۳۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۱

متن کامل بیانیه اوباما درمورد ممنوعیت ورود ابوطالبی

روزنامه واشینگتن پست روز شنبه ۳۰ فروردین در مقاله ای به قلم «این قانون الزام آور نیست بلکه مشورتی است».
کد خبر : ۱۷۴۱۹۷
صراط: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تایید کرده که درباره موضوع صدور روادید برای حمید ابوطالبی بین ایران و آمریکا گفتگوهایی صورت گرفته شده است.                                 

دو طرف درباره نتیجه و محتوای این گفتگوها خبری منتشر نکرده اند ولی از اظهارات برخی مقامات آمریکایی می توان برداشت کرد که آنها به نمایندگان مذاکره کننده ایرانی اعلام کرده اند که کوتاه نخواهند آمد.

امضای قانون منع ورود ابوطالبی به امریکا از سوی باراک اوباما هم این موضوع را تایید می کند.

«ماری هارف‌«، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفته است «موضع ما مشخص است و ما گفته ایم که به ابوطالبی روادید نخواهیم داد. بهتر است که ایرانی‌‌ها هم از این موضوع عبور کنند».

در همین حال یک کارشناس امور راهبردی در تهران به ایران هسته ای گفت که اظهارات و اصرار عجیب مقامات آمریکایی در قضیه ابوطالبی نشان می دهد که آنها برای این موضوع هدفگذاری خاصی را دنبال می کنند.

وی افزود: «آمریکا در طول مذاکرات هسته ای نشان داده که به دنبال کشاندن مذاکرات به مسائل حقوق بشری و برخی حوزه های ایدئولوژیک در سیاست خارجی ایران است. به نظر می رسد آمریکایی ها معتقدند که اصرار بر عدم صدور روادید به ابوطالبی به بهانه حضور وی در تسخیر سفارت آمریکا در تهران در سال 58 که حادثه ای راهبردی و مبنایی و ایدئولوژیک در سیاست خارجه ایران محسوب می شود؛ می تواند به نوعی عقب نشینی نمادین ایران را در این باره منجر شود. همچنین این موضوع می تواند باب بحث درباره موضوعات غیر هسته ای را میان ایران و امریکا باز کند».

این کارشناس مسائل راهبردی تاکید کرد: «برخی شواهد نشان می دهد که آمریکایی ها از گفت وگو درباره علت عدم صدور روادید برای ابوطالبی استقبال قابل تاملی به عمل می آورند، به نظر آنها این مسئله زمینه ای را برای طرح برخی انتقادات درباره رفتار ایران با آمریکا را مخصوصا در گذشته در سازمان بین اللمل فراهم خواهد کرد».

گفتنی است، همزمان با رسانه ها و برخی چهره های جریان فتنه در خارج از کشور یک بخش افراطی اصلاح طلب دارای نفوذ در بدنه تصمیم گیر در دولت از چند روز قبل در اقدامی هماهنگ از دولت درخواست کوتاه آمدن و معرفی فردی دیگر به جای ابوطالبی به سازمان ملل را مطرح کرده اند.

برخی اطلاعات دریافتی «ایران هسته ای» هم نشان می دهد بخش قابل توجهی از وقت مذاکرات وین 3 به بحث درباره ابوطالبی اختصاص پیدا کرده است.