۱۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۸
کریمی و دایی را به جان هم انداختند تا مردم نپرسند یک کیلو مرغ چند است؟

روایت دادکان از اختلافات کریمی و دایی

کد خبر : ۱۷۲۰۴۶
صراط: این یک گفت و گوی بی پرده است. این پاسخ های موفق ترین مدیر فوتبالی ایران است به پرسش های شما کاربران عزیز. سئوال هایی که در آخرین روزهای سال 92 و در زمان حضور محمد دادکان در موسسه خبر ، به آنها پاسخ داده شده است.از تیم ملی و پرسپولیس گرفته تا خاطرات دادکان از پدر مرحومش . او از اشتباهاتش هم حرف زده و البته از موفقیت هایش هم سخن گفته است. فارغ از سئوال های پر شماری که از او خواسته بودند به پرسپولیس بیاید برای مدیریت این تیم ، سئوال های چالشی زیادی هم در میان این سئوال های مردمی هست. پرسش ها عینان سئوال های شماست و در ادامه می توانید پاسخ های دکتر دادکان به این سئوال ها را بخوانید

* آقای دادکان خواهش می کنیم بیاید پرسپولیس و از این وضعیت نجات بدهید.

من کاره ای نیستم . امیدوارم تصمیم گیرنده ها تصمیمات درستی بگیرند که به نفع مردم باشد.

*شایعه شده بود پیشکسوت هایی مثل آقای کلانی، کاشانی و البته سرمایه داری مثل حسین هدایتی  خواهان حضور شما در راس باشگاه هستند؟

بله عده ای از دوستان  به من لطف داشتند اما این تصمیم گیری دست پیشکسوتان نبوده و نیست .این وزارت ورزش است که تصمیم می گیرد.البته من همیشه در خدمت مردم هستم چه در فوتبال چه در محیط دانشگاهی. من دوست دارم خواست آنها اتفاق بیفتد.

*خیلی از مربی های وطنی بعد از رفتن آقای برانکو انتقاد کردند که 7 سال تیم ملی ایران با بیست وپنج نفر بسته شده و این بی توجهی به فوتبال پایه ای باعث شد لطمه های زیادی بخوریم. قبول دارید در دوران مدیریت تان گلخانه ای عمل کردید؟

اتفاقا رعایت مسایل اخلاقی و توجه خاص به تیم های پایه ای از اصلی ترین اصول فدراسیون زمان بنده بود .همان طور که در جریان هستید ما بودیم که پایگاه های استعداد یابی را در شهرستان ها فعال کردیم خیلی از بازیکنانی که الان بازی می کنند حاصل همان پروژه ها هستند. حتی هفت هشت نفر از بازیکنان که آقای برانکو انتخاب کردند از تیم جوانان آن دوره  بودند.

*چرا پیشنهاد مدیر عاملی پرسپولیس را نمی پذیرید؟

مثل همیشه مردم بودند که به من لطف داشتند که  بسیار مهم و خوشایند است اما در این زمینه مسوولین تصمیم می گیرند و من از طرف آن ها پیشنهادی نداشتم.

*وقتی رییس فدراسیون بودید  هوای پرسپولیس را داشتید!

دوره ی ریاست من پرسپولیس حتی یک بار دوم هم نشد  تا چه برسد به قهرمان! برای من فرقی بین تیم ها نیست. مدیریتم را انجام می دادم فارغ از رنگ ها.

*چرا به فوتبال برنمی گردید؟

من در هر زمینه ای که بتوانم خدمت می کنم.شرایط مساعد باشد کار می کنم. در فوتبال این شرایط  نباشد می روم به محیط دانشگاهی اما دوست دارم در فوتبال باشم. فوتبال خانه من است.

درست است که پدرتان از لوتی قدیمی های جنوب شهر تهران بودندو لقب خاصی داشتند؟

بله پدر من همانی است که این دوست خواننده پرسیده اند. من این کامنت را در سایت هم خوانده بودم. البته پدر من از قدیمی های تهران بوده لوتی یا پهلوان ، هر چه دوست دارید درباره اش بگویید اما این کمی کم لطفی است درباره آن مرحوم.پدر من از کشتی گیرها و پهلوان های قدیمی تهران و از موسسان هیأت محبان زهرا بودند .خودم هم بزرگ شده ی محله ی پاچنار هستم. ایشان هم بین دوستانش لقبی داشته که درست پرسیده بودند .

