۳۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۰

درمان صدای مفصل فک

صدا کردن مفصل گيجگاهي فکي يکي از مشکلات آزاردهنده‌اي است که بيمار را به فکر درمان و برطرف کردن مشکلش وا مي‌دارد.
کد خبر : ۱۷۴۱۸۷
صراط: صدا کردن مفصل گيجگاهي فکي يکي از مشکلات آزاردهنده‌اي است که بيمار را به فکر درمان و برطرف کردن مشکلش وا مي‌دارد.
 
اين بيماران از اينکه هنگام صحبت کردن يا غذا خوردن و باز و بسته کردن فک، صدايي مانند تق‌تق شنيده مي‌شود شکايت دارند. اين مفصل نزديک‌ترين مفصل به گوش انسان است و پيچيدن صدا در گوش باعث ناراحتي فرد مي‌شود.
 
به گفته‌ی پژوهشگران اين مفصل مانند مفصل زانو "سينوويالي" و داراي ديسک است و ديسک يک "لايه غضروفي فيبروتيک" بين استخوان فک و گيجگاه قرار گرفته است. عضله مهمي وجود دارد که دهان را هنگام جويدن و صحبت کردن باز مي‌کند. با باز شدن فک، زائده فکي جلو مي‌آيد و ديسک نيز همراه آن کشيده مي‌شود. اين امر باعث تسهيل در حرکت فک مي‌شود. اين ديسک بسيار حساس است و در حرکت‌هاي شديد و تحت فشار قرار گرفتن و "دندان‌قروچه شبانه" و گاه بدون علت شناخته شده جابجا، سوراخ، تخريب و به سمت جلو کشيده مي‌شود و ديگر به عقب برنمي‌‌گردد. در واقع حالت مچاله پيدا مي‌کند. در اين حالت با باز شدن دهان اين زائده از روي چين‌خوردگي و غضروف تغيير شکل داده شده، عبور مي‌کند و باعث ايجاد صدا مي‌شود.
 
متخصصان معتقدند قسمت غضروفي ديسک فاقد "عصب حسي"است، بنابراين حرکت و صدا کردن آن باعث درد نمي‌شود اما اگر کشيدگي خيلي زياد شود قسمت پشتي ديسک جلوتر مي‌آيد و به اين دليل که حاوي عصب است، مي‌تواند باعث ايجاد درد شود.

ضربه به فک، خوردن غذاهاي سفت (ته‌ديگ و نان خشک)، دندان‌قروچه، استرس رواني، جويدن آدامس به طور مدام و درمان‌هاي دندان‌پزشکي طولاني همه بايد برطرف شوند. رعايت اين نکته‌ها باعث مي‌شود ديسک استراحت کند و آرام‌آرام به عقب برگردد. در موارد شديد درمان‌هاي غيرجراحي توصيه مي‌شود. ساختن وسيله‌اي به نام "نايت‌گارد" که توسط دندان‌پزشک قالب‌گيري مي‌شود و بيمار وسيله را بايد شب‌ها هنگام خواب داخل دهان قرار دهد کمک مي‌کند ديسک به تدريج ترميم شود.
 
متخصصان و پزشکان می‌گویند ضربه به فک، خوردن غذاهاي سفت (ته‌ديگ و نان خشک)، دندان‌قروچه، استرس رواني، جويدن آدامس به طور مدام و درمان‌هاي دندان‌پزشکي طولاني همه بايد برطرف شوند.

رعايت اين نکته‌ها باعث مي‌شود ديسک استراحت کند و آرام‌آرام به عقب برگردد. در موارد شديد درمان‌هاي غيرجراحي توصيه مي‌شود. ساختن وسيله‌اي به نام نايت‌گارد که توسط دندان‌پزشک قالب‌گيري مي‌شود و بيمار وسيله را بايد شب‌ها هنگام خواب داخل دهان قرار دهد کمک مي‌کند ديسک به تدريج ترميم شود.