۲۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۸
از پرچم چرخانی انتخاباتی تا عدم حضور در «راهیان نور»؛

غیبت معنادار مرد حاشیه‌ساز دولت دهم

هنوز از یادها نرفته که در آخرین سفر از سفرهای استانی محمود احمدی نژاد به خوزستان، اسفندیار مشایی با پرچم پرخوانی در جایگاه محل سخنرانی رئیس جمهور چگونه به خودنمایی و رپرتاژ انتخاباتی خود پرداخت و حالا که قدرت از دست احمدی نژاد و برخی عوامل جریان انحرافی خارج شده، دیگر خبری از حضور در خوزستان و آن پرچم چرخوانی های انتخاباتی نبود و این بار این غلامحسین الهام بود که در سفر راهیان نور رئیس دولت دهم را همراهی می کرد.
کد خبر : ۱۷۲۹۹۵
صراط: ماه های ‍‍‍پایانی سال 92 بود که خبر رسید رئیس جمهور سابق کشورمان فعالیت های جدیدی را برای بازگشت به عرصه قدرت آغاز کرده و استارت این موضوع نیز با جمع کردن یاران قدیمی و برگزاری جلسه با وزرا و مسئولان سابق در دولت های نهم و دهم زده شد.  
 
در طول ماه های بعد از انتخابات ریاست جمهوری و تحویل جایگاه رئیس جمهور از احمدی نژاد به روحانی، هر چند که در فضای رسانه ای وخبری کشور حرفی از محمود احمدی نژاد به میان نمی آمد اما در این مدت اینگونه نبوده که احمدی نژاد فقط گوشه نشینی اختیار کرده باشد و هیچ فعالیتی انجام نداده باشد. اتفاقا احمدی نژاد در طول این مدت برنامه ای گام به گام را برای خود و اطرافیان تدوین کرده بود که با مطرح شدن هر یک از آنها در روزهای سپری شده، می توان به این نکته دست یافت که احمدی نژاد و یارانش عجله ای برای بازگشت مجدد به قدرت ندارند و قصد دارند با برنامه پیش بروند.
 
بدین ترتیب احمدی نژاد اولین بار بعد از مدتی استراحت و گوشه نشینی با برگزاری جلسه با یاران و وزرای سابق خود، بازگشت به سیاست را کلید زد. وی در این جلسه طی درخواستی از وزرای سابق خود خواست تا دور هم جمع شده و با برگزاری جلسات هماهنگ، زمینه بازگشت به قدرت را فراهم کنند. این در حالی بود که برخی از وزرا و مسئولان دولت سابق به علت حضور اسفندیار رحیم مشایی در این جلسات از حضور در این محافل خودداری کرده و شرط حضورشان را عدم حضور مرد حاشیه ساز دولت دهم عنوان کردند. 


 
از پرچم چرخوانی تا غیب در سفر راهیان
 
در شرایطی که در تعطیلات ایام عید بسیاری از مردم در مسافرت های نوروزی و دید و بازدیدهای سال نو به سر می بردند، رئیس جمهور سابق در ادامه فعالیت های گام به گام خود، 3 حرکت تازه را در پازل برنامه های خود چید تا بار دیگر مشخص شود برای بازگشت به قدرت برنامه های ویژه ای دارد. وی در تعطیلات نوروز 2 بار به اهواز سفر کرد و در جمع راهیان نور حضور یافت. احمدی نژاد در ابتدا به همراه خانواده و در سفر دوم همراه با غلامحسین الهام به اهواز و مناطق عملیاتی جنوب کشور رفت تا در این سفر جای خالی اسفندیار مشایی به شدت خالی احساس شود.  
 
هنوز از یادها نرفته که در آخرین سفر از سفرهای استانی محمود احمدی نژاد به خوزستان، اسفندیار مشایی با پرچم پرخوانی در جایگاه محل سخنرانی رئیس جمهور چگونه به خودنمایی و رپرتاژ انتخاباتی خود پرداخت و حالا که قدرت از دست احمدی نژاد و برخی عوامل جریان انحرافی خارج شده، دیگر خبری از حضور در خوزستان و آن پرچم چرخوانی های انتخاباتی نبود و این بار این غلامحسین الهام بود که در سفر راهیان نور رئیس دولت دهم را همراهی می کرد.  
 
حال باید این سوال را از رئیس جمهور سابق کشورمان پرسید که چرا در سفرها و جلسات اخیر احمدی نژاد دیگر خبری از اسفندیار رحیم مشایی نیست و دیگر شاهد آن پرچم چرخوانی ها در جایگاه سخنرانی رئیس جمهور نیستیم. آقای احمدی نژاد؛ دیدید آن همه قیل و قال و پرچم چرخوانی و استفاده از جایگاه ریاست جمهوری برای تبلیغ انتخاباتی اسفندیار مشایی بود.


 
الهام جایگزین مشایی می شود؟
 
  در ماه های اخیر و پس از آنکه دولت دهم به دولت یازدهم واگذار شد، دیگر خبری از اسفندیار مشایی نشد و شنیده می شود وی بیشتر وقت خود را این روزها برای استراحت و در منزل می گذراند. اما در مقابل در اکثر قریب به اتفاق دیدارها و رفت و آمدهای احمدی نژاد در ماه های پایانی سال 92 این غلامحسین الهام بود که در کنار رئیس جمهور سابق کشورمان دیده می شد و این احتمال وجود دارد که الهام جای مشایی را این روزها برای احمدی نژاد پر کرده باشد. 



بنابراین گفتنی است نزدیکان رییس دولت سابق، دست‌به‌کار شده‌اند و به نظر می‌رسد سال جدید برای آنها به‌معنای سازماندهی نیروها، بازگشت به عرصه سیاست و مطابق سیاست همیشگی‌شان، جلب توجه افکار عمومی به خود باشد. انتشار بی‌سروصدای برخی نشریات، اظهاراتی در گوشه‌وکنارها بدون حضور خبرنگاران مستقل، به‌کارگیری تاکتیک قدیمی مانور تکذیب همان اظهارات و همچنین ایجاد خودخواسته هاله‌ای از ابهام گرد فعالیت‌هایشان، نشان از حرکت خزنده محمود احمدی‌نژاد و اندک‌افرادی که هنوز حول محور او هستند، دارد.  خبر راه‌اندازی دانشگاه ایرانیان و همچنین دعوت روحانی به مناظره تنها خبرهایی بود که از احمدی‌نژاد پس از پایان دوران ریاست‌جمهوری‌اش در رسانه‌ها منتشر شده بود و هرچند که خبرنگاران به‌دنبال خبر یا مصاحبه‌ای از او و یاران همیشگی‌اش بودند، آنها سیاست سکوت را در سال گذشته پیشه کردند. اما به نظر می‌رسد اکنون با آغاز بهار و سال جدید، پروژه‌های جدیدی نیز در دست اقدام آنها قرار گرفته است.
 
منبع: فردا