*اگر تیم پرسپولیس وارد بورس شده و به بخش خصوصی واگذار شود شما کاندیدای ریاستش خواهید شد؟

مطمئن باشید هیچ وقت این اتفاق نخواهد افتاد مگراینکه امتیازی چند در صدی به بخش خصوصی داده شود.

*در واقع خصولتی می شود؟

خصولتی با خ بسیار کوچک.در کل دنیا مردم به مجمع عمومی آمده و رای می دهند . این باعث می شود تیم ها از پشتوانه ی قوی مردمی برخوردار باشند. اما در کشور ما این گونه نیست .

*شما در مواقعی از اصولتان عدول کردید مثل برگرداندن  خداداد و هاشمیان...

البته وحید هاشمیان در زمان من نرفته بود اما در یکی از برنامه های تلوزیون روی آنتن آمدم  ودر جواب مجری برنامه که گفت هیچ مدیری حاظر نمی شود غرورش را زمین بگذارد تا بازیکن را برگرداند گفتم  شاید تنها مدیری هستم که حاظرم غرورم شکسته شود اما غرور ملی شکسته نشود. بعد هم به وحید هاشمیان زنگ زدم که به تیم ملی برگردد.من به خاطر شرایط فوتبال ملی او را برگرداندم اما او از تیم من نرفته بود.

*بعد از استعفا شما فوتبال ایران تعلیق شد؟یا نه؟

فیفا لفظ تعلیق را آورد اما خوشبختانه تعلیق نشد و با ارتباطات حل شد.بلافاصله آقای رییس جمهور با امیر قطرر دیداری داشتند تا از بن همام فرصت بگیرد که اساسنامه را درست کنیم.البته من بارها درباره ی اساسنامه تذکر داده بودم اماهر بار پاسخ میدادند شما حکومت خودمختار نیستید.

*در چه شرایطی شما نامزد انتخابات بعدی فدراسیون می شوید؟

نیاز به شرایط خاصی نیست.اگردرخواست غیر معقولی وجود نداشته باشد با نهایت عشق خدمت میکنم.

*آیا تصمیمات  اشتباهی در دوران مدیریتتان داشتید؟

هر کسی در کار اجرایی اشتباه دارد.مگر می شود کاری با آن حجم بی اشتباه باشد. به طور مثال انتخاب دو نفر از مربی ها برای تیم های ملی که نه تنها پیشرفتی نداشتند که مشکل ساز هم  شدند. ( با او وارد این بحث می شویم. می خواهیم بدانیم آیا این دو مربی محمد مایلی کهن و محمد احمدزاده یا حمید درخشان بوده اند؟ اما دادکان علاقه ای به جواب دادن ندارد . تلاش های مان بی نتیجه است و دادکالن هیچ اسمی نمی آورد)

*چرا مدیران ورزشی تمام انرژی خود را برای استقلال و پرسپولیس می گذارند و به  تیم های دیگر کم توجه هستند

خیلی از تیم ها قربانی استقلال و پرسپولیس شدند .اما من معتقدم تیم های دیگرهم  باید رشد کنند از طرفی به استقلال و پرسپولیس هم بها داده شود.

*نظرتان راجب فدراسیون حال حاظر چیست؟

برایشان آرزوی موفقیت می کنم.مردم باید راضی باشند. الان اگر مردم از این فدراسیون راضی هستند یعنی خوب است و اگر نهیعنی خوب نیست. فکر می کنید مردم چه حسی به این فدراسیون دارند؟ من نمی توانم چیزی غیر از این بگویم.

