۱۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۳

نگرانی‌ امریکا از قرارداد نفتی ایران و روسیه

انتشار اخباری مبنی بر انعقاد قرارداد نفتی میان ایران و روسیه سبب نگرانی مقام‌های ارشد امریکا شد.
کد خبر : ۱۷۲۳۳۴
صراط: علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر امور خارجه دولت دهم، با دفاع از دوران مسئولیتش در وزارت امور خارجه؛ سیاست خارجی ایران در چهار سال گذشته را «بسیار حکیمانه» توصیف کرد و به ناگفته‌های خود از کسب اجازه برای مذاکره با امریکا پرداخت.

او که در یک برنامه مستند تلویزیونی سخن می‌گفت، درباره برخی اتفاق‌های محرمانه در دوران مسئولیتش اظهار داشت: حضرت آقا در سخنانی اشاره کردند که دولتمردانی از دولت سابق و دولت فعلی نظرشان بر مذاکرات با امریکا بر سر موضوع هسته‌ای است. بنده این افتخار را داشتم که خدمت آقا برسم و با ایشان صحبت کنم. نظر ایشان این است که امریکا قابل اعتماد نیست و به موضوع افغانستان اشاره کردند که امریکایی‌ها نقض عهد کردند.

با این حال در نهایت اجازه مذاکره صادر شد و در عید سال 1392 مطرح کردند که با مذاکره با امریکا به طور موضوعی درباره مسأله هسته‌ای مخالفتی ندارند و راه را هموار کردند و گفتند این مسیر را بروید تا اتمام حجتی باشد و مردم بدانند که نظام و دولت‌شان از هیچ روشی که مصلحت، حکمت و عزت در آن باشد فروگذار نیست تا دفع شر کند و اگر طرف مقابل تمکین نکند، ما اتمام حجت کرده‌ایم.

اتهام‌زنی امریکا به دو شرکت ایرانی و یک فرد چینی

یک فرد چینی، یک ایرانی و دو شرکت ایرانی از سوی امریکا به اتهام صادرات محصولات مرتبط با غنی‌سازی اورانیوم به ایران در فهرست تحریم قرار گرفتند. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، «سی هی چنگ»، 34 ساله روز هفتم فوریه در فرودگاه هیترو لندن دستگیر شد و اکنون منتظر دور دوم محاکمه خود به اتهام صدور برخی محصولات به ایران و نقض تحریم‌ها است. محصولات ادعایی نوعی از سنسورهایی هستند که می‌توانند برای سانتریفیوژها مورد استفاده قرار بگیرند.

متهم پرونده ستار بهشتی محاکمه می‌شود

دادگاه مأمور پلیس فتا، متهم پرونده «ستار بهشتی»، روز سه‌شنبه (19 فروردین) به اتهام قتل شبه عمد در شعبه 1057 دادگاه کارکنان دولت برگزار می‌شود.  ستار بهشتی، وبلاگ‌نویس ایرانی 9 آبان سال گذشته توسط پلیس فتا به اتهام اقدام علیه امنیت ملی دستگیر شد و سه روز پس از بازداشت یعنی 13 آبان ماه درگذشت.

پس از فوت ستار بهشتی با شکایت اولیای دم، پرونده‌ای با اتهام قتل عمد تشکیل شد، اما شعبه اول بازپرسی دادسرای جنایی تهران، مرگ ستار بهشتی را قتل شبه عمد تشخیص داد که وکیل مدافع اولیای دم به این مسأله اعتراض کرد و پرونده برای رفع اختلاف به شعبه 1057 دادگاه کیفری کارکنان دولت ارجاع شد. به گزارش ایرنا، «گیتی پورفاضل» وکیل مدافع اولیای دم ستار بهشتی گفته که موکلانش در دادگاه رسیدگی به اتهام قتل شبه عمد مأمور پلیس فتا در این پرونده شرکت نخواهند کرد. چرا که اولیای دم ستار بهشتی معتقد به قتل عمد در این پرونده هستند و قتل شبه عمد را قبول ندارند.

تکذیب سخنان منتسب به احمدی‌نژاد

انتشار سخنانی به نقل از محمود احمدی نژاد در رسانه‌ها با تکذیب دفتر وی همراه شد. روز گذشته سایت فردا مدعی شد که احمدی‌نژاد در سفر اخیر خود به خوزستان و در دیدار از مناطق عملیاتی در محافلی که در معرض سؤال قرار گرفته، تلاش کرده وجهه‌ای «حزب‌اللهی» از خود نشان دهد و در پاسخ به سؤالی درباره آینده سیاسی خود تصریح کرده «بزودی برمی‌گردیم.»

رئیس دولت قبل همچنین گفته بود که «من یعنی مشایی و مشایی یعنی احمدی‌نژاد! مظلومیت مشایی برای همه مشخص شد و اگر در انتخابات تأیید می‌شد، حتماً رأی می‌آورد.» سایت فردا مدعی شده بود که احمدی‌نژاد گفته دولت جدید دوام نخواهد یافت. این سخنان در حالی منتشر شد که دفتر محمود احمدی‌نژاد با انتشار یک تکذیبیه در سایت «تسنیم» اظهارات منتشر شده را «بشدت» تکذیب کرد.

