۲۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۱
عارف در افتتاحیه بنیاد امید ایرانیان مشهدمقدس:

دولت باید نقد مشفقانه و منصفانه را بپذیرد

معاون اول دولت اصلاحات در مشهدمقدس گفت: امروز بر این باوریم که اصلاحات حمایت کامل از دولت تدبیر و امید است، البته دولت باید نقد مشفقانه و منصفانه را بپذیرد.
کد خبر : ۱۷۳۹۰۳
صراط: محمدرضا عارف دقایقی پیش در مراسم افتتاحیه بنیاد امید ایرانیان در مرکز فرهنگی - تفریحی تبادکان این شهر، در جمع فعالان اصلاح‌طلب اظهار کرد: باید شهادت دهم که در آن فضای بیرون سردی که ما اواخر سال 91 با آن روبه‌رو بودیم، خراسان رضوی صف شکن شد و دوستان اصلاح‌طلب استان با جلسات متعدد و بحث‌های چالشی در عرصه انتخابات به میدان آمدند.

وی افزود: از اصلاح‌طلبان خراسان رضوی این انتظار را داریم که این حضور خود را حفظ کرده و در واقع برای ادای وظیفه خود باید حضور داشته باشیم، شکست اگر مقدمه پیروزی در عرصه سیاسی باشد ارزشمند بوده و در واقع باید گفت شکست معنا ندارد.

معاون اول دولت اصلاحات خاطرنشان کرد: در اواسط آبان 81 بود که خبرنگاری از من پرسید 24 خرداد 92 را چطور می‌بینید و من گفتم 24 خرداد 92 یک پروژه است حتی اگر شکست باشد مقدمه پیروزی است.

عارف به مشارکت 73 درصدی مردم در انتخابات  اخیر اشاره کرد و گفت: خوشبختانه مردم ما در انتخابات 24 خرداد با حضور باشکوه و ارزشمند خود وارد میدان شده که باید قدردان این حضور بود، امروز بنده افتخار می‌کنم که نخستین شعبه بنیاد امید ایرانیان را در جوار حرم مطهر رضوی افتتاح می‌کنم.

وی ضمن تبریک فرارسیدن میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا(س) با اشاره به نقش عظیم زنان در جامعه گفت: در حال حاضر 48.2 درصد ظرفیت‌ دانشگاه‌ها متعلق به بانون بوده و مشغول به تحصیل هستند، نخستین سئوالی که پیش می‌آید این است که از این جمعیت چه استفاده و سرمایه‌گذاری می‌توان کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: متاسفانه نرخ مشارکت زنان 13.7 درصد بوده و نرخ مشارکت مردان 61.2 درصد یعنی 5 برابر نرخ زنان، البته نرخ مشارکت مردان نیز بالا نیست و باید بیشتر شود، نکته دیگر اینکه در سال 92 نرخ مشارکت زنان 1.3 دهم درصد با وجود ظرفیت‌های عظیم در دانشگاه کاهش یافته است.

عارف افزود: برای اینکه بتوانیم به مطالبات مردم پاسخ دهیم باید یک منطق پویا داشته باشیم، فقط با تکیه بر مردان نمی‌توانیم پاسخگوی نیازهای جامعه باشیم و باید در آن نقش فعال داشته باشند و خوشحالیم که در بنیاد امید ایرانیان شورای زنان فعال است.

وی با طرح این سئوال که باید چه کنیم که سهم مشارکت زنان نیز بیشتر و بیشتر شود اظهار کرد: انتظار داریم زنان در جامعه امروز نقشی فعالتر و بیشتر از گذشته داشته باشند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین به مناسب فرارسیدن روز ارتش از مرزداران پرتلاش و سلحشور کشور قدردانی کرد.

عارف تصریح کرد: برخی این سئوال را می‌پرسند که چه اختلافی میان بنیاد باران و بنیاد امید ایرانیان است، ما توصیه‌مان توسعه نهادهای مدنی با تفکر اصلاح‌طلبی بوده و هر قدر تعداد آنها بیبشتر شود خوشحال می‌شویم، بنیاد باران در ماه‌های آخر اصلاحات برای احصاء تجارب اصلاحات و در اختیار گذاشتن آن به دیگر دولت‌ها در سطح مدیران تشکیل شد؛ تفاوت آن با بنیاد امید ایرانیان این است که این بنیاد اتاق فکری با محوریت جوانان داشته و فقط به مدیران بسنده نمی‌کنند بلکه فعالیت‌هایی در حوزه اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و همچنین ایجاد ساختاری برای بهره‌گیری از دانش و تجربه نخبگان و فرصتی برای حضور جوانان شایسته در عرصه مدیریتی فراهم می‌کند.

وی رویکرد بنیاد امید ایرانیان را رویکرد اعتدال و خردورزی در تمام شئونات و توسعه گفتمان کشورداری خردمندانه عنوان کرد و گفت: نمی‌خواستیم این بنیاد حزبی باشد بلکه باید اتاق فکر و پایگاهی برای تعامل بوده و در عین حال رویکرد تربیت نیرو و پژوهشی داشته باشد.

معاون اول دولت اصلاحات خاطرنشان کرد: اساسنامه بنیاد امید ایرانیان 15 خرداد 88 به تصویب هیئت موسس رسید، در 25 اسفند 92 یعنی 9 ماه بعد از انتخابات مجوز آن را از وزارت کشور گرفتیم، در این مدت ما در استان‌ها حضور رسمی نداشتیم اما در کارها و جهت‌گیری‌ها استان‌ها را بسیار مورد توجه قرار داده‌ایم.

وی با اشاره به ماموریت اصلی بنیاد امید ایرانیان گفت: ماموریت اصلی این بنیاد تلاش برای اعتلای ایران اسلامی و افزایش کیفیت و آحاد مردم در مسیر تولید و بازتولید فرهنگی مبتنی بر اعتدال و عقلانیت است، همچنین ما بر تفاهم سازنده و دانایی‌محور میان خبرگان و نخبگان داخل و خارج از کشور تاکید داریم.

عارف عنوان کرد: جهت‌گیری اصلی بنیاد جوانان هستند و تمام کسانی که در همه صحنه‌های علمی و سیاسی کشور موثر بوده و متاسفانه نقش کمتری داشتند در این بنیاد به دنبال فعالیت پررنگ‌تر جوانان هستیم و بنیاد بر این اساس فعالیت خود را شروع کرده است.

وی تاکید کرد: امسال سال مناسبی را برای فعالیت واحدهای استانی داریم، امسال سال آرامش سیاسی بوده و به نفع ماست و هم به نفع دولت است چرا که در این آرامش می‌توان برنامه‌های راهبردی را تدوین کرد که یکی از این راهبردها تکمیل پروژه نیمه‌تمام موفقیت اصلاحات در انتخابات مجلس است.

عارف گفت: امسال سال تدوین و راهبردها و تدوین سیاست‌های و جهت‌گیری اصلاحات برای انتخابات مجلس 94 است.

وی در زمینه نحوه تامین منابع مالی واحدهای استانی بنیاد گفت: باید واحدهای استانی خودکفا باشند.

معاون اول دولت اصلاحات تاکید کرد: یکی از اهداف این بنیاد دوره‌های آموزشی بوده تا برای سال 1400 کادرسازی کند و نیروهای برجسته و جوانی را آماده کند تا در آینده مسئولیت بگیرند، امروز بر این باوریم که اصلاحات حمایت کامل از دولت تدبیر و امید است، البته دولت باید نقد مشفقانه و منصفانه را بپذیرد.


منبع: تسنیم