۲۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۱

خشم‌چین‌ازسفر یکی‌ازمقامات‌آمریکا به تایوان

چین با اعتراض به سفر رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا به تایوان این اقدام را محکوم و خواستار رسیدگی واشنگتن به این مساله شد.
کد خبر : ۱۷۳۸۸۳
صراط: به نقل از خبرگزاری رویترز، دفتر ریاست جمهوری تایوان اعلام کرد، سفر جینا مک‌کارتی، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا به تایوان، نخستین سفر یکی از مقامات ارشد واشنگتن از سال 2000 میلادی به این منطقه است.

سفر مک‌کارتی با هدف تاکید بر همکاری میان آمریکا و شرکایش در منطقه آسیا ‌و اقیانوسیه در بخش محیط زیست صورت گرفت. مایینگ جئویو، رئیس جمهوری تایوان روز دوشنبه با مک‌کارتی دیدار کرد.

وزارت امور خارجه چین در واکنش به این سفر اعلام کرد که سفر به تایوان که پکن آن را یک استان جدایی ناپذیر خود می‌داند، نقض تعهدات واشنگتن نسبت به پکن است و چین با قاطعیت مخالفت خود را با این کار اعلام می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در کنفرانسی خبری گفت: مهم نیست که رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا با چه هدفی به تایوان سفر کرده است، او تعهداتی را که آمریکا نسبت به مسأله تایوان به چین داده بود، نقض کرده است.

وی افزود: چین مخالفت قاطعانه و نارضایتی شدید خود را از این مسأله اعلام می‌کند و مراتب اعتراض به این مسأله را با آمریکا مطرح کرده‌ است. ما به آمریکا تاکید می‌کنیم تا محتاطانه و به طور مناسب به این مسأله رسیدگی کند تا از وارد شدن خدشه بیشتر به روابط واشنگتن و پکن جلوگیری شود.

چین و تایوان از زمان شکست نیروهای ناسیونالیست و فرار آن‌ها به این شبه جزیره در پایان جنگی داخلی با کمونیست‌ها در سال 1949 میلادی از یکدیگر جدا شدند. چین هرگز استفاده از زور برای تحت کنترل در آوردن تایوان را منتفی ندانسته است.

آمریکا روابط رسمی دیپلماتیک با تایوان را در سال 1979 میلادی متوقف کرد اما به روابط غیررسمی نزدیک خود با این شبه جزیره ادامه می‌دهد.

منبع: ایسنا