آخرین وضعیت پرونده 2روزنامه توقیف شده

وکیل مدافع مدیران مسئول روزنامه‌های «بهار» و «آسمان» آخرین وضعیت پرونده این دو روزنامه توقیف شده را تشریح کرد. به گزارش مهر، «جمال خندان» گفته که پس از صدور حکم دادگاه درباره روزنامه بهار به رأی اعتراض کرده و پرونده برای بررسی نهایی به دیوان عالی کشور ارسال شده است.

در رأی شعبه 76دادگاه کیفری، زمان توقیف 6 ماهه روزنامه بهار اعلام شده اما در این حکم به زمان شروع توقیف اشاره‌ای نشده است. به گفته وی، پرونده روزنامه آسمان نیز هنوز در دادسرا است و برای آن کیفرخواست صادر نشده است.

نگرانی‌ امریکا از قرارداد نفتی ایران و روسیه

انتشار اخباری مبنی بر انعقاد قرارداد نفتی میان ایران و روسیه سبب نگرانی مقام‌های ارشد امریکا شد. به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال یک مقام ارشد امریکایی با بیان اینکه هنوز اطلاع جدیدی مبنی بر انعقاد قرارداد نفتی میان ایران و روسیه دریافت نکرده‌ایم، گفت: اما نسبت به انجام این قرارداد نگرانی‌هایی داریم. وی با بیان اینکه این قرارداد ممکن است شامل تحریم‌های امریکا باشد، ادامه داد: «اگر چنین قراردادی انجام شود مغایر با قرارداد موقت انجام شده در اواخر ماه نوامبر میان ایران و 1+5 است و ممکن است باعث اعمال تحریم‌های امریکایی به تمام افراد دخیل در این قرارداد شود.»

به گزارش ایسنا، ایران و روسیه مذاکرات خود را برای امضای قرارداد نفت در برابر کالا آغاز کرده‌اند. این مذاکرات میان طرفین ادامه دارد اما هنوز فهرست کالاها مشخص نیست.

شهرام جزایری مشمول عفو نشد

پس از انتشار خبر پذیرش عفو و تخفیف مجازات 920 نفر از متهمان از سوی مقام معظم رهبری، برخی سایت‌ها از احتمال آزادی «شهرام جزایری» به دلیل پایان دوره محکومیتش خبر دادند.

اما مدیرکل زندان‌های استان تهران درباره این گمانه‌زنی‌ها مبنی بر وجود نام شهرام جزایری در فهرست مشمولان عفو به مناسبت روز جمهوری اسلامی (12 فروردین) گفت: «نام شهرام جزایری در کمیسیون عفو مطرح نشده است.» به گزارش ایرنا، «محمود علیزاده طباطبایی»، وکیل شهرام جزایری هم گفته که: «رد مال موکلم به مبلغ  5/48 میلیون دلار پرداخت شده و دوران محکومیت 11 ساله وی نیز تمام شده و این موضوع از سوی اجرای احکام به دادستانی اعلام شده است.» گفتنی است جزایری سال گذشته نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه نوشته و از تمام کارهای خود اظهار ندامت و تقاضای کمک کرده بود.

رسیدگی به اتهامات محمدرضا رحیمی

پس از صدور کیفرخواست برای محمدرضا رحیمی و ارسال پرونده او به دادگاه کیفری استان تهران، این پرونده برای رسیدگی به شعبه 76 این مرجع قضایی ارجاع شده است.

به گزارش ایسنا، قاضی افتخاری سرپرست دادگاه‌های کیفری استان از ذکر عناوین اتهامی معاون اول دولت احمدی‌نژاد و همچنین توضیح دادن درباره اینکه آیا رحیمی بیش از 20 عنوان اتهامی دارد یا خیر، خودداری کرده است. پیش از این دادستانی تهران روز شنبه 14 دی 1392 با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود که از محمدرضا رحیمی تحقیق به عمل آمده و در حال حاضر با صدور قرار وثیقه‌ مناسب و تأمین آن، آزاد است.

سخنگوی قوه قضائیه نیز در نشست خبری 12 اسفند در پاسخ به سؤالی درباره صحت صدور قرار مجرمیت یکی از مسئولان دولت سابق در پرونده‌های بیمه و ارز و وجود 25 یا 29 عنوان اتهامی برای او، گفت: اصل موضوع صحیح است و قرار مجرمیت برای این فرد صادر شده است، اما از شمار اتهامات مطلع نیستم و در صورت اطلاع هم نمی‌توانستم بیان کنم.

نامه یک شهروند سنی به هموطنان: جیش العدل از نام ما سوءاستفاده می‌کند

یکی از شهروندان اهل سنت سیستان و بلوچستان در نامه‌ای خطاب به هموطنان، از این که گروهک تروریستی جیش العدل، از نام اهل سنت برای پیشبرد مقاصد تروریستی خود سوءاستفاده می‌کند، ابراز انزجار کرد.

به گزارش عصرایران در بخشی از متن این نامه آمده است: «جیش العدل، این کارهای غیرانسانی را به اسم دفاع از مردم اهل سنت ایران انجام می‌دهد! این برای من به عنوان یک ایرانی اهل سنت بسیار سخت و سنگین است که افرادی بخواهند به اسم دفاع از من و هم کیشان من، دست به چنین جنایت‌های فجیعی بزنند.»
منبع: ایران