*چرا در برنامه ای که مهمان نود بودید پیام  کوتاه ها قطع شد؟

چون تعداد پیام ها زیاد تر از حد تصورشان بود و ازمرز چهار میلیون  گذشت. وقتی این اتفاق افتاد بهتر دیدند پنل پیامک ها را قطع کنند و از یک جایی به بعد پیامک ها را  نخوانند. این را با اطلاع به شما می گویم چون خبر موثق دارم.

*آیا  بعد ازآن برنامه برای حرف های تان ممنوع التصویر شدید؟

نه من هیچ وقت ممنوع التصویر نبودم . شاید خودم دیگر به تلوزیون نیامدم. یک مدتی کمتر در رسانه ها بودم و برای همین چنین حسی ایجاد شده بود.

شما آدم تندخویی هستید؟ پرسیدند چرا همه عمر فقط ا انتقاد می کنید؟ آن هم بدون راهکار!

انتقاد می کنم اما معتقدم اگر انتقاد میکنی باید راه کار هم ارائه بدهی. همین الان هم برای انتقاد هایم راهکار دارم. مثلا می گویم پول الکی در بیت المال خرج می شود و می توان جلویش را گرفت. برایش راهکار هم گفتم اینکه هرکی نخواست با سقف ارقام پیشنهادی بازی نکند برود هر جایی که پولی بیش از این می پردازند.

شما به وزارت ورزش برنامه پیشنهادی دادید؟

رزومه  دادم. همان اوایل که آقای سلطلتی فر معرفی شد.

* با اینکه تب این همکاری تند بود چطور شد که به انجام نرسید؟

به قول معروف تا یار که را خواهد و میلش به که باشد! هفته ی پیش بود که آقای هاشمی طبا را دیدم پرسید از من ناراحتی؟گفتم نه چطور؟ گفت چون از من به عنوان کارشناس کمیته انتخاب وزیر پرسیدند دادکان یا سلطانی فر؟گفتم سلطانی فر ،دادکان صاحب فکر است و با شما کنار نمی آید.شاید حرف من باعث شد نظرشان نسبت به شما کمرنگ شود. من هم گفتم دست تان درد نکند.

*اگر مدیر عامل پرسپولیس شوید دایی و کریمی را آشتی می دهید؟

بگذارید همین جا بگویم.قرار دادن دایی و کریمی مقابل یکدیگر بازی از پیش تعیین شده است.از این دو نفر خواهش می کنم گول این بازی ها را نخورند! هر چند شاید خودم من هم روزی گول خورده باشم. البته شاید!

*اینگونه دعوا ها معمولا برای ما دردسر ساز میشود.مثل نیمه ی دوم بازی مکزیک که اگربین بازیکنان اتحاد بود نمی باختیم.

نه البته آن بازی سخت بود.بگذارید یک چیزی تعریف کنم بین دو نیمه بازی های جام جهانی من به رختکن تیم می رفتم چون دوست داشتم با بچه ها حرف بزنم.در بازی پرتغال از رختکن آنها که رد شدم تا به رختکن خومان برسم دیدم اسکولاری در حال حرف زدن است و بازیکن ها دورش جمع شدند و جاگینگ می کنند. به رختکن خودمان که رسیدم دیدم همه دراز کشیدند و مشت و مالشان می دهند این بود که تیم پرتغال توپ را دواند ولی ما دویدیم. اگر یادتان باشد دقیقه ی شصت و نه گل اول را خوردیم این گل دلیلی نداشت جز تحلیل رفتن انرژی روانی و جسمانی بچه ها.

*و البته نبود اتحاد بین بازیکنان که خودشان هم اقرار کردند به هم پاس نمی دادند

نه بعید می دانم.اگر هم این طور بوده کار درستی نکردند. نباید گول این مسائل را بخورند و درگیر حاشیه ها بشوند. تنها عده ای از این حواشی  و انعکاس آن در رسانه ها سود می برندکه دلشان هم  برای فوتبال نسوخته.آنهایی از ایت دعوا شاد بودند که هدفشان پرت کردن حواس مردم بود. اینکه ذهن مردم دریر باشد تا نپرسند قیمت مرغ چند است و علت این تورم ها چه بوده است؟

