۱۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۹

سینما در زمستان 92 + تصاویر

زمستان 92 یکی از پرحاشیه ترین زمستان ها در سینمای ایران بود و سینما در این فصل با اتفاقات خوب، بد، تلخ و شیرین بسیاری مواجه شد اما هرچه بود در نهایت باز هم سینمای نجیب ایران سرافراز زمستان سردش را به پایان رساند.
کد خبر : ۱۷۱۷۷۱
صراط: جشنواره بین المللی فیلم فجر زمستان هر سال به عنوان مهترین رخداد سینمایی کشور برگزار می شود. در زمستان سال 92 هم یکی از مهم‌ترین رخدادهای سینمای ایران برگزاری سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر بود. البته این جشنواره نسبت به دیگر جشنواره های فیلم فجر طی سال های اخیر کمی متفاوت تر بود زیرا در این دوره ما شاهد حضور بزرگان سینمای ایران در بخش مسابقه سودای سیمرغ بودیم. البته در کنار جشنواره فیلم فجر، اتفاقات خوب و بد بسیاری در سینمای ایران رخ داد که در این گزارش نگاهی کوتاه به این اتفاقات خواهیم داشت.

«گذشته» به اسکار راه نیافت

فیلم سینمایی «گذشته» به کارگردانی اصغر فرهادی که قرار بود به عنوان نماینده ایران در بخش غیر انگلیسی زبان اسکار 2014 حضور داشته باشد، به 9 فیلم انتخاب شده برای حضور در این بخش راه پیدا نکرد. این درحالی است که برنیس بژو بازیگر فرانسوی این فیلم سینمایی مدتی بعد، جایزه بهترین بازیگر زن را از بیست و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم «پالم اسپرینگز» دریافت کرد.

آغاز تجهیز سینماها به سیستم های دیجیتال

با نزدیک شدن به برگزاری سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر، با همکاری سازمان سینمایی شرایطی پیش آمد تا بخشی از سالن های سینمای تهران به سیستم نمایش دیجیتال تجهیز شوند. البته سازمان سینمایی طی برنامه کوتاه مدتی در نظر داشت تا هرچه سریعتر در کنار سینماهای نمایش دهنده فیلم های فجر، دیگر سالن های سراسر کشور را نیز به سیستم دیجیتال تجهیز کند که در این زمینه موفق عمل کرد.

اولین رونمایی از «رستاخیز» برای وزرا و هیأت دولت

فیلم سینمایی «رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش که قرار بود در بخش سودای سیمرغ سی و دومین جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کند، همزمان با اربعین حسینی در سینما فرهنگ برای اعضای هیات دولت و کمیسیون فرهنگی مجلس و با دعوت علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به نمایش گذاشته شد. این فیلم سینمایی که در رابطه با واقعه کربلا است، توانست بیشترین جوایز سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر را از آن خود کند.

اعلام اسامی فیلم های راه یافته به جشنواره فیلم فجر

با اعلام لیست اول فیلم های راه یافته به سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر نام تعدادی از فیلم هایی که انتظار می رفت در لیست اول جشنواره حضور داشته باشند، خالی بود. همین مسأله سبب شد تا پرسش های بسیاری از مسئولان برگزاری جشنواره فیلم فجر برای نبود این فیلم ها طرح شود. اما مسئولان جشنواره اعلام کردند که هیات انتخاب همچنان در حال بازبینی فیلم های ارسال شده به دفتر جشنواره هستند.

جهانگیر جهانگیری کارگردان سینمای ایران درگذشت

جهانگیر جهانگیری فیلمنامه نویس و کارگردان سینمای ایران در روز 8 دی ماه به علت ایست قلبی در گذشت. او در سال 1325 در بندر انزلی به دنیا آمد. از جمله فیلم های این کارگردان می توان به «افراطی ها»، «غریبه در شهر»، «ملودی»، «بی همتا»، «یاغی» و «حادثه در کندوان» اشاره کرد.

