۲۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۶
فوأد ایزدی:

تجربه دوره خاتمی در حال تکرار است

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: زمانی که روحانی رئیس جمهور شد از تیمی که در زمان خاتمی بر سر کار بود بهره گرفت و بار دیگر می‌خواهند تجربه گذشته را تجربه کنند.
کد خبر : ۱۷۴۰۴۳
صراط: فوأد ایزدی امشب در همایش کشوری «اقتصاد مقاومتی در مسیر پیشرفت درون‌زا» در جمع دانشجویان اتحادیه جامعه اسلامی سراسر کشور در دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص مسئله تحریم اظهار کرد: بحث تحریم مسئله جدیدی نیست بلکه از ابتدای انقلاب این بحث بوده و حتی تحریم از ماه‌های قبل از انقلاب نیز جریان داشته است.

وی با بیان اینکه تحریم‌های جدید در زمان انقلاب به دلیل ناامید شدن از چهره‌های لیبرال درون ایران بود؛ افزود: در زمان دولت هاشمی، ایشان به نرمی با غرب سخن می‌گفت و اظهار می‌کرد ما منابع نفتی داریم و اشکالی هم وجود ندارد و کمپانی‌های آمریکایی بیایند و سرمایه‌گذاری کنند.

ایزدی ادامه داد: در دوره آقای خاتمی بار دیگر ادبیات نرم در کمک ایران به آمریکا در حمله به افغانستان امتحان و نتیجه این شد که ایران در اکتبر، نوامبر و دسامبر 2001 به آمریکا کمک کرد؛ اما در نهایت بوش ایران را محور شرارت معرفی کرد.

وی خاطر نشان کرد: در زمان خاتمی براساس مذاکرات قرار شد ایران بحث هسته‌ای را تعلیق کند تا بعد از 6 ماه به قراردادی مشخص برسد اما 2.5 سال گذشت و مشخص شد طرف مقابل دولت ایران را سرکار گذاشته است.

این کارشناس سیاسی گفت: برخی عنوان می‌کنند براساس توافقنامه ژنو حق غنی‌سازی به ایران داده شده در حالی که این مسئله 2 مشکل دارد؛ مشکل اول این است که حق غنی‌سازی ایران براساس NPT مشخص شده بود و دوم اینکه توافقنامه ژنو حق غنی‌سازی را به رسمیت نشناخته‌ است بلکه فقط مشروط کرده است.

وی با انتقاد تصریح کرد: برخی مسئولان گمان می‌کنند 1+5 کل دنیا است و می‌گویند ما خواهان بهبود رابطه با غرب هستیم این در حالی است که این مسئله صحیح نیست زیرا دنیا به همین چند کشور غربی محدود نمی‌شود.

ایزدی افزود: ‌در انتخابات سال 88 برخی اوضاع مملکت را بهم ریختند و با توجه به اینکه طرف غربی هدف براندازی داشت به دنبال تحریم‌های بیشتر رفت تا موجب اغتشاش در کشور شود و در نهایت دست به تحریم‌های نفتی و بانکی زد بنابراین تحریم‌های جدی برای ایران از سال 88 آغاز شد.

این کارشناس سیاسی خاطرنشان کرد: با بیان اینکه مشکل اقتصادی ایران دو بخش است که یک بخش در دست خودمان و بخش دوم مربوط به تحریم‌ها هستند؛ ابراز داشت: زمانی که روحانی رئیس جمهور شد از تیمی که در زمان خاتمی بر سر کار بود بهره گرفت و بار دیگر می‌خواهند تجربه گذشته را تجربه کنند.

وی افزود: این در حالی است که نخبگان غربی مطرح کرده‌اند که فشارهای ایران جواب داده است و حکومت ایران آماده امتیاز دادن است و بارها تکرار کردند تحریم‌ها باعث شد ایران پای میز مذاکره بیاید.

ایزدی ادامه داد: امروز مشاهده می‌کنید که با گذشت چند ماه از مذاکرات طرف مقابل نه تنها به تعهدات خود عمل نکرده بلکه مسائلی از قبیل همجنس‌بازی را مطرح می‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در پایان یادآور شد: در متن مذاکره‌ای که توسط وزارت امور خارجه ترجمه شده آمده است که در گام نهایی تحریم‌های ملی برداشته خواهد شد اما در متن اصلی آمده است تحریم‌های هسته‌ای کنار خواهد رفت.

وی افزود: این درحالی است که ما علاوه بر تحریم هسته‌ای تحریم حقوق بشر و تروریسم نیز داریم و این به این معناست که چنانچه تحریم‌های هسته‌ای را بردارند تحریم‌های اصلی باقی خواهند ماند.
منبع: فارس