در این باره گفت: موضوع مسدود کردن دارایی‌های این گروه یک مساله است اما اعطای پناهندگی به آنها چیز دیگری است. از 135 هزار درخواست پناهندگی که درپی جنگ داخلی سوریه به دولت آمریکا ارائه شده تنها 31 مورد پذیرفته شده است.

با توجه به استانداردهایی که دولت آمریکا برای اعطای پناهندگی تعیین کرده است به این مساله چندان نباید خوشبین‌ بود. متقاعد ساختن کشورهای دیگر برای اعطای پناهندگی به این گروه نیز چندان ساده نیست. این گروه هنوز از نظر بسیاری از کشورها به عنوان یک گروه نظامی شناخته می‌شود.

اما مشکلات مذکور به این معنی نیست که منافقین از تلاش برای اخذ پناهندگی آمریکا منصرف شوند. با توجه به خروج آنها از لیست گروه‌های تروریستی آنها اکنون به میلیون‌ها دلار دارایی خود که پیش از این بلوکه شده بود و در عین حال منشا آن مشخص نیست دسترسی دارند. آنها در سال گذشته میلادی یک دفتر رسمی در پنسیلوانیا افتتاح کرده و با هدف اخذ پناهندگی آمریکا برای اعضای خود از ده‌ها مقام سابق دولتی آمریکا مشاوره می‌گیرند.


منبع: تسنیم