۳۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۹

معمای مهمان آمریکایی مهرآباد

مدیرکل فرودگاه مهرآباد با اشاره به اینکه هیچ مجوزی برای فرود هواپیمای آمریکایی در مهرآباد صادر نشده است، گفت: چندی پیش یک فروند هواپیما متعلق به شرکت تشریفاتی آمریکایی اما در اجاره ریاست جمهوری غنا، وارد مهرآباد شد که هیچ یک از سرنشینان و خدمه آن آمریکایی نبودند.
کد خبر : ۱۷۴۱۷۴
صراط: روز گذشته خبری مبنی بر ورود یک فروند هواپیمای آمریکایی به فرودگاه مهرآباد از سوی رسانه‌های خارجی منتشر شد.

نیویورک تایمز نوشته بود که فرودگاه «مهرآباد» میزبان یک هواپیمای متعلق به بانک آمریکاییِ «یوتا» شده است.

در این راستا نصرالله منصوری شیرازی در تشریح جزئیات ورود یک فروند هواپیمای VIP چلنجر به فرودگاه بین‌المللی مهرآباد اظهار داشت: فرودگاه بین‌المللی مهرآباد به دلیل وجود در پایتخت، در برخی پروازهای تشریفاتی با تأییدیه و درخواست وزارت امور خارجه اجازه ورود هواپیماها را به این فرودگاه صادر می‌کند.

وی ادامه داد: در واقع فرودگاه فقط براساس مجوزهای صادرشده و سیاستگذاری‌ها عمل می‌کند در این پرواز هم‌ مجوز امور خارجه صادر شده بود و ما کاری نداشتیم هواپیمای مذکور از کجا آمده است.

مدیرکل فرودگاه بین‌المللی مهرآباد افزود: وزارت امور خارجه اطلاعات اینکه یک هواپیما که می‌خواهد در فرودگاه بین‌المللی مهرآباد فرود بیاید، در مالکیت چه کشوری است و مالکیت آن در دست چه کسی است چندان دراختیار شرکت فرودگاه‌ها قرار نمی‌دهد بنابراین ما تنها براساس مجوز وزارت امورخارجه و اینکه چه شخصیتی وارد کشور می‌شود، عمل می‌کنیم.

وی توضیح داد: روند فرود هواپیمای تشریفاتی در فرودگاه مهرآباد به این شکل است که وزارت امور خارجه نامه‌ای را به شرکت فرودگاه‌ها ارسال می‌کند و اعلام می‌کند که هواپیمایی با چنین مشخصاتی وارد می‌شود.

مدیرکل فرودگاه بین‌المللی مهرآباد تأکید کرد: در موضوع رسانه‌ای اخیر مبنی بر ورود یک فروند هواپیمای امریکایی به فرودگاه مهرآباد، اطلاع‌رسانی نادرست منتشر شده است؛ چیزی به عنوان ورود هواپیمای آمریکایی به مهرآباد نداشته‌ایم و مجوزی هم برای فرود هواپیمای امریکایی صادر نکرده‌ایم.

وی توضیح داد: یک شرکت هواپیمایی تشریفاتی امریکایی به ریاست‌جمهور غنا خدمات می‌دهد و این هواپیما را در اختیار آنها قرار داده است، بنابراین‌ خدمه هواپیما و سرنشینان آن هیچ یک امریکایی نبوده‌اند.

منصوری شیرازی با اشاره به اینکه هواپیمای چلنجر VIP متعلق به ریاست‌جمهوری غنا بوده است، بیان کرد: این هواپیما پس از مهرآباد به دبی پرواز کرده است.

مدیرکل فرودگاه بین‌المللی مهرآباد با بیان این که چنین مواردی مرسوم است توضیح داد: در برخی شرکت‌های هواپیمایی داخلی نیز هواپیمای اجاره‌ای آنها هنوز رجیستر برخی کشورها نظیر اوکراین است و در واقع آنها این هواپیما را اجاره کرده‌‌اند، اما خلبان و خدمه این هواپیماها ایرانی هستند و ما آنها را به عنوان هواپیمای این ایرلاین داخلی می‌شناسیم.

منبع: فارس