۳۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۰

تیرخلاص ایران به دومین رئیس‌ استخبارات سعودی

تیر خلاص ارتش سوریه به گروه‌های مسلح تحت حمایت آمریکا و رژیم سعودی، در حقیقت پایان حیات سیاسی بندر بن سلطان و سقوط وی از چشم ملک عبدالله و سازمان سیا نیز بود؛ ضمن اینکه وخامت حال ملک عبدالله از یک سو و نگرانی فزاینده از سر برآوردن انقلاب مردمی در درون عربستان در برکناری بندر بن سلطان مزید بر علت شده است.
کد خبر : ۱۷۴۲۳۶
صراط: برکناری مجدد رئیس دستگاه اطلاعاتی رژیم سعودی در کمتر از 2 سال، از عمق بی‌ثباتی سیاسی و اطلاعاتی در این رژیم حکایت می‌کند ضمن اینکه به معنای اعلام شکست مجدد در برابر جبهه مقاومت و بیداری اسلامی است.

تلویزیون عربستان اعلام کرد: بندر بن سلطان به علت مشکلات جسمی از ریاست استخبارات عربستان کناره‌گیری کرد و سپهبد یوسف الادریسی جایگزین وی شده است. بندر اواخر تیرماه 91 به ریاست استخبارات انتخاب شد تا شکست‌های فاحش رئیس وقت این تشکیلات مقرن بن عبدالعزیز را جبران کند.

بندر نزدیک 20 سال سفیر عربستان در آمریکا بود. پایگاه خبری نهرین آن زمان فاش کرد که آمریکا بعد از گذشت سال‌ها به طور مستقیم پرونده امنیتی را در عربستان به دست گرفته و انتخاب بندر بن سلطان به وزارت اطلاعات این کشور به دستور کاخ سفید بوده است. برپایه این گزارش بندر حتی در کشورش به آمریکایی بودن معروف است.

همچنین پایگاه خبری میدل ایست آن‌لاین به هنگام برکناری مقرن و جایگزینی بندر خاطرنشان کرده بود:«4 شکست بزرگ عربستان از ایران در عراق و سوریه و لبنان و بحرین، علت برکناری مقرن بوده است چرا که ملک عبدالله از نفوذ فزاینده ایران در منطقه هراسان است. آمریکایی‌ها به پادشاه عربستان توصیه کردند مقرن را از این سمت برکنار کند، آنها به صراحت گفتند وی در موقعیت مهم خود این جدیت لازم در کار را ندارد».

در حقیقت بندر بن سلطان با دستور مستقیم آمریکا مأمور شده بود تا شکست‌های فاحش و مشترک ریاض- واشنگتن در حد فاصل عراق تا سوریه و لبنان و بحرین را جبران کند. اما تیر خلاص ارتش سوریه به گروه‌های مسلح تحت حمایت آمریکا و رژیم سعودی، در حقیقت پایان حیات سیاسی بندر بن سلطان و سقوط وی از چشم ملک عبدالله و سازمان سیا نیز بود؛ ضمن اینکه وخامت حال ملک عبدالله از یک سو و نگرانی فزاینده از سر برآوردن انقلاب مردمی در درون عربستان در برکناری بندر بن سلطان مزید بر علت شده است.


منبع: کیهان