رضا رویگری در بیمارستان بستری شد

رضا رویگری بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون از 14 دی ماه در بیمارستان پارسیان و در بهش مراقبت های ویژه آی. سی. یو بستری شد،

حادثه انفجار در پشت صحنه «معراجی ها» و کشته شدن 5 نفر از اهالی سینما

صبح روز 18 دی ماه در شهرک سینمایی دفاع مقدس محل فیلمبرداری فیلم - سریال «معراجی ها» به کارگردانی مسعود ده نمکی، انفجاری رخ داد که بر اثر این انفجار TNT  تعدادی از عوامل این فیلم سینمایی کشته شدند. از جمله کسانی که در این حادثه کشته شدند می توان به علی اکبر رنجبر مدیرعامل شهرک دفاع مقدس، جواد شریفی مدیر جلوه های ویژه، رضا فرجی جانشین تولید فیلم، مهدی مرادی دستیار جلوه های ویژه و یکی از کارگران حاضر در صحنه اشاره کرد.

همچنین حمید شهیری طراح صحنه و لباس این پروژه و مرتضی مولایی دستیار تدارکات در این فیلم سینمایی نیز در حادثه انفجار مصدوم شده و بلافاصله به بیمارستان منتقل شده تا هرچه سریعتر مراحل درمان آنها سپری شود. این واقعه بسیاری از اهالی سینما و مردم جامعه را غمگین کرد و می توان این حادثه را تلخ ترین حادثه سینمای ایران در سال 1392 دانست. کشته شدگان این حادثه در روز 20 دی‌ماه در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شدند.

«خانه پدری» اجازه نمایش در جشنواره سی و دوم را گرفت

فیلم سینمایی «خانه پدری» به کارگردانی کیانوش عیاری در بخش خارج از مسابقه سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر پذیرفته شد. این فیلم سینمایی که تا پیش از این به دلیل وجود صحنه های خشونت آمیز اجازه اکران عمومی پیدا نکرده بود، توانست در این دوره از جشنواره به نمایش درآید. این فیلم سینمایی سال 1389 با مشارکت «ناجی هنر» ساخته شد و هنرمندانی چون مهدی هاشمی، مهران رجبی، شهاب حسینی، ناصر هاشمی، مینا ساداتی و نازنین فرهانی در آن به ایفای نقش پرداختند.

«خانه پدری» آخرین ساخته‌ سینمایی کیانوش عیاری است که داستان آن از اواخر دوره قاجار و اوایل دوره‌ پهلوی آغاز می ‌شود. این فیلم درباره پدری است که به همراهی پسرش، دخترش را به جرم اینکه آبروی خانواده را برده می ‌کشد و در خانه ‌اش به خاک می ‌سپارد. تاثیر این اتفاق در 6 دهه در «خانه‌ی پدری» روایت می ‌شود.

بازیگران جدیدترین فیلم فرمان آرا معرفی شدند

بهمن فرمان آرا کارگردان سینما بازیگران جدیدترین فیلم سینمایی خود را معرفی کرد. رضا کیانیان، مهناز افشار، صابر ابر و علی سرابی از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند. «دلم می خواد» اولین فیلم از سه گانه «زندگی» بهمن فرمان آرا است که فیلمنامه آن را امید سهرابی نوشته و علی تقی پور تهیه کنندگی آن را برعهده دارد.

مازیار پرتو درگذشت

مازیار پرتو فیلمبردار قدیمی سینمای ایران 2 بهمن‌ماه در امریکا درگذشت. «قیصر»، «طوقی»، «باباشمل»، «روز واقعه»، «کفش های میرزا نوروز»، «سفر جادویی»، «امام علی (ع)»، «هزاردستان» و «مردان آنجلس» از جمله فیلم‌ها و مجموعه‌هایی هستند که با دوربین این هنرمند فقید سینما ثبت شده‌اند. زنده‌یاد مازیار پرتو در کالیفرنیا به خاک سپرده شد.

تقدیر فرزندان شهید از ابراهیم حاتمی کیا

مراسم پاسداشت ابراهیم حاتمی‌کیا به میزبانی جمعی از فرزندان شهدا در روز دوشنبه 7 بهمن ماه برگزار شد. فرزندان شهیدان محمدجواد تندگویان، محمد ابراهیم همت، محمود کاوه، عباس کریمی، عباس ورامینی، مهدی زین الدین و حمید باکری در این مراسم از ابراهیم حاتمی کیا تجلیل کردند.

