۱۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۲

پردرآمدترین لیگ‌های فوتبال در اروپا

پردرآمدترین لیگ‌های فوتبال در اروپا هستند. پنج لیگ انگلیس (لیگ برتر)، اسپانیا (لالیگا)، ایتالیا (سری آ)، آلمان (بوندسلیگا) و فرانسه (لوشامپیونه) نه‌تنها برترین لیگ‌های اروپایی که برترین لیگ‌های دنیا هستند.
کد خبر : ۱۷۲۲۹۲
صراط: گردش مالی قابل توجه در باشگاه‌های این پنج لیگ معتبر و درآمدزایی‌های کلان از طریق تبلیغات باعث می‌شود اصولا بازیکنان شاغل در این باشگاه‌ها درآمد بسیار بالایی داشته باشند. در میان این پنج لیگ، بیشترین میزان دستمزد به فوتبالیست‌های شاغل در لیگ برتر انگلیس داده می‌شود.

درآمدهای حاصل از بازی کردن در این لیگ‌ها، بخصوص لیگ فرانسه در سه سال اخیر رشد چشمگیری داشته است. با هم نگاهی اجمالی به متوسط درآمد در این لیگ‌ها و پردرآمدترین بازیکنان شاغل در این لیگ‌ها می‌اندازیم.

1 ـ لیگ برتر انگلیس

هم‌اکنون لیگ برتر انگلیس از لحاظ معیارهای مختلف ـ از فنی و کیفی گرفته تا بعد مالی ـ در صدر لیگ‌های اروپایی قرار دارد و به عبارت دیگر بهترین لیگ فوتبال دنیا هم شناخته می‌شود. بازیکنان شاغل در این لیگ همیشه درآمد خوبی داشتند و اکنون حتی اوضاع برای آنها بهتر است.

در شرایطی که هم‌اکنون در لیگ برتر انگلیس قراردادهای بالای 40 میلیون پوند هم بسته می‌شود بازیکنان به طور متوسط هفته‌ای 30 هزار پوند(معادل 148 میلیون و 200 هزار تومان) درآمد دارند.

در صدر تمام بازیکنان تاریخ فوتبال انگلیس نیز وین رونی، مهاجم بیست و هشت ساله منچستریونایتد قرار دارد که چند هفته پیش با تیم خود تمدید کرد که براساس مفاد قرارداد جدید هفته‌ای 300 هزار پوند(یک میلیارد و 482 میلیون تومان) درآمد خواهد داشت.

2 ـ لالیگا

لیگ ماتادورها نیز در کنار لیگ برتر از بهترین مکان‌ها برای کسب درآمد بیشتر است؛ لیگی که برترین ستاره‌های کنونی دنیا از جمله کریستیانو رونالدو و لیونل مسی را درون خود می‌بیند، پردرآمدترین بازیکن فوتبال دنیا را هم دارد که همان لیونل مسی آرژانتینی و عضو بارسلونا است.

بر طبق آخرین ارزیابی، این اعجوبه آرژانتینی با متوسط درآمد سالانه 29.6 میلیون یورویی در صدر همه ستارگان کنونی فوتبال دنیا قرار دارد.

جالب اینجاست که هم‌تیمی‌های مسی نیز در میان دیگر بازیکنان لالیگایی از لحاظ درآمد شرایط بهتری دارند؛ زیرا آنها به طور متوسط در سال 6.5 میلیون یورو درآمد دارند. اگر بازیکنان بارسلونا را نادیده بگیریم، به متوسط درآمد کلی بازیکنان لالیگایی می‌رسیم که چیزی حدود 5.5 میلیون یورو در سال است.

ماتادورها نیز روند صعودی افزایش درآمدها را تجربه می‌کنند که البته در سایه درآمدزایی بیشتر باشگاه‌ها حاصل شده است.

3 ـ سری آ ایتالیا

فوتبال ایتالیا بعد از آن رسوایی مربوط به رشوه و تبانی هنوز نتوانسته در اروپا حرفی برای گفتن داشته باشد، اما این دلیلی نمی‌شود فوتبالیست‌های ایتالیایی درآمد کمی داشته باشند. در ایتالیا هم می‌توان پول پارو کرد، هر چند برخی باشگاه‌های این کشور چکمه‌پوش بدهی‌های کلانی دارند.

متوسط دستمزد برای فوتبالیست‌های شاغل در سری آ بیش از پنج میلیون یورو است که در مقایسه با سال‌های گذشته یک میلیون یورو افزایش داشته است.دانیله دی‌روسی، هافبک تیم آث رم ایتالیا در میان تمام ستاره‌های سری آ یکه‌تاز است و در طول سال بیش از شش میلیون یورو درآمد دارد تا نفر اول ثروتمندان فوتبال ایتالیا باشد.

4 ـ بوندسلیگا

درآمدهای بوندسلیگای آلمان نیز برای فوتبالیست‌های این لیگ طی دو سال اخیر افزایش قابل‌توجهی داشته و به مرز چهار میلیون یورو در سال رسیده است. پیش از فصل 2014ـ2013 متوسط درآمد بازیکنان بوندسلیگایی 3.3 میلیون یورو بود.

فرانک ریبری، ستاره فرانسوی باشگاه بایرن‌مونیخ آلمان و یکی از سه کاندیدای دریافت توپ طلای 2013 نیز پردرآمدترین بازیکن کنونی بوندسلیگاست.

این فرانسوی خوش‌تکنیک سالانه بیش از 6.3 میلیون یورو درآمد دارد. البته به‌غیر از او بازیکنان بایرن‌مونیخ نیز درآمد بیشتری در مقایسه با سایر بوندسلیگایی‌ها دارند، اما در این میان ریبری صدرنشین است.

مالیاتی که به درآمد فوتبالیست‌های بوندسلیگایی تعلق می‌گیرد، بالاست و شاید همین مساله باعث شده آنها نسبت به فوتبالیست‌های انگلیسی و ایتالیایی درآمد کمتری داشته باشند.

5 ـ لوشامپیونه

لوشامپیونه فرانسه چند سالی است که با سرمایه‌گذاران میلیاردر جان تازه‌ای گرفته است، آنقدر که بسیاری از ستاره‌های مطرح فوتبال دنیا را برای بازی کردن در این لیگ ترغیب کرده است.زمانی ستاره‌های درجه یک فوتبال دنیا کمتر فکر بازی‌کردن در این لیگ را به ذهن خود خطور می‌دادند، اما تزریق سرمایه‌های کلان به این لیگ همه چیز را تغییر داد تا اکنون ستاره‌های متعددی که در راس آن زلاتان ابراهیموویچ سوئدی در صدر آن قرار دارد در این لیگ بازی کنند. این سوئدی که در پاری‌سن‌ژرمن بازی می‌کند پردرآمدترین بازیکن فرانسه هم به شمار می‌رود.

او 22.3 میلیون یورو در سال درآمد دارد. به‌غیر از او، ادینسون کاوانی (پاری‌سن‌ژرمن) و رادامل فالکائو (موناکو) نیز درآمدی معادل 19 میلیون یورو دارند که نام آنها را بعد از زلاتان قرار می‌دهد. لوشامپیونه به طور متوسط به بازیکنانش سالی 3.6 میلیون یورو پول می‌دهد.