*یعنی می گویید  اگر دایی و مایلی کهن دعوا کنند کسی نمی گوید مرغ کیلویی چند است؟

من نمی فهمم چه سودی دارد که وارد این موج ها می شوند.حیف نیست علی دایی وعلی کریمی با هم دعوا کنند؟ اگر مشکلی دارند چرا رو در روی هم حل نمی کنند تا یک بار برای همیشه پرونده اش بسته شود. در مملکتی که چهل درصد تورم وجود داشته.دعوای علی دایی و مایلی کهن چرا باید مهم باشد؟هیچ فکر کردید چرا مسوولین دولتی را به جان هم نمی اندازند؟این ها را رو بروی هم قرار می دهند تا شما که صبح رفتی سر کار نگویید با هفتصد تومان حقوق چیکار کنم؟ البته من اینقدر نمی گیرم .خدا را هم شاکرم که تلاش کردم تا شرایطی راحت را داشته باشم.

برای مشکل مالی مدیریتی پرسپولیس چه راهکاری دارید؟

پرسپولیس با داشتن این همه پشتوانه  به راحتی می تواند اسپانسرگرفته و از آدم های متمول کمک بگیرد.شما می دانید دردوران من فدراسیون فوتبال یک ریال هم از نهاد دولتی کمک نگرفت و چهارماه واندی فوتبال را گرداندم

*آقای دادکان پرسیدند کجای دنیا همه ی کارهای تیم ملی دست سر مربی است؟

اصلن این طور نیست، بالاخره فدراسیون نقش دارد. خود من هیچ وقت به آقای برانکو نگفتم کسی را انتخاب کن.ایشان خودشان حرفه ای بودند تیم را انتخاب می کردند البته ما هم نظارت داشتیم هیچ وقت هم دنبال این نبودم کسی را در تیم ملی بگذارم.اما سوال من اینجاست که در حال حاظر فدراسیون نباید پا در میانی کند؟.رحمتی و عقیلی به درد ما نمی خورند؟رحمتی زمان ما این پختگی را نداشت الان 8 سال گذشته آیا نبایدی فرصت داد تا خودش را نشان بدهد؟درسته نظر سر مربی مهم است اما فدراسیون  هم باید اعمال نظر کند باید شانس مجدد داده شود..این ها که به تیم ملی پشت نکردند. هر دو نفر هم فردای آن روز به من زنگ زدند گفتم از ذهن مردم پاک کنید قبول هم داشتند.

*و اما یک سوال انتقادی: شما در دوران خودتان چه گلی به سر فوتبال زدید؟

مردم باید بگویند چه گلی زدم.فقط  در این حد بگویم  که  در زمان من تیم  ملی ایران پانزدهم دنیا بود.

*شما درباره ی آن هفت نفری که در فوتبال ایران و ژاپن کشته شدند مقصر بودید...

با توجه به اساس نامه فیفا مسوولیت امنیت بازی بر عهده ی نیروی انتظامی و ورزشگاه است . فدراسیون فوتبال وظیفه ی مسایل فنی وداخل زمین را بر عهده دارد . اگر کسی نمی گوید من می گویم که علت  از بین رفتن این هفت نفر مسایل تبلیغاتی بود. درها را بسته بودند تا کاندیداهای ریاست جمهوری در امنیت بیشتری باشند . مردم هم به درهای کوچک هجوم آوردند و زیر دست و پا ماندند.

*چرا فوتبال سیاسی و رانتی ایران تعطیل نمی شود؟

چون عده ای ذی نفع این طور میخواهند.من گفتم یک سال این فوتبال را تعطیل می کنم تا آن را از نو بشود ساخت. نه اینکه  تعطیل کنم برای همیشه. چهل تومان برای مربی و صد تومان برای بازیکن ها در نظر می گیرم.در صورتی که این کار را برای پاکسازی فوتبال نکنند باید در فوتبال را بست.