سینما سلام و استقبال مردم از سینماهای رایگان

در آستانه آغاز دهه فجر سازمان سینمایی تصمیم به اجرای طرح «سینما سلام» در روز 10 بهمن ماه در سینماهای کشور اجرا شد. در این طرح مردم توانستند به صورت رایگان از سینماهای کشور استفاده کنند. این طرح با هدف فرهنگ سازی سینما رفتن توسط مردم در جامعه برگزار شد که البته توانست با موفقیت بسیاری همراه باشد. سازمان سینمایی برای اجرای طرح «سینما سلام» بودجه ای بالغ بر 150 میلیون تومان در نظر گرفته شده بود.

زنگ جشنواره سی و دوم فیلم فجر به صدا در آمد

مراسم افتتاحیه سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر با حضور اهالی سینما 11 بهمن‌ماه در تالار وحدت برگزار شد. در این مراسم مهدی هاشمی، هما روستا و جهانگیر میرشکاری تجلیل شدند.

سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر با فیلم سینمایی «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» در کاخ جشنواره کار خود را آغاز کرد. در این دوره از جشنواره فیلم فجر برای اولین بار نمایشگاه تجهیزات سینمایی با حضور شرکت های داخلی برگزار شد که با استقبال بالایی همراه بود.

یکی از مهمترین حواشی که در طول برگزاری جشنواره بین الملی فیلم فجر رخ داد حمایت ابراهیم حاتمی کیا از فیلم سینمایی «شیار 143» بود و اعتراض خود را نسبت به مدیران جشنواره مبنی بر اینکه این فیلم سینمایی با لابی به جشنواره وارد شده، نشان داد. حاتمی‌کیا فیلم سینمایی «چ» را به این فیلم سینمایی اهدا کرد. او در بخشی از سخنان خود که در نشست خبری فیلم سینمایی «شیار 143» بیان کرده بود، صراحتا اعلام کرد که سینما ربطی به دولت ندارد.

از دیگر فیلم های جنجال برانگیز در این دوره از جشنواره فیلم فجر می توان به فیلم سینمایی «رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش اشاره کرد، این فیلم سینمایی به دلیل روایت متفاوتی که از واقعه عاشورا داشته و نمایش چهره معصومین مورد نقد منتقدان سینما قرار گرفت. همچنین فیلم سینمایی «من عصبانی نیستم» به کارگردانی رضا درمیشیان به دلیل موضوع سیاسی آن، یکی از حساس ترین فیلم های این دوره از جشنواره فجر بود. نمایش این فیلم سینمایی با نوبت اکران «طبقه حساس» به کارگردانی کمال تبریزی جابه جا شد و فیلم بدون حضور کارگردان و عوامل فیلم به نمایش درآمد. همین مسأله سبب شد تا نشست خبری فیلم سینمایی «من عصبانی نیستم» نیز در جشنواره فیلم فجر برگزار نشود.

مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره فیلم فجر با درخشش 2 فیلم سینمایی همراه بود، «رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش و «چ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا بیشترین جوایز را از آن خود کردند. همچنین فیلم سینمایی «رستاخیز» به همراه فیلم سینمایی «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» سیمرغ بلورین بهترین فیلم را دریافت کردند. همچنین رضا عطاران برای فیلم «طبقه حساس» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد را دریافت کرد و مریلا زارعی نیز برای بازی در فیلم سینمایی «شیار 143» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن را از آن خود کرد. بابک حمیدیان سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و میلاد کی‌مرام دیپلم افتخار این بخش را دریافت کردند. شبنم مقدمی نیز سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن و هنگامه حمیدزاده و ملیکا شریفی نیا نیز دیپلم افتخار این بخش را دریافت کردند.

