۲۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۲

ارتباط برکناری بندر باشکست ریاض درسوریه

روزنامه انگلیسی "ایندپندنت" برکناری "بندر بن سلطان" از ریاست سازمان اطلاعات عربستان را ناشی از شکست سیاست های ریاض درقبال سوریه دانست.
کد خبر : ۱۷۳۹۸۶
صراط: روزنامه "ایندیپندنت" روز پنج شنبه در گزارشی به قلم "پاتریک کوکبرن" به بررسی علت برکناری "بندر بن سلطان" از ریاست سازمان اطلاعات عربستان پرداخت و از او به عنوان مهندس سیاست این کشور درقبال سوریه نام برد.

این روزنامه نگار انگلیسی نوشت: برکناری بندر بن سلطان به عنوان مهندس تلاش ریاض برای سرنگون کردن نظام سوریه، بیانگر ناامیدی آل سعود از سیاست های او است.

به نوشته کوکبرن، سیاست بندر بن سلطان درزمینه حمایت و پشتیبانی مالی از گروههای مسلح مخالف نظام سوریه نتایج ملموسی نداشته است، و این گروهها در طول چند ماه اخیر شکست های مداومی متحمل شده اند؛  از همین رو، حامیان خارجی آنها کوشش دارند تا این رویکرد را تغییر دهند و گروه های مسلح در سوریه را نجات دهند.

این نویسنده انگلیسی تصریح کرد: ابهام ها در خصوص تحولات در شهر ریاض حاکی است که شمار اندکی درخارج، از تحولات این کشور و اوضاع داخلی خاندان سعودی باخبرند. این خاندان درحال هموار کردن راه برای انتقال قدرت از ملک عبدالله بن عبدالعزیز شاه 90 ساله سعودی است.

این روزنامه همچنین به باقی ماندن سوریه در فهرست اولویت های رژیم سعودی و انتقاد بندر بن سلطان از موضع آمریکا درخصوص جنگ در سوریه، و در مقابل خشم آمریکا از پشتیبانی رژیم سعودی از گروههای مسلح سوریه به ویژه القاعده اشاره کرد.
منبع: العالم