۳۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۱

عراقچی مهمان کمیسیون امنیت ملی

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای بعدازظهر فردا (یکشنبه) مهمان کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی است.
کد خبر : ۱۷۴۲۵۵

صراط: سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان بعدازظهر فردا (یکشنبه) به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی می‌رود.

وی در دیدار با اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس به تشریح روند مذاکرات اخیر ایران و گروه 1+5 در وین درباره گام پایانی توافقنامه ژنو خواهد پرداخت.

سومین دور مذاکرات ایران و 1+5 درباره گام پایانی توافقنامه ژنو  19 و 20 فروردین ماه در شهر وین برگزار و تمام موارد مربوط به برنامه‌ هسته‌ای ایران در این نشست دو روزه مرور و توافق شد در دور بعدی مذاکرات که قرار است 24 اردیبهشت ماه باز هم در شهر وین برگزار شود، کار نگارش توافقنامه جامع هسته‌ای ایران آغاز شود.

ایران و گروه ۱+۵ در تاریخ سوم آذر ماه پس از ۵ روز مذاکره در ژنو بر سر متنی تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» (توافقنامه ژنو) به توافق دست یافتند.

در مقدمه این توافقنامه آمده است: هدف این مذاکرات رسیدن به یک راه حل جامع مورد توافق و بلند مدت است به نحوی که تضمین کند برنامه هسته‌ای ایران کاملاً صلح آمیز باقی خواهد ماند. ایران اعلام می‌نماید تحت هیچ شرایطی به دنبال دستیابی یا گسترش سلاح هسته‌ای نیست. راه حل جامع مذکور مبتنی بر این اقدامات اولیه بوده و به یک گام نهایی منجر خواهد شد که دوره زمانی آن مورد توافق قرار گرفته و به رفع نگرانی‌ها می‌انجامد. این راه حل جامع، ایران را قادر می سازد تا به طور کامل از حقوق خود در بهره گیری از انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح آمیز بر اساس مواد مرتبط در معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و با رعایت تعهدات خود بر طبق معاهده از آن برخوردار شود. این راه حل جامع متضمن یک برنامه غنی سازی با تعریف مشترک و محدودیت‌های عملی و اقدامات شفاف ساز به منظور تضمین ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای می‌باشد. این راه حل جامع به مثابه یک مجموعه منسجم خواهد بود که هیچ بخشی از آن مورد توافق قرار نمی‌گیرد مگر آنکه در مورد تمامی بخش‌های آن توافق حاصل شود.

در ادامه این مقدمه آمده است: این راه حل جامع شامل یک فرایند متقابل و قدم به قدم می‌باشد و به رفع همه جانبه تمامی تحریم‌های شورای امنیت، تحریم‌های چندجانبه و تحریم‌های ملی مربوط به برنامه هسته‌ای ایران می‌انجامد. در فاصله میان گام‌های اولیه و گام آخر، گام‌های دیگری از جمله پرداختن به قطعنامه‌های شورای امنیت با هدف پایان رضایت بخش بررسی موضوع توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد وجود خواهد داشت. 3+3 یا 1+5 و ایران مسئول نهایی کردن و اجرای قدم‌های مورد توافق میان- مدت و راه حل جامع با حسن نیت خواهند بود. یک کمیسیون مشترک از 3+3 و ایران برای نظارت بر اجرای اقدامات میان مدت و بررسی مسائلی که ممکن است پدید آیند، تشکیل خواهد شد، در حالی که آژانس مسئولیت راستی آزمایی اقدامات مربوط به موضوع هسته‌ای را بر عهده خواهد داشت. این کمیسیون مشترک برای تسهیل حل و فصل مسائل مورد نگرانی گذشته و حال با آژانس همکاری خواهد کرد.


منبع: فارس