«رستاخیز» و حواشی آن

هرچند جشنواره بین المللی فیلم فجر به پایان رسید، اما حواشی فیلم سینمایی «رستاخیز» همچنان ادامه پیدا کرد. به گونه ای که برخی از مداحان اهل بیت به نمایش تصویر معصومین از جمله حضرت عباس (ع) اعتراض کردند، این مسئله سبب شد تا حواشی زیادی مبنی بر به نمایش در نیامدن این فیلم سینمایی منتشر شود. هر چند بسیاری از خبرها حاکی از آن بود که ممکن است در هنگام نمایش فیلم سینمایی «رستاخیز» چهره معصومین در هاله ای از نور به نمایش گذاشته شود، اما حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی برای نمایش بدون اشکال این فیلم با مراجع تقلید دیدار کرد. هر چند تا امروز مشخص نشده که فیلم سینمایی «رستاخیز» که قرار است در ایام محرم در سینماها به نمایش درآید چگونه به نمایش داده خواهد شد، اما سازمان سینمایی و عوامل این فیلم تمام تلاش خود را می کنند تا «رستاخیز» در بهترین شرایط به نمایش گذاشته شود.

صدور احکام جدید در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی

مرتضی رزاق کریمی به عنوان قائم مقام مرکزی گسترش سینمای مستند و تجربی و حسین ترابی به عنوان نایب رئیس هیأت امنا انتخاب شدند.

اعلام اسامی فیلم های اکران نوروزی

با توجه به اینکه اکران نوروزی یکی از مهمترین اکران ها در طول سال است بسیاری از سینماگران می خواهند فیلم های خود را در این زمان اکران کنند. در اکران نوروزی 93 فیلم های «معراجی ها» به کارگردانی مسعود ده نمکی، «چ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا، «خط ویژه» به کارگردانی مصطفی کیایی، «طبقه حساس» به کارگردانی کمال تبریزی و «با دیگران» به کارگردانی ناصر ضمیری به نمایش درآمدند. هرچند در ابتدا قرار بود فیلم سینمایی «آرایش غلیظ» به کارگردانی حمید نعمت الله و «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» به کارگردانی روح الله حجازی در این لیست حضور داشته باشند، اما تهیه کنندگان این فیلم‌های سینمایی ترجیح دادند تا فیلم های خود را در زمان دیگری اکران کنند.

ابقای هیأت مدیره خانه سینما

مجمع عمومی خانه سینما طبق برنامه ریزی انجام شده در روز 20 اسفندماه با هدف انتخاب هیأت مدیره جدید برگزار شد. ساعاتی قبل از برگزاری این مجمع خبرگزاری فارس نامه‌ای را از سوی حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی خطاب به اعضای خانه سینما مبنی بر اینکه صلاح نیست این مجمع برگزار شود، منتشر کرد. بعد از انتشار این نامه حواشی بسیاری مبنی برگزار نشدن مجمع عمومی به وجود آمد. در این نامه آمده بود با توجه به اینکه برخی از اصناف خانه سینما هنوز ثبت قانونی نشده، بهتر است برگزاری مجمع عمومی به زمان دیگری موکول شود. در نهایت با حضور علیرضا رضاداد نماینده سازمان سینمایی مجمع عمومی خانه سینما در همان روز برگزار شد اما به پیشنهاد سازمان سینمایی و آرای اعضای خانه سینما که در این مجمع حضور داشتند، تصویب شد تا هیأت مدیره فعلی خانه سینما به مدت یک سال ابقا شده تا بتوانند مراحل قانونی ثبت اصناف خانه سینما را هرچه سریعتر انجام دهند.

قیمت بلیت سینماها در سال 93 ثابت ماند

یکی از آخرین اخبار سینمای ایران در روزهای پایانی سال 92 ثابت ماندن قیمت بلیت سینماها در سال 93 است. شورای صنفی نمایش در آخرین جلسه خود در اسفندماه 92 با موافقت سینماداران و تهیه کنندگان تصمیم به ثابت ماندن قیمت بلیت سینماها در سال جدید گرفت. ثبات قیمت در بلیت سینماها به دلیل جذب مخاطب بیشتر به سینماها در سال آینده و توجه به وضعیت اقتصادی اقشار مختلف جامعه اعلام شد.


منبع: مهر