۲۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۳

چگونگی پذیرش داوطلبان دکتری پژوهش‌محور

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با تشریح جزئیات چگونگی پذیرش داوطلبان در دوره دکتری پژوهش‌محور گفت: دکتری پژوهش‌محور از طریق آزمون نیمه‌متمرکز دکتری ادامه دارد.
کد خبر : ۱۷۳۸۱۶
صراط: وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم گفت: یک آیین‌‌نامه دکتری وجود دارد که بر اساس آن دو نوع دکتری پژوهش‌محور و آموزش محور از طریق آزمون نیمه‌متمرکز دکتری برگزار می‌شود.

وی افزود: البته پذیرش داوطلبان از این طریق نیز تنها مختص به آزمون نیست بلکه دانشجو باید زمینه علمی قابل قبولی داشته باشد و درصدی از نحوه پذیرش نیز به مصاحبه و سوابق دانشجو مربوط می‌شود.

به گفته احمدی در دو سال اخیر سامانه‌ای در سازمان دانشجویان وجود داشت که افراد برای دکتری پژوهش‌محور به صورت بدون آزمون و تنها از طریق مصاحبه پذیرش می‌شدند که برخی اساتید دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها به این نحوه پذیرش اعتراض داشتند زیرا برخی از افراد پذیرش شده زمینه علمی معتبری نداشتند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم اظهار داشت: بر اساس آیین‌نامه دکتری نحوه پذیرش داوطلبان در پژوهش‌محور و آموزش محور تفاوتی ندارد بلکه ظرفیت دانشگاه‌ها و نوع ارائه پایان‌نامه متفاوت است که در دکترای پژوهش‌محور پایان‌نامه بر اساس طرح تحقیقاتی از طریق قرارداد با صنعت ارائه می‌شود.

احمدی گفت: در حال حاضر پذیرش دانشجویان بدون آزمون در دکتری پژوهش محور لغو شده است ولی داوطلبان با شرکت در آزمون نیمه‌متمرکز می‌توانند در دوره دکتری پژوهش محور تحصیل کنند.

وی افزود: افرادی که در دوره آخر دکتری پژوهش محور بدون آزمون هستند نیز باید ارزیابی علمی شوند.

منبع: فارس