*پرسیدند شما ابتدا رابطه ی خوبی با آقای احمدی نژاد داشتید اما در جریان عزلتان منتقد او شدید؟درست است؟

من با ایشان مشکلی نداشتم .مساله ی من با کسی بود که انتخاب کرده بودند.خودشان هم گفتند من از عزل دادکان ناراحت شده است. ایشان رئیس جمهور بودند و من سعی کردم حرف شان پیش چشم میلیون ها بیننده را بپذیرم.

*شما همیشه از خودکفایی فدراسیون فوتبالتان گفتید که انصافا همین طور هم  بوده اما درآمد زایی ماندگاری ایجاد نکردید.

بخشی از درآمد های ما که از طریق کمک های خیرین بوده را می شود گفت ماندگا رنشد اما بخش اعظمی از طریق اسپانسرهایی بود که می گرفتیم.

*الگوی در آمد زایی شما باعث شد همه بخواند همین کار را بکنندغافل از اینکه  این درآمد ها دائمی نیست

اگر کسی هنر استفاده از خیرین را داشته باشند خیلی هم خوب است .چرا ماندگار نیست؟از قبل از انقلا ب خیرین مدرسه ساز بودنند تا همین امروز .خیرین در حوزه ی ورزش و فوتبال هم وجود دارد

* مساله اینجاست امثال حاج آقا دائمی کمتر پیدا می شود که تا همین حالا که شما اسمشان را  آوردین کسی نمی دانسته ایشان به فوتبال پول می داده است.، اکثر این خیرین جدید برای معروف شدن و عکس روی جلد گرفتن میآیند و خیلی هم زود از میدان به در می شوند.

جو فوتبال باعث می شود به آنها فشار بیاید و بروند.مثال می آورم آقای شفیع زاده یا هدایتی که پول در دست می آیند ، عده ای پیدا می شوند و سرشان کلاه می گذارند. آن بندگان خدا هم دمشان را روی کولشان می گذارند و می روند . شما نتوانستید  حرمت این ها را نگه دارید و در کارهای اجرایی هم دخالتشان دادید. شهرت را که همه دوست دارند. می آیند اما کارشان اثر عکس دارد.

اگر بعد بازی با آنگولا که عادل فردوسی پور گفت خداحافظ جام جهانی خداحافظ آقای دادکان نمی رفتید و در فدراسیون می ماندید الان وضعیت فوتبال چگونه بود؟

قطعا بهتر بود.شما درباره ی آقای فردوسی پور گفتید من از ایشان می خواهم یک روز با خودشان خلوت کند ببیند چه خدمتی به فوتبال کرده است؟ صدا و سیما برای فوتبال ایران چکار کرده؟ تلویزیون در نا به سامانی فوتبال نقش دارد.شما سوال می کنید و من موظفم پاسخ بدهم. فکر می کنید کمیسیون اصل نود چه کسایی را معرفی می کند؟ ولله اگر شاه مهره ها را معرفی کنند.سیگار فروش را می گیرند اما وارد کننده ی سیگار را نه!دادگاه شان فقط برای آدم های ضعیف است. آدم های کوچک می ایستند که سایه هاشان دیده شود امان از روزی که غروب آفتاب را ببینی.شما می خواهید بگویید در این مملکت فساد درورزش نیست؟ کمیسیون اصل نود به من زنگ زد گفتنم به شرطی  می آیم که تلوزیون بیاید و همه جلسه را ضبط کند تا بگویم شما دنبال چه کسانی می گردید. مسله این جاست که کسی نمی خواهد بداند اصل ماجرا کجاست من قبلنا هم گفتم همه ی جای دنیا ورزش سرگرمی است اما در ایران سرگرم کننده است.سر مردم را گرم می کنند تا نفهمند قیمت نان چقدر است.

*و سوال آخر درباره ی خود شماست،غصه زیاد می خوریدآقای دکتر؟ به نسبت هم سن و سال تان شکسته تر شده اید مخصوصا در این چند سال اخیر به نظر می آید زندگی را سخت می گیرید؟

خوب زندگی سخت است.اما من هنوز هم شاداب و قبراق هستم. ورزش می کنم و هنوز احساس جوانی دارم.انگار نه انگار که پنجاه و هشت سالم است.

خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز