۲۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۸

ماجرای عکس شاه بردیوار خانه صیادشیرازی

هفته و روز ارتش همواره نام بزرگ مردانی را در ذهن تداعی می کند که هم مربیان دینی و اساتید مکتب عشق بودند و هم مجاهدت های آنها در میدان جهاد و شهادت بر تارک تاریخ ماندگار شده است.
کد خبر : ۱۷۴۰۸۱
صراط: روز ارتش همواره با نام دلاورمردانی عجین است که در عرصه های مختلف از پیروزی انقلاب تا روزهای مبارزه و دفاع در میدان جنگ حماسه های جاوید انقلاب را رقم زدند.

استان کرمانشاه نیز در ایام 29 فروردین سال 58 که پس از پیروزی انقلاب توسط امام راحل (ره) به روز ارتش نام گذاری شد شاهد خاطرات ماندگاری است و نکته بارز این خاطرات پیوند عمیق میان مردم، سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی برای پیروزی و تحقق آرمان های جمهوری اسلامی است.

ارتباط نزدیک و تنگاتنگ شهید پیشرو و پیشتاز انقلاب شهید سید سعید جعفری با امیر سپهبد شهید علی صیاد شیرازی یکی از نمونه های این ارتباط عمیق است. شهید جعفری که رهبر معظم انقلاب در کرمانشاه اورا به عنوان شهید پیشرو انقلاب معرفی کردند در نخستین روزهای پیروزی انقلاب و حتی پی از آن اولین موسس سپاه پاسداران استان کرمانشاه است.

این شهید بزرگوار قبل از پیروزی انقلاب ارتباط خود با را برخی از نیروهای ارتش که گمان می کرد با توجه به روحیات و خلقیاتشان می توانند در روند پیروزی انقلاب تأثیر گذار باشند را بیشتر و در نهایت گروهی از جوانان مومن و متدین تشکیل شد که مقدمه پیروزی و بعد هم رشادت های ماندگار تاریخ ایران را فراهم آورد.

یکی از هم رزمان شهید سید محمد سعید جعفری خاطره ای شنیدنی از نحوه آشنایی او با شهید صیاد شیرازی را برای خبرنگار مهر تشریح کرد که در روز ارتش جمهوری اسلامی خواندنی تر خواهد بود.

ارتباط نیروهای مبارزاتی کرمانشاه با شهید صیاد شیرازی

بهروز همتی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بارها به همراه شهید جعفری و بعد هم در شرایط دیگر با شهید صیاد شیرازی دیدار داشتیم و در خصوص بسیاری از مسائل مخصوصا در ایام جنگ صحبت می کردیم.

مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج) استان کرمانشاه ادامه داد: از شهید جعفری چگونگی آشنایی اش با شهید صیاد را پرسیدم که خاطره جالبی گفت. از روزی که با شهید صیاد آشنا شده و اورا در منزلش ملاقات کرده است.

همتی ادامه داد: شهید جعفری در تهران و در هنگامی که به دنبال آشنایی با برخی نیروها برای اوج دادن به مبارزات انقلابی بود با صیاد شیرازی آشنا می شود. شهید صیاد شیرازی از آشنایی با شهید جعفری به عنوان نقطه عطف زندگی خود یاد می کند و می گوید "آشنایی من با شهید جعفری سرآغاز آشنایی با مربیان دینی بود".

ماجرای نصب عکس شاه بر دیوار خانه شهید صیاد شیرازی

وی با اشاره به اولین دیدار شهید جعفری با امیر صیاد شیرازی که قبل از انقلاب و در منزل شهید صیاد انجام شده بود، گفت: شهید جعفری نقل می کرد که وقتی به خانه آقای شیرازی رفتیم با کمال تعجب دیدیم که عکس شاه را بر دیوار خانه دارد. او که این تعجب مارا دیده بود لبخند می زد و چیزی نمی گفت.

وی ادامه داد: آن روز شهید جعفری با تعجب از امیر صیاد شیرازی سوال می کند که دلیل این کار شما چیست؟ چرا باید عکس این آدم بر دیوار خانه شخصی مثل شما باشد؟

همرزم شهید جعفری ادامه داد: بعدها شهید صیاد هم در خصوص آن روز گفت که وقتی این واکنش شهید جعفری را دیدم به نحوه تفکر و دید ایشان به اوضاع سیاسی روز آشنا شدم و فهمیدم که مواضع آنها نسبت به رژیم چیست و این نقطه امیدی برای من و تقویت مبارزات علیه رژیم بود.

همتی خاطر نشان کرد: شهید صیاد آنروز برای سید سعید دلیل نصب تابلو عکس شاه را گفت و توضیح داد که این کار برای همه نیروهای ارتش کاملا اجباری است. مخصوصا نیروهایی که کمی به آنها هم مشکوک شده باشند با دید و بازدید های سر زده از اوضاع زندگی آنها تحقیق می کنند.

سر آغاز آشنایی با مربیان دینی

مدیر بنیاد بین المللی غدیر ادامه داد: این روحیات و این مجاهدت ها از سوی جوانان انقلابی ایران و البته در کرمانشاه دستاوردهایی مثل استقلال و عزت را به ارمغان آورده است که باید برای حفظ آنها تلاش کرد و هوشیار بود.

وی گفت: صیاد شیرازی در خاطرات دیگر خود می گوید که این جوان کرمانشاهی (شهید جعفری) تلاش و اشتیاق زیادی برای مبارزه با ظلم و فساد رژیم طاغوت داشت و این در زمانی که هنوز خیلی مبارزات اوج نگرفته بود برای من عجیب بود.

همتی تصریح کرد: همین خصلت شهید جعفری که امیر صیاد شیرازی را متعجب کرد دلیلی است که مقام معظم رهبری در سفر به کرمانشاه از او به عنوان شهید پیشرو و پیشتاز یاد می کند.


منبع: مهر